Toon posts:

netwerk balancing + accounting

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.hzeeland.nl/~fkooma/situatie.png

De server draait momenteel Linux en wordt gebruikt als webserver, fileserver, email server, nameserver enz.

Internet is kabel via ZeelandNet (max 2GB dataverkeer / maand) dataverkeer naar kabelaars achter hetzelfde headend is 'gratis'

Nu zou ik graag (welk OS???) de bandbreedte per LAN gebruiker (192.168.0.2 - 192.168.0.4) willen beperken tot 16 kB/s downstream en 8kB/s upstream. Ook moeten er in logs bijgehouden worden van wat de LAN gebruikers naar internet sturen en van internet ontvangen (uitgezonderd naar en van het provider LAN en de server uiteraard :) )

Zo kan ik eindelijk eens zien hoe 'onschuldig' counterstrike van m'n broertje is :P en kan hij blijven gamen als ik aan het downloaden ben

Ik heb gelezen dat dit wel mogelijk moet gaan worden in de 2.4.x linux kernel...maar misschien is er een andere oplossing...OpenBSD ofzo?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met welk OS ik kan gebruiken en waar ik de benodigde info vandaan kan halen...

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:02

Wokschotel

Op 6 wielen

Check out ipac: http://www.comlink.apc.org/~moritz/ipac.html

Doet precies wat je wil.

Duh, typo.

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

Verwijderd

Dat is inderdaad mogelijk met de nieuwe linux kernel (2.4.0-test10 op dit moment geloof ik).

Deze heb ik zelf ook draaien en ik moet zeggen dat ie lekker stabiel is.

Het kan dus met de opvolger van IPCHAINS, Netfilter genaamd (=iptables).
Als het goed is, is er ook een backport gemaakt naar kernel 2.2.x!
Dus misschien is het niet eens nodig een nieuwe kernel eroverheen te gooien of een ander OS te gebbruiken.

Meer info geloof ik op netfilter.samba.org

Verwijderd

Als het goed is kan dat gedaan worden met een "packet shaper".

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:17

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je moet zo ie zo even een kernel compilen.
In de 2.2.x range kan je geloof ik QoS en fair queing aanzetten en anders moet je de 2.4 kernel ff compilen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

In netfillter zit een traffic shaper;

Als het er dus daadwerkelijk een backport naar kernel 2.2.X gemaakt is, is het misschien niet eens nodig een nieuwe kernel te compileren!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel eens naar die backport van netfilter kijken...maar ik heb liever iets wat al beproefd is en blijkt te werken...anders moet ik nog maar even wachten op de eerstvolgende Slackware met de 2.4.x kernel erin :)

Verwijderd

Je kunt eventueel nu al de laatste testkernel erover heen gooien hoor!

ga maar ff naar www.kernel.org
Download daar kernel 2.4.0-test10.
Die heb ik hier ook draaien. Je kunt die kernel gewoon langs je huidige kernel installeren, zodat je tijdens het opstarten kunt kiezen welke kernel je wil gebruiken!

Als je niet precies weet hoe je dat moet doen moet je maar ff naar www.linuxdoc.org gaan en daar egens tussen de HOWTOs de kernel-howto opzoeken

In kernel 2.4.0-test10 zit nog wel netfilter1.1 terwijl 1.2 geloof ik al uit is!
Maar die kun je wel weer patchen

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel hoe ik een kernel moet compilen, maar het probleem is een beetje dat het een server is die eigenlijk niet 'down' mag...het is namelijk een RC5 proxy server voor een stuk of 15 clients die op de meest vreemde momenten blokken dumpen / ophalen.

En om nu op zo'n server 'unstable' spul (ik geloof best dat het al redelijk stabiel is) te gaan draaien lijkt me niet zo'n goed plan. Ik ga het gewoon op m'n workstation proberen...dan kan ik als 2.4 uitkomt gelijk m'n server verbouwen :)

Maar je moet dat netfilter tooltje ook nog ergens downloaden ofzo?
[update]
hm...gewoon op netfilter.samba.org :)
[/update]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2.4.0-test10 draaien en iproute2 en netfilter erop, maar hoe moet ik nu verder? ik heb in de advanced routing howto wel wat dingen gevonden, maar op een of andere manier werkt het niet..
code:
1
2
root@helium:9~# tc qdisc add dev eth0 root handle 10: cbq bandwidth 100Mbit avpkt 1000
RTNETLINK answers: Invalid argument

Dit is dan wel geen iptables, maar waar kan ik meer info vinden over shaping mbv iptables?
Pagina: 1