K7S5A instabiel in synchronous mode?

Pagina: 1
Acties:

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik heb gehoord en gelezen dat de K7S5A in synchroon mode sneller is dan asynchroon (133/133 ipv 100/133). Mijn CPU is een AMD Athlon Thunderbird 1000 MHz, m'n systeem liep dus eerst op 10*100(1000) en RAM op 133 MHz. Nu heb ik het zo ingesteld: 7.5*133(1000) en RAM 133.

Alleen nu is mijn pc niet echt stabiel meer in Windows XP Pro, ik heb trouwens ook de heatsink mod gedaan op de K7S5A en er zit ook nog een koelertje op, dus dat moet goed zitten...

In principe moet dit toch goed kunnen, de dividers zorgen er wel voor dat de PCI en AGP goed blijven lopen.

Weten jullie misschien een oplossing voor dit (kleine) probleem?

BVD

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

edit:
Verkeerd gekeken... je geheugen is 133 Mhz.

[ Voor 146% gewijzigd door Han op 25-02-2003 10:57 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Misschien trekt jouw T'bird en/of voeding het niet helemaal..?

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 08:32

StratoFarmer

Anke :*

lees maar eens een K7s5a topic door, je zult merken dat er veel borden zijn die gewoon NIET op 133/133 willen draaien. Je kunt je bord omruilen, of een van de vele 'oplossingen' proberen. (koelertjes/batterij/bios/voltage/geheugen/etc/etc/etc)

ow het is dus niet echt een 'klein' probleem...helaas

[ Voor 13% gewijzigd door StratoFarmer op 25-02-2003 10:59 ]

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
BalusC schreef op 25 februari 2003 @ 10:55:
Misschien trekt jouw T'bird en/of voeding het niet helemaal..?
In principe moet de Tbird het toch trekken, hij draait beide keren op 1000 MHz of zie ik dit nu verkeerd en de voeding zou kunnen, maar het is een 300 watt en voor de rest zit er alleen een Geforce2 in en HD en CDROM, niks bijzonders dus lijkt me...

Ik heb ook al wat met de Vcore zitten spelen, normaal is dit 1,750 V maar nu heb ik hem op 1,850 V, maar dit helpt niet echt, hij wordt er alleen maar heter van (doh).
StratoFarmer schreef op 25 februari 2003 @ 10:59:
lees maar eens een K7s5a topic door, je zult merken dat er veel borden zijn die gewoon NIET op 133/133 willen draaien. Je kunt je bord omruilen, of een van de vele 'oplossingen' proberen. (koelertjes/batterij/bios/voltage/geheugen/etc/etc/etc)

ow het is dus niet echt een 'klein' probleem...helaas
Ik heb dus al een koeler op mn chipset, het nieuwste Cheepobios erin en met het voltage zitten spelen, ook heb ik al de cas latency's op standaard gezet, dus hier kan het ook niet aan liggen.

In MemTest geeft hij trouwens geen fouten...

[ Voor 37% gewijzigd door BoyGenius op 25-02-2003 11:27 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De eindsnelheid doet er niet zozeer toe. De ene T'bird 1000/200 kan makkelijk op FSB@133 draaien en de andere niet. Ook al is het een feit dat véél T'birds 1000/200 op 1000/266 kunnen draaien, maar het is iig niet uitgesloten dat dit in deze geval het probleem is. Zeker gezien het feit dat je praktisch al het mogelijke hebt geprobeerd qua geheugen/mobo.

Van welke core/batch is jouw T'bird overigens?

Anders is een upgrade naar XP zeker de moeite waard. Een doorsnee XP kost toch al geen drol meer :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 25-02-2003 11:35 ]

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
BalusC schreef op 25 February 2003 @ 11:33:
De eindsnelheid doet er niet zozeer toe. De ene T'bird 1000/200 kan makkelijk op FSB@133 draaien en de andere niet. Ook al is het een feit dat véél T'birds 1000/200 op 1000/266 kunnen draaien, maar het is iig niet uitgesloten dat dit in deze geval het probleem is. Zeker gezien het feit dat je praktisch al het mogelijke hebt geprobeerd qua geheugen/mobo.

Van welke core/batch is jouw T'bird overigens?

Anders is een upgrade naar XP zeker de moeite waard. Een doorsnee XP kost toch al geen drol meer :Y)
Ik weet niet welke core ik precies heb, ik had het laatst opgeschreven (ik kan het nu al niet meer zien, moet ik weer mn SilverGrease verwijderen), maar ben het kwijtgeraakt.

Wat ik wel weet is dat het een van de allereerste Tbirds is (ongeveer 3 jaar oud) en dat ze dus moeilijk zijn over te clocken, maar dit is dan ook niet echt mn bedoeling...

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

BalusC schreef op 25 February 2003 @ 11:33:
Dat valt vies tegen. Ik heb net mijn XP1600 retired naar mijn K7S5A-server ( }:O ) maar mooi dat 'ie op 1050 draait, want 133/133 loopt na gemiddeld een halve dag vast.

Wat dat betreft ben ik Stratofarmer best dankbaar ( :> ) want ik had al ff gezocht, maar nog niks over die 133/133-stabiliteit gelezen...

* Rataplan gaat met frisse moed op zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door Rataplan op 25-02-2003 11:43 . Reden: typo |:( ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je soms SDRAM ? Ik weet uit ervaring dat de K7S5A problemen heeft met veel sdram reepjes, een upgrade naar ddr verhelpt het probleem 99% van de keren.

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 25 februari 2003 @ 11:46:
Heb je soms SDRAM ? Ik weet uit ervaring dat de K7S5A problemen heeft met veel sdram reepjes, een upgrade naar ddr verhelpt het probleem 99% van de keren.
Ik heb SDRAM, had geen geld voor DDR :/

Maar ik zag al dat DDR al in prijs aan het zakken is, dus ik wacht geduldig af...

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik kreeg daarnet in Windows XP pro deze foutmelding (op zon blauw scherm):

IRQ not less or equal

Misschien dat jullie hier iets aan hebben?

Oh ja, ik draaide toen op dat moment op 7.5*100 (750)en RAM op 133, Vcore op 1,850 V....
Nu draai ik weer 7.5*133 (1000) en RAM op 133 en de Vcore op 1,750 V, nu hopen dat ie blijft draaien...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het heeft niks met IRQ's te maken. De correcte foutmelding verluidt dan ook:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Dit is voornamelijk te wijten aan een gaar software(driver)omgeving. Maar ook hardwarematige problemen kunnen de oorzaak zijn. Bovenaan staat gaar geheugen; dit kan van alles zijn: DRAM, L2 cache of VRAM. In mindere gevallen is de voeding of de mobo de schuldige.

Hoevaak krijg je zo'n blauw scherm? Is het ook steeds weer die ene error?

Check ook eens Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 25-02-2003 12:38 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KillerAce_NL schreef op 25 februari 2003 @ 11:46:

Beetje mierenneukerij, maar de K7S5A slikt alleen maar SDRAM, zowel SDR als DDR. Je bedoelt dus te vragen of hij SDR(-SDRAM) of DDR heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
BoyGenius schreef op 25 February 2003 @ 11:48:
[...]

Ik heb SDRAM, had geen geld voor DDR :/

Maar ik zag al dat DDR al in prijs aan het zakken is, dus ik wacht geduldig af...
ik las juist dat ddr goedkoper was.... of heb ik het fout?

edit:

nieuws: DDR SDRAM-geheugen goedkoper dan SDRAM

[ Voor 10% gewijzigd door kieltju op 25-02-2003 13:00 ]

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

kieltju schreef op 25 februari 2003 @ 12:59:
ik las juist dat ddr goedkoper was.... of heb ik het fout?
Ja, dat is _nu_. Op het moment dat de topicstarter het geheugen insloeg was DDR ongetwijfeld minstens tweemaal duurder dan SDR :)

Verwijderd

mijne en die van me broer lopen rock stable

mijne XP2000 @ XP2200 (143/143)
me broer XP1600@XP1900 (150/150)
bijde met PC133 SDRAM :X nog :+

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
BalusC schreef op 25 February 2003 @ 13:02:

[...]
Ja, dat is _nu_. Op het moment dat de topicstarter het geheugen insloeg was DDR ongetwijfeld minstens tweemaal duurder dan SDR :)
owjah, tuurlijk! :)

maaruhm... to the topic starter, ik heb hier nooit last gehad met mijn rammertjes, ik had bij mijn duron geheugen dat fietste op 133 en nu met mijn athlon 133/133. kan je de boel niet op 100/133 laten lopen, als het dan gewoon stabiel is.

BTW. mijn vader had ook een athlon 1000 (was toen 1 van de eerste) en die wou ook niet op 133 Mhz fietsen.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 13:03:
mijne en die van me broer lopen rock stable

mijne XP2000 @ XP2200 (143/143)
me broer XP1600@XP1900 (150/150)
bijde met PC133 SDRAM :X nog :+
Bedankt voor de mededeling.. Maar wat heeft de TS in godsnaam hieraan? Wordt zijn probleem hiermee opgelost? Of dacht je dat de TS dacht dat geen enkele K7S5A stabiel is?

Ergo: post dan ook niet als je niks nuttigs te melden hebt.

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 25-02-2003 13:08 . Reden: edit: snelle replies.. ff quote toegevoegd ;) ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mag jij mij eens ff uitleggen hoe jij je multiplier instelt met de K7S5A, ik heb al tig van die borden ingebouwd en geen enkele had een optie om multipliers in te stellen. Z'n grotere broer K7S6A wel overigens.

Kan zijn dat je het getweakt hebt door wat bruggen te krassen en te verbinden: dan zou ik het probleem eerder daar in zoeken.

Verwijderd

async op k7s5a moet je zo wie zo niet doen..loopt ie op 10 x 100 met ram op 100 wel stabiel?...zo ja gewoon dat doen...

Verwijderd

_JGC_ schreef op 25 February 2003 @ 13:08:
Mag jij mij eens ff uitleggen hoe jij je multiplier instelt met de K7S5A, ik heb al tig van die borden ingebouwd en geen enkele had een optie om multipliers in te stellen. Z'n grotere broer K7S6A wel overigens.

Kan zijn dat je het getweakt hebt door wat bruggen te krassen en te verbinden: dan zou ik het probleem eerder daar in zoeken.
ah je denkt dat ie dus niet op 7.5 x133 loopt maar 10 x 133...dat zou zomaar kunnen... :)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok, ok daar ben ik weer, was ff weg (nieuwe monitor halen bij de Mediamarkt; de SyncMaster 753DFX van Samsung :) )

Ontopic:

Ik heb de multipliers aangepast met behulp van mn potlood en diamanten kraspen :) en als ik een fout gemaakt had met mn potlood deed de cpu het waarschijnlijk niet eens (wat ik al vaker gehad heb) gewoon ff gummen en overnieuw en het werkt wel...

En BalusC over die blauwe schermen, ik heb dat eigenlijk niet zo vaak, alleen als ik mn pc te ver overclock (wat ik ook wel es doe) en als er een driver verkeerd is geinstalled ofzo en nu dus als ik probeer synchroon te draaien...

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Update:

Ik heb es ff getest met 3dmark 2001 SE of synchroon sneller is dan asynchroon en het scheelt gemiddeld ongeveer 100~120 punten, dus het is wel degelijk sneller :) alleen bij mij niet stabieler :(

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

dion_b schreef op 25 februari 2003 @ 12:46:

[...]

Beetje mierenneukerij, maar de K7S5A slikt alleen maar SDRAM, zowel SDR als DDR. Je bedoelt dus te vragen of hij SDR(-SDRAM) of DDR heeft :z
Idd miereneukerij :+ Iedereen weet wel wat ik bedoel.

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 22:40

Sebastiaan

....

Wat misschien zou helpen is om hem op 143mhz te laten lopen, heel veel k7s5a bordjes hebben het probleem met 133/133 en het is vaak op te lossen door een tikje omhoog te gaan, met een multiplier van 7 zou je ahtlon nog steeds op 1000mhz lopen. Het is alleen afwachten of hij 143fsb wil trekken

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik heb m'n fsb ook al op 147 mhz en 150 mhz laten lopen, 150 is ietwat instabiel, 147 ging nog wel... ik zal het eens proberen...

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
//offtopic:
draai nu weer koetjes, en nu staat ie dus 24/7 op 147 mhz,..... 150mhz is niet echt goed voor d ehd heb ik es gelezen....

//ontopic

als je 100mhz fsb draait, loopt ie dan stabiel op 750 mhz? lijkt me dat je dan de mp goed aangepast hebt....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
als ik op 100/100 draai is ie wel stabiel, maar ja ik heb niet voor niks 133 mhz geheugen en ik wil eigenlijk wel synchroon lopen... dus 133/133 ipv 100/133

Pagina: 1