[Debian]Could not mount root fs probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 14:50
OS
Debian 3 (woody installed, Sid sources)

Probleem
Na nieuwe kernel gebakken te hebben weigert Debian te booten

Gezocht
Ja, oa google en een paar HOWTO's waar ik oa. ook de bak-guide van de kernel in gevonden heb

Uitleg
Na mijn nieuwe kernel gebakken te hebben (2.2.20-idepci naar 2.5.62) weigert mijn altijd al zo trouwe Debian bak met booten.
Ik heb de complete config overgenomen uit mijn oude kernel (cp /boot/config-2.2.20-idepci .config)dus in mijn ogen zou alles normaal moeten werken. Het enige dat ik veranderd heb is dat ik sound-support er bij ingebakken heb (en firewire).

De kernel heb ik met deze guide gebakken:
# apt-get install debhelper modutils kernel-package libncurses5-dev
# apt-get install kernel-source-2.4.18 # use latest version
# apt-get install fakeroot
# vi /etc/kernel-pkg.conf # input my name and email
$ cd /usr/src # build directory
$ tar --bzip2 -xvf kernel-source-2.4.18.tar.bz2
$ cd kernel-source-2.4.18 # if this is your kernel source
$ cp /boot/config-2.4.18-386 .config # get current config as default
$ make menuconfig # customize as one wishes
$ make-kpkg clean # must run (per: man make-kpkg)
$ fakeroot make-kpkg --append_to_version -486 --initrd \
--revision=rev.01 kernel_image \
modules_image # modules_image is for pcmcia-cs* etc.
$ cd ..
# dpkg -i kernel-image*.deb pcmcia-cs*.deb # install
source: Debian.org
Maar dan zonder de "--initrd" aangezien hij dit niet aardig vond

Tijdens het booten vind hij de devices waarvan ik weet dat ze erin zitten, dus dat gedeelte is dus goedgegaan. Echter tegens de foutmelding aan komt hij met:
VFS Could not mount root device at "303" or "03:03"
[...]
VFS Could not mount root fs at 03:03
VFS kan ook iets anders zijn!
Hier loopt de boel dus de mist in, en ik kan er weinig info over vinden.

Vraag
Wie kan mij even op weg helpen cq. de oplossing bieden want google (mijn grootste vriend) wil vandaag niet meewerken.

Verwijderd

Je kernel mist support voor of je filesystem, of je ide controller of je ide disk. Controleer je configuratie om te zien of de juiste drivers worden geladen.

• FailFr8er
  • Laatst online: 07-05 14:50
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 10:42:
Je kernel mist support voor of je filesystem, of je ide controller of je ide disk. Controleer je configuratie om te zien of de juiste drivers worden geladen.
In welke files zie ik dit precies?

• blaataaps
  • Niet online
Je hebt in ieder geval al 1 foutje gemaakt. Je gebruikt een configbestand van een 2.2.20 kernel om 2.5.60 te compilen als ik het goed lees. Dat kan alleen door middel van 'make oldconfig', dan stelt hij vragen over de nieuwe opties (en dan nog zou ik bij de sprong 2.2 -> 2.5 dat niet doen) . Het zou dus kunnen dat de opties die nodig zijn om je root-fs te mounten, anders genoemd zijn tegenwoordig (bijv ext2 en ide zouden nu anders kunnen heten in .config). Ook ben je bezig met een zogenaamde 'unstable' kernel, 2.5 is niet bedoeld om zonder meer te werken, maar is voor testen bedoeld, je wil waarschijnlijk een 2.4 kernel (2.4.20 is de nieuwste op dit moment (hoewel die met ext3 niet echt stabiel schijnt te zijn soms)). "Hoe hoger de versie hoe beter/stabieler" gaat dus niet helemaal op als je met branches werkt, zoals linux dus.
Conclusie: probeer eens een 2.4.x kernel te configgen, zonder de 2.2.20 config te kopieren, pak desnoods de default config van een 2.4 uit een debianpackage en gebruik die, succes : )

Verwijderd

make menuconfig en selecteer de juiste drivers. We hebben geen idee welke drivers jij precies moet hebben, dus dat mag je zelf uitproberen. Informatie hoe dit te doen is echter in overvloed te vinden hier, hier en hier. Success ermee :)

Dit topic is gesloten.