CMS met XML

Pagina: 1
Acties:

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 11:12

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
Ik ga tijdens mijn stage voor een bedrijf een content management systeem ontwikkelen in PHP. En de vraag was of het mogelijk was om dit te koppelen met Flash. Nou heb ik al wat onderzoek gepleegd en ben er achter gekomen dat Flash een aantal ingebouwde functies voor XML heeft.

Het mooie hiervan is dat je via XSL ook HTML pagina's uit kan laten poepen, zodat het systeem niet alleen voor Flash bruikbaar is. Voor zover ik kan zien maakt het eigenlijk niet meer uit in welk formaat je output zou willen.

Waar ik nu mee zit, is of het wel zo handig is om deze output in XML te leveren. Ik heb het idee dat het er eigenlijk niet zo voor bedoeld is. De gegenereerde XML file zou namelijk zoiets worden als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<webpagina>
    <titel>Welkom</titel>
    <menu>
    menuonderdeel1
    menuonderdeel2
    <menu>
       menuonderdeel1_1
    </menu>
    </menu>
    <inhoud>Webpaginainhoud</inhoud>
</webpagina>

Voor zover ik heb kunnen zien zijn de voorbeelden die ik op internet kan vinden meer nuttige gegevens voor bijvoorbeeld zoekmachines als je begrijpt wat ik bedoel ((c) Olie B. Bommel).

Dus: Is het nuttig om een content management systeem een XML interface te geven?

[ Voor 15% gewijzigd door QkE op 25-02-2003 10:13 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57
Ik heb het idee dat Flash er eigenlijk niet echt zo voor bedoeld is ;)

Weet je 't zeker, (delen van) een CMS in Flash?...
  • Niet alle gebruikers hebben Flash
  • Het is niet altijd even snel
  • Denk dat je dat gebruikers vriendelijk is?

No offence, ik zou het me alleen afvragen.
  • Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
    Het gaat voornamelijk om de output, dus hetgeen de nietgeauthoriseerde gebruiker te zien krijgt. Het mooie is dat er dan een stuk meer mogelijk is dan met HTML (nu niet allemaal boos worden). Het is dan zelfs mogelijk om redelijk eenvoudig twee pagina's te maken: Een Flashpagina en een HTML pagina. Deze worden allebei automatisch veranderd als de siteadmin iets veranderd via het CMS.

Het is een opdracht/vraag van het bedrijf. Niet mijn idee al ben ik het er wel mee eens :)

[ Voor 30% gewijzigd door QkE op 25-02-2003 10:19 ]

• 1st_Ro
    • Registratie: December 2002
    • Laatst online: 07-01-2022
    Flash MX kan goed met XML overweg hoor :) check bijvoorbeeld http://www.eviltwin.co.uk Site compleet met forum, alles in Flash gebouwd.

Een vriend van mij is er druk mee bezig geweest en zijn eigen site draait ook puur op een database nu. Ik ga er binnenkort ook mee beginnen zodra ik een nieuwe webhoster heb :)

Maar voor meer info moet je vooral bij de forums checken zoals http://www.flashkit.com en http://www.flashfreaks.nl

Dan moet je denk ik wel een heel end komen :)

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
    TNX 1st_Ro. Dat geeft in ieder geval weer goede moed. Maar is het nuttig om de info eerst naar een XML file te schrijven, want anders kan ik misschien beter gewoon een php bestandje outputten en die met loadvars in Flash importeren.

• 1st_Ro
    • Registratie: December 2002
    • Laatst online: 07-01-2022
    QkE, zover ben ik dus nog niet met alles :) Check vooral de forums even. Je zal niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt !

Verwijderd

Ik zou het cms gewoon zijn werkt laten doen; xml uit spugen en je gewoon wat actionscripts schrijven die deze metadata bewerkt tot een flash web-site.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
    Maar wat ik dus wil vragen is: Is dit een goed idee? Is het zo dat als je eenmaal XML hebt dat het een kleine stap is naar: HTML, Flash, WAP(achtigen zoals imode), <een manier om gegevens weer te geven>? Want dan krijg je echt een ongeloofelijk flexibel systeem. Of is het zonde van m'n tijd en kan ik beter gewoon puur een eigen interfaceje naar Flash bakken vanuit PHP. O ja. Dat was ik vergeten te vertellen. Er bestaat hier al een volledig CMS voor HTML... |:(

• Genoil
    • Registratie: Maart 2000
    • Laatst online: 12-11-2023
    QkE schreef op 25 February 2003 @ 10:45:
    TNX 1st_Ro. Dat geeft in ieder geval weer goede moed. Maar is het nuttig om de info eerst naar een XML file te schrijven, want anders kan ik misschien beter gewoon een php bestandje outputten en die met loadvars in Flash importeren.
    Je hoeft niet per se een XML file te schrijven, je kunt PHP ook direct XML laten outputten. Aan de andere kant scheelt het wat parse-tijd wanneer je de weggeschreven XML dan als een soort cache gebruikt.

En als je dan de keuze hebt tussen XML en je eigen custom PHP-flash interface, ga dan gewoon voor XML. Misschien iets bewerkelijker, maar veel flexibeler kan het IMHO niet.

Lijkt me overigens voor dat bedrijf veel zinniger om hun bestaande HTML-CMS uit te breiden met XML support, maar de vraag is natuurlijk of dat wel gemakkelijk te doen is.

Verwijderd

afgezien van de vraag of het kan (dat moet volgens mij geen probleem zijn) lijkt me het xml bestand in je 1e post niet echt optimaal...

het menu en de content kun je denk ik beter splitsen in 2 aparte xmlbestanden, want je navigatie (menu's) zullen hoogwaarschijnlijk in een andere movie clip komen te staan als de inhoud. En als je iedere keer wanneer je je content vervangt, ook het menu moet ophalen gaat het sowieso meer tijd kosten.

bovendien vindt ik <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

code:
    1
    2
    3
    4

<webpagina>
        <titel>Welkom</titel>
        <inhoud>Webpaginainhoud</inhoud>
    </webpagina>

Een wel heel er guitgekleed gebruik van xml, het kan natuurlijk wel maar ik zou proberen om zoveel mogelijk informatie apart te labellen, in plaats van alles op 1 grote hoop te gooien...

overigens, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met flash, maar ik ben al meerdere keren erg gefrustreerd geraakt ervan, niet omdat het een echt slecht programma is, maar omdat het heel erg tijdrovend werk is. Wat je met html in een dag maakt, ben je met lash ongeveer een week bezig...

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
    Genoil:
    Die twee eerste punten heb je helemaal gelijk in. Dat derde punt ga ik waarschijnlijk ook doen. Dan gebruik ik de XML file meteen als input/output voor Flash

mabit:
    Het is inderdaad niet (helemaal) netjes XML, maar het was maar een voorbeeld. Dat van die verschillende files is inderdaad een heel goed idee. Het mooie is dan ook dat de site uit modules opgebouwd kan worden (menu, content, zoeken, nieuws, enz...)

Verwijderd

Je hoeft niet per se een XML file te schrijven, je kunt PHP ook direct XML laten outputten. Aan de andere kant scheelt het wat parse-tijd wanneer je de weggeschreven XML dan als een soort cache gebruikt.
    Ik zou graag meer willen weten over je "soort cache". :-)

Verwijderd

Waarschijnlijk bedoeld hij dat de XML als cached file gebruikt wordt die je Flash kan laden.
    Elke keer dat je Flash geladen wordt gebruikt het programma de XML als data bestand en hoeft niet steeds je PHP script uitgevoerd te worden.
    Pas wanneer er iets veranderd voer je de PHP code uit en veranderd je XML.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
    Ik vraag me af hoe serieus hij was met deze vraag al snap ik de humor ook niet

• djluc
    • Registratie: Oktober 2002
    • Laatst online: 15:45
    Dat is inderdaad wel heel logisch...
    Ik denk dat je eerst eens goed moet gaan kijken hoe vaak wijzigingen worden ingevoerd, en of deze ook meteen gepubliceerd moeten worden enzovoorts, want dan weet je ook pas hoe je op de snelheid kunt letten. Moet eht bijvoorbeeld heel snel op te vragen zijn of is het beklangrijker dat de data direct uit de database gehaald wordt.

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Topicstarter
    Het is een content management systeem dus het is beide een beetje belangrijk. Het content moet elke keer opgehaald worden uit de database, maar de menu's hoeven natuurlijk maar een keer per sessie te worden opgehaald. Dan zijn er ook nog een paar dingen zoals nieuws en zoeken die wel een snelle update nodig hebben.

edit:

Ik denk dat ik gewoon het huidige Content Management Systeem ga pakken en hier een mooie XML interface op ga bouwen. In ieder geval iedereen bedankt voor de tips!

[ Voor 25% gewijzigd door QkE op 26-02-2003 10:15 ]

Verwijderd

Aah op die fiets :)
    Volgens mij zat ik al weer veelste moeilijk te denken, qua caching :(
    Pagina: 1