Toon posts:

Op zoek naar modern NT-gecertificeerd moederboard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een NT4 gecertificeerde mobo met (bij voorkeur) specificaties die een beetje van deze tijd zijn (gemiddelde CPU, RAM dat uit te breiden is tot 1024 MB en 3x5Volts PCI-slots). Ik heb deze nodig voor een zeer specifieke applicatie waar een speciaal ontworpen (en dus kostbare) PCI-kaart voor is gemaakt. Deze kaart werkt helaas alleen onder NT4, hier kwam ik achter nadat de kaart (onder NT4) dienst weigerde in een nieuw aangeschafte Compaq Evo D510. Dit terwijl hij het in oude pctjes (waaronder ook compaqjes), die helaas niet vlot genoeg meer zijn, het prima doet onder NT4. Voordat we nieuwe drivers laten ontwikkelen, zoek ik dus eerst nog of er een geschikt moederbord te vinden is.

Heeft iemand suggesties?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
NT4 draait in feite op élk moederbord, dus dat is het probleem niet (voor zover ik weet zijn mobo's helemaal niet gecertificeerd voor een bepaald OS, alleen complete systemen kunnen dat zijn).
Hoe snel en vlot moet het bord zijn? Neem anders een tried & proven bord/chipset combi (Intel i850/845 serie om maar wat te noemen), dat gaat veelal wel goed.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:55
Bij een klant draait een Abit VP6 dual pIII 1ghz.
Zit 1gb geheugen op en draait prima nt4.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:13

ChUcKiE

Dus........

Ik denk toch dat je er een beetje naast zit. Ik vrees dat de nieuwste technieken op een moederbord (USB-2, S-ATA, nieuwe chipsets etc.) niet zullen gaan werken onder NT en dat daardoor waarschijnlijk meer zaken het niet doen.

Voor de topicstarter: ik weet niet wat je budget is, maar wellicht kun je een goede Compaq SERVER kopen, die zijn meestal beter afgestemd op Netwerk OS'sen dan die desktop machines.

[ Voor 30% gewijzigd door ChUcKiE op 25-02-2003 09:41 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 25 februari 2003 @ 09:33:
NT4 draait in feite op élk moederbord, dus dat is het probleem niet (voor zover ik weet zijn mobo's helemaal niet gecertificeerd voor een bepaald OS, alleen complete systemen kunnen dat zijn).
Klopt, NT4 draaide ook keurig op die nieuwe Compaq EVO. Het probleem was alleen dat ondanks dat alle drivers op zn plaats stonden en services gestart waren, de kaart niet gezien werd door NT4. In het BIOS wordt de kaart nog wel gezien. Op de eerder genoemde oude pctjes wordt de kaart wel gezien door NT.

Daarnaast heb ik het nog geprobeerd onder w2k op die nieuwe Compaq Evo en hij start keurig de "nieuwe hardware"wizard. Probleem is alleen dat de drivers dus niet werken onder w2k. Zodoende kwam ik dus tot de conclusie dat de combinatie NT met dit nieuwere moederboard niet wil.
Hoe snel en vlot moet het bord zijn? Neem anders een tried & proven bord/chipset combi (Intel i850/845 serie om maar wat te noemen), dat gaat veelal wel goed.
P4 met 1024 MB RAM. Maar bovenstaande suggestie geeft weinig garantie. Ik heb niet gekeken maar die EVO heeft volgens mij ook een intel chipset.

Verwijderd

Topicstarter
ChUcKiE schreef op 25 February 2003 @ 09:40:
Voor de topicstarter: ik weet niet wat je budget is, maar wellicht kun je een goede Compaq SERVER kopen, die zijn meestal beter afgestemd op Netwerk OS'sen dan die desktop machines.
Een server valt wel binnen het budget (workstation ook nog). Probleem is dat zowel Compaq als Dell (beiden telefonisch contact gehad) geen enkele garantie meer durven geven dat nieuwe PC's volledig zullen werken onder NT. Als reden geven ze dat dit niet meer gecontroleerd wordt aangezien NT toch niet meer nieuw verkocht wordt.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je op die nieuwe bak wel de Intel drivers geinstalleerd? Kan me zo voorstellen dat je met NT4 en een relatief nieuw moederbord, wel ff van de Intel site de gebruikelijke drivers moet leechen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 25 February 2003 @ 10:12:
Heb je op die nieuwe bak wel de Intel drivers geinstalleerd? Kan me zo voorstellen dat je met NT4 en een relatief nieuw moederbord, wel ff van de Intel site de gebruikelijke drivers moet leechen.
Jip; werkte niet.

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
Ik denk dat je pech gaat hebben. Wij hebben ook een soortgelijk probleem. Wij gebruiken speciaal ontwikkelde netwerkkaarten (ong. 2500€) en blijkbaar willen de oudere revisies van die kaarten niet in P4 PC's werken. Wel zichtbaar in BIOS en alles, drivers installeren, maar toch niet werken.
Onze enige oplossing was nieuwere revisie van kaarten gebruiken. Want aan de drivers ligt het niet, want bij ons is het dezelfde driver voor de verschillende revisies.
Dus eigenlijk een hardwareconflict. En ik heb zo het idee dat jij hetzelfde gaat hebben.
Probeer maar eens in een vorig type compaq deskpro(EN/EP series) of zo, dan zal ze wel werken met dezelfde drivers. Maar die PC's zijn enkel P2 en P3's en niet meer te verkrijgen.

AMD based stations hebben we nog niet getest (staan er hier geen in de buurt), misschien kan je dat nog proberen.

succes

Speed is nothing without control, but who cares

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Geen idee waar het probleem precies ligt? Aan het feit dat nieuwere mobo's standaard PCI v2.2 of bijv. busmastering aan hebben staan, terwijl die oude kaarten met zoiets niet werken?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
speedfreak schreef op 25 February 2003 @ 10:21:
Probeer maar eens in een vorig type compaq deskpro(EN/EP series) of zo, dan zal ze wel werken met dezelfde drivers. Maar die PC's zijn enkel P2 en P3's en niet meer te verkrijgen.

succes
Klopt, heb ik gedaan, en dan werkt het spulletje prima. Helaas zijn deze systemen te traag geworden.

Maar er moeten toch nog wel nieuwe mobo's te leveren zijn die wel werken onder NT? Volgens mij wordt in industriele PC's nog heel vaak NT gebruikt, maar het is inderdaad best mogelijk dat dit geen p4 systemen zijn. Zou daar dan het probleem zitten?

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
Ik kan je het volgende al melden. Het probleem is niet de combinatie NT4 & mobo, maar mobo en je kaart(revisie) (bij ons toch). Wij hebben de volgende modellen getest: compaq EVO D500, D510 & W4000. Dell opliplex GX260. Allen P4 met ik denk Intel chipsets, dus misschien ligt het daar aan. Maar aangezien wij altijd werken met compaq of dell zijn er geen alternatieven.
Misschien dat jullie niet merkgebonden zijn en dus nog andere dingen proberen kunnen, maar het zal trial en error zijn.
nogmaals succes

[reactie op limoentje]
In BIOS hebben wij al alles geprobeert, veel te proberen is er niet voor ons aangezien onze kaart zowizo op IRQ9 moet, ook hebben we de verschillende sloten getest. Dat is dan ook nog een probleem bij dell dat er geen enkel PCI slot is dat een unshared IRQ heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door speedfreak_be op 25-02-2003 11:02 ]

Speed is nothing without control, but who cares

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:22
Is een dual oplossing niks voor je met twee iets oudere processoren die samen wel voldoende power hebben voor de toepassingen. Dit omdat dual mamaplankjes vaker een wat oudere chipset hebben en niet alle nieuwe snufjes die NT4 toch niet ondersteunt.
Of een Asus A7M266-D AMD 761 Socket A voor 245 euro zit ook niks raars op dat NT4 niet ondersteunt of moet het perse een intel processor zijn?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat ik nog niet tegengekomen ben in je posts, hoeveel heb je gesleuteld met de PCI en PnP opties in de BIOS? Ik heb zo geen idee hoeveel er in te stellen is op de bewuste Compaq en Dell stations, maar geef eens aan je of dat ook geprobeerd is.

Verwijderd

Topicstarter
nadd schreef op 25 February 2003 @ 10:55:
Is een dual oplossing niks voor je met twee iets oudere processoren die samen wel voldoende power hebben voor de toepassingen. Dit omdat dual mamaplankjes vaker een wat oudere chipset hebben en niet alle nieuwe snufjes die NT4 toch niet ondersteunt.
Of een Asus A7M266-D AMD 761 Socket A voor 245 euro zit ook niks raars op dat NT4 niet ondersteunt of moet het perse een intel processor zijn?
Is misschien inderdaad een optie. Geen idee of het perse Intel moet zijn, lijkt me niet maar we hebben vooralsnog nog nooit AMD geprobeerd. Misschien dat er ook nog wel vergelijkbare boarden zijn te vinden die op Intel processors gebaseerd zijn (om nog meer problemen te voorkomen)?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Misschien begrijp ik je niet goed - maar waarom zoek je niet ff op de NT4 HCL?
edit:
categorie "System/Desktop Uniprocessor"

edit:
D'oh! 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Rataplan op 25-02-2003 13:17 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 25 February 2003 @ 10:58:
Wat ik nog niet tegengekomen ben in je posts, hoeveel heb je gesleuteld met de PCI en PnP opties in de BIOS? Ik heb zo geen idee hoeveel er in te stellen is op de bewuste Compaq en Dell stations, maar geef eens aan je of dat ook geprobeerd is.
De enige nieuwe PC waar ik de kaart in getest heb is de Compaq Evo omdat de kaart simpelweg niet in de nieuwere werkstations hier past (fullsized PCI-kaart). In het Bios zijn de volgende bus instellingen te plegen:

-PCI busmastering; staat ingeschakeld en ik weet in alle eerlijkheid niet meer of ik hiermee geexperimenteerd heb, maar het lijkt me wel (nu ga ik twijfelen; ok weet ik wat ik vanmiddag ga doen).
-PCI SERR# generatie; staat ook ingeschakeld; geen idee wat het is.

• Flappie
  • Laatst online: 17-08 15:26
mijn Compaq Prolinea 466 60 MHz met 2 GB hdd en 32 MB ram draait ook prima Windows NT4 server ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 25-02-2003 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op 25 februari 2003 @ 11:14:
Misschien begrijp ik je niet goed - maar waarom zoek je niet ff op de NT4 HCL?
edit:
categorie "System/Desktop Uniprocessor"
Hmm, heb ik dus gedaan en wat zie ik tot mijn grote verbazing :+ :

Evo D510 Convertible Minitower Compatible

8)7

Het heeft dan waarschijnlijk ook niet veel zin om een andere "compatibel"-pc uit deze lijst te halen.

Het begint er dus op te lijken dat speedfreak gelijk heeft en dat de kaart hardware matig misschien niet lekker met P4/intel-chipset overweg kan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor chipset had het bak waar die custom kaart eerst inzat?

Als het Via was, zou je nu een mobo met Via chipset kunnen proberen omdat de IRQ handling nog steeds door dezelfde driver gedaan wordt (4-in-1/Hyperion)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 25 February 2003 @ 12:48:
Wat voor chipset had het bak waar die custom kaart eerst inzat?

Als het Via was, zou je nu een mobo met Via chipset kunnen proberen omdat de IRQ handling nog steeds door dezelfde driver gedaan wordt (4-in-1/Hyperion)
Zou ik na moeten vragen, de andere systemen staan niet op deze locatie. Maar die oudere PCtjes waar ik hier op heb getest hadden in de meeste gevallen ook Intel chipsets (het zei oudere) en dat ging wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 13:18 ]

Verwijderd

Ik heb hier ook Compaq Evo-machines staan. We zijn een zorginstelling, en gebruiken wegens een te krap budget voorlopig dus nog steeds win95. In de nieuwste types heb ik ook problemen met PCI-kaarten. Echt de vaagste problemen, en niet eens met gekke speciale hardware. Soms geven de PCI-videokaartjes (onboard video is niet win95-compatible) problemen, en een simpel PCI-modem heb ik nog niet aan de praat kunnen krijgen...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 februari 2003 @ 13:36:
Ik heb hier ook Compaq Evo-machines staan. We zijn een zorginstelling, en gebruiken wegens een te krap budget voorlopig dus nog steeds win95. In de nieuwste types heb ik ook problemen met PCI-kaarten. Echt de vaagste problemen, en niet eens met gekke speciale hardware. Soms geven de PCI-videokaartjes (onboard video is niet win95-compatible) problemen, en een simpel PCI-modem heb ik nog niet aan de praat kunnen krijgen...

Klinkt verdacht als chipset driver problemen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 25 February 2003 @ 13:40:

[...]

Klinkt verdacht als chipset driver problemen...
Dat zou inderdaad best kunnen. Helaas hoef je alleen nergens meer aan te kloppen voor win95-drivers...

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je in de BIOS ook nog een optie PnP OS enabled/disabled ofzoiets?
Die zou je ook nog kunnen proberen, ik zou als ik jou was op de nieuwere machines gewoon alle PCI en PnP instellingen etc. even nalopen met de kaart erin, en telkens checken offie werkt.

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op 25 February 2003 @ 14:38:
Heb je in de BIOS ook nog een optie PnP OS enabled/disabled ofzoiets?
Die zou je ook nog kunnen proberen, ik zou als ik jou was op de nieuwere machines gewoon alle PCI en PnP instellingen etc. even nalopen met de kaart erin, en telkens checken offie werkt.
PnP optie zit er niet in. PCI-busmastering e.d. zal ik (nog?) eens proberen, alleen moet ik eerst even NT4 er weer op zetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 13:46:
[...]

Dat zou inderdaad best kunnen. Helaas hoef je alleen nergens meer aan te kloppen voor win95-drivers...

Idd, ff bij Intel gekeken en geen drivers meer voor pre-Win98 :|

Maar goed, ergens bekruipt me ook het gevoel dat investeren in state-of-the-art hardware en tegelijk met 8 jaar oude software erop willen werken uit besparingsoogpunt een geval van goedkoop=duurkoop is :o

Je zou overigens de Win98 drivers erop kunnen proberen, maar dat is natuurlijk geen ondersteunde optie, wat voor een professionele omgeving niet verantwoord is, al lijkt het te werken...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 25 February 2003 @ 16:33:

[...]

Idd, ff bij Intel gekeken en geen drivers meer voor pre-Win98 :|

Maar goed, ergens bekruipt me ook het gevoel dat investeren in state-of-the-art hardware en tegelijk met 8 jaar oude software erop willen werken uit besparingsoogpunt een geval van goedkoop=duurkoop is :o

Je zou overigens de Win98 drivers erop kunnen proberen, maar dat is natuurlijk geen ondersteunde optie, wat voor een professionele omgeving niet verantwoord is, al lijkt het te werken...
Win98 drivers doen het inderdaad niet. Dat wordt dus gewoon nog een jaartje behelpen.

Over dat duurkoop: Wat had je dan in gedachte? 2ehands apparatuur ofzo? Die PC's zijn natuurlijk niet voor niks aangeschaft. Die PC's waren gewoon heel hard nodig. En helaas is er volgend jaar pas geld beschikbaar voor een nieuw netwerk. Voor de nieuwe PC's die nu aangeschaft zijn hoeft dan dus ook geen Windows-licentie worden aangeschaft, want je krijgt er een XP-pro/2000-pro licentie bij.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:01
Op meeste websites van mobo fabrikanten kun je (of zou je) dit soort certificaten vinden. Anders zijn ze meestal wel op aanvraag te verkrijgen. Voordat een mainboard op de markt wordt gezet heeft het namelijk altijd een heleboel tests en certificeringen doorlopen.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Ik denk dat je zoals al eens eerder aangegeven inderdaad eens naar een mainboard met via chipset moet kijken.

Op het werk had ik veel problemen met de nieuwere intel chipset mainboard / cpu / windows nt4 / pci / agp kaart combinatie .

Na wat testjes kwam ik er achter dat de mainboards met via chipset dit probleem echter niet hadden(daar de via 4in1 drivers gewoon op nt4 werken).

Vervolgens zijn we volledig op AMD cpus met asus mainboards (met via chipset) overgestapt. Nooit meer problemen gehad.

Misschien een optie om eens te testen dus.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 17:40:
[...]

Win98 drivers doen het inderdaad niet. Dat wordt dus gewoon nog een jaartje behelpen.

Over dat duurkoop: Wat had je dan in gedachte? 2ehands apparatuur ofzo? Die PC's zijn natuurlijk niet voor niks aangeschaft. Die PC's waren gewoon heel hard nodig. En helaas is er volgend jaar pas geld beschikbaar voor een nieuw netwerk. Voor de nieuwe PC's die nu aangeschaft zijn hoeft dan dus ook geen Windows-licentie worden aangeschaft, want je krijgt er een XP-pro/2000-pro licentie bij.

Wat ik bedoelde is dat dat 'jaartje behelpen' wel eens duurder uit zou pakken dan gewoon de SW tegelijk met de HW te upgraden. Ik zou iig liever een oude PC die gecertifieerd betrouwbaar was met z'n OS hebben dan een supersnelle wonder die pas over een jaar 100% is (tegen welke tijd het al de helft van z'n waarde verloren heeft)...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1