Toon posts:

Nameserver trubbels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben samen met een ander bezig met het opzetten van nameservers op onze server zodat we onze eigen domeinen kunnen beheren.

Het probleem wat we echter hebben is dat we deze nameservers moeten draaien achter een domein, maar dit domein kunnen we pas gebruiken als dit draait via de nameservers. Een kip en ei verhaal dus.

Om dit te overkomen hebben we bij de originele domain providers gevraagd om deze registered nameservers entries toe te voegen:

ns0.ladnet.org -> 217.115.204.123
ns1.ladnet.org -> 217.115.204.124

( Het domein waar het in dit geval om gaat is ladnet.org, de 2 ips zijn die van onze server natuurlijk ).

Vervolgens hebben we ladnet.org laten verwijzen naar deze twee nameservers en hebben we records toegevoegd voor ladnet.org. Tot zo ver werkt het, want ladnet.org is up.

We willen nu echter een tweede domain beheren op onze nameservers, dit gaat echter niet goed. Als ik het domain laat verwijzen naar onze twee nameservers accepteert hij deze niet.

Nu werd mij gehint dat dit komt doordat er voor de nameservers zogenaamde GLUE records zijn aangemaakt. Ik weet echter niet wat dit precies inhoudt.

Mijn vraag is.. kan het inderdaad komen door deze GLUE records? En wat betekent dit precies? En hoe valt dit op te lossen..

Alvast bedankt :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 01:35:
.. knip verhaal ..

We willen nu echter een tweede domain beheren op onze nameservers, dit gaat echter niet goed. Als ik het domain laat verwijzen naar onze twee nameservers accepteert hij deze niet.

Nu werd mij gehint dat dit komt doordat er voor de nameservers zogenaamde GLUE records zijn aangemaakt. Ik weet echter niet wat dit precies inhoudt.

Mijn vraag is.. kan het inderdaad komen door deze GLUE records? En wat betekent dit precies? En hoe valt dit op te lossen..

Alvast bedankt :)
GLUE records zeggen mij niets eigenlijk..
Maar zoals ik het nu kan zien, doen zowel ns0 als ns1.ladnet.org het iig, ik krijg iig het goeie IP door. Dus dat werkt idd.

Maar is er al wel een zone aangemaakt in die DNS voor het 2e domein?? Dat vraag ik me een beetje af eigenlijk ;)

Ten 2e: zijn het 2 aparte servers, of 1 server met meerdere IP's?
In het laatste geval raad ik het af om ZELF dns te draaien.
Als je bak down is, ligt meteen je DNS down. Als je DNS up blijft, blijft je mail iig "bouncen", en komt t wel aan als je bak weer online komt. Als je hele DNS onbereikbaar is, heb je een groter probleem: host unknown,alle mail direct retour afzender.

Edit: Ik zie dat je volgens mij een bak gecolo-ed hebt, bij NXS.. Gezellig, mijn bak hangt er ook ;)

Wat dns betreft: Doe geen moeite, de DNS service van NXS bevalt mij prima. Kost je nix (bij een colocontract) en werkt monster. (beheerbaar via klant.nxs.nl )

Als je toch DNS wilt draaien: Gebruik dan die van NXS als secundair, en jezelf als primair. Zo vang je bovengenoemde down-time problemen op. Ook dit kan, zie ook weer de NXS help-pagina's ;)

Edit 2: Kun je meteen je reverse DNS eens mooi configgen op je overige IP's
Bezig met het traceren van de route naar powered.by.nxs.nl [217.115.204.124]
Edit 3:

Glue records: Googlen doet wonderen:

http://www.zvon.org/tmRFC/RFC1033/Output/chapter12.html
If the name server host for a particular domain is itself inside the domain, then a 'glue' record will be needed. A glue record is an A (address) RR that specifies the address of the server. Glue records are only needed in the server delegating the domain, not in the domain itself. If for example the name server for domain SRI.COM was KL.SRI.COM, then the NS record would look like this, but you will also need to have the following A record.
Kijk, zo leer je weer wat ;)

[ Voor 38% gewijzigd door DJSmiley op 25-02-2003 02:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de zeer informatieve reply. Ik wist helemaal niet dat NXS zo'n uitgebreide DNS regeling had (met mogelijk tot editen zonefile etc.). Het was dan ook een beetje onduidelijk, aangezien je om je eerste domein toe te voegen een mailtje moet sturen.

Echter iemand heeft me al geholpen met de huidige situatie, en onze DNS servers worden nu geaccepteerd. Ik heb geen idee hoe hij het gefixed heeft, maar hij heeft dan ook een stuk meer kennis op dit gebied dan ik :)

Eigen nameservers zijn opzich wel zo handig als je ook dynamic ips wil koppelen, of als we met IPv6 aan de gang gaan.

In iedergeval toch bedankt voor de info :)

Leuk trouwens dat er schijnbaar zoveel mensen bij NXS colo'en :)