CMOS Battery low...

Pagina: 1
Acties:

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Topicstarter
Laatst al eens opgezocht en het advies kwam dat er een nieuwe baterij in moest. Dus ik de kast open en zoeken naar een baterij. In eerste instantie kon ik niets vinden tot dat ik onder een kapje keek waar BURN-IN 24HR op stond. Daar zat dus de baterij. Deze zat echter los. Hier onder een foto van het dingetje waar ik hem op vond.
Afbeeldingslocatie: http://www.froeling.net/images/klein.jpg

Link naar groter plaatje: http://www.froeling.net/images/groot.jpg

Heeft iemand een idee of deze dingen zo kant en klaar te koop zijn en waar of wordt het echt een andere baterij er op solderen? (baterij ligt overigens onder de kast, de katten hadden hem gevonden op mijn bureau) Maar bij de gele rondjes heeft de baterij vast gezeten, de beide pootjes waren omhoog gebogen en vastgesoldeerd aan de baterij...

[ Voor 1% gewijzigd door SideBuster op 25-02-2003 00:24 . Reden: typo ]

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

SideBuster schreef op 25 februari 2003 @ 00:23:
Laatst al eens opgezocht en het advies kwam dat er een nieuwe baterij in moest. Dus ik de kast open en zoeken naar een baterij. In eerste instantie kon ik niets vinden tot dat ik onder een kapje keek waar BURN-IN 24HR op stond. Daar zat dus de baterij. Deze zat echter los. Hier onder een foto van het dingetje waar ik hem op vond.
[afbeelding]

Link naar groter plaatje: http://www.froeling.net/images/groot.jpg

Heeft iemand een idee of deze dingen zo kant en klaar te koop zijn en waar of wordt het echt een andere baterij er op solderen? (baterij ligt overigens onder de kast, de katten hadden hem gevonden op mijn bureau) Maar bij de gele rondjes heeft de baterij vast gezeten, de beide pootjes waren omhoog gebogen en vastgesoldeerd aan de baterij...
:X dat is geen baterij dat is een eprom je bios weet je wel :X

je bios baterij is zilver redelijk dun en plat :>

[ Voor 3% gewijzigd door Shunt op 25-02-2003 00:32 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Dus jij hebt je bios eraf gerukt :? Of zat de batterij hierboven op vast :?

Een batterij is meestal knoopvormig niet de vorm van een microprocessor ofzo :P

[ Voor 15% gewijzigd door supakeen op 25-02-2003 00:32 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Okeeeeee je katten hebben dus met je BIOS heel de kamer rondgespeeld en 'm onder je bureau achtergelaten... Wellicht kun je beter even naar Pricewatch gaan en checken wat een nieuw mobo kost, volgens mij dekt de garantie dit niet :D

Professionele website nodig?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Da's niet eens de BIOS chip, da's de PLL (Real Time Clock):
http://www.chipdocs.com/p...tasheets/VIA/VT82885.html

Forget your fears...
...and want to know more...

• Shunt

Shunt

Boe

ag verek :D
hak eik wel moeten weten door wat er op het kapje stond :D

maar tog het is niet je bios bat :+

Game PC

• curry684

curry684

En hij zal alsnog dood zijn :)

* curry684 had 'm ook niet herkend van die foto, had net zo goed een BIOS kunnen zijn.

• The Third Man
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Eh, dat heet geen PLL, maar RTC (misschien ook logisch dat een afkorting voluit ook de naam is? PLL voluit is niet echt Real Time Clock hè). De functie van de PLL is o.a. het omzetten van het kloksignaal uit de oscillator naar de frequenties die de onderdelen op het mobo nodig hebben (133 MHz, 33 MHz, 66 MHz, enz).

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Gewoon met die batterij naar een elektroboer gaan, die kan je waarschijnlijk wel aan een nieuwe batterij helpen. Daarna gewoon weer erop solderen ( goed om, vraag me niet hoe om dat is, LOL) en dan zou alles weer moeten werken ;)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Shunt

Shunt

Boe

Delta2 schreef op 25 February 2003 @ 00:53:
Gewoon met die batterij naar een elektroboer gaan, die kan je waarschijnlijk wel aan een nieuwe batterij helpen. Daarna gewoon weer erop solderen ( goed om, vraag me niet hoe om dat is, LOL) en dan zou alles weer moeten werken ;)
heb jij de laatste posts wel gelezen het is de baterij helemaal niet |:(

Game PC

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
Nog even voor alle duidelijkheid. De batterij lag dus op dit blokje en was vastgesoldeerd bij de gele rondjes. Daaroverheen zat het kapje met de sticker BURN-IN 24HR. Op het hele moederbord is verder geen batterij te vinden. En dan mag ik toch aanemen dat wanneer ik de melding CMOS batery low krijg dat dit de batterij is waar het over gaat?

Heb ook de kast nog even van z'n plaats gehaald en de batterij erbij gepakt en een nieuwe foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.froeling.net/images/newklein.jpg

Link naar nieuw fotoke: http://www.froeling.net/images/newgroot.jpg

Verwijderd

Gewoon even een nieuwe batterij halen en proberen of alles het nog doet. Wat ik alleen niet snap is waarom je die hele RTC van je moederbord af hebt gesoldeerd, terwijl je dat batterijtje gewoon onder die 2 pinnetjes vandaag kan trekken.....

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Vreemde plek voor een batterij ook :/

Forget your fears...
...and want to know more...

• curry684

curry684

SideBuster schreef op 25 February 2003 @ 02:38:
Nog even voor alle duidelijkheid. De batterij lag dus op dit blokje en was vastgesoldeerd bij de gele rondjes. Daaroverheen zat het kapje met de sticker BURN-IN 24HR. Op het hele moederbord is verder geen batterij te vinden. En dan mag ik toch aanemen dat wanneer ik de melding CMOS batery low krijg dat dit de batterij is waar het over gaat?

Heb ook de kast nog even van z'n plaats gehaald en de batterij erbij gepakt en een nieuwe foto gemaakt.

[afbeelding]

Link naar nieuw fotoke: http://www.froeling.net/images/newgroot.jpg
Ik wil niet moelijk doen, maar dat is geen standard issue CR2032 batterij zoals ze op vrijwel alle mobo's zitten. Ik gok dat je moederbord een losse batterij voor de RTC had...?

Je zoekt dus deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.keurentjes.net/CR2032.jpg

Verwijderd

curry684 schreef op 25 februari 2003 @ 09:23:
[...]

Ik wil niet moelijk doen, maar dat is geen standard issue CR2032 batterij zoals ze op vrijwel alle mobo's zitten. Ik gok dat je moederbord een losse batterij voor de RTC had...?

Je zoekt dus deze:
[afbeelding]
Zoals op vrijwel alle huidige mobo's dan nog, dit was vroeger een gangbare oplossing. Zoals boven al staat gewoon een nieuwe batterij op de rtc solderen en alles terugplaatsen.

edit:
Ook even een plaatje opgezocht

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vdbrink2/486mobol.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2003 11:01 ]

• Delta2
Shunt schreef op 25 February 2003 @ 00:55:
[...]

heb jij de laatste posts wel gelezen het is de baterij helemaal niet |:(
100% zeker dat dat de CMOS Batterij is. Vroeger was het zeer normaal dat de bat. bij de RTC zat ondergebracht.
Ken je hardware dus voor je blaat |:(

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 10:51:
[...]

Zoals op vrijwel alle huidige mobo's dan nog, dit was vroeger een gangbare oplossing. Zoals boven al staat gewoon een nieuwe batterij op de rtc solderen en alles terugplaatsen.
Hmmm op mijn oude Asus MEL-C 440BX-bord uit early 1999 zit ook gewoon een CR2032. Maja we hadden een hoop ruzie voorkomen als TS even z'n mobo-specs en een feitelijke foto van z'n mobo had gepost ipv ons te laten raden naar wat ie waar zocht.

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
Heb ff een foto gemaakt van het MB. De specs heb ik niet want ik kan op het bord nergens vinden wat het is.... Maar bij het Gele rondje zat het item van de vorige foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.froeling.net/images/moederbord.jpg

Link naar groter fototje: http://www.froeling.net/images/mbgroot.jpg

En nog even over het opnieuw vastsolderen van een nieuwe batterij. Als je op de foto kijkt waar je de batterij op ziet dan zie je dat ze de pootjes van de RTC gewoon hebben omgebogen om daar de batterij aan te zolderen. Nu is het linker pootje op de foto afgebroken dus daar zal ik het wel niet meer aan kunnen zolderen zonder de RTC te beschadigen. Zijn deze RTC's nog te koop? En is het belangrijk dat ik precies het zelfde type neem of voldoet een ander type ook?

• Shunt

Shunt

Boe

SideBuster schreef op 25 februari 2003 @ 13:04:
Heb ff een foto gemaakt van het MB. De specs heb ik niet want ik kan op het bord nergens vinden wat het is.... Maar bij het Gele rondje zat het item van de vorige foto's.

[afbeelding]

Link naar groter fototje: http://www.froeling.net/images/mbgroot.jpg

En nog even over het opnieuw vastsolderen van een nieuwe batterij. Als je op de foto kijkt waar je de batterij op ziet dan zie je dat ze de pootjes van de RTC gewoon hebben omgebogen om daar de batterij aan te zolderen. Nu is het linker pootje op de foto afgebroken dus daar zal ik het wel niet meer aan kunnen zolderen zonder de RTC te beschadigen. Zijn deze RTC's nog te koop? En is het belangrijk dat ik precies het zelfde type neem of voldoet een ander type ook?
ik geloof niet dat deze nog te koop zijn
ook lijkt het me niet echt meer rendabel om er een te kopen
dit bordje is echt gewoon niets meer waard
en zon baterij is al ongeveer 10 euro ofzow
dan moet je ook nog zon eprom kopen :P voor 10'e van het geld heb je een 2e hands mobo die nog werkt :P
Delta2 schreef op 25 February 2003 @ 11:49:
[...]

100% zeker dat dat de CMOS Batterij is. Vroeger was het zeer normaal dat de bat. bij de RTC zat ondergebracht.
Ken je hardware dus voor je blaat |:(
en ik wil niet lullig doen hoor maar voor dat hij die foto poste dat de baterij dus OP die eprom zat wisten wij ook niet dat hij er op zat hoor |:( ik en nog velen andere hebben die generatie mobo's niet eens gekend dus beetje dimmem aub :>

[ Voor 19% gewijzigd door Shunt op 25-02-2003 14:43 ]

Game PC

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Shunt schreef op 25 februari 2003 @ 14:42:
en ik wil niet lullig doen hoor maar voor dat hij die foto poste dat de baterij dus OP die eprom zat wisten wij ook niet dat hij er op zat hoor |:( ik en nog velen andere hebben die generatie mobo's niet eens gekend dus beetje dimmem aub :>
Als je die generaties mobo's niet eens gekend hebt, waarom meng je je dan in de discussie? Ik wist wel dat zo'n batterijtje vroeger vaak op de RTC zat en niet los op het moederbord. Het is niet erg dat jij dat niet wist, maar waarom moet je dan toch zo hoog van de toren gaan blazen dat je het zo goed weet met "heb jij de laatste posts wel gelezen het is de baterij helemaal niet". Dim zelf, dankjewel.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 25-02-2003 15:00 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Lekkere Kwal schreef op 25 februari 2003 @ 15:00:
[...]
Als je die generaties mobo's niet eens gekend hebt, waarom meng je je dan in de discussie? Ik wist wel dat zo'n batterijtje vroeger vaak op de RTC zat en niet los op het moederbord. Het is niet erg dat jij dat niet wist, maar waarom moet je dan toch zo hoog van de toren gaan blazen dat je het zo goed weet met "heb jij de laatste posts wel gelezen het is de baterij helemaal niet". Dim zelf, dankjewel.
btw bekijk dat eerste plaatje eens
wat zie je dan ?
een EPROM en geen bios bat
als hij nu duidelijk had vermeld dat die bios bat OP de eprom zat dan was er geen probleem
maar laten we nu maar kappen :>

omdat ik de generatie direct er na wel ken :>
en ik dacht dat het daar over ging :P
dat chipje dat er boven lag kwam me namelijk heel bekend voor

maar de topic starter was niet duidelijk anders zij niet half got (niet letterlijik nemen :> ) hij ipv zijn bios bat er af had gehaald een eprom had verwijderd die niets met de bios bat te maken had ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Shunt op 25-02-2003 15:14 ]

Game PC

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Shunt schreef op 25 February 2003 @ 15:12:
[...]

btw bekijk dat eerste plaatje eens
wat zie je dan ?
een EPROM en geen bios bat
als hij nu duidelijk had vermeld dat die bios bat OP de eprom zat dan was er geen probleem
maar laten we nu maar kappen :>

omdat ik de generatie direct er na wel ken :>
en ik dacht dat het daar over ging :P
dat chipje dat er boven lag kwam me namelijk heel bekend voor

maar de topic starter was niet duidelijk anders zij niet half got (niet letterlijik nemen :> ) hij ipv zijn bios bat er af had gehaald een eprom had verwijderd die niets met de bios bat te maken had ;)
Topicstarter was voldoende duidelijk hoor, jij nu echter niet, want de laatste alinea van deze post is nauwelijks leesbaar (doen de , en . op je toetsenbord het wel?). Want topicstarter vermelde weldegelijk dat de BATTERIJ op de chip zat gesoldeerd en dat hij aan 1 pootje was afgebroken:
Laatst al eens opgezocht en het advies kwam dat er een nieuwe baterij in moest. Dus ik de kast open en zoeken naar een baterij. In eerste instantie kon ik niets vinden tot dat ik onder een kapje keek waar BURN-IN 24HR op stond. Daar zat dus de baterij. Deze zat echter los. [...] Maar bij de gele rondjes heeft de baterij vast gezeten, de beide pootjes waren omhoog gebogen en vastgesoldeerd aan de baterij...
Ik begrijp niet wat hier nou onduidelijk aan is...

• Shunt

Shunt

Boe

Lekkere Kwal schreef op 25 February 2003 @ 15:34:
[...]
Topicstarter was voldoende duidelijk hoor, jij nu echter niet, want de laatste alinea van deze post is nauwelijks leesbaar (doen de , en . op je toetsenbord het wel?). Want topicstarter vermelde weldegelijk dat de BATTERIJ op de chip zat gesoldeerd en dat hij aan 1 pootje was afgebroken:
[...]
Ik begrijp niet wat hier nou onduidelijk aan is...
zoals ik hem las en veel andere leek het dus of de eprom dus zo vast zat aan het mobo :>

Game PC

• Delta2
heheh :)
D'r wordt gewoon doorgeflamed op elkaar hiero >:)
Kunnen we ons niet verzoenen :> en lekker doorposten aangezien de oplossing al lang gevonden en gegeven is :P

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
Ok dank u allen voor de reacties...
Ik koop wel een ander bordje van de week ergens op een beurs.

Doet u maar een slotje...

Pagina: 1