[WC]Eheim Compact 1000/1001/1002 pompen

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
http://213.61.5.172/eheim.../neuigkeiten.jsp?id=20153

Deze dingen lijken me nogal :9~: half zo duur als 1046/1048, maar wel drie jaar garantie en bedoeld voor "dauerbetrieb". Nadeel is dat ze niet inline kunnen, tenminste niet zonder mods. Daar krijg je dan wel een regelbaar pompvermogen voor terug.

Ik wilde een search gaan doen op GoT, maar toen was het forum in onderhoud. Uit nieuwsgierigheid heb ik toen maar vast eentje besteld (een 1002, die 150-1000 l/h doet). Als de incasso enzo zijn afgehandeld, laat ik weer weten hoe het ding bevalt.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

Mad_Demon

de dokter

Dat zijn inderdaad erg nette pompjes, zo op de specs afgegaan. Wat betaal je daar nou voor?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21
Hmmz, zijn ze niet wat overrated qua vermogen? Ik bedoel, 11Watt voor een pompje dat net 600 l/u doet is niet echt zuinig, om het zo maar te zeggen ;)

Maar het is leuk te horen dat E-heim wat meer naar z'n concurenten kijkt qua prijs / prestatie verhouding :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
De 1002 kostte me 24 euro.

Uhm, een 1048 is ook rated 600l/u bij 10W, toch? Een Sicce trekt de helft meer...

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Nou ik heb m.

Hij is volgens mij wel net zo stil als een Eheim 1048; er zitten 4 rubber zuignapjes onder, dat helpt ook natuurlijk.
Die regelaar is matig: het is een schuif die over ongeveer 1cm afstand verstelbaar is. Ik had op iets nauwkeurigers gehoopt. Verder staat er ook alleen "+" en "-" bij, geen nadere aanduiding.

Hoe hij het in een WC-opstelling doet moet ik nog gaan ontdekken. Ik heb hem nu alleen in een emmer water draaiend gehad, om te horen. Probleem is namelijk dat er een 14/16mm (binnen/buitendiam.) uitgang op zit. Ik heb nog geen zekere verbinding hiervoor bedacht naar het 6/8mm slangengebeuren. Er zit geen schroefdraad op de uitgang ofzo...

Verwijderd

Hmmm, ik zag bij het tuincentrum allerlei soorten pompjes die sterk op deze Eheim leken (merk weet ik effe niet meer, zei me niets) plus een paar Sicce's. En dat voor ca. 14 Euro, alleen geen goede aansluitingen.

Ga het liefst voor een Sicce of een Eheim. Waar had jij die Eheim gekocht?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Op seame.com, een nederlandse webshop. Ze zijn een beetje irritant in dat je minimaal 39 euro moet besteden, maar dan is wel gelijk het verzenden gratis. Dus toen heb ik maar 2 pompjes besteld, en dan moet ik er maar een door zien te verkopen :P

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar de geluidsprodcutie van deze pompjes. Die eheim 1048 hoor je totaal niet, terwijl een vergelijkbare elcheapo pomp trilde als een boorhamer. Oftewel, houd ons hoogte!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Zijn deze ook magnetisch afgeschermd, en zijn ze even stil als de grote broertjes? Zonee, zijn het IMO niet veel meer dan Sicce-klonen.

Het voordeel van Sicce is dan nog dat je ze ook inline kunt gebruiken met een tussenstuk.

[ Voor 10% gewijzigd door Steve op 09-03-2003 01:18 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Geluidsproductie: alleen een zeer lage zoemtoon. Niet luider dan de 1048 van een huisgenoot.

Magnetisch afgeschermd: volgens mij niet...
Inline gebruik gaat volgens mij ook niet makkelijk lukken, door de maffe vorm van de inlaat.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
OK, gebruikservaringen-update: het verschil tussen de laagste (150l/h) en de hoogste (1000l/h) stand is bij mij tijdens BurnP6 maar 1 graad. Dat is op zich een bekend verschijnsel (boven een bepaalde snelheid voegt de pomp alleen maar extra warmte toe aan het systeem), maar wel vermeldenswaard denk ik.

Ik zou daarom mensen eerder de 1001 dan de 1002, die ik heb, aanraden. De 1001 heeft maximaal 600l/h doorvoer, wat dus ook zat is. Voordeel van de 1001 is dat er een wat handigere 12mm uitgang op zit. De 16mm uitgang van mijn 1002 vereiste geklooi met aquakit enzo...

[ Voor 5% gewijzigd door John_Glenn op 27-04-2003 01:08 . Reden: interpunctie... ]

Verwijderd

John_Glenn schreef op 25 februari 2003 @ 00:31:
De 1002 kostte me 24 euro.

Uhm, een 1048 is ook rated 600l/u bij 10W, toch? Een Sicce trekt de helft meer...
een sicce nova(800 l/h ) trekt 10 watt....

Verwijderd

1000l/u koste me 29,95

• Steve

Steve

Krokodil \o/

John_Glenn schreef op 27 April 2003 @ 01:06:
Dat is op zich een bekend verschijnsel (boven een bepaalde snelheid voegt de pomp alleen maar extra warmte toe aan het systeem), maar wel vermeldenswaard denk ik.
Not :)

Het is gewoon omdat waterflow bijna niets uitmaakt voor de koelprestatie.. Het water stroomt zelfs bij 50 l/u nog snel genoeg om de geringe warmte (in vergelijking met de capaciteit van het rad) die je CPU uitstoot op te nemen.

En de warmte die een pomp in het water brengt is ook verwaarloosbaar, een paar Watt. Het is niet zo dat het hele stroomverbruik van de pomp omgezet wordt in warmte, het wordt omgezet in een (draaiende) beweging. En die beweging zorgt voor een kleine warmteontwikkeling (wat het water misschien 0,000001 graad opwarmt).

Verder blijf ik het duur vinden. Een Idra die met een simpele mod aan beide zijden schroefdraad heeft en 400 tot 1300 l/u doet, kost 27 euro. Ik zie eerlijk gezegd het voordeel van een Eheim compact boven een Sicce Idra niet. Ze zijn wel beter dan de Nova en Micra, omdat slangen aansluiten daarbij nogal vervelend is.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb er al 2 jaar eentje ,de 1000l/u versie van 23 watt
Relaxed pompje en lekker stil voor heel weinig centen !

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
@Jupiler: sorry, maar nu corrigeer je me denk ik verkeerd. Ik was inderdaad niet volledig, dat is zo.

Waterflow maakt weinig uit, door de grote warmtecapaciteit van water. Zelfs met heel langzaam stromend water warmt het water in het blok minder dan een graad op. Dus blijft de warmteoverdracht (die van het temperatuurverschil afhangt) hetzelfde. Tot daar heb je gelijk.

Maar nu, gedachtenexperimentje: zet de pomp een seconde aan en weer uit. Het water komt op gang en stopt weer. Waar is de energie gebleven? Het water beweegt immers niet meer. De beweging is door wrijving tussen water en slangen gestopt; er is meer warmte in het systeem gekomen.
De warmte die een pomp inbrengt is dus niet verwaarloosbaar. Sterker nog, alle energie die in je pomp gaat komt terug als warmte in je water.

@Speedy: deze dingen zijn er nog geen twee jaar...!?

[ Voor 4% gewijzigd door John_Glenn op 27-04-2003 18:03 . Reden: was nog niet klaar :P ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Jah klopt ik zit er ook een jaartje naast |:(
Maar geloof me maar ik heb hem al dik een jaartje en heb hem al aan verschillende tweakers als advies aanbevolen..
Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~multatul/case/32.jpg
Nogmaals ik zat er een jaartje naast .Dat krijg je van die Hollandse kruiden tegenwoordig :P

[ Voor 1% gewijzigd door Speedy-J op 27-04-2003 18:16 . Reden: tja.. ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Steve

Steve

Krokodil \o/

John_Glenn schreef op 27 april 2003 @ 18:02:
Maar nu, gedachtenexperimentje: zet de pomp een seconde aan en weer uit. Het water komt op gang en stopt weer. Waar is de energie gebleven? Het water beweegt immers niet meer. De beweging is door wrijving tussen water en slangen gestopt; er is meer warmte in het systeem gekomen.
De warmte die een pomp inbrengt is dus niet verwaarloosbaar. Sterker nog, alle energie die in je pomp gaat komt terug als warmte in je water.
Ik zie de link tussen je verhaal en de warmte die de pomp uitstoot niet goed? Mijn punt: de geringe warmte die de pomp produceert wordt dadelijk door het rad de lucht in gestuurd waardoor het echt niéts uitmaakt voor de koelprestatie.
John_Glenn schreef op 27 april 2003 @ 18:02:
Sterker nog, alle energie die in je pomp gaat komt terug als warmte in je water.
En voor het roteren van de schroef is geen energie nodig? Wonderlijk pompje dan ;)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Het komt neer op behoud van energie. Als je een beperkte hoeveelheid energie in de pomp stopt, draait hij even. Op dat moment zit de energie in de beweging van de pomp en het stromende water, precies zoals je zegt. Maar daarna valt de pomp stil, en het water ook. De energie kan niet zomaar 'weg' zijn. De beweging is omgezet in warmte.
Bekijk het zo: processoren zouden anders ook niet heel warm worden: ze doen toch rekenwerk op die energie die er in gaat?
Edit: in de vorige post zei ik het beter eigenlijk. Waar het om gaat is dat de beweging door wrijving in de slangen stopt. Daar wordt alle bewegingsenergie uiteindelijk warmte.

Natuurlijk kan je warmte weer verliezen door je radiator. Maar hoe meer warmte je in het systeem stopt, hoe moeilijker je rad het heeft.

Op een simpele proc zoals de mijne (Celeron 1200 @ 1488, 1.50V), die in overclockte toestand iets van 50W verstookt, is de pompwarmte naar schatting 5W, ofwel 10%. Dat vind ik niet gering.
Edit: Even extra verwarring voorkomen - die 5W is een badly-educated guess ;). In ieder geval neemt een pomp minder energie op naarmate er meer weerstand in het systeem is. Maar dat is weer een ander verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door John_Glenn op 27-04-2003 22:58 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

John_Glenn schreef op 27 April 2003 @ 22:47:
Natuurlijk kan je warmte weer verliezen door je radiator. Maar hoe meer warmte je in het systeem stopt, hoe moeilijker je rad het heeft.

Op een simpele proc zoals de mijne (Celeron 1200 @ 1488, 1.50V), die in overclockte toestand iets van 50W verstookt, is de pompwarmte naar schatting 5W, ofwel 10%. Dat vind ik niet gering.
Hoezo 'hoe meer warmte'? Elke hittebron (CPU, pomp etc) heeft een vaste warmte-uitstoot, uitgedrukt in Watt (joule / seconde). Net zoals een radiator dat heeft. Dus het zal steeds weer het kringetje opwarming-opwarming-afkoeling zijn, zonder dat het warmer wordt.

En in vergelijking met de warmte-uitstoot van je CPU is het misschien veel.. Maar in vergelijking met wat je rad kan verstoken is het nuts.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Met 'hoe meer warmte' doelde ik op 'hoe sterker de pomp die je neemt'. Herformulerend: Des te sterker je pomp, des te meer je vergt van je rad. De gemiddelde koelwatertemperatuur zal hoger worden bij een sterkere pomp.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ja, dat klopt wel.. Het zal 0,001 graad schelen ofzo :)

Als je weet dat een gemiddeld rad makkelijk 500 à 1000W kan verstoken, weet je toch ook dat die paar Watt afkomstig van de pomp echt bijna niets zullen uitmaken.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Opnieuw klopt je conclusie wel, maar de verklaring niet :)
Inderdaad zullen de watertemperatuurstijgingen niet groot zijn. Maar om dat te verklaren neem jij aan dat een radiator een vaste vermogensafgifte heeft. Die vermogensafgifte is toch echt temperatuurafhankelijk. Bij dezelfde fan-snelheid en dezelfde kamertemp zal er toch iets moeten veranderen als je meer vermogen kwijt wil: de watertemp dus.

Maar goed, we raken steeds verder off-topic :) De oorspronkelijke discussie was of nu al het pompvermogen in het water verdween als warmte of slechts een deel. Ben je met me eens dat al het pompvermogen warmte wordt?
Dan kunnen we het er daarna ook ontzettend over eens gaan zijn dat ik een brakke aankoop heb gedaan; namelijk een pomp die geen inschroefverbindingen heeft en niet inline kan worden gezet.... :P

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Toch nog even uitweiden... kan het niet laten :P

Jouw punt:
Elke hittebron (CPU, pomp etc) heeft een vaste warmte-uitstoot, uitgedrukt in Watt (joule / seconde). Net zoals een radiator dat heeft.
In deze uiteenzetting over bong's en rad's vond ik een handig grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles389/tempdata.jpg
Het gaat om een bak warm water die onder meer via een DangerDen rad wordt gekoeld. Dit komt me mooi uit, want de steilheid van de tempdaling is evenredig met de vermogensafgifte van de rad (mee eens?).

Bij een hogere watertemp is die afgifte/steilheid groter. Dus: wil ik 50J/s afgeven aan de lucht, dan wordt mijn water minder warm dan wanneer ik 55J/s moet afgeven.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Als je de pomp uitzet, dan zal het water stoppen. Klopt.
Maar denk maar niet dat je 10watt aan warmte erin stopt. Je pomp zal het water tegenhouden als hij niet draait. Verder zal die 10watt niet opvallen, en je slangen zelf laten ook warmte los. Dus in theorie zou je maximaal 10 watt aan warmte in je systeem erbij kunnen gooien. Praktijk zal het max 5watt zijn (dan heb je echt een k*t pomp, die maar 50% effectief is).
Dus ik geef Jupiler gelijk, je water zal echt nooit meer dan 1graad opwarmen. De warmte die een pomp afgeeft is zo verwaarloosbaar dat je er niet eens over na moet denken.
Mocht het zijn dat je merkt dat je pomp het water flink opwarmt, dan zou ik toch gaan kijken naar een andere rad/fan oid.
Mijn rad gaat dikk 900 watt aankunenn (blackice extreme) dan maken die paar watjes van de pomp echt niets uit.

ps.
De kinetische energie van het water, raak je dus kwijt dmv wrijving (=warmte) en het zal tegen je pomp "aanbotsen", want als je pomp stil staat, dan houdt hij het water tegen als een muur. Dit is geen wrijving maar actie = -reactie (wet van newton). Dus dan zou je pomp moeten verschuiven in je kast. Maar deze staat vastgeschroefd, dus de schroeven vangen de energie op.

ps2
je een beperkte hoeveelheid energie in de pomp stopt, draait hij even. Op dat moment zit de energie in de beweging van de pomp en het stromende water, precies zoals je zegt. Maar daarna valt de pomp stil, en het water ook. De energie kan niet zomaar 'weg' zijn. De beweging is omgezet in warmte.
Daar heb je helemaal gelijk in, mits je pomp in het water staat. Staat deze dat niet, dan wordt er ook warmte afgegeven aan de lucht. Ik heb een eheim 1048 besteld, deze komt buiten mijn resevoir, dus deze zal nooit en te nimmer 10 watt aan warmte kunnen afgeven aan het water, omdat hij ook warmte afgeeft aan de lucht.

[ Voor 41% gewijzigd door nhimf op 28-04-2003 10:15 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
nhimf: waar laat je dan de bewegingsenergie? Je zegt dat het water wel stopt, maar er geen warmte vrijkomt. Dan zijn we ergens energie kwijt, denk ik.

Als warmte zo makkelijk via je slangen wegliep, dan zouden we koelblokjes van siliconenspul maken.

Efficientie is een andere rekensom. Het gaat daarbij om het vermogen dat aanvankelijk in de beweging gaat zitten, gedeeld op het totale vermogen dat in de pomp gaat. Dat die bewegingsenergie uiteindelijk warmte wordt, maakt niet uit voor de efficientie.

edit: reactie op jouw edit :)
Mijn pomp staat inderdaad wel in het water. Ik begrijp nu het misverstand.

[ Voor 10% gewijzigd door John_Glenn op 28-04-2003 10:20 ]

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb zelf zo'n pomp ook en ze werken WEL inline als je ze mod.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/oxigun/casemod/art_dscn0089.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/oxigun/casemod/art_dscn0084.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/oxigun/casemod/art_dscn0437.jpg

Hij maakt een heel licht zoemend geluid maar dat veel minder dan me 2 liquid bearing maxtorrtjes :)

Meer pics @ http://members.home.nl/oxigun

[ Voor 10% gewijzigd door Oxi op 28-04-2003 13:13 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Oxi

Oxi

1 waarschuwing is op zijn plaats. Dit is een dompelpomp en lekt echt aan alle kanten naar buiten. Dus ELK gat GOED dichtmaken :)

edit: mij kostte ie 32 euro (1000l/u dus)

[ Voor 16% gewijzigd door Oxi op 28-04-2003 13:11 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
Ik wil toch nog even terugkomen op dat energie-verhaal. John Glenn heeft gelijk, maar zijn voorbeeld van die pomp die ineens stopt is misschien wat ongelukkig gekozen. Beter voorbeeld: je laat een loden kogel vallen. dus zwaarte-energie wordt omgezet in bewegingsenergie en wrijvingsenergie. Om het makkelijker te maken laten we de kogel in vacuum vallen en komt uiteindelijk op de grond terecht en die grond geeft bij deze niet mee. Alle bewegingsenergie wordt daarbij in warmte omgezet, sterker nog, als je de kogel maar van hoog genoeg laat vallen, verdampt ie bij het raken van de grond. Conclusie: energie verdwijnt niet zomaar en komt uiteindelijk altijd in de vorm warmte terug.
Dus als je water laat stromen mbv een pomp dan verdwijnt de energie van de pomp in wrijving en dus warmte, zou dat niet zo zijn, dan hoefde je de pomp alleen maar 1x aan te zetten en kon je hem uit het systeem halen => perpetum mobile

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Oxi

Oxi

Die pomp wordt wel heet hoor. Wat denk ik ook wil zeggen dat ie niet veel warmte aan het water afgeeft (als ie niet in het water ligt). maar aan de lucht. Hij is nog niet doorgebrand dus hij kan er wel tegen :)

In een test of ie waterdicht was had ik de in en uitgang kortgesloten met 20cm slang. na 3uur testdraaien was het water echt heet trouwens :X Maar nu ie in me pc zit met radiator erbij is het lekker koel :7

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik vraag mij af hoe er nou een slang op die Eheim Compact 1001 (600 l/h) kan dan... weet iemand dat? Is die 12 mm uitgang gewoon een glad buisje? Of moet er gemod worden (zagen/lijmen/slangpilaar erop)?

Toch nog eens kijken of zie die 1001 bij de dierenwinkel hebben... ik dacht dat ik alleen de 300 l/h versie had gezien.
Pagina: 1