Toon posts:

Te weinig draadloos bereik

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem;

Ik heb afgelopen week een daadloze router (Sitecom) gekocht, en een draadloos netwerkje aangelegd om zo de internetverbinding (Chello) van een paar vrienden die enkele huizen verderop wonen te kunnen gebruiken.
Dat werkt prima; binnenshuis kan ik prima draadloos internetten. Ik beschik zelf over een laptop, met Cisco 350 series PCMCIA wireless LAN adapter.

Echter heb ik in mijn eigen woning te weinig bereik. De afstand tussen de router en mijn woning is zo'n 50 meter, dat zou dus haalbaar moeten zijn... Bovendien wens ik alleen maar aan de achterkant van de woning bereik te hebben, dus het signaal hoeft niet door alle tussenmuren (lees verder).
Om de antenne buiten te kunnen hangen, heb ik 10 meter coaxkabel (RG 174) tussen de router en het sprietantennetje gesoldeerd. Dat sprietantennetje heb ik nu aan een stok gebonden, die ongeveer 1,5 meter buiten het balkon aan de achterzijde van de woning van mijn vrienden steekt. Het signaal moet vanaf daar dus ongeveer 50 meter afleggen, om mijn laptop te bereiken. Dat moet MAKKELIJK kunnen.
Dit is echter niet het geval! In de tuin (en dan heb ik het antennesprietje in zicht!!) heb ik af en toe een heel klein beetje bereik, maar niet afdoende. Bovendien valt mijn connection weg zodra ik de laptop beweeg. Niet echt optimaal dus...

Er zijn diverse zelfbouwantennes te maken, het net staat er vol mee. Daar ben ik me van bewust. Echter vraag ik me af of het probleem niet elders kan liggen...
Bij de eerste experimenten heb ik de router (toen nog zonder met coaxkabel verlengde antenne) achter op het balkon (buiten) gezet. Toen had ik meer bereik in mijn eigen woning en tuin :?
Echter willen mijn vrienden geen router op hun balkon, en al helemaal geen utp-kabels door de woning naar het balkon, dus de router daar laten staan is geen optie...

Kan het zijn dat de coaxkabel teveel weerstand heeft? Heeft iemand anders ook onlangs zoiets meegemaakt? Ik ga ervan uit dat ik geen fouten heb gemaakt met solderen...
Ik vermoed zelf dat het kleine sprietantennetje niet geschikt is om "zover" te zenden. Maar dat verklaart nog niet waarom ik wel bereik had toen de router op het balkon stond...
Het lijkt wel alsof ik meer of in ieder geval hetzelfde zendvermogen had toen de antenne nog "origineel" was (zonder coaxverlenging). 8)7
Wellicht is het zowieso wel verstandig om de straling van de antenne te bundelen, aangezien alleen mijn woning/tuin bereikt hoeft te worden daar wordt ie ook krachtiger door...

Maar voor ik aan verdere zelfbouwprojecten begin wil ik toch graag even ervaringen van anderen horem/lezen...
Weet iemand wellicht hoe je het zendvermogen van de router softwarematig kunt opschroeven? Ben het wel een paar keer tegengekomen op het forum maar heb weinig concreets kunnen ontdekken..
Zie ik iets over het hoofd?

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
Het kleine antennetje is voldoende omdat hij het ook met je router deed….

Maar de kabel is wel erg lang. Het signaal dat wordt uitgezonden is op 2,4Ghz. Die frequentie laat zich niet gemakkelijk door een kabel transporteren helaas. Per meter kabel verlies je X dBi aan vermogen. (Ik weet de exacte berekening niet uit mijn hoofd, ben ook geen radioamateur...) Ik weet wel dat 10 meter echt ontzettend veel is. Daar verlies je zeker 50% van je signaal in. Er zijn kant en klare kabels op de markt van 7 meter met hoogwaardige shit. En die kosten dan ook het hoogwaardige bedrag van rond de 80 Euros.

Bij zendamateurs wordt ongeveer de regel van max 5meter aangehouden.

Het opschroeven / aanpassen van het vermogen gaat als je een (peperdure) D-link of (goedkope) WAP11 met aangepaste D-link firmware hebt ;)

Kortom, je hebt een probleem. Je hebt die sitecom niet voor niets gekocht. Er zit een router, printerserver en switch in. En dat wil je natuurlijk allemaal gebruiken. Echter om een goede outdoor dekking te bereiken moet de zender zo dicht mogelijk in de buurt van de antenne staan. En dan moet de rest van de bekabeling als waslijnen door het huis heen getrokken worden. Ik zou als ik jou was de Sitecom gebruiken als router, printerserver, switch en voor indoor dekking van je WI-FI netwerk. En voor outdoor een aparte AP (Access Point) in te zetten zoals de WAP11. Die kan je dan (met de D-Link software) als repeater inzetten van je Sitecom. Het enige wat je dan aan bekabeling hoeft te hebben is 230v voor het AP en (een zo kort mogelijk) touwtje tussen de AP en de antenne. Als je een repeater gebruikt hoef je dus GEEN ethernet naar de AP te trekken.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21
misschien ben je niet de enige met die router binnen het gebied....
en elke kabel heeft een "bandbreedte" dat wil zeggen dat wanneer de frequentie te hoog is, je signaal verliest.
coax kan max ook iets van 10mbps doorpompen, en weet niet offie op 2,4 ghz nog iets door laat (hmmm, is school toch nog ergens nuttig voor :) )

• trankilo
Het merk of type router is niet belangrijk. Er zij (legaal ;) ) 13 kanalen op WI-FI te gebruiken. Dat is niet veel, zeker in een stad. Je zal, indien mogelijk, eerst moeten scannen of het kanaal dat je gebruiken wil wel vrij is.

Dat kan bv met het programma netstumbler in combinatie met je laptop. Of met een aangepaste WAP11 (zoals eerder omschreven) waarmee je een scan kan maken. Helaas ondersteund netstumbler maar een beperkt aantal PCMCIA kaartjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bedankt voor de replies... _/-\o_
Die coax-verlenging was inderdaad de boosdoener. Daar zit nog een leuk verhaal achter; ik heb de bewuste kabel gekocht bij een winkel op de Prins Hendrikkade (A'dam), ELOPTA genaamd. Nadat de verkoper eerst wist te vertellen ABSOLUUT geen passende adapter-plugjes te verkopen die op de antenne aansluiting zouden passen, bleek dit WEL het geval te zijn. ("Kunt u die daar, in dat bakje even voor mij proberen?" "Ja, maar hij past toch niet, dus dat hoef ik niet te ..... HEE, hij past toch!")
Ik heb alles uitgelegd, precies verteld wat ik wilde doen. Hij heeft mij aangeraden de antenne buiten te hangen, door er een coax-kabel tussen te solderen. Daar heb ik dus die tien meter coax gehaald. Hij had toch moeten weten dat 10 meter teveel is!!! Kijk dingen niet weten is niet erg, het siert de mensheid kennis te kunnen delen... Maar "adverteer" dan niet op www.elopta.nl met "interessant voor de Wlan/Wifi/8011/a/b adepten" :(
Maar goed, check die site dan zie je de computerkennis er vanaf druipen...

Maar goed, de coaxverlenging heb ik er tussenuit gehaald en de router staat nu achter op het balkon. Ik wil er nu twee meter coax tussen solderen, en dan een sterkere antenne buiten het balkon hangen en die op mijn huis richten.
Heeft iemand nog suggesties (antenne-technisch gezien)?

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
Verwijderd schreef op 27 February 2003 @ 14:51:
Heeft iemand nog suggesties (antenne-technisch gezien)?
maak er zelf 1 zie http://www.xs4all.nl/~tom1572/

Verder vind ik het vreemd dat jij met 10m kabel problemen hebt.
Heb er hier nu een aircom+ kabel van 7,5m tussen zitten en daar draait zonder problemen een link van ~450m op 11Mb overheen.
En dat naast al een link van ~600m maar daar staat het ap naast in een waterdichte behuizing op het dak.
Natuurlijk is dit wel met een richt antenne.

Gebruik een goede kabel en zorg dat je de stekkers goed soldeert of knijpt en zo minmogelijk verloop stukken gebruikt.
Ik heb hier zelfs een speciale tang om connectors aan de aircom+ kabel te knijpen.
En zelfs met het vermogen rond de 10mW blijft de verbinding stabiel terwijl we tot 50mW aan de ene kant en rond de 100mW aan de andere kant kunnen.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• trankilo
Gebruik een goede kabel
Yep!
Een goede (dure a 3 euro p/m) kabel is het halve werk. En aircom+ (is een merk) is daarvoor uitermate geschikt. Met die kabel overleef je 15 meter ook wel. Er zij echter een hoop mensen die met ‘gewone’ 50ohm kabel te werk gaan. En dat levert dus altijd problemen op na een meter of 2/3 (ik spreek ook uit ervaring ;) ). En ik gebruik nu dus ook toevallig de aircom kabel, maar die is niet heilig ofzow. Er zijn ook andere kabels die net zo goed zijn.

De goedkoopste rondstraal antenne geschikt voor buiten met 10 dBi versterking die ik nu weet op dit moment kost E139,- incl. bij http://www.zx-yagi.nl De 7 dBi versie kost E130,- bij http://www.kokonderdelen.com Dit soort antennes werken bijzonder goed voor outdoor dekking rondom (ik gebruik er ook één). Je kan ook gericht gaan werken met richtantennes, maar dan moet je wel in de ‘straal’ zitten om verbinding te krijgen. Ik zou voor de rondstraler gaan. Ik moet wel zeggen dat de dekking in huis bijna nul is als je een rondstraler op je dak hebt staan. Dat komt omdat hij het signaal opzij uitzend, en niet naar beneden. Maar aangezien jij hem op het balkon gaat plaatsten, zit je binnen op de zelfde hoogte als je antenne buiten. Dat zit dus wel snor.
Pagina: 1