The Search For Silence And Speed

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
He beste tweakers,

Mijn vader wil graag een nieuwe pc kopen (hij is zijn Pentium2 300 zat :) ) en hij heeft 1000 euro uitgetrokken (geen beeldscherm, wel boxen, keyboard muis) !

Nu had mijn vader twee eisen --> ENORM stil en LEKKER snel. Begrijpelijk, dat willen we allemaal wel. Aangezien mijn vader niet wil gaan overclocken ( ;) ) zocht ik naar stille onderdelen, maar jammer genoeg zijn de bekende stille onderdelen erg duur (zoals een still Enermax Voeding) dus moeten we het eigenlijk van ervaring hebben :P !

Ik had de volgende onderdelen in mijn hoofd die geluid maakten -->

CPU fan
PSU fan
Hard Disk
VGA fan
Chipset fan

Als CPU fan wou ik dan een Zalman 6000Cu nemen op een Thoroughbed B 1800+ ...

PSU weet ik dus ECHT niet, Enermax valt niet helemaal binnen de prijzen zeg maar. BTW, hoeveel decibel is niet hoorbaar ? (20 is stil toch ? en 30 ? ) We moeten er zeg maar naast kunnen slapen :) ...

Dan vraag ik me af welke HDD's stil zijn? De Maxtor Liquid Bearing schijven ? De WD schijven ... of toch een 120GXP van IBM ?

VGA fan was volgens mijn prima opgelost door een passieve kaart te nemen alleen wat is de snelste passieve kaart van het moment (wel AGP) --> Radeon 9000(Pro) of Geforce4 MX440 enzo (heb daar een Asus van gezien).

Chipset zou bijvoorbeeld een nForce2 kunnen zijn met passieve NB cooling (zo duur is een nForce2 bordje ook weer niet) ...

Al met al wou ik vragen of jullie me op gang konden helpen. Aangezien mijn vader zijn werk veel op de pc doet (veel administratie enzo) is stilte echt belangrijk ...

Hebben jullie nog opmerkingen of if het van: "neuh, laat maar :P "

Thanx in advance !

De meeste mensen deugen!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Macintosh ;-) enoreuhm stil en voor de meeste desktopapplicaties te gebruiken alsook een volledige windows kan erin opstarten

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Ik kan je in ieder geval zeggen dat een n-force 2 mobo zeer goed functioneerd.
Bij mij is het toch de HD die het meeste geluid maakt, en om deze een beetje stil te krijgen moet je volgens mij wel aardig wat geld neertellen.
Wat de vga fan betreft, mijn vga fan hoor ik niet of nauwelijks dus laat dit je koopgedrag niet beinvloeden. Bij mij zijn het vooral de case fans die je doen geloven dat je in een vliegtuig zit.
De PSU is het lastigere verhaal, dit moet je goed uitzoeken want ik neem aan dat 100 euro voor de PSU toch wel de limiet voor je is, en probeer voor die prijs maar eens een stille 300watt of meer voeding te vinden.
Suc6 ermee!

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
Qua harde schijven zijn Seagate barracuda´s V zo ongeveer de stilste die er te verkrijgen zijn.
Qua cpu-koeler kan ik je ook nog de Arctic super silent pro aanraden.. erg cheap en met zijn 1500 rpm fan erg stil.
Psu´s weet ik zelf niet veel van.

Bij mij is het ook de HD die het meeste lawaai maakte (een maxtor 740dx)

[ Voor 22% gewijzigd door mcbadass op 24-02-2003 01:17 ]

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 15:18
Ik zou gaan voor een case met standaard voeding, en dan een Enermax 80mm fan erin in plaats van de standaard fan :)
Dat is zeer makelijk te doen, en zonder risico.
Ik heb hem nu op de laagste stand (21dB), en hij koelt mijn aOpen 300W voeding perfect :) En _zeer_ stil.

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

CPU fan is zo'n zalman een goede keus
PSU is enermax goed, maar als dat te duur iets een wat goedkopere low noise nemen (q-tech ofzo)
VGA is passief natuurlijk ideaal. Als je wat sneller wilt, zul je anders naar zo'n gigantische zalman heatsink moeten.
HD is Seagate Barracuda 4 of 5 een aanrader. Veruit de stilste van alle schijven.
Chipset fan is heel simpel: gewoon een bord nemen met passieve koeling. Die zijn er zat...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 01:34
We moeten er zeg maar naast kunnen slapen ... :X ;)
Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat de Q-tech voeding goedkoop en toch stil is. Wat je ook nog kunt overwegen om je computer wat stiller te krijgen is van dat noppenschuim bij de Praxis o.i.d. te halen en je computer daarmee in te pakken. Het heeft mij heeel erg goed geholpen en het is absoluut niet duur (voor 15 euro heb je voldoende spul en tape om de boel helemaal dicht te plakken), je zou dan weer iets minder stillere, betere en minder dure componentjes kunnen nemen.

Verwijderd

De 120GXP schijven van IBM zijn redelijk stil met standaard instellingen maar je kan ze met een tooltje ook in een silent mode zetten waarin ze qua performance iets minder zijn maar wel stiller. De 180GXP serie heeft liquid bearing en zal wel nog stiller zijn.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36

LopeZ

Too much is never enough

Dit is een hoe is/wordt dit systeem? vraag
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.