ISA IDE kaartje in oude 486/50 Compaq Server

Pagina: 1
Acties:

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb een oude Compaq System Pro/XL
Hierin zit een intelligent drive array, gewoon een RAID controller dus.
Deze stuurt 4 HDD's aan van 500MB en maakt dus 1 grote HDD van 2GB.
Nu heb ik er een ISA gravis sound card ingezet met een secondary IDE controller erop.
Op deze kaart heb ik 2 HDD's aangesloten, 1 van 500MB en 1 van 600MB.
Als ik heb opstart heb ik echter alleen die van 2GB, niet die 2 kleinere.
Ik draai dos 6.22 en ben eigenlijk niet van plan om er iets anders op te gaan draaien aangezien die maar 50 MHz is met 16MB geheugen.
Ik heb zelf een klein programmatje in C geschreven die zoekt naar IDE controllers en dan kijkt of en welke HDD's eraan hangen.
Dit programmatje geeft netjes het lijstje
primary master, 2GB
secondary master, 500MB
secondary slave, 600MB
Dus physiek zit het allemaal goed aangesloten, alleen software matig nog goed.
Ik heb ontrack drive manager gedownload en geprobeert, die crasht met opstarten.
Maxblast 3 gedownload, crasht bij het analyzen van IDE subsystem.
Linux bootflop crasht ook ergens op een stukje van detecteren van IDE.
Heeft iemand enig idee hoe ik het toch wel werkent kan krijgen?

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
als ik het me goed herriner is de IDE connector op geluidskaarten alleen geschikt voor ATAPI apparaten (zoals bijv CD-ROM, ZIP, etc). Ik geloof niet dat je er een HD mee kan aansturen .. (dion_b: weet je hier meer van ?)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:35

JWO

het probleem is dat er geen bios op die kaart zit en dat het dus dmv drivers moet gebeuren.
alleen er zitten bij die kaart alleen maar drivers om een cdrom mee aan te sturen, in DOS heb ik het nooit werkend gehad, maar in windows 95 werkt het wel, dan ziet hij een standaard IDE controller van die geluidskaart en herkent ie de HDD's. Maar aangezien je bij DOS wilt blijven is dit geen optie, dus ik kan je verder niet helpen... maar wou het toch ff melden

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-03 23:36

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Probeer eens een gewoon 16-Bits ISA-IDE controllerkaartje te ritselen, die zou het moeten doen....

• JWO

JWO

LastBoyScout schreef op 23 February 2003 @ 23:39:
Probeer eens een gewoon 16-Bits ISA-IDE controllerkaartje te ritselen, die zou het moeten doen....
dan zit je volgens mij nog steeds met het probleem dat er geen bios op zit..

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-03 23:36

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Op een IDE controller zit geen bios (hoeft ook niet), maar waar je mischien wel gelijk kan hebben is de bios-support voor IDE van het mobo. Heb zelf ook ooit een Compaq Proliant 1000R gehad die met geen mogelijkheid een IDE controller wou slikken....

• JWO

JWO

LastBoyScout schreef op 23 februari 2003 @ 23:45:
Op een IDE controller zit geen bios (hoeft ook niet), maar waar je mischien wel gelijk kan hebben is de bios-support voor IDE van het mobo. Heb zelf ook ooit een Compaq Proliant 1000R gehad die met geen mogelijkheid een IDE controller wou slikken....
kijk dat bedoel ik, bij "normale" 486 pc's kon je zo'n i/o controller met IDE poorten er in prikken en dan de hdd's instellen in het bios van het moederbord.
tegenwoordig gaat dat dus niet meer, kijk maar naar die promise dingen, die hebben allemaal een eigen bios zodat de hdd's altijd worden gezien..

• FuzzyFocus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 16:49

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Je hebt niet ALTIJD een bios nodig op een I/O controller. Alleen als je ervan wilt booten, en dat hoeft de topic-starter dus niet. Die IDE aansluting van een soundcart ondersteund alleen ATAPI via een driver. Ik zou op zoek gaan naar een losse IDE controller, heb er nog wel een liggen maar die is VLB. Als je dan ook de juiste drivers voor die controller zou kunnen vinden, dan zou je um in DOS moeten kunnen benaderen.

• JWO

JWO

FuzzyFocus schreef op 23 February 2003 @ 23:53:
Je hebt niet ALTIJD een bios nodig op een I/O controller. Alleen als je ervan wilt booten, en dat hoeft de topic-starter dus niet. Die IDE aansluting van een soundcart ondersteund alleen ATAPI via een driver. Ik zou op zoek gaan naar een losse IDE controller, heb er nog wel een liggen maar die is VLB. Als je dan ook de juiste drivers voor die controller zou kunnen vinden, dan zou je um in DOS moeten kunnen benaderen.
jah en dat is dus het probleem, drivers van soundcards hebben alleen maar cdrom drivers meegeleverd.

nu is het trouwens ook zeldzaam om een bios loze IDE controller in dos aan het werk te krijgen..

[ Voor 8% gewijzigd door JWO op 23-02-2003 23:55 ]

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Het is alleen al zeldzaam om tegenwoordig op een 486 of in dos te werken denk ik :)
Mgoe, als ik die soundcard met IDE controller eruit haal werkt die maxblast dus wel, behalve grafisch niet maar daar kom ik wel uit (onzichtbare knoppen).
Dus ik denk dat die linux bootflop ook wel normaal zal opstarten enzo.
Ik heb hier ook wel nog een ISA IDE controller kaartje, maar daar zit J1 t/m J9 op en geen idee welke aan of uit moet staan.
Misschien heb ik bij mijn ouders thuis nog een kaartje liggen, daar ga ik morgen dus voor kijken.
Dan zet ik dat kaartje op secondary en de IDE van de soundcard zet ik dan uit.
Ik denk dat de mobobios nog niet gelijk de 2 extra HDD's zal zien, maar ik hoop dat maxblast dan wel goed werkt met een normalere controller.
Wel vaag vind ik nog steeds dat mijn programma dus wel de HDD's ziet via de soundcard IDE controller.
Alvast bedankt iig voor het meedenken en ik laat morgen meer weten.

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

Pagina: 1