- JaltaH's MP3 Player: The J-BoX -
Zo'n half jaar geleden kwam ik een lege kast tegen waar ooit een DLT tapedrive inzat, en blijkbaar hebben ze er bij Digital rekening mee gehouden dat er precies een pentium moederbord in past...
Eens proberen of er een MP3 speler van gemaakt kan worden...

Na enig boor- en slijpwerk bleek alles wat ik nodig had er wel in te passen...

De voeding is uit z'n behuizing gehaald en op een stukje lexan geplaatst.
Alle kabels zijn ingekort en voorzien van dat geweldige cablemesh-spul.
De draadjes voor de voeding naar het mobo zitten aan de onderkant, dat scheelt een hoop ruimte in de kast, iets waar ik zuinig mee moet zijn...

Check m'n windowed harddisk!
Dit zou eerst de enige harddisk zijn, aangezien hij maar 120MB groot is staat hier alleen DOS op en de rest van de MP3 software.
De MP3's zelf zouden via een netwerkkaart van m'n server afgespeeld worden.

Maar na het laden van de netwerkdrivers, infrarood drivers, MPXF (de frontend voor MPXPlay) en MPXPlay zelf was er nogal weinig geheugen vrij voor de MP3tjes... vele crashes later besloot ik maar een andere harddisk te gebruiken.
Een 6GB laptop harddisk was het slachtoffer geworden, maar omdat m'n harddisk-met-een-raampje zo cool was gingen ze er allebei maar in...
Op de plaats waar eerst de SCSI poorten zaten voor de tapedrive, zit nu een aluminium backplate voor de video, netwerk en geluidkaart.
Hoewel de netwerkkaart niet meer gebruikt wordt om de MP3's af te spelen, zit hij er nog in om via een scriptje bij het opstarten nieuwe MP3's van de server af te halen en op de laptop harddisk te zetten.

Ik maak gebruik van de DOS player MPXPlay, hier zit al enige LCD ondersteuning in maar die is vrij beperkt. Om bv. ook playlists te kunnen maken, nummers opzoeken en van die mooie 'analyser bars' te krijgen wordt eerst MPXF geladen.
De bovenkant van de kast is met de decoupeerzaag bewerkt. Daarna goed in de primer gezet, en enkele lagen Motip verf eroverheen gespoten.
Onder het stuk lexan van de bovenkant zitten 6 ultrabright led's die alle kanten op schijnen in de kast. Nog 2 andere led's zitten achter een reepje plexiglas dat in de voorkant verwekt is.

En als alles in elkaar gezet wordt ziet het er ongeveer zo uit !
Het volgende spul heb ik in dat kastje kunnen krijgen:
- Processor: Pentium 200 MMX
- Mainboard: Asus P55TVP4
- Memory: 32 MB DIMM
- Harddisks: Seagate 120 MB & Toshiba 6GB 2.5"
- Video: S3 Trio-64 4MB PCI
- Sound: ESS AudioDrive 1869F ISA
- Network: 3Com Etherlink III 10Mbit ISA
- PSU: 200W AT
- InfraRed: Controller based on LIRC schematics
- LCD: PowerTip 20x4 character
- Lights: 8 11.000mcd green led's
Voor nog 27 andere foto's, check www.jaltahnet.com.
Ik ga nu even genieten van 60 uur muziek...
Zo'n half jaar geleden kwam ik een lege kast tegen waar ooit een DLT tapedrive inzat, en blijkbaar hebben ze er bij Digital rekening mee gehouden dat er precies een pentium moederbord in past...
Eens proberen of er een MP3 speler van gemaakt kan worden...

Na enig boor- en slijpwerk bleek alles wat ik nodig had er wel in te passen...

De voeding is uit z'n behuizing gehaald en op een stukje lexan geplaatst.
Alle kabels zijn ingekort en voorzien van dat geweldige cablemesh-spul.
De draadjes voor de voeding naar het mobo zitten aan de onderkant, dat scheelt een hoop ruimte in de kast, iets waar ik zuinig mee moet zijn...

Check m'n windowed harddisk!
Dit zou eerst de enige harddisk zijn, aangezien hij maar 120MB groot is staat hier alleen DOS op en de rest van de MP3 software.
De MP3's zelf zouden via een netwerkkaart van m'n server afgespeeld worden.

Maar na het laden van de netwerkdrivers, infrarood drivers, MPXF (de frontend voor MPXPlay) en MPXPlay zelf was er nogal weinig geheugen vrij voor de MP3tjes... vele crashes later besloot ik maar een andere harddisk te gebruiken.
Een 6GB laptop harddisk was het slachtoffer geworden, maar omdat m'n harddisk-met-een-raampje zo cool was gingen ze er allebei maar in...
Op de plaats waar eerst de SCSI poorten zaten voor de tapedrive, zit nu een aluminium backplate voor de video, netwerk en geluidkaart.
Hoewel de netwerkkaart niet meer gebruikt wordt om de MP3's af te spelen, zit hij er nog in om via een scriptje bij het opstarten nieuwe MP3's van de server af te halen en op de laptop harddisk te zetten.

Ik maak gebruik van de DOS player MPXPlay, hier zit al enige LCD ondersteuning in maar die is vrij beperkt. Om bv. ook playlists te kunnen maken, nummers opzoeken en van die mooie 'analyser bars' te krijgen wordt eerst MPXF geladen.
De bovenkant van de kast is met de decoupeerzaag bewerkt. Daarna goed in de primer gezet, en enkele lagen Motip verf eroverheen gespoten.
Onder het stuk lexan van de bovenkant zitten 6 ultrabright led's die alle kanten op schijnen in de kast. Nog 2 andere led's zitten achter een reepje plexiglas dat in de voorkant verwekt is.

En als alles in elkaar gezet wordt ziet het er ongeveer zo uit !
Het volgende spul heb ik in dat kastje kunnen krijgen:
- Processor: Pentium 200 MMX
- Mainboard: Asus P55TVP4
- Memory: 32 MB DIMM
- Harddisks: Seagate 120 MB & Toshiba 6GB 2.5"
- Video: S3 Trio-64 4MB PCI
- Sound: ESS AudioDrive 1869F ISA
- Network: 3Com Etherlink III 10Mbit ISA
- PSU: 200W AT
- InfraRed: Controller based on LIRC schematics
- LCD: PowerTip 20x4 character
- Lights: 8 11.000mcd green led's
Voor nog 27 andere foto's, check www.jaltahnet.com.
Ik ga nu even genieten van 60 uur muziek...
Careful. We don't want to learn from this.