laserjet 5m aansluiten op router?

Pagina: 1
Acties:

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48
Ik wil mijn laserjet 5m (met een jetdirect?) met een utp aansluiting aan mijn netwerkje koppelen.
Ik gebruik de sweex broadband router om internet over twee computers te delen.
Deze router heeft tevens een ingebouwde 4 poorts switch?
De laserjet heb ik aangesloten op poort 3 van de router.
In het menu van de laserjet heb ik handmatig het ip nr van een computer ingesteld op de laatste nummer na, die heb ik anders ingesteld.
Het lukt mij helaas niet om de printer te vinden op de computers.
Kan het wel wat ik wil?

Ik heb helaas geen software of manuals over deze printer en ik kan ze ook niet vinden op internet.

Heeft iemand suggesties of ideeen over hoe het wel kan werken?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

heb je ook je subnetmask correct ingesteld?
pingen lukt ook niet?

• jenk
submask heb ik ingesteld en ook de gateway.
Pingen heb ik nog niet geprobeerd.

Moet ik misschien ook de software jetadmin (die ik niet heb) installeren?

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:23
Inderdaad eerst pingen naar het ingestelde IPadres. Als dat werkt, dan op je PC printer installeren. Niet kiezen voor een LPT poort, maar een TCP/IP poort aanmaken. Daar het ingestelde IPadres intikken, printerdriver selecteren, en dat zou moeten werken.

Je zou inderdaad jetadmin of webadmin kunnen gebruiken, maar dit is in principe niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Poltergeist op 23-02-2003 21:15 ]

• jenk
als ik ping, vraagt zonealarm of ik toestemming geef om naar internet te gaan.
Als ik dan toestemming geef, zie ik iets van 2 ms.
Volgens mij ziet hij hem dus wel

• jenk
Hoe maak ik trouwens een printer erbij in winxp pro?

Ik ga naar printer toevoegen, kies netwerktprinter, hierna moet ik een naam invullen of een url adres? wat nu? kan geen ip adres invullen!
beide opties werken niet!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
Ik heb dit ook een keer meegemaakt. Ik heb toen het IP door de DHCP toe laten wijzen. Daarna heb ik die settings statick gemaakt. Verdient geen schoonheidsprijs, maar het werkte voor mij :)

Nu gebruik ik gewoon de laatste JetdirectAdmin om alle printers te manage-en. Ik weet niet of je die zomaar bij HP/Compaq kan downloden. Anders moet je even zoeken via eMule of zow ;) Maar dat programma is echt helemaal toppie voor een no-no like me :D

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
jenk schreef op 23 februari 2003 @ 21:21:
Hoe maak ik trouwens een printer erbij in winxp pro?

Ik ga naar printer toevoegen, kies netwerktprinter, hierna moet ik een naam invullen of een url adres? wat nu? kan geen ip adres invullen!
beide opties werken niet!
Je moet hem gewoon als lokale printer instaleren daar heb je wel de optie om een ip adres in te vullen je moet daarvoor een neiuwe poort maken kiezen. En idd via dhcp werkt het beste

[ Voor 6% gewijzigd door marrekau117 op 23-02-2003 21:42 ]

• Poltergeist
Het is dus de bedoeling dat je je printer als een lokale printer installeert. Dan kun je naast LPT en COM poorten ook andere poorten aanmaken. Een van die poorten is een TCP/IP poort. Die heb je nodig om de printer aan te kunnen sturen.

Verwijderd

Dan moet je het volgende programma van HP download die is er speciaal voor gemaakt.

"HP Install Network Printer Wizard"

• jenk
Yes het werkt!!!

de testpagina rolt er nu uit.

bedankt allemaal!

• jenk
Ik heb te vroeg gejuicht.

Mijn andere computer heeft win98se en hier kan ik via lokale printer toevoegen GEEN ip adres invullen.
Weet iemand de oplossing hoe ik hier ook een ip adres aan een printer kan koppelen?

Verwijderd

BTW je kan de WebJetAdmin hier downloaden gratiss
http://h20000.www2.hp.com...=18972&prodSeriesId=27905

Veel plezier ermee

• Poltergeist
jenk schreef op 23 februari 2003 @ 22:04:
Ik heb te vroeg gejuicht.

Mijn andere computer heeft win98se en hier kan ik via lokale printer toevoegen GEEN ip adres invullen.
Weet iemand de oplossing hoe ik hier ook een ip adres aan een printer kan koppelen?
Nu deel je (op de XP machine) je printer, en laat je de Win98 machine hiernaar verwijzen. Of, inderdaad, download JetAdmin. Installeer dat op de Win98 machine, en dan kan het ook (dan kun je een jetdirect poort toevoegen)

[edit] Ik zie trouwens dat je waarschijnlijk inderdaad JetAdmin moet hebben. Webadmin is niet beschikbaar voor Windows 9x (waarschijnlijk vanwege het ontbreken van IIS)

[ Voor 14% gewijzigd door Poltergeist op 23-02-2003 22:18 ]

• jenk
weet iemand waar ik jetadmin en geen webjetadmin kan downloaden voor win98?

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

jenk schreef op 24 February 2003 @ 07:13:
weet iemand waar ik jetadmin en geen webjetadmin kan downloaden voor win98?
Zoekt en gij zult vinden...

We have just one world, but we live in different ones...

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
Moest net toevallig op een flaptopje een netwerkprinter installeren. Ik heb hiervoor de CD "hp jetdirect CD-ROM" voor gebruikt (version F.01.00 disc part number 5011-4562). Dat ding is geschikt voor NT, 2000, 95, 98, ME, Mac OS, NetWare en, waar ik net achter kom, ook XP Pro.

Als je even op HP.nl of com zoekt zal je zeker een downloadable versie kunnen vinden.

Verwijderd

wat bij win9* ook wel werkt is het local path op \\ip.adres.van.printer\PRT1 (of RAW1) iets in die trent.

Verwijderd

iedere hp kun je trouwens ook via telnet benaderen
jetadmin is niet nodig

• Poltergeist
Verwijderd schreef op 24 February 2003 @ 12:01:
iedere hp kun je trouwens ook via telnet benaderen
jetadmin is niet nodig
Printen via een telnet poort lijkt me erg lastig. Het ding is inderdaad wel te programmeren via telnet, maar om een poort toe te voegen is jetdirect toch wel nodig, omdat Windows 98 geen TCP/IP poort heeft

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:21
Je kan niet met 98 op ip printen.
Wel kan je een lpr-client toevoegen
http://www.experts-exchan...ems/Win98/Q_20404436.html

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

"HP Install Network Printer Wizard" is de opvolger van "WebJetAdmin"(wat daarom bij HP niet meer is down te loaden) en van dit programma is er een versie voor win98 en lager en een versie voor XP.

Bij mij loopt ook Win98 en als je hem daar installeert en en deelt is hij bereikbaar met je XP computertje. Overigens andersom werkt ook.

Je kunt ze op beide PC's ook installeren door op beide PC's de "HP Install Network Printer Wizard" te draaien. Dan hoef je op geen van biede de printers te delen.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
je kunt ook een extra progje installeren op in win98 direct naar ip adres te printer
http://www.el.utwente.nl/diensten/ftd/pdf/instlpr.exe
Pagina: 1