Toon posts:

Opstart foutmelding: Fout in besturingssysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry als het een verkeerde topictitel is, of als de topic verkeerd staat
maar ik weet niet waar het precies moet staan of wat de juiste topictitel is.

Probleem: Als ik mijn pc opstart dan geeft hij de foutmelding: fout in besturingssysteem. Deze melding komt er tijdens het opstarten.

Persoonlijk dacht ik aan een format dus ik heb dat maar gedaan.
Maar nu bij de install van windows (maakt niet uit welke) installeert hij de bestanden, maar als hij overgaat in een reboot voor verdere installatie.
Na deze reboot gaat hij terug over naar zijn beginsituatie.
Het is precies alsof hij die setup niet kan onthouden.

Weet er iemand wat ik moet doen?
Specs
AMD K6-450
256mb ram
een pci videokaartje
15gig hd
en een cd-rom drive
Gigabyte GA-5AX

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 21:00 . Reden: spec van moederbord vergeten ]

Verwijderd

hoort idd in Windows operated systems. welk OS draai je?

Verwijderd

Gokje: je machine geeft tijdens de installatie kort een BSOD (scherm met foutmelding) reboot hierna en de setup start dan weer op? Zo ja: grote kans dat je geheugen niet lekker is.

Heeft deze machine ooit gewerkt?

Verwijderd

Topicstarter
jaja, deze heeft gewerkt. ik krijg geen BSOD.
bv de eerste setup werkt prima, geen foutmeldingen. Dan moet hij rebooten voor naar de 2de setup te gaan, dit doet hij niet. Hij gaat automatich terug naar de eerste reboot.
Het is precies alsof hij dit niet onthoud.

@ Mr. Julliano > er staat voor het moment geen OS op. Je doet een format bij de eerste setup.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 20:53:
jaja, deze heeft gewerkt. ik krijg geen BSOD.
bv de eerste setup werkt prima, geen foutmeldingen. Dan moet hij rebooten voor naar de 2de setup te gaan, dit doet hij niet. Hij gaat automatich terug naar de eerste reboot.
Het is precies alsof hij dit niet onthoud.

@ Mr. Julliano > er staat voor het moment geen OS op. Je doet een format bij de eerste setup.
Staat de goede schijf wel op master? Dus staat in de bios de schijf waar win98 op komt als eerste?

Verwijderd

Topicstarter
ja, dit is geen enkel probleem. Alles staat juist.
Zou dit aan het ram kunnen liggen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Neem dit eens door om alle mogelijke hardwarematige oorzaken uit te sluiten :)

Overigens klinkt het alsof je vanuit een bootable CD installeert en dat de systeem na een reboot opnieuw van de CD opstart.. Tot slot kun je alleen van een HDD booten wanneer er een geactiveerde primaire partitie op staat. Check eens met FDISK/PMagic :)

[ Voor 44% gewijzigd door BalusC op 23-02-2003 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is idd een bootable CD. Die reboot is te verklaren doordat je na "eerste setup". Na de eerste setup moet hij rebooten en normaal gaat hij dan over via het booten van HDD voor de installatie te vervolgen.

Maar bij mij gaat hij terug naar de "eerste setup" en doet hij het proces opnieuw.

[b]Verklaring[b]
"eerste setup": Hierbij bedoel ik dus het opstarten van de cd, formateren van HD, aanmaken van partitie en de gegevens te installeren voor de "tweede setup".

Dus het is normaal dat deze het zo doet. Er is een primaire partitie aangemaakt door de setup van windows 98.

Verwijderd

Normaal is het zo bij een bootable cd dat je op [enter] moet rammen om van cd op te starten.
Mijn vraag: wat doe je na de reboot, niks of ram je op [enter]

Verwijderd

Topicstarter
ik doe niets, hij start automatisch de cd

Verwijderd

Verander anders na de reboot in je BIOS de bootdevices eens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 22:48:
ik doe niets, hij start automatisch de cd
probeer es opnieuw een format, doe dan opnieuw de setup, en haal dan als hij reboot voor de tweede "fase" van de setup de cd er es uit

ik denk wel dat het dan zal werken hoor

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 22:41:
Er is een primaire partitie aangemaakt door de setup van windows 98.
Is deze pirmaire partitie ook geactiveerd?

Verwijderd

Topicstarter
door onverklaarbare wijze gaat het :-)

ik heb geen nieuwe install gedaan maar via de scandisk is hij overgegaan naar de setup.

Bedankt voor de hulp.
Cheers
Pagina: 1