Toon posts:

Heel veel collisions

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een ADSL-verbinding (SPEEDTOUCH 510i) en een 3COM-hub.
Sinds ik een tweede pc op die HUB heb aangesloten heb ik extreem veel collisions.
Zowel het collissionlampje als de alert brandt continu. Aangezien ik erg bezorgd ben over de verkorte levensduur van het collisionlampje :Y) vraag ik me af of dit normaal is. Het is dus sowieso collisions, ook als ik maar met 1 pc bezig ben.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Je hebt een crosscable ofzo in een normale poort gestoken, check dat even..

I have usernames older than you.

Verwijderd

pjottum schreef op 23 februari 2003 @ 20:07:
Je hebt een crosscable ofzo in een normale poort gestoken, check dat even..
lijkt me niet, anders zou er geen verbinding zijn.

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
staat je tweede pc soms op full duplex ingesteld ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Verwijderd

Topicstarter
Euh, de eerste pc staat in ider geval op half duplex.
De tweede is ff wat lastiger om na te gaan, want die draait onder freebsd, maar dat zal ik wel ff checken. Wat doet zo'n kaart dan extra als die op fullduplex staat?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47
Hey sjit. Dat heb ik ook !! Kom warschijnlijk omdat het een HUB is en geen Switch. Maar maak je verder maar geen zorgen. Je haalt daarom nog wel aardige snelheden. Ik heb het met een 10 MB hub van 3COM. Toch haal ik nog altij 1 megabyte per seconde. Maar ja. Ik zal maar eens een keer een Switch gaan kopen. ;)

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08 13:36
Als ie op full-duplex staat, kan ie tegelijk zenden en ontvangen. Met een hub werkt dit niet ; met een switch wel. Als jij een hub gebruikt moeten je kaarten misschien niet op full-duplex staan....

Failure is nothing compared to regret

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:47
Barazinbar schreef op 23 februari 2003 @ 20:40:
Als ie op full-duplex staat, kan ie tegelijk zenden en ontvangen. Met een hub werkt dit niet ; met een switch wel. Als jij een hub gebruikt moeten je kaarten misschien niet op full-duplex staan....
Of je zet ze op Auto Select ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 20:03:
Sinds ik een tweede pc op die HUB heb aangesloten heb ik extreem veel collisions.
Zowel het collissionlampje als de alert brandt continu. Het is dus sowieso collisions, ook als ik maar met 1 pc bezig ben.
Brak kabeltje misschien, altijd eerst even kabeltje wisselen en ander poortje proberen. Trouwens heb het probleem nu wel of niet als alleen je eerste pc op de hub is aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Het zit hem echt in die tweede pc (de FreeBSD-bak), als ik die er alleen aan hang met een andere kabel flikkert die nog steeds als een achterlijke....

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt steeds vreemder...
Als ik die FreeBSD-bak flink wat laat downloaden zijn alle collisions weg....
Als die klaar is begint het weer.

Verwijderd

Dat een HUB automatische veel collisions betekend is onzin! Ik heb hier nog een hub draaien en die heeft zeer weinig collisions bij data oversturen. Wel had ik wat de TS beschrijft een keer toen ik een computer van switch op hub over zette en dus nog op Full duplex stond. Dit was één en al collision en de data kwam zeer langzaam over. Terug zetten naar Half en de snelheid was weer normaal en aantal collisions was weer nihiel.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de oplossing. Nadat ik allerlei halfduplex switches geprobeerd had mee te geven aan die kaart bleek dat ding steeds te draaien in 10Mb. Het is zo'n elcheapo realtek-dingetje. Ik las op internet al allerlei wazige verhalen dat sommige chipsets autoselect e.d. helemaal niet goed ondersteunen. Het blijkt waar te zijn, want nadat ik er een 3com ingedrukt heb, heb ik geen collisions meer.

Verwijderd

Ik had dit probleem gisteren ook..

Eigenlijk de hele week al, maar gisteren avond brak de hel los.
M'n hub (netgear fs 105) stond bovenop m'n Alcatel speed touch en was te warm geworden.

Het begon met netwerk verbindingen die wegvielen en gisteren leek het wel een discotheek met al die knipperende lampjes...

Ik snap nu dus waarom bij mij op het werk de Cisco switches gekoelt worden :) (3com doet dit ook..)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik heb een 10Mbit hubje met alle PC's op 10Mbit Full duplex, maar als ik naar me laptop iets overgooi brand het collision lampje constant terwijl de snelheid toch ruim 1MB/s red...
zolang er geen data corruption optreed of echte zware vertragingen zie ik geen reden om me er zorgen over te maken...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Heb je nergens in je FreeBSD kernel of bij het opstarten de pakketgenerator aangestoken - niet gebruiken behalve voor het testen van het netwerk?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:21
een hub forward pakketten naar alle poorten, en als er meerdere mensen dan verzenden wordt het een zooitje :P
een hub is ook niet meer dan een multi-poorts repeater.
een switch daarin tegen kijkt naar mac adressen, en kijkt op welke poort die zit, vandaar dat er daar geen collisions zijn, maar ze wel een stukkie duurder zijn :)
Pagina: 1