Brakke northbridge koeling zorgt voor belabberde OC?

Pagina: 1
Acties:

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
Goedenavond allen,

ik zit met het volgende probleem. Mijn P4 (2,53 ghz, 533 fsb) op een Gigabyte GA-8IHXP is amper over te clocken. Iets meer als 100 mhz hoger, en pc slaat tijdens sisoft sandra bench onheroepelijk vast, terwijl temperatuur gewoon rond de 40/45 graden ligt. De meeste mensen krijgen hem makkelijk een heel stuk hoger, met standaard koeler (die ik dus ook gebruik), dus temp lijkt me niet echt van toepassing.
Nu begon rond die tijd m'n pc ook meer herrie te maken, en ben ik er dus achter gekomen dat northbridge fan heel onregelmatig draait, en soms zelfs uitvalt, zou dit kunnen verklaren waarom pc vastslaat terwijl cpu temps gewoon goed zijn?

Bordje gaat asap terug als RMA, maar ik was nieuwsgierig of dit de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast Bedankt.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Bij het overklokken speelt véél meer dan enkel de temp van de CPU mee..

Dus het kan liggen aan je geheugen dat niet hoger wilt, je HDD's of videokaart die de bus niet aankunnen, je CPU die niet genoeg stroom (vcore) krijgt etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Steve op 23-02-2003 19:04 ]

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

Ik heb zelf een ander gigabyte moederbord.. en ik had dus de fan afgeschroefd ..en ik kreeg ook problemen met mijn pc... heb nu de fan terug gezet..op 7 volt... dus voor nu ok.. ik krijg komende week Zalam Northbridge koeling binnen... kijken wat het dan word..

ik zou zeker eerst de thermaltape onder de standaard koeler vervangen met goede koelpasta.. kan ook al flink helpen..

En wat doe je verder wanneer je overclocked.. bv vcore ook omhoog? Kan uiteraard ook iets anders zijn..

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je FSB omhoog gaat zal je northbridge ook harder moeten werken, dus ja het is mogelijk dat je daardoor niet verder kan OCen (de nForce2-chipset voor AMD is er berucht om)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14

BM

Admin Softe Goederen
Topicstarter
Ok, sorry voor een beetje late reactie, was gisteravond weg.
Als ik dit zo lees is het een beetje 50/50 of het aan die cooler ligt ja of nee.
Vcore staat gewoon standaard, leuk me bij een relatief kleine OC nog niet echt nodig. RAM zou ook een beperkende factor kunnen zijn ja, hmmz, moeilijk :)
Ik wacht iig af wat er gebeurd als ik nieuwe MB in huis heb, dan zie ik wel weer verder.
Bedankt voor de reacties iig

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three