[suse8.1] probleem met installen

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:15
Ik ben nu bezig met installen van suse 8.1 op een P1 133 (met 2x 512mb hd beide master op primair & secundair ide-controller, 24mb ram, 3com905b-tx en een diskette drive :+ ). Ik heb de 'netwerk-modules' geload. Nu wil ik de installatie van een ftp-server afhalen.

Dit gaat nog allemaal goed. Maar dan word er gevraagt om 'swap space' te activeren. Er staat als voorbeeld '/dev/sda2'. Dit werkt niet. Ik heb ondertussen al /dev/sda1', '/dev/hda1', '/dev/hdc1' enz geprobeerd. Dit werkt allemaal niet.

Hoe moet dit wel? btw, dit is de eerste keer dat ik met linux werk. Ik heb de revieuw van Linux Suse 7.3 al verschillende keren door geleze. Deze lijkt vrij aardig op 8.1 (tot nu toe). Er staat alleen nix in wat met deze situatie te maken heeft :(

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je een swappartitie aangemaakt? En de hoeveelste partitie op welk van die schijven is het? Daar kun je namelijk hdc1 en dergelijke van afleiden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Swap space is een partitie ( /dev/hdax ) die je formatteert (mkswap /dev/hdax) om hem als swappartitie te gebruiken (swapon /dev/hdax).

Ongetwijfeld vraagt SuSe 8.1 je ergens tijdens de installatieprocedure je disk(s) te partitioneren: een boot disk, een / partitie en een swap disk. 7.3 Deed dat in ieder geval wel automagisch.

Maar met bovenstaande zou je het eventueel ook met het handje kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door AlterEgo op 23-02-2003 18:20 . Reden: woordje vergeten :( ]

• M14
AlterEgo schreef op 23 februari 2003 @ 18:18:
Swap space is een partitie ( /dev/hdax ) die je formatteert (mkswap /dev/hdax) om hem als swappartitie te gebruiken (swapon /dev/hdax).

Ongetwijfeld vraagt SuSe 8.1 je ergens tijdens de installatieprocedure je disk(s) te partitioneren: een boot disk, een / partitie en een swap disk. 7.3 Deed dat in ieder geval wel automagisch.

Maar met bovenstaande zou je het eventueel ook met het handje kunnen doen.
Bij mij word het niet gevraagt om ze te partitioneren :?. Ik heb er nog windows-partitie's opstaan. Deze ga ik nu verwijderen (met fdisk), en het nog een keer probere.

maar iig thnkx :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11
Heb je de HD met de hand gepartitioneerd? Dan moet je van een van de partities een 'swap-partitie' maken. SuSE zal daarna waarschijnlijk vanzelf detecteren welke partitie íe daarvoor moet gebruiken.

Je kunt 'm waarschijnlijk ook automagisch laten partitioneren, maar dat heb je vast niet gedaan (zou ik tenminste liever niet willen, een installatie laten raden hoe ik m'n partities ingedeeld zou willen hebben...tenzij je HD leeg is natuurlijk, dan kan het goed).

• M14
Ik heb mn harddisk's dus niet gepartitioneerd. Tijdens de installatie word ook niet gevraagt om de schijven te partitioneren. Ik kan ook nergens vinden waar ik dit kan doen :? . Bij 'kernel modules (hardware-drivers)' staat geen optie bij om partitie's te maken. Bij 'Systeem info' en 'Instellingen' staat ook nix.

Beide harddisk's zijn al leeg, dus daar hoeven jullie je geen zorgen te maken :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
http://www.suse.com/us/pr.../system_requirements.html

Hier staat dat je het onder de 64mb ram kun vergeten, 24 is dan ook erg weinig, suse installeert vrij veel dingen en staat voor de rest ook niet bekend als "lightweight linuxdistro". Om er een goed alternatief voor te vinden raadt ik je aan om Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2 te lezen. Volgens mij ben je ook nog niet echt bekend met de toewijzing van partitienamen in linux, ik kan je alleen maar aanraden om hier asap wat over te lezen, anders blijft het gokken, en wordt wellicht vloeken als je de foute partitie formateert of de foute hdd fdiskt.

\edit
de 64 mb zijn vereist voor een grafische installatie, ik heb een keer Suse 7.2 met 32mb ram geinstalleerd, in textmode dan, en dat was allesbehalve prettig. Voor de rest is er niemand die je garandeert dat het u:berhaupt gaat lukken.

[ Voor 17% gewijzigd door sebas op 23-02-2003 19:19 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• M14
sebas schreef op 23 February 2003 @ 19:17:
http://www.suse.com/us/pr.../system_requirements.html

Hier staat dat je het onder de 64mb ram kun vergeten, 24 is dan ook erg weinig, suse installeert vrij veel dingen en staat voor de rest ook niet bekend als "lightweight linuxdistro". Om er een goed alternatief voor te vinden raadt ik je aan om Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2 te lezen. Volgens mij ben je ook nog niet echt bekend met de toewijzing van partitienamen in linux, ik kan je alleen maar aanraden om hier asap wat over te lezen, anders blijft het gokken, en wordt wellicht vloeken als je de foute partitie formateert of de foute hdd fdiskt.

\edit
de 64 mb zijn vereist voor een grafische installatie, ik heb een keer Suse 7.2 met 32mb ram geinstalleerd, in textmode dan, en dat was allesbehalve prettig. Voor de rest is er niemand die je garandeert dat het u:berhaupt gaat lukken.
Ik zit nu met het probleem dat ik nie weet hoe ik partitie's voor linux kan maken.

Verwijderd

Mja. dan wordt het tijd eens een manual erbij te gaan zoeken en die door te gaan lezen. Lees [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens door. Onderin staan links naar sites met info. Dit is echt basiskennis die je makkelijk zelf op kunt doen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.