Welke Audio CD beveiliging is DIT?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-03 13:31

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
Sinds kort heb ik:

ENYA

Only Time - The Collection (4CD's)

gekocht, en tot op heden heb ik ook geen problemen met het rippen en branden van deze CD's (waarschijnlijk omdat ik een Lite-On LTR-48126S@52246S heb, die naar het schijnt bijna alle audiobeveiligingen kan rippen/branden!)..

Echter nu vraag ik mij af WELKE beveiliging deze CD's nu hebben...ze hebben namelijk allemaal een ring in het midden (in het met geluid beschreven gedeelte!) en aan de buitenste rand...kan iemand mij vertellen welke beveiliging dit is?
CLONYXXL (laatste versie ziet deze CD's enkel als AUDIO CD's...dus geen beveiliging... :?

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67941

CLONYXXL kun je dan toch gewoon gebruiken? Maar altijd goed zo'n nieuwe beveiling.. maarja, moet het wel werken!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPayne
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-03 13:31

MaxPayne

Supertweaker

Topicstarter
ClonyXXL ZIET deze beveiliging NIET....dat is het hem dus! Ik heb een tijdje terug naar ik vermoed ook iets over een beveiliging voor AUDIO CD's gelezen en volgens mij ging dat toen ook om CD's met van deze ringen op de CD (kon je geloof ik zelfs omzeillen door met een markeerstift deze RINGEN in te kleuren, waardoor je wel kon copieeren als je brander dit eerst niet kon!) ...echter ik weet dus niet/niet meer welke beveiliging dit is...iemand die dat dan wel weet?

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De gebruikte beveiliging op uw cd is hoogst waarschijnlijk Cactus Data Shield 200 of Key2Audio. Deze komen courrant voor met een zichtbare ring. Je kan deze beveiliging overigens eenvoudig onklaar maken door met een stift een raaklijn te tekenen op de ring.

Afbeeldingslocatie: http://www.chip.de/artikelbilder/5091331_9d85a49509.jpg

Dit is echter een vrij drastische aanpak en mocht dit nu eens toevallig niet de kopieerbeveiliging zijn dan zit je lekker met een (al dan niet gedeeltelijk) onbruikbare cd. Vooral omdat uw cd naar eigen zeggen 2 ringen heeft zou ik voorzichtig zijn met zulke maatregelen.

Je kan dus beter voor een softwarematige aanpak kiezen. Begin al eens met een echte audioripper te gebruiken: Exact Audio Copy (EAC). EAC is de meest geavanceerde en beste audio-extractiesoftware beschikbaar op het Windowsplatform. CloneCD is hét programma voor data, waar EAC hét programma is voor audio. Het grote probleem met CloneCD is dat de software net ontworpen is om fouten te negeren (veel data-beveiligingen zijn daarop gebaseerd) terwijl je dat bij audio net niet wil. EAC gebruikt speciale leesmethoden om de data zo correct mogelijk uit te lezen en mocht de data toch onherstelbaar zijn, dan geeft het programma de exacte locatie van de fouten aan in een log.

Er is ook een Nederlandstalige Snelstarthandleiding voor EAC. Zeker een aanrader als je niet vertrouwd bent met het programma, want een correcte configuratie is van wezenlijk belang! Test EAC na installatie en configuratie ook even met een niet-beveiligde cd zodat je weet dat alles werkt!

Bij de meeste audio kopieerbeveiligingen is het gebruik van deftige software zoals EAC reeds voldoende om ze correct in te lezen, bij sommige beveiligingen is helaas de hardware (de cd-romspeler) ook van belang. Het kan dus voorkomen dat je niet alle beveiligingen kan inlezen en dan heb je gewoonweg pech. Een 1:1 digitale kopie zit er dan niet in. In dat geval kun je of eens bij vrienden (die waarschijnlijk andere cd-romspelers hebben) proberen of een kopie maken via de analoge of digitale uitgang van je cd-speler.

Hoe begin je met het kopiëren van een beveiligde cd (ik ga er even van uit dat je hardware er geen problemen mee heeft)?

Start Exact Audio Copy en selecteer de gewenste cd-romspeler. Nu pas steek je de cd in de drive. Dit is van groot belang! Als je niet eerst het audio-extractieprogramma start dan zal Windows de audio-cd reeds proberen te benaderen. Bepaalde kopieerbeveiligingen maken daar handig gebruik van. In EAC zou nu de tracklijst moeten worden weergegeven.

Bekijk de start-en stopposities en de lengtes van de tracks. Zien deze er onlogisch uit (extreem lange audiotracks, negatieve tijden,...) dan kies je van het 'Actions' menu de optie 'Detect TOC Manually'. EAC zal nu zelf de table of contents van de CD trachten samen te stellen. Op deze manier kun je talrijke beveiligingen omzeilen.

Werkt dit nog niet en heb je een recente Plextor PlexWriter, dan kun je Plextor's PlexTools software naast EAC gebruiken. Installeer de laatste versie van plexTools en schakel de optie 'Enable Single Session' in voor die drive. Herhaal nu de handelingen met EAC.

Er zijn nog enkele truukjes, zoals de extra C2 mode in EAC, maar deze zijn zeer hardware specifiek. Daar moet je zelf maar eens mee experimenteren als het niet wil lukken. Op het Internet vind je nog andere methodes. Het hangt allemaal wat af van de soort beveiliging, maar onthoud dat er een kans is dat je de cd niet zal kunnen kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Al geprobeerd op cdlogo.nl :?

In ieder geval geeft hij daar als resultaat:
Uw zoekopdracht heeft geen resultaat. Voor zover ons bekend is, is de cd die u zoekt niet uitgerust met een copy-control techniek.
Weet je wel zeker dat je cd beveiligd is ?!