Waarom zijn JSP zo traag?

Pagina: 1
Acties:

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Momenteel ben ik eens aan het kijken naar verschillende applicatie frameworks:

Zope, gebaseerd op Python
Krysalis, gebaseerd op PHP
J2EE, gebaseerd op Java

Nu heb ik een Linux testopstelling waarop ik Tomcat4 als applet runner heb geinstalleerd. Dit werkt prima, maar de meegeleverde voorbeelden zijn uiterst traag. Dit komt waarschijnlijk doordat de jsp iedere keer opnieuw gecompileerd moet worden. Op het moment dat de jsp eenmaal uitgevoerd is geweest draait het wel snel. Helaas is het zo onwerkbaar voor de gebruiker (zelfs een eenvoudige "Hello World" neemt seconden in beslag).

Aanvankelijk dacht ik dat het aan mijn servertje lag (K2-450, 320MB geheugen, Linux), maar om te testen heb ik een account geopend op mycgiserver (gratis JSP hosting) en ook daar duurt het tijden voor ik wat op het scherm krijg (test zelf: http://www.mycgiserver.com/~biosign/helloworld.jsp)

Is het normaal dat dit zo lang duurt? Zo nee, valt er iets aan te doen? Kan ik de jsp's precompileren?

Overigens heb ik ook al andere implementaties geinstalleerd waaronder jboss, resin en enhydra. Alleen de laatste leek snel, maar ik kreeg MMbase (CMS) daar niet onder geinstalleerd, waarschijnlijk door onvoldoende kennis van de materie.

Ter vergelijking: Zowel Zope als Krysalis zijn ontzettend snel en hebben geen (merkbare) initiele compileertijd.

Alle tips zijn welkom!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Dit is normaal, en je hoeft je er ook geen zorgen over te maken. De compilatie is eenmalig, en de gebruiker zal er echt niks van merken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij JSP is er een eenmalige initiele compilatie waardoor alle volgende runs, in principe, zonder compilatie en veel sneller uit te voeren zijn.
Python doet geloof ik iets vergelijkbaars, maar dus iets minder langzaam en bij PHP gebeurt dat in principe niet (tenzij je een of andere (dure) compiler/cacher hebt als de Zend Accelerator).

In de praktijk zullen ze trouwens ongeveer even snel zijn (iig alledrie "snel genoeg") en zou ik me vooral niet druk maken over die ene compilatie run.

Btw, Resin (en ik dacht Tomcat (en dus ? Jboss) ook) kent volgens mij een precompilatie optie, waarbij het alle webapps compileert bij de daemonstart.

[ Voor 14% gewijzigd door ACM op 23-02-2003 17:18 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
voor de eindgebruikers idd geen probleem, in mijn ervaring met servlets alleen wel uiterst irritant tijdens het ontwikkelen. maar ik was dan ook bezig met een cocoon webapp zonder validating xml-editor, en da's vragen om frustratie ;)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Bedankt voor jullie reacties.

Inderdaad blijkt na initiele compilatie de boel wel snel te lopen. Het is wel heel lastig met ontwikkelen, vooral omdat ik gewend ben een paar regels te schrijven en dan te kijken of het werkt.

@ Genoil: Wat voor validating XML-editor gebruik jij?

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
-RenE- schreef op 25 February 2003 @ 09:41:
Bedankt voor jullie reacties.

@ Genoil: Wat voor validating XML-editor gebruik jij?
Dat is het em nou juist, ik gebruikte er GEEN :). En het lullige is dat ik Cocoon zo had ingesteld dattie bij elke wijziging aan een XML file (en er zijn nauwelijks andere dan XMl files in Cocoon) zichzelf moest hercompileren. Dan is het lullig als je stomme foutjes maakt...

Later wel ff gekeken naar xmlspy. Mooi pakket, maar ik heb Cocoon inmiddels alweer vaarwel gezegd, dus ff geen XML meer voor mij.
Pagina: 1