Toon posts:

[aanpassen] 80mm fan in Voeding uit ... kan?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb hier thuis een oud pentium systeem met een socket 7 mobo. Hij draait al lange tijd niet en nou heb ik een mooi klusje voor de machine gevonden. Router/fileserver.

Er is alleen een probleem! Hij maakt teveel lawaai. Vooral de hardeschijf, CPU Fan en voeding. Met de eerste twee factoren heb ik afrekend. De CPU OC'ed @ 110MHz wordt passief gekoeld door een heatsink en de Quantum hdd heb ik vervangen door er een Seagate hdd. Nou zit ik met de voeding.

Voor de grap heb ik em opengeschroefd en tot mijn vreugde zie ik dat de cooler in de voeding te verwijderen is (daar bedoel ik mee, plugje lostrekken en that's it).

Mijn vraag is ... is dat wel verstandig in verband met de stijgende temperatuur of trekt zo'n voeding het wel?

Even een aantal specs van mijn voeding:
Astec Model SA147-3510
Maximum Continuous Output Power is 145W

Meer nuttige info is op de sticker niet te zien

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:55

sapphire

Die-hard pruts0r

bouw je deze papst fan toch in, maar 12 db
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=335

Gabriël AM5

Verwijderd

zet er dan een papst fan in , met 12 db geloof ik. is ook geluidloos en je hoeft je nergens zorgen over te maken

edit : sapphire was me voor

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 15:47:
zet er dan een papst fan in , met 12 db geloof ik. is ook geluidloos en je hoeft je nergens zorgen over te maken

edit : sapphire was me voor
Hoewel er in de voeding een 80mm fan zit is de aansluiting niet zoals een standaard 3-pins fan aansluiting.

• SLipEdd
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06-2022

SLipEdd

hoi

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 15:49:
[...]

Hoewel er in de voeding een 80mm fan zit is de aansluiting niet zoals een standaard 3-pins fan aansluiting.
de derde draad is voor monitoring van de rmp. gewoon kapotknippen dus en 2 draadjes gebruiken :)

edwindijkstra.nl

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 20:36

SmidsY

hallo!?.............

dus!? ik neem aan dat jezelf creatief genoeg ben om een papst fan op die aansluiting te zetten. (solderen op die aansluiting of connector van oude fan afknippen en op de papst zetten). opties zat ;)

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 15:49:
[...]

Je kunt er zo een nieuwe fan in zetten en die rechtstreeks op de 12v in de voeding solderen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n papst fan zou een leuk 2de alternatief zijn. Mijn 1ste alternatief was eigenlijk meer op de hele pc passief gekoeld te krijgen.

Maarja ... een voeding is toch wat seriezer ... als dat ding in de fik vliegt terwijl er niemand thuis is ben ik al mijn pc's kwijt :)

• SLipEdd

SLipEdd

hoi

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 15:55:
Zo'n papst fan zou een leuk 2de alternatief zijn. Mijn 1ste alternatief was eigenlijk meer op de hele pc passief gekoeld te krijgen.

Maarja ... een voeding is toch wat seriezer ... als dat ding in de fik vliegt terwijl er niemand thuis is ben ik al mijn pc's kwijt :)
als je de temp een beetje in de gaten houd kan er volgens mij niet veel mis gaan :)

edwindijkstra.nl

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Een voeding zonder actieve koeling moet je _NIET_ doen.... Ook zo'n oude niet. Zet er gewoon een stillere fan in of zet de bestaande fan op 7 volt. Maar geen koeling is vragen om een overzekerde brand.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

klink logisch jah, anders hadden ze vroeger wel fanloze voedings gebruikt :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
TïáR_PíTä87 schreef op 23 februari 2003 @ 15:56:
[...]

als je de temp een beetje in de gaten houd kan er volgens mij niet veel mis gaan :)
Idd ... een progje die dan de pc uitzette bij oververhitting maar vaak (mijne sowieso) hebben zulke oude socket 7 systemen geen enkele monitoring functies.

• SLipEdd

SLipEdd

hoi

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 15:58:
[...]

Idd ... een progje die dan de pc uitzette bij oververhitting maar vaak (mijne sowieso) hebben zulke oude socket 7 systemen geen enkele monitoring functies.
ja das waar, maar ook leuk is wat temp-sensors erin en een hardwarematige alarm installatie. weet niet pcies hoe duur ze zijn, maar ze zijn wel makkelijk te krijg

edwindijkstra.nl

Verwijderd

Topicstarter
Een voeding zonder actieve koeling moet je _NIET_ doen.... Ook zo'n oude niet. Zet er gewoon een stillere fan in of zet de bestaande fan op 7 volt. Maar geen koeling is vragen om een overzekerde brand.
Ik neem dus toch maar een papst ... je kunt niet alles hebben dus toch maar een actief gekoelde voeding :)
Nu even lief naar mams kijken O+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 16:03:
[...]

Ik neem dus toch maar een papst ... je kunt niet alles hebben dus toch maar een actief gekoelde voeding :)
Nu even lief naar mams kijken O+
Heb je de huidige fan al op 5 of 7V gezet? Dar gezeur over de 12db geen lucht verplaatsende papst fans toch altijd hier... die krengen zijn nog stervens duur ook.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ehm ja das waar, bij freezinghardware 18 pleuro voor zo'n dingetje :(

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 16:16:
[...]

Heb je de huidige fan al op 5 of 7V gezet? Dar gezeur over de 12db geen lucht verplaatsende papst fans toch altijd hier... die krengen zijn nog stervens duur ook.
Nee ... ik heb minimale ervaring met strippen en solderen ... ik heb de voeding maar dus voorlopig weer dichtgeschroefd. Misschien dat een van mijn collega's wat meer ervaring heeft dan ik.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 16:19 . Reden: typvout ]

Verwijderd

Zinloos topic dit :) Gebruik de search eens voor de grap.. De fan helemaal verwijderen lijkt me niet zo slim. Wel eens gevoeld aan een voeding als hij de hele dag gedraaid heeft? Tis echt niet slim om de fan weg te halen.

- vervang de fan door een stillere
- zoek in de search over de 7V truuk

Lijkt me echt een eitje. Velen hebben het al gedaan, dus dan redt jij het ook wel denk ik ;) Deze gaat dus dicht omdat het een zoekvraagje is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.