Toon posts:

[XP] MBR overschreven door Bootit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search doorgeneust en kwam maar een paar dingen tegen zoals recovery console etc etc, maar weet ten eerste niet waar ik die moet vinden(ook niet op de XPHome CD).

Wat is er gebeurt, ik wilde vannacht een floppy formateren, maar door omstandigheden heb ik dat niet gedaan en het schijfje ook niet uit de A-drive gehaald. Toen iemand de comp vannochtend op startte bootte hij natuurlijk van A: en heeft men gewoon op yes gedrukt zonder te lezen wat er nu precies gebeurde. Eindresultaat was dat de MBR is overschreven door een oud BOOTIT programma (DOS) om meerdere OS'en te starten. Nu krijg ik dus steeds een bootmenu in beeld en probeer de oude situatie weer te herstellen wat zomaar niet ff kan blijkt. Want in XP bevind zich geen fdisk meer en kan ik dus niet fdisk/mbr geven. Ik heb het via een oude diskette geprobeerd waar een fdisk opstond maar alles wordt dus geblokkeerd en is niet uit te voeren. Ik heb gezocht naar een recoveryconsole maar niets gevonden ook niet op de XPHome cd, verder heb ik gisteren voordat dit gebeurde systeemherstel uitgezet voor alle schijven, dus dat is ook niet meer te gebruiken. MetBootmagig van Powerquest is dit probleem ook niet op te lossen, net zoals met powermagic. En ik zou graag alles heel willen houden op de c: schijf.

Wie kan me een hint geven want als dit op de één of andere manier niet goed gaat is het gelijk afgelopen met mijn c: schijf.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 12:00:
Ik heb de search doorgeneust en kwam maar een paar dingen tegen zoals recovery console etc etc, maar weet ten eerste niet waar ik die moet vinden(ook niet op de XPHome CD).
Opstarten vanaf je originele CD en dan vraagt hij op een gegeven moment of je wil installeren of repareren. Kies voor repareren en je zit in de recovery console. Tik daar FIXMBR in en klaar is kees.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:54

DinX

Motormuis

Je zal het toch via recovery console moeten doen.

Boot vanaf je XP cd.
Dan vind je daar ergens repair/recover.
Daar kan je dan ergens kiezen dat je het via recovery console kan doen.

Kies recovery console.
Daar geef je eerst

fixboot in, en daarna
fixmbr

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Je moet booten met je XP-CDROM en dan de optie R kiezen. Zo kom je in de repair-console.
Vervolgens kom je in een soort DOS-prompt en kan je FIX-MBR kiezen.
Check it out zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ff proberen, want toen ik vannochtend de XPHome cd erin deed kwam ik wel installeren tegen maar durfde niet verder te drukken, dus weet niet of er zich nog meer menu's onder bevinden.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb de cd erin gehad, maar vind nergens een repair optie. Het enige wat ik zie is UPGRADE en dan een productcode die ik moet invoeren. En ik vrees wanneer ik dat ga doen dat het daarna dus niet meer te stoppen is.

Dus nergens een REPAIR optie te vinden op de cd

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 12:09 ]

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 11:02

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Je kunt volgens mij gewoon met een Windows 98, 95 en volgens mij zelfs een dos flop een fdisk /mbr uitvoeren, als idd alleen je MBR vervangen is. Moet het wel geen NTFS drive zijn natuurlijk.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

Topicstarter
Tsja dat slikt windows op de 1 of andere manier niet, ook niet als ik via een me of 98 opstartschijf boot. En in al de readme.txt op de cd staat niet over repair, alleen maar over upgrade en schone installatie.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je zou windows ook opnieuw moeten kunnen installeren; alle instellingen zouden dan netjes over moeten gaan. Ik heb dit echter nooit geprobeerd en weet dus niet wat er precies gebeurd. Eigen risico dus...

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Nu het is opgelost, wat bleek, ik heb 8 opstartschijven van Win95, Win98, Win98SE en WinMe. Ik had er drie geprobeerd, maar die starten niet eens op via Bootit dat nu de mbr overschreven had (de schijven bleven gewoon hangen). Nu als laatste redmiddel heb ik inderdaad 1 van de 2 win98 opstartschijven gebruikt, die wel wilde doorstartten. Daarme heb ik toen FDISK/MBR gedaan en voila alles is weer normaal. Ik heb gelijk de andere oude opstarschijven gecontroleerd en het bleek dus dat deze beschadigd waren en dus niet meer te gebruiken waren. :( waarschijnlijk door de ouderdom en opslag zijn ze onbruikbaar geworden. Dus uit al die 8 schijven was er nog 1 die werkte :(

Maar alles is weer normaal, ben ook blij dat ik c: fat32 heb gehouden en de rest ntfs. :)
Pagina: 1