Nieuwe hdd traag i.c.m. oude hdd

Pagina: 1
Acties:

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik heb gisteren een Maxtor 80 Gb ATA 133, 7200 rpm, 8 Mb cache gekocht.

Ik had een 40 Gb Seagate 7200 rpm ATA 100.

Als ik deze schijven allebei heb draaien (maakt niet uit op welke IDE controller en beide poorten gebruiken zo'n nieuwere IDE kabel)

....dan is mijn pc niet meer vooruit te branden, zowel in dos als in Windows XP, 5 seconden gaat prima, dan 5 seconden helemaal vast en zo gaat het maar door.

Als ik mijn nieuwe schijf alleen laat draaien, gaat het perfect. (idem met oude)

- Ik heb nog een ATA 100 moederboard, dus ik weet niet of dat het probleem kan zijn....

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
UDMA aan :? dit heb ik gehad met mijn CD brander niet eens zo gek lang geleden,

dit scheelt een hoop, check dit ff in je bios, en anders in win xp :)

ow ja, werkt dit wel als de HDD on afhankelijk van elkaar draaien :?

[ Voor 20% gewijzigd door Maarten op 23-02-2003 09:15 ]

• Ye Greate'96
AMD_er schreef op 23 February 2003 @ 09:15:
UDMA aan :? dit heb ik gehad met mijn CD brander niet eens zo gek lang geleden,

dit scheelt een hoop, check dit ff in je bios, en anders in win xp :)

ow ja, werkt dit wel als de HDD on afhankelijk van elkaar draaien :?
Wat bedoel je met onafhankelijk van elkaar draaien? Als ze allebei draaien gaat het mis en als alleen een van de 2 draait gaat het prima

(....waar zet je dat udma aan dan? is dat niet standaard?)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ye Greate'96 schreef op 23 February 2003 @ 09:36:
[...]

Wat bedoel je met onafhankelijk van elkaar draaien? Als ze allebei draaien gaat het mis en als alleen een van de 2 draait gaat het prima

(....waar zet je dat udma aan dan? is dat niet standaard?)
Als ze idd los van elkaar draaien, :)

maar goed, in Win XP ga je naar je apparaat beheer, kies je je controler waar je HDD's opzitten, en kies je voor, DMA if avalible (int engels dan :))

Hoe staan die dingen anders ingesteld :? wie is primary en wie is slave :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Heb je de tips en suggesties in de OM FAQ al doorgelopen :? FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) en kijk dan onder het kopje "mijn ide config is relatief langzaam" :)

• Ye Greate'96
Het is opgelost inmiddels.

Oplossing was te vinden op website van Maxtor |:( maar goed!

Blijkbaar hebben nieuwe schijven een fijne optie waarbij ze de eerste 10 keer dat ze stroom krijgen (bij het aanzetten v/d pc) ALLES wat ze schrijven ook controlleren.

Je kan 2 dingen doen: of wachten totdat de schijf 't automatisch niet meer doet, of een tool van Maxtor downloaden waarbij je in DOS die kan disablen.

...even ter info

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 21:03

Local Host

Het forum is om te leren.

Eej bedankt voor de tip , ik had ook een Maxtor gekocht ( 120 GB versie ) en vond de schijf ook rete traag. Ik zal die tool eens proberen. Bedankt voor de TIP !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Wazig geval..

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets voortdurend problemen kan veroorzaken. Als ik het goed heb begrepen wordt de Write Verify enkel gedaan wanneer de HDD ingeschakeld wordt (wanneer het opspint dus). Omdat je erbij vertelde dat het zich ongeveer elke 5 minuten voordoet, heb ik het idee dat de HDD om de zoveel tijd downspint en upspint.. Misschien eens in de power opties kijken?

• Ye Greate'96
BalusC schreef op 25 februari 2003 @ 09:01:
Wazig geval..

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets voortdurend problemen kan veroorzaken. Als ik het goed heb begrepen wordt de Write Verify enkel gedaan wanneer de HDD ingeschakeld wordt (wanneer het opspint dus). Omdat je erbij vertelde dat het zich ongeveer elke 5 minuten voordoet, heb ik het idee dat de HDD om de zoveel tijd downspint en upspint.. Misschien eens in de power opties kijken?
Nee, je begrijpt me verkeerd!

Volgens Maxtor doet een nieuwe schijf dit constant, maar alleen de eerste 10 keer dat de schijf aangezet wordt. Al zet je de schijf sinds je 'em hebt voor de 9de keer aan en je laat 'em 2 jaar draaien, dan zal die write verify ook 2 jaar lang doorgaan.

• Ye Greate'96
Hmmmm, laatste update:

Probleem was nog steeds niet voorbij, kreeg ook allerlei blauwe schermen met die k^%#e schijf.

Maar de oplossing was: Een bios update..... Alles draait nu weer prima!
Pagina: 1