problemen met de voeding...

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 00:10
al enkele maanden komt het ongeveer 1 op 20 keer voor dat ik mijn pc aanzet en dat enkel het ledje van de power gaat branden (zelfs de ventilator van de voeding doet het niet)

als dit gebeurde kon ik hem niet meer afzetten en moest ik de stekker uittrekken en terug insteken... dan werkte weer normaal

maar laatst hielp dat niet meer...

ik zal even mijn pc aan jullie voorstellen :p

mobo: dfi ak-75ec (kt133a)
ram: 512sdram
cpu: duron @ 1.725v (7x133)
sound: sb live value
video: geforce 2mx
promise fasttrack tx-2 raid controller
2x15gB Maxtor 7200 rpm in raid 0
40gB Maxtor 5400 rpm op ide controller van mobo
2cd writers en een cdrom op ide controller van mobo
paar fans
2 nics

oorspronkelijk zat in de kast een voeding van het merk Deer (DR-A300ATX, 300WATT)
zelf ken ik het merk niet, maar ze ziet er best degelijk uit...

tijdens het uitbreiden van mijn systeem begon ik al te vermoeden dat ik iets meer nodig had en toevallig had ik nog een oude 120-145WATT voeding van een dell pc op de kop kunnen tikken...
na wat uitzoeken bleek ik gewoon 2 pennetjes te moeten verbinden om ze te laten aangaan, dus kocht ik een relaistje en sloot een stekkertje van mijn originele voeding aan op dat relaistje, dat vervolgens de voeding mee liet aangaan (zo starten ze dus beiden tegelijk op)
ik heb getest of hij zonder de dell voeding verder geraakte maar dat ging dus niet

voor het 'incident' dat mijn pc niet meer wou werken stonden al mijn hds aangesloten op mijn orginele voeding, samen met alle fans en het mobo
ik had al mijn cdwriters en de cdrom aangesloten op de dell voeding...

nu ontdekte ik al snel dat mijn pc wel terug opstarte als ik wat powerstekkertjes uit mijn hds en cdrom/writers trok...
uiteindelijk heb ik alles terug aan het werken gekregen door de maxtor 40gB aan mijn dell voeding bij te hangen

ik vermoed dus dat er iets mis is met die Deer voeding van 300WATT (hij lijkt het niet allemaal aan te kunnen)

MAAR

wat ik niet snap is dat de voeding enkel bij het opstarten problemen geeft...
ik kan zelfs uren gamen en dan draait er op de achtergrond vaak ook nog vanalles zonder ook maar iets problemen...
zelf zou ik verwachten dat hij net enkel bij de zware gebruik problemen zou geven en niet bij het opstarten...

ik zou dus graag weten waarom juist bij het opstarten (is het misschien iets anders dan de voeding?)

en of het kwaad kan om het zo te laten met als enige verschil die hd die bij op de andere voeding zit?

ook vraag ik me af hoeveel WATT mijn pc ongeveer zou nodig hebben (mocht ik een nieuwe voeding moeten kopen)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het niet op kunnen starten zou kunnen liggen aan de geaardheid van het systeem (:D leuke woordspeling of niet ;))
wat ik bedoel, zorg dat je bak geaard is aangesloten, dat scheelt veel.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een 450 Watt voeding hoeft per deifinitie niet beter te zijn. Er zijn 300 Watt voedingen die stukken beter presteren.

Vermogen is nl. niet het belangrijkste. Sommige 300 Watt kunnen bijv. op de 12 volt lijn 20 ampere aan terwijl er 450 Watt voedingen zijn die daar 15 ampere afgeven. Zelfde geldt voor de andere lijnen.

Dit heb ik vanmorgen ook in een ander topic neergezet.

Dat het opstarten wat meer vermogen wegtrekt is normaal. De diverse onderdelen worden allemaal tegelijkertijd opgestart en dat gebeurt in één keer. Als alles eenmaal draait is de afname een stukje minder.

ARME AOW’er

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 10:17

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zou zeggen kijk eens in dit topic :Welke voeding heb ik nodig?

Dat gaat nl. over welke voeding je nodig zou hebben. Als ik even snel je specs bekijk denk ik dat je tegen of misschien wel boven de 300 Watt uitkomt.

Ik heb die voeding ff opgezocht. Specs zijn (ter vergelijking een Zalman erbij):
  • Lijnen Deer Zalman +3.3V 20A 30A +5V 30A 28A +12V 13A 15A -5V 0.5A 0.3A -12V 0.8A 0.8A
Vooral aan de 3.3V kant is ie erg laag. En dat zijn uiteraard de zogenaamde specs. Het is niet gezegd dat de voeding die ook echt levert.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Mastakilla
Terw_Dan: het klonk idd aanneembaar, en ik ben het dan ook direct aan mijn vader gaan vragen... en die beweert dat die stopkontacten ZEKER geaard zijn... ook alle verdeelstekkers die ik gebruik lijken degelijk en geaard...
dus dat lijkt me al niet het probleem (of is er nog iets anders waar ik naar moet kijken

GuardianAngel: Dat je de zogezegde capaciteit van veel voedingen met een korrel zout moet nemen had ik idd al eens vernomen via die grote review van toms hardware :) (een 550WATT Maxtron voeding die bij 440WATT in de fik schoot :p), maar aangezien ik geen documentatie bij mijn huidige voedingen heb kan ik moeilijk nagaan hoeveel ampere ze geven...
maar het zeker intressant om te weten dat het opstarten dan toch meer vermogen wegtrekt dan het volledig belasten van het systeem na het opstarten
is het daardoor dan ook 99.9999% zeker dat dit probleem aan het tekort aan capaciteit van de voeding?? en is de oplossing die ik nu heb (1hd bij aan de andere voeding hangen) voldoende??

Shuriken: die topic had ik idd al even bekeken... maar een echt duidelijk overzicht vond ik er op het eerste zicht dus niet in... ik ben nl niet van plan 23 paginas te gaan doorlezen om te zoeken naar iemand met een vergelijkbaar systeem die dan zegt dat bij hem een 300WATT voeding het trekt (niet alle 300WATT voedingen zijn hetzelfde trouwens :p)
vandaar dat ik dus niet veel verder met dat topic ben gekomen... mocht er nog iets intressant instaan waar ik 'over heb gelezen' mag je altijd de pagina laten weten :p

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je bak op start spinnen ook al je HD's op, dan trekt je hardware vaak het meeste vermogen. Vandaar trekt je voeding dus niet altijd het opstarten.

Topicstarter: ik zou gaan zoeken naar ee nnieuwe voeding, een 431watt Enermax presteert goed en de Amperes zijn ook wel aardig over de lijnen verdeeld imo. Er zijn meerdere 431-watt modellen op de markt van Enermax, specs van eentje hiervan kan je hier vinden. Met google kan je genoeg reviews over Enermax voedingen vinden.

edit:
Ok, ik moet sneller tikken. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 23-02-2003 12:12 ]

• Mastakilla
Aikeleer: mocht ik een nieuwe voeding moeten kopen (waar ik dus nog niet volledig van overtuigd ben :p) dan heb ik er ook al wel eentje op het oog...
Enermax leek mij vroeger ook altijd een goede keuze, maar ik die review van 21 voedingen in tomshardware bleek dat de 350WATT voeding eigelijk maar maximum capaciteit van 250WATT had...
vandaar dat mijn oog nu gevallen is op die Antec 430WATT Truepower :)

maar vooral ik die ga kopen wil ik eerst wel eens weten of de oplossing die ik nu heb niet voldoet...

• Mastakilla
heb dit nog gevonden op mijn 300WATT voeding:
+3.3V --> 20A
+5V --> 30A
+12V --> 10A
-12V --> 0.8A
-5V --> 0.5A
+5VSB --> 2A

bevestigd dit dat de voeding waarschijnlijk te zwak is?
en is het verhangen van 1HD naar de andere dell voeding hiervoor dan een oplossing??

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mastakilla schreef op 25 februari 2003 @ 10:16:
heb dit nog gevonden op mijn 300WATT voeding:
+3.3V --> 20A
+5V --> 30A
+12V --> 10A
-12V --> 0.8A
-5V --> 0.5A
+5VSB --> 2A
Als je dit nu eens vergelijkt met bijvoorbeeld een 365 watt Enermax (vet)

+3.3V --> 20A >>>> 32
+5V --> 30A >>>> 32
+12V --> 10A >>>> 26
-12V --> 0.8A >>>> 1
-5V --> 0.5A >>>> 1
+5VSB --> 2A >>>> 2,2

Dan zie je toch wel een ardig verschil. Overigens zou je i.v.m. de stilte eens kunnen denken aan een Nexusvoeding. Het nieuwste model is een van de stillere (op dit moment want morgen is alles weer anders zoals altijd)

ARME AOW’er

• Mastakilla
het gaat me dan ook niet om het grote verschil

het gaat me om de vraag of het nodig is of niet...

het geld groeit hier niet op mijn rug nl...

+ voor de 2e keer: ALS ik een andere voeding koop wordt het die Antec...

maar toch bedankt voor de vgl

• Mastakilla
+3.3V --> 20A >>>> 32A>>> 28A
+5V --> 30A >>>> 32A >>>> 36A
+12V --> 10A >>>> 26A >>>> 20A
-12V --> 0.8A >>>> 1A>>>> 1A
-5V --> 0.5A >>>> 1A>>>> 0.5A
+5VSB --> 2A >>>> 2,2A>>>> 2A

heb er voor mezelf nog even de waarden van de Antec 430W Truepower ernaast gezet en die zijn idd meestal iets minder...

maar, zon' adjustable fan vind ik maar niks, ik kan niet rieken hoe hard die moet draaien eh, dat moet die voeding zelf maar weten, als ik mocht kiezen stond ie heel de tijd op zachtste en was ie zo stuk...

een ander +punt aan die antec is dat ik hem hier in de buurt voor een goede prijs kan kopen (spaar ik transport kosten uit)

verder heb ik graag ook wat speling deze keer... dus ga ik liever voor een 430WATT voeding dan voor een 365WATT voeding (in tomshardware bleek trouwens dat een enermax 365WATT 389WATT aankon, en een 380WATT Antec kon er 471WATT aan in de test)

ik heb ook net op pricewatch even zitten rondkijken en ik denk ook niet dat ik een enermax 430WATT voeding kan vinden voor de 102.5 euro all in, dat ik nu die antec kan kopen...

maar voor alle duidelijkheid: hier draait het nu dus nog niet om eigelijk.... eerst moet ik dus weten of het nodig is...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Kijk dan ook eens wat een 430 watt voeding 'doet' t.o.v. een 365 watt.

Heb zelf een Chieftec 340 watt (is vrijwel gelijk aan Antec) en die trekt mijn configuratie (vergelijkbaar met de jouw) probleemloos.

Als het geluid je niets uitmaakt kun je gaan voor een 450 watt Q-Tec en die zag ik al voor rond de 35 €.

ARME AOW’er

• Mastakilla
lol

geluid me niets uitmaakt??

tuurlijk maakt me dat VEEL uit

en Q-tec overweeg ik nog niet eens

er zijn maar 2 merken van voeding die ik zou durven kopen, en dat is antec en enermax...

de rest van die el cheapo voedingen kan elk moment in de fik schieten...

en zoals hierboven al is gezegd, zijn de specificaties van de fabricant voor geen haar te vertrouwen (vandaar enkel antec of enermax ook al)

met dat ik dat regelbaar fannetje van enermax maar niets vind bedoel ik gewoon dat ik dat altijd op het zachtste zou hebben staan (wie wilt nu luid als zachter ook kan),
maar waarom zoude ze de mogelijkheid om het harder te zetten nu inbouwen als het niet nodig is??
vandaar dat ik denk dat dat niet gezond ervoor is, maar ik kan niet rieken op wat ik em dan wel moet zetten eh

vandaar vind ik dat maar een erg nutteloze feature...

btw: met dat ik niet akkoord ben met bepaalde tips van je betekend niet dat ik je hulp niet apprecieer eh :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mastakilla op 25-02-2003 11:58 ]

Pagina: 1