[RAID] Probleem met Silicon Image 0680 controller en A7N8X

Pagina: 1
Acties:

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 20:08

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Het door mij pas samengestelde en geassembleerde systeem van m'n buurman zit een Silicon Image 0680 controller die aardig wat problemen veroorzaakt. Wat er gebeurde is het volgende:

1.) PC geassembleerd en de stripe-set aangemaakt (RAID-0 en 16kB stripe-size), Windows XP geinstalleerd incl alle "official" drivers. Alle partities aangemaakt en geformateerd (NTFS, 32kB cluster-size). PC uitgezet voor onze nachtrust...

2.) Volgende ochtend wordt de PC aangezet, herkend de RAID controller de eerste harddisk van de array niet, shit dus, harddisk spinde niet op dus we verwachtten een defecte harddisk. Maar wat bleek toen na wat gefrobel met de kabels/RAID controller: de primary van de controller bleek niet te werken... Maar, als ik het slotplaatje van de controller verwijderde was er geen enkel probleem. Probeerde ik het PCI-kaartje zonder het slotplaatje in alle standen te wringen bleef hij het gewoon uitstekend doen...

3.) Waarschijnlijk RAID controller gaar, nou ja OK dat kan, dus ff nieuwe besteld, is niet bij onze leverancier op voorraad dus dat duurde ff. Heeft die PC een tijdje goed gedraaid (9 dagen) geeft XP een fout met de NTFS partitie, na veel gekloot dat op kunnen lossen, maar nu bleef hij op een "Onherstelbare systeemfout" hangen, had te maken met de profile service manager (ofzo). Tjah Windows XP dachten wij al gauw dus dat opnieuw geinstalleerd en alles draaide weer als een tierelier...

4.) Vandaag (2 dagen na de verse installatie en sinsdien heeft de PC 2 dagen gelopen) hetvolgende: m'n buurman belt, nogal gestressed, me op m'n werk op met een nogal slechte mededeling... De RAID-set is corrupt geraakt en wel doordat de RAID controller nu harddisk op de primary niet wil vinden (zonder slotplaatje, nogsteeds). Gelukkig was vandaag ook de vervangende RAID controller binnengekomen dus ik hoopte dat het hiermee opgelost was, maar niet dus, deze geeft dezelfde foutmelding. De primary wil niet werken met een slotplaatje, ik verwacht dat hij het zonder slotplaatje wel zal doen maar als deze er ook na 9 dagen mee stopt is het ook zinloos dit te doen.

Ik ben het nu wel een beetje zat (alsook m'n buurman), we zitten nu al 3 weken te klooien met deze RAID controller, en ik verwacht ook eigenlijk dat het in de RAID controller zit. Bij het uitvallen van die ene harddisk spind de andere gewoon op, wissel ik de harddisks echter om dan spind de ander niet op... Conclusie hieruit is van mij dat er iets goed mis is met het primary channel van de controller. M'n baas had inmiddels de leverancier (die tevens de "fabrikant", de label-erop-plakker, ervan is) maar dit probleem was onbekend bij hun.

Ik zit nu toch zwaar te denken om 2x SATA 80GB in RAID te zetten of een Promise controller te kopen. Maar zou dit de problemen oplossen??? Ik heb m'n twijfels.

Het is hetvolgende systeem:

ASUS A7N8X DeLuxe
Athlon 2700+
Ati Radeon 9700
Q-Tec 340R RAID Controller (PCI 2)
Pinnacle DC10-Plus (PCI 4)
2x512MB PC2700 Samsung
2x80GB Maxtor DiamondMax Plus 9 (in RAID-0)
1x60GB Maxtor (op onboard IDE)
AOpen CD-ROM en AOpen CD-ReWriter (op onboard IDE)

Toen het systeem draaide was het superstabiel, de voeding is het niet (zou ook wel gek zijn met een Antec SX835-II), harddisks zijn ook goed, geheugen is goed, kortom het moet haast wel aan de RAID Controller liggen. Ik wil maandag nog proberen een ander PCI slot te gebruiken, maar als hij dan aanvankelijk weer goed draaid dan zit de kans er natuurlijk in dat de RAID-controller na een tijdje weer gek doet, en dat wil ik voorkomen ik wil het nu eigenlijk gewoon oplossen...

Heeft iemand een idee waar het dit in kan zitten??? De RAID controller is gebaseerd op een Silicon Image 0680 controller en de kaartjes zijn identiek aan die van Advance en Sunix, van de laatste is de overeenkomst superduidelijk te zien: er staat Sunix 3700 op het Q-Tec kaartje...

Speed kills, but beauty lives forever...

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Shuriken

Life is all about priorities

Kim geen idee wat het zou kunnen zijn. Het is een heel raar verhaal. Misschien dat er toch een soort verborgen incompatibiliteit tussen controller en hdd zit.

Het lijkt me toch sterk dat je tot twee keer toe een gare controller krijgt. Ik zou proberen een andere controller te krijgen. Of je kan de schijven aan de onboard Silicon Image controller hangen (moet je wel of een SATA schijf of converter hebben).

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Het lijkt me idd ook zeer verdacht dat beide controllers gaar zijn. Ik heb nog niet alle opties geprobeerd (ander PCI slot, enzo) omdat je elke keer het hele zaakje opnieuw moet aanmaken/partitioneren/formateren. Ook kan ik nergens iets duidelijks vinden welke PCI sloten ik het beste ergens voor kan gebruiken. Ik heb wel de INT sharing tabel gevonden, maar daar vertrouw ik ook niet blind op...

Zou het ook iets te maken kunnen hebben met APIC :? , dit geeft weleens problemen in het OS zelf, maar dit is toch zeker iets wat niets met het OS te maken heeft, ook was dit bij de eerste installaties gewoon uitgeschakeld dacht ik. Het enigste wat mij zorgen baarde is dat het IRQ van de controller IRQ 11 is, hetzelfde als van 3 andere componenten, waaronder natuurlijk de VGA kaart.
Maar waar ik mezelf meer over verwonder is dat als ik het slotplaatje (nog van de eerste controller) verwijderde hij het gewoon goed deed, op de dubbelzijdige print zie ik nergens een beschadigd spoor, zij het dat de twee "oren" aan het slotplaatje (waarmee deze aan het printje zit) op een spoor gedrukt wordt (maar is dus niet beschadigd)...

Een andere controller zou ook een optie zijn, maar als dit ook niet werkt zit me buurman weer een week af te kicken. Over de SATA controller in combinatie met 2 SATA-PATA dongles lijkt ook nogal wat problemen te geven op nforcershq.com dus dat is ook weer gokken. En de incompatabiliteit tussen de Maxtor en de Sil 0680 is ook moeilijk na te gaan jammergenoeg. Wat wel opvalt natuurlijk is dat de harddisk die in de array miste ook niet opspinde, omwisselen van de harddisk gaf hetzelfde resultaat als met de eerste ontbrekende.

• kimjansen

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Niemand nog een idee wat het zou kunnen zijn??? Als ik beide harddisks op hetzelfde kanaal zet (master en slave ingesteld) dan lijkt hij het beter te doen. Na een keer naar standby en weer terug te gaan naar Windows stond 1 van de harddisks te tikken (zelfde geluid als bij een crash alleen dan met grotere tussenpozen). Windows "liep" zo goed als vast en na een reboot werd weer eens 1 harddisk niet herkend... Na het uitzetten van de PC werkte het echter weer als een zonnetje :?

Ik zou van het weekend de harddisk of iets anders om kunnen ruilen. Wat zal ik doen?? Ik heb dit als voorkeur van beste prijs/betrouwbaarheid in gedachten:

1.) SATA Schijven kopen (voor op de onboard SATA-RAID controller)
2.) Andere RAID-kaart kopen (denk aan Promise TX2000 of is de Highpoint beter?)
3.) Andere harddisks (IBM 180GXP)

Elp...