[Apache] apc_sem_create fout bij resetten

Pagina: 1
Acties:

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 15:51
Als ik (of het logrotate script eigenlijk) Apache wil resetten krijg ik de volgende foutmelding:

root@dot1:/etc/apache# apachectl restart
/usr/sbin/apachectl restart: configuration broken, ignoring restart
/usr/sbin/apachectl restart: (run 'apachectl configtest' for details)

Dat is nogal vaag want ik heb niks veranderd aan de config... maar goed, na het draaien van die configtest krijg ik een nog vreemdere error:

root@dot1:/etc/apache# apachectl configtest
apc_sem_create: semget(0,...) failed: No space left on device

Ik heb geen idee waar deze fout vandaan komt, want op alle devices is nog meer dan genoeg ruimte.

Ik draai Debian met Apache 1.3.26 en PHP 4.1.2. In de php.ini staat de volgende regel die er misschien iets mee te maken heeft?

zend_extension=/usr/lib/php4/extensions/zend/php_apc.so

Maar dit stond er altijd al in :? Ik kom er niet meer uit, ook zoeken op internet heeft niks opgeleverd.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

APC staat voor Alternative PHP Cache. (http://apc.communityconnect.com) Het is een onderdeel wat zorgt voor een cache waarin PHP scripts gecompileerd worden, handig voor sites die het zwaar hebben qua requests. (zoals de Tweakers-servers! :))

Als je dat niet nodig hebt zou ik Apache even opnieuw compileren en dit keer ZONDER --enable-apc, want dat heb je blijkbaar gebruikt.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
GerbenW schreef op 23 februari 2003 @ 02:24:
APC staat voor Alternative PHP Cache. (http://apc.communityconnect.com) Het is een onderdeel wat zorgt voor een cache waarin PHP scripts gecompileerd worden, handig voor sites die het zwaar hebben qua requests. (zoals de Tweakers-servers! :))
Hetgeen niet mogelijk is, want de laatste keer dat ik controleerde, kon APC geen zend decoded files uitvoeren.... (Does APC work with Zend Optimizer, Zend Cache, Zend Foo?

No. APC does not work with any of the closed-source proprietary Zend extensions. These extensions all have undocumented behaviours, and since the source is not available for reference, compatibility is not able to be provided. )

Overigens; weet je zeker dat je genoeg ruimte hebt? ook in /tmp (of waar de APC zijn semaphoren heenscrhijft?)

[ Voor 20% gewijzigd door Kees op 23-02-2003 02:43 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• rig0r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Check je kernel parameters, misschien loop je tegen het max. aantal semaforen aan.
code:
1
cat /proc/sys/kernel/sem

Semaforen kan je monitoren door
code:
1
ipcs -s

in te kloppen. Als je dat als root doet, zie je <alle> semaforen.

Trouwens, uit de manual page van semget :
code:
1
2
3
4
ENOSPC     A semaphore set has to be created but the system  limit  for
           the maximum number of semaphore sets (SEMMNI), or the system
           wide  maximum  number  of  semaphores  (SEMMNS),  would   be
           exceeded.

Die ENOSPC staat dus voor die errormsg die je krijgt. Dus het ligt iig aan de kernel limieten.

[ Voor 46% gewijzigd door rig0r op 23-02-2003 11:40 ]

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 15:51
Ik heb php4-apc maar verwijderd en gelukkig kan dat met Debian super makkelijk, hij past dan ook de config en zo aan. Nu werkt het wel weer allemaal.

Toch vreemd dat hij problemen gaf, want het heeft zeker een maand met die apc gewerkt, /tmp was niet vol en van die semaforen snap ik niks ;)

In ieder geval bedankt allemaal!