PC 1 Maand oud -> Brandgeur [What to do?]

Pagina: 1
Acties:

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 00:03

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Ik heb sinds 1 maand een nieuwe PC even de SPECS:

GEH Midi-Tower WT-PS03 350W
MB Abit AT7 Max 2 socket a raid
CPU AMD Athlon XP 2600+/333 Mhz
CPU Cooler Artic Super SIlent Pro
RAM 512 MB DDR PC2700 Infinenon
Radeoon 8500LE 128MB DDR

me PC reboot de laatste tijd regelmatig spontaan, maar vandaag was het raak, hij viel uit, soort kortsluiting, ontzettende fik geur, bij Voeding/Cooler/Proc.. (ik denk Voeding) na 15 mins weer aangezet boot gewoon kan er gewoon op Internetten (zit nu op Andere PC), is de Voeding doorgebrand of wat kan dit zijn...
Om half 8 is het gebeurdd, nu nog steeds lichte rbandgeur (kast licht open)

EDIT: het gebeurde onder het Gamen, de Voeding was ONTZETTEND heet, en vandaag reboote ie ook al onder gamen.. (hvy gaming) dus als ik gewoon zit te werken is er nix aan de hand (naja was :P)

[ Voor 14% gewijzigd door GandalfTheGrey op 22-02-2003 22:02 ]

Computer Specs

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt erop dat je voeding het niet trekt, kan je ook even ruiken waar die geur van daan komt? (die fik geur that is)

Je kan even de voltages controleren in de BIOS. Zie ook het stukje 'voedingen' in de Hangen & Opstarten FAQ daarover.

Als ik jou was zou ik de voeding maar gewoon terug brengen naar de leverancier en misschien gaan kijken voor een nieuwe merk voeding. :o

[ Voor 19% gewijzigd door Laurent op 22-02-2003 22:05 ]

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Goeie kans dat een gedeelte van je voeding inderdaad is doorgefikt. Ik zou als ik jou was een nieuwe goede voeding (enermax of iets vergelijkbaars) halen en die erin zetten.

Verwijderd

waar komt die geur vandaan heb je je pc opgemaakt? Gamen veel stress misschien je proc

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
ja er zit een Matron Power in (bij Gistron geassembleerd systeem, allemaal goeie dingen, proppen ze er zo 1 in, en idd trekt me voeding het niet, ik zat te denken aan een Enermax ( Enermax 350 Watt EG365P-VE ))]

EDIT: Voeding/Proc -->> Voeding was ERRUG HEET, brande bijna mijn vingers bij wijze van spreken, ik kan gewoon booten en als proc te heet is kan je niet booten met XP

[ Voor 29% gewijzigd door GandalfTheGrey op 22-02-2003 22:08 ]

Computer Specs

Verwijderd

en je hebt je pc een maandje, dus nog garantie

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
ja ik heb 2 jaar garantie alleen beetje jammer want dan krijg je van:
"Stuur m maar op, moet ie terug naar de fabriek en dat soort onzin"

Computer Specs

Verwijderd

ja gewoon van je garantie gebruik maken. en een nieuwe voeding vragen

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 22:07:
waar komt die geur vandaan heb je je pc opgemaakt? Gamen veel stress misschien je proc
Van dat gestress heeft de CPU (en soms ook de GPU) wat meer stroom nodig, dit trekt de voeding niet en hierdoor houdt de voeding het er mee op. Dat lijkt mij hier iig. van toepassing. :)

Topicstarter: Mja, ik zou dan toch van de garantie gebruik maken hoor. Desnoods in de tussentijd even wat componenten ontkoppelen en een andere voeding gebruiken, ze horen degelijke producten te leveren. Of moet je dan je hele PC opsturen?

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 22-02-2003 22:20 ]

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Aikeleer ik denk dat je idd gelijk heb met de dat de voeding het niet trekt, ik denk dat ik er beter 400 Watt in kan zetten omdat die AMD Athlon's XP 2600+ echt veel stroom trekt, ik hoop dat ik dan alleen me voeding kan opsturen, ik zal ze maandag bellen (ik snap nog steed niet hoe ze het in hun hoofd halen om er een Matron Power in te zetten)

Computer Specs

• Laurent
  • Niet online
Ik ken je toekomstplannen niet, maar als je later nog wat meer stroom-vretende hardware erbij wilt zetten zou ik gewoon de voeding op sturen, en een Enermax erbij kopen. Die Enermax (400 watt bv.) kan je dan gebruiken voor je workstation en de andere voeding kan je bewaren voor het geval dat je een nieuw systeem in elkaar zet of toevallig een andere PSU nodig hebt.

Maarja, dat is mijn visie natuurlijk. :)

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
vind ik opzich idd wel een mooie visie, omdat ik later nog wel wat meer lekkere hardware bij wil zetten, dus wat dat betreft hoop ik dat ze zeggen stuur de voeding maar op, koop ik maandag een nieuwe en is alles opgelost :)

Computer Specs

Verwijderd

werkt de ventilator van de psu wel naar behoren ?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Dan zou ik voor een 450W gaan. Mocht je later overstappen op een P4 ofzo, of een 3500+ Barton ofzo gaan gebruiken, met een GeForce FX dan zul je die echt wel nodig hebben. Kun je ook nog wat extra koelers gebruiken ;)

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 22:37:
werkt de ventilator van de psu wel naar behoren ?
hoe weet ik dat :P, of hoe test ik dit

Computer Specs

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
GandalfTheGrey schreef op 22 February 2003 @ 22:44:
[...]

EDIT: en ik kan m gewoon opstarten en op werken (nog steeds fik geur onder voeding) dus lijkt me niet dat de Proc naar de **** is, aangezien XP dan niet b00t

EDIT2 verkeerde knop, dus die post hierboven kan weg, sorry

[ Voor 9% gewijzigd door GandalfTheGrey op 22-02-2003 22:47 ]

Computer Specs

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Ik draai heerlijk op mijn Chieftec 360W. Mijn systeem is niet aan de magere kant zoals je aan de mijn specs kan zien. Gewoon garantie pakken en niet genoegen nemen met weer zo'n zelfde gare voeding.

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 17:43
ik zou zeggen , probeer een andere video kaart , of mischien is je video kaart niet genoeg gekoelt...

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou hem opsturen. Zo'n geintje kant makkementen op latere leeftijd veroorzaken en dat is dus helemaal niet leuk. Als je hem opstuurt meten ze hem meteen helemaal goed na waarschijnlijk en zullen ze beschadigde onderdelen wellicht opmerken.
Desnoods kan je vragen of ze er een betere voeding meteen in willen bouwen, gewoon voor de zekerheid (kost je dan natuurlijk wel iets meer).

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
ff een vraagje tussendoor: Athlon XP 2000+ --> 300 watt voeding genoeg?

Verwijderd

Burner13 schreef op 23 February 2003 @ 09:23:
ff een vraagje tussendoor: Athlon XP 2000+ --> 300 watt voeding genoeg?
Ik heb wel een 300W voeding met een xp2000, GF4 1 hd en 1 brander, hij trekt het nog steeds. Misschien moet ik later wel iets hogers hebben als er meer zooi in komt, maar mijn standaard systeempje trekt hij wel zonder problemen.

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
oké, thnx

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
gameenergy schreef op 22 February 2003 @ 23:29:
ik zou zeggen , probeer een andere video kaart , of mischien is je video kaart niet genoeg gekoelt...
naja als me voeding naar fik ruikt (nu nog steeds) en alle andere shit relatief koud is, en me voeding echt LOEIHEET, dan lijkt het me duidelijk

Computer Specs

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een 450 Watt voeding hoeft per deifinitie niet beter te zijn. Er zijn 300 Watt voedingen die stukken beter presteren.

Vermogen is nl. niet het belangrijkste. Sommige 300 Watt kunnen bijv. op de 12 volt lijn 20 ampere aan terwijl er 450 Watt voedingen zijn die daar 15 ampere afgeven. Zelfde geldt voor de andere lijnen.

ARME AOW’er

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
GandalfTheGrey schreef op 22 februari 2003 @ 22:44:
[...]

Door hem aan te zetten en dan je vingertje door het roostertje te steken aan de achterkant (naast de plaats waar je het stroomsnoer aansluit op je PC). Als je dan AUWAUWAUW roept dan doet ie ut >:).

Maar ff serieus, als de voeding zo loeiheet wordt is een koelingsprobleem zeer waarschijnlijk, dus kijk even of de ventilator draait als je de pc aanzet. de brandlucht kan heel goed komen van het verzamelde stof in de voeding. door de statische spanning van computeronderdelen trekken ze veel stof aan, en dat ruikt lekker als het verbrandt. Zelfde als de lucht van een verwarming als je die een hele tijd niet gebruikt hebt. Dan ruikt ie ook erg branderig. Als de ventilator het wel doet, dan moet je nog stasaeds teruggaan met de voeding, ze horen niet zo heet te worden dat je je hand er nauwelijks meer op kan leggen.

[ Voor 1% gewijzigd door worsie op 23-02-2003 10:25 . Reden: typo ]

• Postman
GuardianAngel schreef op 23 February 2003 @ 10:05:
Een 450 Watt voeding hoeft per deifinitie niet beter te zijn. Er zijn 300 Watt voedingen die stukken beter presteren.

Vermogen is nl. niet het belangrijkste. Sommige 300 Watt kunnen bijv. op de 12 volt lijn 20 ampere aan terwijl er 450 Watt voedingen zijn die daar 15 ampere afgeven. Zelfde geldt voor de andere lijnen.
Ja, maar ik heb dan zelf ook wel een Enermax. Je moet idd niet een of ander vaag merk gaan gebruiken. Niet dat die het niet hoeft te doen, maar je kunt geluk hebben of pech.

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Ik belde Gistron net, ik kan gewoon even langsrijden (kost me 35 mins heen en terug) en zetten ze meteen nieuwe shit in, dus ik ga meteen een betere eisen!

Computer Specs

• Postman
GandalfTheGrey schreef op 24 februari 2003 @ 10:22:
Ik belde Gistron net, ik kan gewoon even langsrijden (kost me 35 mins heen en terug) en zetten ze meteen nieuwe shit in, dus ik ga meteen een betere eisen!
Kun je proberen, maar zoals al gepost door andere mensen hier is de aantal Watt van de voeding voldoende. Misschien dat je een ander merk kunt krijgen (eventueel met bijbetaling), maar een betere lijkt mij wel ver gegrepen. Je kunt namelijk gewoon pech gehad hebben. Zelfs a-merken gaan kapot binnen 2 weken (en gaan ze dat niet, dan gaan ze vaak ook lang mee).
Pagina: 1