mobo zo weinig mogelijk belasten

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik heb hier een PC met een Shuttle AV61 moderbord: ftp://ftp.spacewalker.com/Manuals/en/av61/AV61EN.ZIP

Deze computer valt af en toe zonder reden uit. Ik heb geprobeerd te zoeken hoe dit komt, en als ik een programma run om het RAM geheugen te testen, dan valt de computer altijd uit. Ik heb al andere RAM-modules gebruikt die zeker werken, maar het probleem blijft steeds hetzelfde. Ik heb ook alle BIOS-versies die ik kon vinden getest, maar ook dat hielp niet.

Graag zou ik het BIOS zo instellen dat het moederbord zo stabiel mogelijk draait en zo weinig mogelijk belast wordt, om het probleem hopelijk op te lossen. Wat zijn de BIOS-instellingen die ik hiervoor kan wijzigen en hoe? (bvb. RAM-timings,...)

Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

WimB schreef op 22 February 2003 @ 20:19:
Ik heb hier een PC met een Shuttle AV61 moderbord: ftp://ftp.spacewalker.com/Manuals/en/av61/AV61EN.ZIP

Deze computer valt af en toe zonder reden uit. Ik heb geprobeerd te zoeken hoe dit komt, en als ik een programma run om het RAM geheugen te testen, dan valt de computer altijd uit. Ik heb al andere RAM-modules gebruikt die zeker werken, maar het probleem blijft steeds hetzelfde. Ik heb ook alle BIOS-versies die ik kon vinden getest, maar ook dat hielp niet.

Graag zou ik het BIOS zo instellen dat het moederbord zo stabiel mogelijk draait en zo weinig mogelijk belast wordt, om het probleem hopelijk op te lossen. Wat zijn de BIOS-instellingen die ik hiervoor kan wijzigen en hoe? (bvb. RAM-timings,...)

Andere tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.
erm zou het niet kunnen zijn dat je os brak is
of mshien dat je voeding te zwak is ??

wat zijn je voedings waardes en wat heb je al geprobeert ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

dit klinkt inderdaad als een tekortkoming van de voeding...

daarbij, waarmee test je je geheugen? Ik raad je aan om, als je dat nog niet gedaan hebt, het eens te proberen met memtest86 (*klik* B)) :)

Je voedingswaardes kan je tsjekken in Windows met Motherboard Monitor 5 en ook in je bios moet dit ergens kunnen :)

enneh: Technische PMG FAQ al gecheckt? (te laat BalusC >:))

succes :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door NoBody op 22-02-2003 20:28 ]

Hoi

• WimB
De voeding doet het al jaren perfect. Zou me verbazen moest deze ineens te zwak blijken.
In deze computers zitten geen sensors, dus kan ik de waarden van de voeding niet uitlezen.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
mischien is je O/S brak, k heb nog niet naar dat .zip bestandje gekeken maar mijn win2000 deed dat ook totdat ik het opnieuw instaleerde, succes

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• WimB
Computer is al eens gans geformatteerd :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

WimB schreef op 22 February 2003 @ 22:42:
De voeding doet het al jaren perfect. Zou me verbazen moest deze ineens te zwak blijken.
In deze computers zitten geen sensors, dus kan ik de waarden van de voeding niet uitlezen.
een voeding kan wel degelijk in eens instabiel worden hoor ;)
ik zou zeggen test het eens met een nieuwe en sterkere voeding ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Shunt op 23-02-2003 01:20 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• WimB
Spijtig heb ik geen andere voeding om te testen.
Ik heb net de ganse nacht memtest86 laten draaien en die heeft geen enkele error gevonden!

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Voor het opzetten van je geheugentimings: Ga in je bios naar chipset features setup >
SDRAM cycle length moet op auto of anders zo langzaam mogelijk (8 ms uit mijn hoofd???)
DRAM clock moet op auto of zo langzaam mogelijk. CAS/RAS 3 ?

Controleer ook voor de zekerheid nog even bij: BIOS features setup of je bij: memory parity/ECC check op disabled hebt staan, of je moet heel zeker weten dat je ECC geheugen hebt, dan uiteraard op enabled.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Ik heb ook die mobo. En had dus exact dezelfde problemen.

Het bleek aan de atx voeding stekker te liggen op het moederbord. Deze is kennelijk te ruim :S

Na het goed aandrukken ervan waren mijn problemen over.

Click hier niet

Verwijderd

Dit soort problemen komen ZO vaak voor dat het gewoon 1 enkele oplossing is. Althans vaak. Maakt niet uit met wat voor mobo dit soort problemen naar voren komen maar 9 van de 10 keer is het de voeding die loopt te f*cken. Kheb et zelf namelijk ook gehad met een splinternieuwe MSI KT4V mobo en een Enermax Voeding. Ook net nieuw btw. Vloog ook spontaan uit . Nieuwe voeding gekregen want ja garantie en werken als een trein
Pagina: 1