Toon posts:

draadloos netwerk 3 KM

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat een draadloos netwerk zou gaan kosten als ik ongeveer 3 km wil overbruggen. Het probleem is namelijk dat ik langzamerhand zo moe word van m'n telefoonrekeningen en adsl of satteliet internet zit er nog nie aan te komen.
Ik ken zat mensen wie dit voor mij willen opzetten... zodat ik ook 24 uur per dag over internet kan beschikken... Als het nou echt relatief duur word, kan ik altijd nog meerdere mensen aansporen mee te doen... Dus eigenlijk een soort plan met WiFi.
Daar praten ze nu ook al een tijdje van... Weet iemand de kosten bijv. van zo'n internetpaal... Of heeft iemand er wat extra info over? ik had op een forum gekeken van sat4all.com. Maar dat zijn allemaal projecten in het westen, en kom zelf uit 't oosten. Ben zeer benieuwd of iemand al eens een onderzoek hierna gedaan heeft.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je hebt twee kaarten nodig, kan je in PCI formaat doen; 80 euro/stuk. Dan kabel naar het dak/buiten, zit je al aan 2,5 euro/meter (goede kabel iig). Dan een (richt)antenne die beginnen ongeveer bij 100 euro.

Bekijk http://wirelessleiden.nl maar is, staat een hoop info op. http://hardwareconcurrent.nl is vrij goedkoop qua apparatuur.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 03:26

JeroenT

hoi!

Mijn ervaring is dat je op grotere afstanden dan 2 km echt wel een zichtverbinding nodig hebt.

Als je die al hebt op 3km is het een kwestie van 2 richtantenne's kopen a 100 euro en wat accespoints (goede keuze is bijvoorbeeld de WAP11 van linksys) en daarna goed uitrichten.
Heb je die niet dan zul je met meer vermogen moeten werken of met 1mbit tevreden zijn ;)
Echter kan niemand iets garanderen , want misschien zitten er al zoveel draadloze netwerken bij jou in de lucht dat verkeer op grote afstand onmogelijk is.

Het is mij en vele anderen al gelukt om op 3km een 11mbit (of 22mbit) verbinding te krijgen dus werken kan het zeker!

Suc6 iig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor richtantennes raad je aan? En heb je hier wat info over, en waar bijv. te bestellen... Ik woon dus buitenaf en die andere in 't dorp... Dus helemaal kunnen zien kunnen we elkaar nooit. En anders zouden we allebij de antennes heel hoog moeten zetten... maar moet je daar zeker weer een vergunning voor hebben?

Verwijderd

heb hier hetzelfde! ben de tel rekening ook zat , en heb wel iemand (3KM) ver weg wonen die kabel heeft!, heb hier 1km vrij zicht en dan 1a 2 km door de stad heen. zou dit ook te doen wezen ?. en wat zijn hier de kosten van!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond op deze site een aantal antennes.

http://www.kokonderdelen.com/

Welke zou ik nou het beste kunnen gebruiken, en in combinatie met welke acces unit?

En wat zijn de overige kosten zoals kabels etc.
Moet wel rekening houden dat er wel wat boompjes of iets tussen kunnen staan.

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Kijk ook eens bij http://www.2ghz.nl Die hebben pakketten voor verbindingen tussen 2 punten en zijn erg goedkoop als je het vergelijkt met Kok.

De linksys WAP11 is inderdaad een leuk kasje. Vooral als je hem tweakt en er firmware van D-link in zet. Dan verhoog je de snelheid van 11mbit/s naar 22mbit/s :D

Hier staat de WAP11 hack / tweak
.

Verwijderd

Topicstarter
ej tnx voor je links

maar hij is wel degelijk fucking duur

http://www.2ghz.nl/

Je hebt er dan wel die 2X LINKSYS WAP11 bij
maar dan nog... of heb ik 't nou mis
dat zou nameljik zeggen dat ik een goeie 1100 piek moet gaan uitgeven
voor zo'n draadloze verbinding :(
Er moet toch wel een goedkopere methode zijn... ik hoef ook geen 11 mbps want
't gaat alleen om internet. en als ik een download heb van 150 ben ik alllllang tevreden

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je moet dus een maximum verbinding hebben van 2 à 3 mbps. Voor die antennes is het beter je eigen (illegaal) systeem uit te werken.
Hier in Belgie ken ik iemand die in een straal van een goeie km in het quasi-boerenbuiten nog steeds een draadloos LAN heeft.
Dus je gaat een lichte radiozender (20-50W zou genoeg moeten zijn) moeten hebben/bouwen of indien een straalverbinding 2 sattelietschotels en ergens waar er geen post zit (op de 109 MHz of zo) beginnen moduleren en uitzenden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
ik lees nu heletijd over "Omni Antennes"
En er staan wel vermogens bij... Maar niet hoeveel meter ze zouden kunnen zenden. Of lul ik nou dom?
Zo niet... waar zou ik dan aan kunnen zien hoever zo'n ding moet kunnen stralen?
En heb je er 1 nodig bij de zender of bij de zender en de ontvanger? of bij de ontvanger alleen een access point?

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Omni antennes zijn 'rond-stralers'. Leuk voor als je in de achtertuin van de buren verderop met je laptopje wil spelen. Maar zet geen soda aan de dijk op grotere afstanden. Max 500meter, meer niet.

Voor 3km moet je een 18.5 dBi richt-antenne hebben voor een stabiele verbinding. Die kosten inderdaad wel wat, maar zeker geen 1100 euro ;) Bij 2ghz kosten die rond de E85,- en bij Kok rond de E95,- per stuk. Dan moet je nog speciale kabel hebben, en die is ook niet goedkoop. Bij kok E3,20 p/m (zonder de speciale pluggen). Als je die speciale kabel niet gebruikt kom je de straat nog niet uit met je signaal. Belangrijk dus!

De tussenstand staat nu voor 2 richtantenne's + kabel + pluggen op E225,-

Dan moet je nog 2 Accesspoin's kopen. Laten we zeggen dat je keuze op de WAP11 is gevallen. Die kost bij Kok E149,- en bij 2Ghz E139,-

Dan kom je in totaal ongeveer uit op 500 euro piekjes.

Dan moet je ook nog rekening houden met 'klein martiaal' zoals bevestigings materiaal voor de antennes. Ethernet kabels en pluggen enz enz....

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 03:26

JeroenT

hoi!

Dat bedoelde ie ook ;) 1100 piek in guldens waarschijnlijk :P

Goedkoper kan dus niet , en voor 8mbit in de praktijk met 2 wap11's v2.2 vind ik een eenmalige uitgave van 500 euro niet een zo erg veel.

• Struis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 18:42

Struis

Tis wat he.....

Wat is de beste manier om 2 richtantennes goed op elkaar uit te richten??
We hebben geprobeerd op het oog maar dat wil niet en de afstand bedraagt 1.3 km.

[ Voor 37% gewijzigd door Struis op 05-03-2003 10:58 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:35
Wij hebben het met behulp van satellietfoto's gedaan.. mikken totdat er signaal is, en dan met behulp van netstumbler beter uitrichten.
N paar tips: Probeer zowel horizontale als verticale polarisatie en kijk wat beter is.
Soms is het beter om beide antennes n paar graden omhoog te richten, maar dat moet je dus testen. Als je met ping duplicates terugkrijgt (in linux zie je dat in ieder geval), gooi dan het vermogen van de wlan kaart of AP omlaag.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FatalError schreef op 05 March 2003 @ 11:20:
Wij hebben het met behulp van satellietfoto's gedaan.. mikken totdat er signaal is, en dan met behulp van netstumbler beter uitrichten.
N paar tips: Probeer zowel horizontale als verticale polarisatie en kijk wat beter is.
Soms is het beter om beide antennes n paar graden omhoog te richten, maar dat moet je dus testen. Als je met ping duplicates terugkrijgt (in linux zie je dat in ieder geval), gooi dan het vermogen van de wlan kaart of AP omlaag.
In hoeverre is het mogelijk om de antennes omhoog te richten? Ik wil namelijk verbinding maken met een vriend, hemelsbreed ca. 1km hier vandaan, alleen met wat obstabels ertussen. Is het dan mogelijk deze antennes (18.5 dBi) bijv. 20gr. omhoog te richten om zo de obstakels te omzeilen?

• FatalError
Nee. je zal echt door die obstakels heen moeten, of er overheen, met behulp van langere masten. Ik weet niet precies waarom het zo is dat dit wat beter werkt.. meer dan een graad of 5-10 moet je in ieder geval niet gaan.
Ik heb hier n afstand van ongeveer 500 meter overbrugd, door n zooi bomen en misschien wat daken heen, dat gaat prima in ieder geval.. Ik gebruik 19dB antennes en heb het vermogen van de AP op 10dB gezet (mijn AP geef max 19dB)... Ik denk dat jij dat extra vermogen uit de AP wel nodig hebt.
Uiteindelijk komt het toch neer op gewoon proberen en hopen dat het werkt. Misschien kan je ergens spullen lenen om te testen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-01 19:02
Tja hier de andere kant van de link naar FatalError.
goed uitrichten en een hogesnelheid halen is niet erg makkelijk
(of je moet vrij zicht hebben)
de antenne zat hier eerst in de mast op ~12m boven de grond maar dat vond ik er niet uit zien.
dus een voet gemaakt (thanks to FatallErrror) en heb wat meer naar het midden van het platte dak en iets lager (ongeveer 1m) maar wat voor verbindings problemen we toen kregen was niet leuk meer.
dus naar wat richt en verplaats werk ging het weer goed maar die ene meter naar beneden kost hier ongeveer 50~75 KB/s
dus als tip:
zorg dat je weet wat er tussen zit (www.teradesk.nl)
probeer de link te testen op een lang vrij zicht stuk om te kijken of de app. het aan kan.
(goeie kabels is het halve werk (en dat weten we door schade en schande))
loop met een notebook en netstumber (of dergelijk) de route na om te kijken wat er allemaal voor kanalen er in de buurt worden gebruikt.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

Verwijderd

Momenteel ben ik ook bezig met een Wifi verbinding onver c.a. 4 kilometer.

graag wil ik wat reacties..

kijk op mijn website:

http://www.peterkuijpers.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 23:34:

kijk op mijn website:

beetje een standaard FP site, ben nog de fotos aant laden gaat niet zo snel :(
trage upload?

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 23:34:

kijk op mijn website:

Leg even in je post uit waar de website over gaat.

[ Voor 73% gewijzigd door creative8500 op 22-05-2003 23:40 ]

Verwijderd

site draait op eigen server aan het @slome net werk. upload is dus k*t.

ff korte uitleg. Ben bezig met het aanleggen van een wifi verbinding over c.a. 4km. Heb al het e.e.a. staan. will graag reackties tips.

en dan niet over de snelheid/layout van de website maar over het geen dat reeds gemaakt is.

Verwijderd

Over het uitrichten gesproken, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar volgens mij kom je met een laserpennetje en een beetje plakband een heel eind (voor zover je vrij zicht hebt dus)

Verwijderd

peterkps -> ik heb je net over de 100 visitors gebracht ;)
Kvind niet echt veel info op je site! graag wat meer specs enzo, ziet er wel tof uit anders :)

• FatalError
Je kan het beste met behulp van Netstumbler oid uitrichten, het is namelijk niet altijd zo dat als de antennes recht naar elkaar wijzen je het beste signaal hebt.

Pagina: 1