Toon posts:

[XP] Videoproblemen met opstarten van XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon niet iets vinden wat bij mijn probleempje hoorde in de search. Tijdens het opstarten van windowsXP krijg ik eerst het zwarte dosscherm met de instellingen te zien, daarna het loginscherm van de drie gebruikers. Nadat ik een gebruiker aanklik gaat het scherm op zwart om door starten naar windows bureaublad, maar voordat het bureaublad zicht baar wordt krijg ik in het zwarte scherm 8 rijen gekleurde en geblokte pixels (8x8) pixels te zien. Dit duurt alleen maar tot het windows bureaublad verschijnt en dan is het weg. Er zitten ook geen afwijkingen in de rest van de programma's, dus alles werkt daarna na behoren eb heb ik geen problemen met de weergave meer.

AMD1800XP
Radeon 9500
512Mb

Ik heb de kaart verleden week geinstalleerd en toen geen last gehad, maar sinds ik vanmiddag de kaart opnieuw geinstalleerd heb (en voor die tijd alle drivers had verwijderd) heb ik opeens dat irritante schermpje. De reden dat ik alles opnieuw heb geinstalleerd waren texture fouten die plotseling optraden in het spelen van UT2K3 online. Nu heb ik Unreal er ook maar afgegooid, maar wil dat pas installeren als ik een idee heb waar die fouten van het startscherm vandaan komen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Start eens op in veilige modus en zet de resolutie van de videokaart en de refreshrate van de monitor lager... That should do the trick :)

Anders opstarten in VGA modus (via F8 tijdens opstart)

[ Voor 18% gewijzigd door Han op 22-02-2003 19:32 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Dat deed de truuk dus niet :) Het scherm staat nu op 1024X768X32Bits en de Refreshrate = 85Hz. Zelfs als ik het scherm op 640X480X32Bits en de refreshrate op 60Hz zet gaat het probleem niet weg. En inmiddels is het hele scherm vol met gekleurde blokjes, maar op het bureaublad en in de programma's heb ik er absoluut geen last van. Alles werkt en ziet eruit zoals het hoort verder. Ik dacht eerst de videokaart die aan het overlijden is na een week, maar dat lijkt me erg stug, vooral omdat ik die blokjes en dat korte zwarte schermpje (waar ze even op verschijnen) pas heb sinds vanmiddag toen ik de ATI drivers eruit gehaald heb en opnieuw geinstalleerd sindsdien gebeurt dat kleurige wonder. Ook heb ik de geluidskaart eruit gehaald, dat was een SB Live5.1, en toen kreeg ik ook al afsluitproblemen met windows. Dat dacht ik te hebben opgelost door een bepaalde driver uit de system directorie te knikkeren van SB Live, maar dan sluit windows goed af en de volgende keer dus weer niet. Ofwel ik ga inplaats van vooruit met het systeem nu bergafwaarts.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

En als je opstart in VGA modus en de oude drivers weer installed?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Alles staat nu in de safe mode ook de adapter(videokaart) op 640X480X8. En dat heb ik gedaan door in het apparaatbeheer de videokaart te verwijderen. Nu krijg ik de melding Weergegevennaam=Vga Adapter en Servicenaam=VgaSafe. Dus alle verwijzingen naar de ATI kaart zijn in de advanced instellingen verdwenen. Maar nu heb ik nog steeds een korte tijd 1-2 seconden die gekleurde blokjes in beeld, dan start de machine door naar 1 van de 3 accounts en geven daar dus geen afwijkingen van een videokaart te zien. Maar alles is gewoon zoals het zou moeten zijn in Windows zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem opgelost denk ik. Ik heb de "pagefile" verwijderd voordat ik de partities ging resizen. Daarna heb ik geen pagefile"meer aangemaakt en toen begonnen de problemen achteraf gezien. Nu heb ik weer een "pagefile" aangemaakt en sindsdien heb ik in de 23X opstarten geen problemen met die gekleurde graphics in het tussenscherm meer gehad. :D Waarom dat er wat mee te maken heeft is me een raadsel, maar het is weg die fout.
Pagina: 1