Verwijderd

Topicstarter
Ik zal met met de deur in huis vallen: Ik heb jullie hulp nodig. Tegen maandag moest ik een boek lezen over Afrika, dit bespreken, eigen mening, historisch overzicht, enz. Als boek heb ik 'Een grap van God' door Dirk Draulans gekozen. Zeer goed boek, aanrader trouwens, maar ik vind het toch over bepaalde onderwerpen een beetje onduidelijk. Zo praat hij vaak over de Hutu's en de Tutsi's, maar heel oppervlakkig. Met behulp van het boek kan ik geen samenhangende stukken hierover schrijven. Ik hoop dat er hier mensen zijn die me er wat meer over kunnen zeggen.
Eigenlijk vind ik het een zeer boeiend onderwerp, en zelfs als iemand slechts weinig relevante achtergrondinformatie weet, zou ik het puur uit interesse graag horen.

Verwijderd

Zelf weet ik er zeer weinig van, maar wat zou je precies allemaal willen weten? Politieke geschiedenis, algemeen, landbouw, kunst/cultuur? Heb je hier iets aan? http://afrika.no/links/History/index.html

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 17:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, ik zal het eens bestuderen.
Ik zou graag het conflict tussen de Hutu's en de Tutsi's in de loop van de jaren '90 wat beter begrijpen. Maar ach, daarmee noem ik maar iets, er zijn zoveel boeiende aspecten aan. Bijvoorbeeld de invloed dat de kerk uitoefende teb tijde van oorlog. Voor de oorlog was Rwanda een zeer christelijk land, dat met trots zei dat 80% van de bevolking 'bekeerd' was. Mensen vluchtten dan ook naar kerken ten tijde van oorlog, maar eens daar aangekomen, werden ze allen koelbloedig vermoordt. Onwaarschijnlijke taferelen...
echt een aanrader: 'Een grap van God' door Dirk Draulans

Verwijderd

Hallo BlauweBeer,
ik ben bestuurslid van de Stichting Nederland - centraal Afrika, dus natuurlijk kan ik je de weg wijzen naar meer informatie. Op onze site staan Links naar alle sites die ik er maar over heb kunnen vinden. Kijk op:
http://www.xs4all.nl/~imdo/SNcA/links.htm .
Voor de meeste sites moet je wel Engels en/of Frans kunnen lezen.

Op de rest van de site vind je natuurlijk ook interessante inlichtingen, maar niet over Hutu's en Tutsi's. Het conflict tussen deze twee etnische groepen heeft niets met het geloof te maken. Het is een "erfenis" van het kolonialisme. De Tutsi's kregen van de koloniale machthebbers functies bij de overheid, terwijl de Hutu's eigenlijk de meerderheid vormden. Dit was een "verdeel-en-heers-tactiek". Ook na de onafhankelijkheid bleven de meeste overheidsfuncties bij Tutsi's. Natuurlijk kwam daar steeds meer verzet tegen. In de jaren '90 is dat geëscaleerd tot de bekende bloedige "genocide". Dat de kerken meededen aan de etnische conflicten komt door het koloniale verleden (Europese missionarissen/zendelingen).

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zit het met het bewind NU in Rwanda?

Verwijderd

En hoe zit het met het bewind NU in Rwanda?
Dat kun je vinden via de Links van nieuwssites die mijn site geeft.
Pagina: 1