Windows installeren op nieuwe pc lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• frankjanse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05-2022
Hallo allemaal,

Ik heb net mn nieuwe pc binnengekregen van Gistron. Het systeem heeft de volgende specificaties:

ECS K7S6A mobo
Athlon XP 2200+
512 MB DDR333 Infineon
Ati Radeon 7500 videokaart
Maxtor 80gig 7200rpm harddisk
52x cd writer Aopen
16/40 DVD speler Aopen
Award bios uit 2001

Mijn probleem is dat ik windows er niet op geinstalleerd krijg, en dat is het gevlg van dat de PC niet wil booten vanaf de harde schijf. Ik heb 1 primaire DOS partitie gemaakt van 8 gigabyte, en voor de rest is de schijf nog niet gepartitioneert. Ik heb de partitie geactiveert en dat gaat allemaal zonder fouten.

Wanneer ik de PC opstart met mn win98 bootfloppy gaat alles goed. Ik douw mn winXP cdrom erin en start de installatie. Wanneer alle bestanden zijn gekopieerd gaat de computer opnieuw opstarten, en dat moet dan dus gebeuren vanaf de harde schijf.

Echter wanneer ik de computer opnieuw opstart (primaire boot device = HDD-0, HDD-1, HDD-2, of HDD-3) dan blijft de pc hangen bij de melding over "DMI pool data". Het lampje van de HD blijft nog eventjes branden maar gaat na een seconde of 10 uit en er gebeurt verder dus helemaal niks.

Wat kan het probleem zijn? De harde schjf is goed geformatteerd, hierbij geeft hij geen fouten aan. Ook in fdisk zijn er geen fouten te vinden. het geheugen is volgens mij ook wel goed, alleen als ik in bios de uitgebreide memory test aanzet dan gebeurt er ook iets wat ik een beetje vreemd vind. Hij gaat het ram testen en je ziet die teller lopen van 0 tot 512000, maar hij gaat telkens weer opnieuw. Achter de teller staat wel "OK" maar hij blijft dus continu doortesten en gaat niet verder met opstarten.

Wat moet ik doen?:(

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Het lijkt me sowieso verstandig om van de Windows XP cd-rom te booten ipv. van de bootdisk. die heb je helemaal niet nodig.. That's a fact.

Maar misschien dat de XP installatie iets intelligenter is en ziet dat je mbr ofzo vreemd is?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

sorry hoor.. maar als je met google zoekt naar DMI pool data dan krijg je honderden, zoniet duizenden pagina's waar dit probleem wordt beschreven :)

Of had je die al gelezen ?? :)

links:

http://www.techadvice.com/tech/D/DMI.htm
http://www.qdi.nl/support/qanda/dmipool.htm

(sorry, normaal ben ik niet zo'n zeikerd ;))

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 15:49 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oplossing voor hangen op DMI pool data staat zelfs in de FAQ..

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen, die had je kunnen vinden via Dit graag lezen eer je een topic opent danwel de Technische PMG FAQ. Verder kun je alleen opstarten van een geactiveerde primaire partitie. Check dus met FDISK/PMagic of je een primaire partitie hebt die ook is geactiveerd :)

Tot slot heb ik "Help!!!" en een overschot aan uitroeptekens uit de titel gehaald.. Je bent niet de enige die hier hulp nodig hebt en zoiets oogt alleen maar irritant. Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

Flexx

This side up

de C als active schijf gezet ?

• frankjanse
sorry mensen maar ik dacht dat dit een heel speciaal prbleem was :)
sorry voor mn uitroeptekens ook, het was de emotie...ik ga nu wel ff de faq leze :)

• frankjanse
ja de C is actieve schijf

• frankjanse
nog wat info:
de harde schijf en de cd writer zitten allebei op connector IDE 1 op het moederbord. De harde schijf staat op Master, de brander op Slave.

De harde schijf zit ge-connect met het midden van de kabel, de brander heeft het uiteinde van de IDE-kabel erin hange.

Dit is ook allemaal zoals het hoort??

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Doe de hdd is aan het einde van de kabel. Hoe heb je in de bios ingesteld wat ie boot? van ide0 of ide1?

Deze advertentieplaats is te huur!

• cjdijk
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Start hij wel op met windows 98?
Dus opstarten met windows 98 floppy
en daarna format c: /s
Als hij dat wel doet, is je partitie aktief en primair,
dus hoef je daar niet meer aan te twijfelen.
fdisk /mbr wil ook nog wel eens helpen.
Of a:sys c:
Pas als je hem onder de dos van windows 98 werkend hebt,
ga je proberen windows XP te installeren.
Optioneel format c: /q, om de info van windows 98 te wissen.

Heb je toevallig en raid controller op je mobo?
Zo ja, dan heb je waarschijnlijk extra drivers nodig tijdens het installeren van XP.
Dus op F6 drukken als hij z'n hardware detecteert.
Dan die driver cdrom erin doen waar je raid/ide drivers opstaan.

[ Voor 21% gewijzigd door cjdijk op 22-02-2003 16:47 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• frankjanse
nee ik heb geen raid controller. de hdd aan het eind van de kabel geeft ook geen verbetering (had ik zelf al fftjes geprobeert).

Ik heb het volgende gedaan wat in de FAQ staat vemeld:

ontkoppel alle IDE apparaten, zet de 'drive type' in de BIOS op 'None' of 'Not Installed', schakel de CPU Internal en External cache uit in de BIOS, herstart je systeem en sluit je systeem af wanneer het geheugen en de IDE apparaten zijn gecheckt, herstel alles weer (IDE apparaten en BIOS settings) en start de PC opnieuw op.

wanneer ik de pc opstart met alle stekkers eruit en bios aangepast staat er:
"Verifying DMI pool data ........ Update Success"
en als ik alle kabels er weer in stop en settings terugzet en reboot dan staat dit er weer. Echter hij blijft nog steeds net zo hard hangen.

Formatteren gaat ook, dus hij is echt primair en actief en alles.

Het is een nieuwe pc dus ik weet niet of er misschien fouten in de hardware aanwezig zijn...Is er een manier om te kijken of de hdd wel helemaal goed is? misschien moet ik m omruilen maarja dan wil ik wel weten waar het probleem ligt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

frankjanse schreef op 22 February 2003 @ 16:31:
nog wat info:
de harde schijf en de cd writer zitten allebei op connector IDE 1 op het moederbord. De harde schijf staat op Master, de brander op Slave.

De harde schijf zit ge-connect met het midden van de kabel, de brander heeft het uiteinde van de IDE-kabel erin hange.

Dit is ook allemaal zoals het hoort??
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003), kijk onder "mijn ide config is relatief langzaam" :)

• cjdijk
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Start hij wel op met de windows 98 prompt?

Dus achtereenvolgens:

Opstarten vanaf windows 98 floppy.
format c: /s /q
fdisk /mbr

Floppy eruit.
Computer opnieuw starten.

[ Voor 63% gewijzigd door cjdijk op 22-02-2003 17:06 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Hmmm als ik jou was zou ik eens Win98 cd pakken die eens proberen...
Anders formatten en fdisk /mbr

[ Voor 168% gewijzigd door Novah op 22-02-2003 17:09 . Reden: foutje... te snel doorgelezen ]

• frankjanse
ik heb fdisk /mbr gedaan en hij doet t !!!
:D :D :D

bedankt !!!!!!!
Pagina: 1