Toon posts:

Protocol vaste lijn (KPN) gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe een normale analoge lijn precies werkt? Het gaat mij vooral om het verbindingsprotocol.

In rust staat er ongeveer 60 Volt over de bovenste twee pinnen, dat daalt als er een binnenkomend gesprek is, maar hoe weet de KPN precies dat er is opgenomen?

Heb deze info nodig om zelf een tikkenteller in elkaar te flansen voor mijn studentenhuis, maar kan het nergens vinden. Heb nu een laagdoorlaatfilter aangesloten, zodat er niet naar buiten gebeld kan worden. Het is de bedoeling dat filter weg te nemen als een goede code is ingetoetst..
Aleen met dit filter neemt hij automatisch de telefoon op zodra er gebeld wordt, niet echt praktisch dus.

Alvast bedankt..
Entil'zha

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:26

tweakerbee

dus..?

Euh.. misschien dat KPN je zelf even kan helpen. Denk niet dat er veel meer mensen zijn die weten hoe KPN hun zaakjes geregeld heeft...

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Ik heb inderdaad ooit eens lopen rondneuzen op een site van KPN waar allerlei door hun gebruikte standaarden uitgelegd werden. Ik zou alleen echt niet meer weten waar ik die gevonden heb... overigens zijn er wel andere sites die dit uit leggen; analoge telefonie is overal min of meer hetzelfde. Ik zal nog eens zoeken of ik die site weer kan vinden.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:26

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

POTS is POTS. Niet-digitaal, dus er wordt geen protocol 'gepraat' tussen de centrale en jouw aansluiting. Of zoek je de voltages die gebruikt worden bij analoge telefonie? Da's wat anders... :)

... en oranje! :P

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 15:57:
Ik heb inderdaad ooit eens lopen rondneuzen op een site van KPN waar allerlei door hun gebruikte standaarden uitgelegd werden. Ik zou alleen echt niet meer weten waar ik die gevonden heb... overigens zijn er wel andere sites die dit uit leggen; analoge telefonie is overal min of meer hetzelfde. Ik zal nog eens zoeken of ik die site weer kan vinden.
Ik neem aan dat je deze bedoelt:
http://www.ptt-telecom.nl/fixednetwork/pstn/

Kan je zo'n beetje alles vinden wat met POTS/PSTN te maken heeft. En ja, de domeinnaam klopt echt. 8)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

verder kan je eens neuzen in de oude hack-tics:
http://www.hacktic.nl/index.html

Wise enough to play the fool

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
Offtopic : Tikkentellers die mochten toch niet meer :?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18
als er wordt opgenomen verlaagd de (gelijkstroom) weerstand van de telefoon, waardoor er een stroom gaat lopen en de ptt een opgenomen hoorn "ziet".

een simpele brugcel + optocoupler in serie met je telefoon lijn is al genoeg, een weerstandje van 470 ohm + een condensator van 1uF eroverheen zorgt dat ie niet reageert op lekstroom + belsignaal

en als je ECHT "tikken" wilt tellen moet je dat bij de kpm aanvragen

er wordt dan een wisselspanning van +- 100V op je lijn gesuperponeerd waarvan idere wisseling een tik is

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 22-02-2003 23:23 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 22 February 2003 @ 22:54:
en als je ECHT "tikken" wilt tellen moet je dat bij de kpm aanvragen

er wordt dan een wisselspanning van +- 100V op je lijn gesuperponeerd waarvan idere wisseling een tik is
De pulsen voor een telefoontikker worden al een tijdtje niet meer geleverd door KPN...

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:16

qless

...vraag maar...

Volgens mij is die 60 Volt alleen het BEL signaal, en tijdens rust/gesprek is het maar 5 Volt

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Termi schreef op 22 February 2003 @ 22:52:
Nee, dat zit anders: KNP vond het te duur worden om het tiksingnaal nog langer te gebruiken; werd alleen nog maar door studenten gebruikt, en iedereen heeft een GSM. Dus haalden ze het signaal er af, met als gevolg dat nu iedereen zijn eigen oplossing zoekt. Dit topic is daar wat dat betreft een mooi voorbeeld van.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mja, spanningsmeter op de lijn gooien en je kan precies zien of er gebeld is, en/of gebeld is geworden.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
intoxicated schreef op 22 February 2003 @ 16:51:
[...]
Ik neem aan dat je deze bedoelt:
http://www.ptt-telecom.nl/fixednetwork/pstn/

Kan je zo'n beetje alles vinden wat met POTS/PSTN te maken heeft. En ja, de domeinnaam klopt echt. 8)
Das inderdaad precies wat ik bedoelde, bedankt.. Nu weet ik ook waarom ik het niet kon vinden.. :)
The_Eagle schreef op 25 February 2003 @ 09:36:
[...]

Nee, dat zit anders: KNP vond het te duur worden om het tiksingnaal nog langer te gebruiken; werd alleen nog maar door studenten gebruikt, en iedereen heeft een GSM. Dus haalden ze het signaal er af, met als gevolg dat nu iedereen zijn eigen oplossing zoekt. Dit topic is daar wat dat betreft een mooi voorbeeld van.
Je slaat de spijker op zijn kop.. 8)7

Verwijderd

The_Eagle schreef op 25 februari 2003 @ 09:36:
[...]

Weet niet waar jij die informatie vandaan hebt.

Kpn Telecom heeft besloten de tikkerpuls, waarop de tellers werken, af te schaffen omdat de techniek sterk verouderd is.
Kpn Telecom zegt de betrouwbaarheid van de dienst gesprekskostenindicatie niet langer te kunnen garanderen.
Dit heeft onder andere te maken met het groeiende telefoonverkeer (door Internet) en het toenemend aantal aanbieders van telecommunicatie op hetzelfde netwerk.Volgens *****van kpn Telecom zijn sommige centrales zo overbelast dat in zogenoemde probleemgebieden, zoals de binnenstad van Groningen, de tikkerpuls al in maart stopt.

In de rest van het land houdt de kostenindicatie op 1 januari 2002 op te bestaan. “Op dit moment worden nieuwe centrales gebouwd om het toenemende telefoonverkeer te verwerken. Ze functioneren digitaal en kunnen geen tikkerpulsen meer doorgeven”.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Termi schreef op 22 February 2003 @ 22:52:
Nee, de KPN is gestopt met het meesturen van "tikken" over de lijn waardoor tikkentellers niet meer werken.

Wat de topicstarter wil is op een andere wijze (mbv een code en tijd neem ik aan) de kosten meten. Met behulp van de gespecifieerde rekening en een kastje die de tijd registreerd en de code die em gebruikt heeft kun je dan vrij simpel al je kosten optellen. Althans het lijkt me dattie DAT wil doen als ik het goed lees.

Edit: er zijn volgens mij bedrijven die een kant-en-klaar kastje hiervoor verkopen of verhuren trouwens......

[ Voor 10% gewijzigd door maartena op 25-02-2003 18:37 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1