You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.
Subnetmask moet 255.255.255.0 zijn
Gateway doe je maar iets als 192.168.0.56
There is a fine line between hobby and mentaldisorder
Verwijderd
[edit]
Te laat
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 15:19 ]
MSHOME dus
[ Voor 8% gewijzigd door Jamaicaman op 22-02-2003 15:25 ]
zorg er idd voor dat je subnet ff ingevuld word , en dat kan in dit geval zelfs 255.255.0.0 zijn
geen gateway invullen, maar subnet, is al gezegd.
alle pc's met een straight UTP kabel op de HUB aansluiten.
(netwerkkaart installeren niet vergeten
klaar.
om te testen, tiep ping 192.168.0.x (x is ip van andere pc) in DOSpromt
HD delen: eigenschappen> share > aanzetten (verschilt per OS)
Verwijderd
subnet: 255.255.255.0
allemaal hetzelfde domein bijv: Workgroup
Mag, hoeft niet. Als je IP-range maar dezelfde is. Ik heb ook wel vaker een lanparty gehad en dan zie je alle Workgroups als je het goed installeerd. Ik heb daar in ieder geval geen problemen mee.Verwijderd schreef op 22 februari 2003 @ 15:37:
En natuurlijk Werkgroep (Workgroup) niet vergeten, bij alle PC's dezelfde naam.
I think, therefor I am.....I think.
Het is zo ingedeeld:
PC1 - Windows XP - 196.128.0.1
PC2 - Windows XP - 196.128.0.2
PC3 - Windows 98SE - 196.128.0.3
en dan de Subnet = 255.255.255.0
en de werkgroep = @HOME
Screenshot ter illustratie; http://www.dolfsma.com/network.jpg
Workgroup is in jouw geval nog niet interessant en onnodig voor games die TCP/IP connecties gebruiken
[ Voor 43% gewijzigd door garp op 22-02-2003 17:00 ]
Als je eerst even pingt kan je zien of je verbinding hebt. Heb je ook wel de goede kabels gemaakt? Misschien heb je de RJ-45 stekkers niet goed op de kabels geprikt.
Tijdens het pingen moet 1 ledje op de netwerkkaart knipperen, andere is constant aan het branden als het goed is.
Verwijderd
Hij wil helemaal geen internet delen, ze willen gewoon gamen via TCP/IP via een LAN.Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 17:07:
Volgens mij kan de TS beter even de FAQ doornemen. Tis wel erg basic dit. Of check mijn sig
Verwijderd
en deze: reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 17:13 ]
M@ximuS schreef op 22 February 2003 @ 18:17:
als ik ping van de PC's dan zien ze elkaar neit.
Heb je link ?
Zie je de ledjes branden op je hub ?
Firewalls overal uitgezet (interne firewall van XP ook)
Maar als we nu met zijn 3-en willen Diablo II-en in 1 map en willen connecten naar elkaar zegt ie:
"Cannot connect to server"
en verder niets. Maar de PC's kunnen via Ping elkaar ook niet berijken.
Als je elkaar niet kunt pingen is er iets anders fout dan instellingen (of je gebruikt de verkeerde ip' s om te pingen.)M@ximuS schreef op 23 February 2003 @ 02:14:
alle adressen kloppen en de TCP/IP is voor alle PC's ingesteld.
Maar als we nu met zijn 3-en willen Diablo II-en in 1 map en willen connecten naar elkaar zegt ie:
"Cannot connect to server"
en verder niets. Maar de PC's kunnen via Ping elkaar ook niet berijken.
bij uitvoeren:
-cmd
-ipconfig
Check hoe de gevens van de computer daar met elkaar overeen komen. Ping naar de ip' s die daar staan aangegeven. Als dat niet werkt moet er iets met de hardware mis zijn.
Verder zou ik nog maar eens die cabels/hub kijken. (lijkt me stug dat alle netwerk kaarten kaput zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door MaDLiVe op 23-02-2003 02:23 ]
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
want dan moet je dat protocol er ook nog effe bij sleuren en pleuren in je protocollen lijstje van je NIC
I've visited the Mothership @ Cupertino
Misschien zijn jullie tcp/ip stacks een beetje vervuild en je hub of switch kan ook in de stress zijn door misschien wat heen en weer geplug op de porten. Die switches (en tegenwoordig voor de snelheid ook hubs; don't ask why) een kleine stack bij. Die kan ook zijn ge-fubar-d.
I've visited the Mothership @ Cupertino
En zijn de NIC's zeker 10/100 Mbit ?
Stel die dan eens in op 10 Mbit half-duplex.
eagle
Als hun niet hebben lopen kloten met die advanced settings dan switched elke 10/100 netwerkcard toch wel automatisch? Ok, je kan het proberen maar of het werkt....Brothar schreef op 23 February 2003 @ 03:11:
10 Mbit HUB.
En zijn de NIC's zeker 10/100 Mbit ?
Stel die dan eens in op 10 Mbit half-duplex.
[ Voor 9% gewijzigd door MaDLiVe op 23-02-2003 03:15 ]
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Lukt het pingen ?
Wat zegt ipconfig ?
[ Voor 32% gewijzigd door Brothar op 23-02-2003 03:21 ]
eagle
Dat moet natuurlijk ook perfect werken voor games die een search doen over een netwerk.BLACK SPIDER NL schreef op 23 February 2003 @ 03:42:
Ik heb ook wel eens LANparty's en dan doen wij altijd het IP automatish toewijzen, dat werkt perfect!!, probeer dat eens
Het toewijzen van een ip is niets anders dan een adres opleggen (this niets noodzakelijks alleen handig). Of je het nou toewijst of niet het moet gewoon werken. (tenzij er een conflict ontstaat maar dat merk je dan snel genoeg).
[ Voor 7% gewijzigd door MaDLiVe op 23-02-2003 03:55 ]
Wat je handig noemt.BLACK SPIDER NL schreef op 23 februari 2003 @ 03:42:
Ik heb ook wel eens LANparty's en dan doen wij altijd het IP automatish toewijzen, dat werkt perfect!!, probeer dat eens
>"Join m'n quakeserver maar :)"
<"welk IP?"
>"Weet ik veel"
...zolang je het bij Windows shares houd kan het wel, maar verder... Een vast IP is bijzonder handig. Als je lanparty wat groter word krijg je trouwens nog een probleem, minuten lang wachten voor een game alle netwerkgames gevonden heeft namelijk.
TS : probeer eens wat andere poorten op de hub. En heb je niet per ongeluk een kabel in de uplink port gedaan?
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Alleen TCP/IP staat gewoon aan en Diablo maakt gebruik van TCP/IP
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
2. zijn alle kabels "Straight" (als je de stekkertje bekijkt dan zitten de kabels op dezelfde volgorde)
3. geef allemaal een ip en start opnieuw op.
4. het zou nu moeten werken
Je kan ook ipx spx ff installe, werkt bij veel spellen ook.
It takes 2 2 make 1
Verwijderd
[quote]
Je kan in win98 geen nfts partities benaderen.
[/quote]
Je bedoelt toch hopelijk wel lokaal niet kunnen benaderen??
Je file system heeft niets met netwerk functionaliteit te maken.. Als je een schijf deelt wordt dit afgevangen door je netwerk protocol.
@ M@ximuS
probeer eerst eens 2 pc's in te stellen, dan pas de derde toevoegen.
Zo kun je eventueel zien wanneer het fout gaat.
XP1 - XP2
XP1 - W98
XP2 - W98
En gebruik inderdaad de 192.168.0.1-254 255.255.255.0 range Zeker als je alleen wilt LANnen.
Zet je IP's gewoon ergens in een privaat range. 192.x.x.x, 10.x.x.x of zo. Subnet's kun je kiezen naar gelang. Neem een standaard waarde 255.255.255.0 geeft je 254 pc's die je kunt aansluiten.
Ik zou voor de leech-server een FTP met minimum toch een Linux bak (kan ook internet delen indien nodig)
Een DNS server voor je domein en een Website (Bind & Apache) indien je publiek (+10 personen) wil gaan.
Geen DHCP server want dan ben je gezien (tenzij je een Layer3 switch hebt ingesteld) als iemand anders ook een DHCP server meeheeft of ICS in Windows opstaan heeft.Ik heb ook wel eens LANparty's en dan doen wij altijd het IP automatish toewijzen, dat werkt perfect!!, probeer dat eens
SMB zou ik niet nemen om je bestanden te delen (te onveilig en te traag).
Geef iedereen een briefje met hun ip-adres en de regels.
Er zijn genoeg howto's voor het organiseren. En anders kom es zien naar de echte ;-)www.smokingcube.be
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Verwijderd
helaas weet ik niet precies wat.. misschien heb je er wat aan
Verwijderd
1: Sluit alle pc's af en start ze daarna weer op (Echt UIT zetten dus)
[XP]
> Open 'systeem' in het configuratiescherm. Klik op het tabblad 'Computernaam'. Aangezien je 3 pc's met elkaar wilt verbinden en je verder geen domeinserver hebt staan (naar ik aanneem) gebruik je een werkgroep.
Klik op de knop 'Netwerk ID' en doorloop de wizzard. Bedenk een werkgroepnaam, bijvoorbeeld 'gamenet'. Na voltooïng van de wizzard moet je de PC opnieuw opstarten. Doe dit echter nog niet.
Klik op 'Start' en wijs achtereenvolgens op 'Instellingen', 'Netwerkverbindingen' en klik op Lan-verbinding. De eigenschappen voor de lan-verbinding worden weergegeven. Klik op 'Instellingen'. In het venster 'Eigenschappen voor LAN-verbinding' selecteer je in het tabblad 'Algemeen' onder 'Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig:' 'Internet-protocol (TCP/IP)' Klik vervolgens op 'Eigenschappen'. In het venster 'Eigenschappen voor Internet-protocol (TCP/IP)'
selecteer je het selectierondje 'Het volgende IP-adres gebruiken'. Vul nu bij 'Ip-adres' het volgend IP adres in: 192.168.0.x (Waarbij x staat voor een getal tussen de 1 en de 254.) Het 'subnetmasker' wordt als het goed is automatisch ingevuld. Is dit niet het geval vul dan de volgende waarde in: 255.255.255.0 Je hoeft verder niets in te vullen. Klik op OK. Start de pc opnieuw op.
(Een ip-adres is uniek. Dat wil zeggen dat iedere pc een ander IP-adres moet hebben. Let daar dus op bij de toewijzing van IP-adressen!)
[9x]
> Klik met de rechtermuisknop op 'Mijn netwerkomgeving' op de desktop. Klik in het submenu op 'Eigenschappen'. Klik op het tabblad 'Identificatie' en controleer de werkgroepnaam. Verander deze zonodig zodat je dezelde werkgroepnaam vermeld als op de windows XP machines.
Klik nog NIET op OK want dan wordt de pc opnieuw opgestart.
Klik op het tabblad 'Configuratie' en selecteer TCP/IP -> [jouw ethernetadapter]. Waarbij [jouw ethernetadapter] staat voor de ethernetadapter waarmee je verbinding met het netwerk wilt maken. In het venster TCP/IP klik je op het tabblad IP-adres. Standaard staat het selectierondje 'Automatisch een IP-adres verkrijgen' geselecteerd. Klik nu op 'Een IP-adres opgeven' en vul bij 'Ip-adres' het volgend IP adres in: 192.168.0.x (Waarbij x staat voor een getal tussen de 1 en de 254.) Bij 'Subnetmasker' vul je de volgende waarde in: 255.255.255.0
Klik op 'OK'. Het venster TCP/IP sluit en je komt weer terug bij het venster 'Netwerk'.
Druk op de knop 'Bestanden en printers delen'. Het scherm 'Bestands- en printerdeling' verschijnt. Vink de optie 'Ik wil anderen toegang kunnen geven tot mijn bestanden' aan. Klik op 'OK'.
Klik nogmaals op 'OK' en de PC wordt opnieuw opgestart.
Als alles goed is gegaan moet 't netwerk nu netjes werken.
PC1 (win XP)
IP: 192.168.0.1
subnetmasker: 255.255.255.0
Werkgroepnaam: gamenet
PC2 (winXP)
IP: 192.168.0.2
PC3 (win9x)
IP: 192.168.0.3
Als je problemen hebt met het 'zien' van ander computers voer dan de wizzard 'Een thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk installeren' uit. Je vind deze wizzard onder andere in het venster 'Mijn netwerklocaties' in Windows XP. Aan het einde van de wizzard kan je een netwerkdiskette maken. Deze kan je dan gebruiken om de rest van de pc's te configureren. Je hebt daarbij dus 1 diskette nodig. Stop deze diskette in een pc en voer het executable bestand uit. Een kind kan de was doen...
Succes!
Verwijderd
Het moet zijn: 192.168.0.1 - 254
als je dat al niet kan, heb je je kaart niet helemaal goed geinstalleerd staan