Toon posts:

Linux Debian foutmelding met IPCHAINS

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik wil nu na aanraden van een klasgenoot linux debian draaien.
maar nu moet ik met ipchains iets forwarden zodat hij internet op lokale pc's het doen :)
maar nu krijg ik dus de fout meliding:
Protocol not available.

dit krigj ik zodra ik de regel "ipchains -A forward -s 192.168.0.0/16 -d 0/0 -j MASQ" in typ. ik snap er dus echt de kloten niet van.

Kan iemand mij helpen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je hier niet echt mee helpen, maar ik heb dit gedaan met pmFirewall, stelt alles in aan de hand van een aantal vragen. Zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je draait wel een 2.x kernel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 februari 2003 @ 14:49:
je draait wel een 2.x kernel?
Nou Debian heeft volgens mij standaard al een 2.2 kernel.

Heb je toevallig een nieuwe kernel gebakken? Zo niet, dan is je regel fout. Zoek eens op het internet naar een goede ipchains howto of typ eens 'man ipchains' in, in je console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Zit er nergens geen tikfoutje in? Is die chain wel forward en niet FORWARD of MASQ is masq. Dat maakt veel verschil uit. Je kunt het protocol specifieren ook eh tcp / udp / icmp

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ja ik draai idd kernel 2.2 maar verder heb ik op internet verder gezocht. maar kan er niets over vinden wat mij verder kan helpen.
en bij andere vriend van mij heeft zelfde getyped en die heeft het probleem niet.
ik heb ook al herinstallatie gedaan (kan onder tussen dromen :S) is dus echt niet leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 14:37:
kan je hier niet echt mee helpen, maar ik heb dit gedaan met pmFirewall, stelt alles in aan de hand van een aantal vragen. Zeker het proberen waard.
nja dat maak mij ook niet uit. maar waar haal ik dan pmFirewall dan vandaan ??
want maak mij niet uit hoe het draait. als het maar goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kun je eens de uitvoer van 'lsmod' en 'cat /proc/version' geven? Daaruit zou kunnen blijken of je ipchains wel goed werkt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 17:54:
[...]

nja dat maak mij ook niet uit. maar waar haal ik dan pmFirewall dan vandaan ??
want maak mij niet uit hoe het draait. als het maar goed werkt
http://www.pointman.org/PMFirewall/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

PMFirewall gaat je helaas niet verder helpen als je ipchains niet goed werken...het maakt gewoon een stel van die ipchains-regels voor je, meer doet het niet :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die uitvoer van ISMOD snap nie heelmaal maar antwoord op "cat /proc/version" is

Linux version 2.2.20-idepci _herbert@gongolin) (gcc version 2.7.2.3) #1 sat apr 20 12:45:19 EST 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is niet 'ismod' maar 'lsmod', in kleine letters en beginnend met een 'l' van 'linux' :). Je moet het commando als root draaien - het geeft een lijst met de huidige geladen modules in de kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
verder kan het probleem ook zijn als de tijd van mijn bios niet goed sta enzo.

ik gebruik ipchains version 1.3.10, 1-sep-2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok dan gebruik ik

modusl size used by
ne (netwerkk.) 6140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Module = NE (netwerkkaart)
Size = 6140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien waardeloze opmerking, maar je hebt ipmasq wel geinstalleerd??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ipmasq :S nog nooit van gehoord. maar ik heb IPchains (waar het om ga) wel geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

offtopic:
Je kunt als het nodig is je bericht ook wijzigen via dit icoontje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif. Meerdere replies van één persoon achter elkaar wordt soms als storend ervaren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een domme opmerking, maar heb je wel de juiste modules geinstalleerd. Ik neem dan wel aan dat je gewoon de standaard kernel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

"Protocol not available." betekent dat je kernel geen ipchains heeft. Ik weet niet of de standaard idepci-install kernel ipchains als modules heeft of helemaal niet, maar in het eerste geval moet je de juiste modules laden, en in het tweede geval moet je een kernel installeren (al dan niet door hem zelf te compilen) die wel ipchains heeft (al dan niet in de vorm van modules).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:34
toch vreemd...
ik heb al meerdere keren met de standaardkernel (2.2 dus) ipchains geinstalleerd, en dan werkt het...

ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -j MASQ
verchillen met jouw regel: standaard is het een /24-subnet, tenzij je dit anders hebt ingesteld natuurlijk. -d hoef je er niet per se bij te zetten als je toch 0/0 hebt staan.

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 22 February 2003 @ 19:04:
"Protocol not available." betekent dat je kernel geen ipchains heeft. Ik weet niet of de standaard idepci-install kernel ipchains als modules heeft of helemaal niet, maar in het eerste geval moet je de juiste modules laden, en in het tweede geval moet je een kernel installeren (al dan niet door hem zelf te compilen) die wel ipchains heeft (al dan niet in de vorm van modules).
Nou welke modules moet ik dan wel laden, en hoe.
en kernel installeren. hoe moet dat eventueel in zijn werk gaan ??

Ohhh linux...waarom begin ik eraan :?
maar ja ik heb de tijd :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BOOTZ schreef op 22 February 2003 @ 19:04:
toch vreemd...
ik heb al meerdere keren met de standaardkernel (2.2 dus) ipchains geinstalleerd, en dan werkt het...

ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -j MASQ
verchillen met jouw regel: standaard is het een /24-subnet, tenzij je dit anders hebt ingesteld natuurlijk. -d hoef je er niet per se bij te zetten als je toch 0/0 hebt staan.
ook al probeer ik een andere regel in te typen van bijv. ipchains -A forward -s 192.168.0.0/24 -j MASQ dan geef hij ook al Protocol not available :( is acht niet leuk meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt nog proberen voor die firewall regels op te nemen:

"modprobe ipchains"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 19:46:
Je kunt nog proberen voor die firewall regels op te nemen:

"modprobe ipchains"
als ik dat probeer krijg ik de melding.:

Can't locate module ipchains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwja, dit was in principe vrij simpel met google te vinden. Wat eigen initiatief had best gemogen. Tevens is er in dit topic al een aantal keer gezegt dat je kernel support voor ipchains mist. Probeer de juiste module te laden (modprobe ipchains) of recompile je kernel met ipchains support. Deze mag van mij dan ook op slot. Zie ook het -=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=- draadje.
edit:

je had al geprobeerd te modproben :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 19:58 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.