Toon posts:

[mandrake 9.0] geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het nog eens proberen en nu heb ik wel de faq gelezen :)

Ik heb laatst mandrake 9.0 geinstalleerd maar ik krijg geen geluid. Het geluid werkt wel onder win98se.

Ik heb een asus p4pe moederbord met onboard geluidskaart.

Mandrake vind automatisch de driver ICH4 845G/GL Chipset AC'97 Audio Controller maar ik krijg geen geluid... De chipset voor audio op mijn moederbord is de adi ad1980 en hiervan kan ik geen juiste driver vinden op het internet... heeft iemand ook dit bordje en geluid werkend gekregen? Zo ja hoe dan?

dmesg in terminal zegt:
Intel 810 + AC97 Audio, version 0.21, 18:45:57 Sep 20 2002
i810_audio: Audio Controller supports 6 channels.
ac97_codec: AC97 Audio codec, id: 0x4144:0x5370 (Unknown)
i810_audio: AC'97 codec 0 supports AMAP, total channels = 6
lsmod zegt:
ac97_codec 9928 0 [i810_audio]
De module wordt dus wel geladen...
Speakers staan niet op mute... en volume is op zijn hoogst.

Zogauw ik een audio kabel kan krijgen (na het weekend) zal ik eens kijken of ik een cd af kan spelen... dan weet ik dus of het licht aan de volume/mute instellingen of niet...

Maar heeft iemand een ideetje?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 13:50 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Je zegt dat je een cd zal proberen af te spelen - wat voor geluid zit je nu eigenlijk af te spelen dan?

Verwijderd

Topicstarter
mp3tjes via xmms en in gnome kan je geluidjes instellen bij een bepaalde actie... bv inloggen... je kan dan ook dat geluidje ff afspelen... daar krijg ik ook geen geluid.

trouwens /dev/dsp bestaat en ik heb dit ook al geprobeerd en kreeg geen gekraak uit mijn speakers:

code:
--------------------------------------------------------------------------------
echo "blaat" > /dev/dsp

--------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het nog altijd neit voor elkaar gekregen... jammer dat niemand het hier weet :(

Verwijderd

Topicstarter
kick.... er was nog iemand met dit probleem namelijk....

ik hoop niet dat die nu op slot gaat....

Verwijderd

Met Mandrake 9.0 heb ik regelmatig problemen gezien met geluidskaarten. Wat echter tot nu toe elke keer de oplossing was voor zowel onboard- als overige geluidskaarten was het hercompileren van je kernel met de audio drivers ingebakken. Zo heb ik mijn Live! en mijn broertjes AC97 ook aan de praat gekregen. Suc6

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb nog nooit enige hapering met een soundblaster-kaart en Mandrake mee mogen maken. Terwijl ik het toch sinds 5.3 gebruik. En keus heb uit SB-16's, -32's, 64, 128, Live en nog een verzameling andere merken en types. Zelfs een antieke PAS-16 is geen punt. Zit nu de buren te pesten met Oakenfield en *veel* 3d-effecten uit een live! 5.1 player.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Ik heb die onzin gehad met redhat 7.2. Ook met een ASUS moederbord overigens. Wat bij mij toen wel werkte is de module handmatig 'pushen' met modprobe. Ik heb die modprobe regel uiteindelijk in de rc.local gezet zodat hij toch gedraaid werd tijdens het opstarten. Het is het proberen waard...

Wat bij mij overigens ook niet werkte met RH7.2 was mijn floppy drive. Die heb ik nooit aan de gang gekregen. Ik draai nu RH8.0 en nu werkt alles in 1 keer prima.

Suc7

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Zou het kunnen dat er een arts of esd process draait dat je /dev/dsp bezet houdt?
Dat zou je kunnen zien met ps ax.
Arts kun je in kcontrol uitzetten, esd in gnome-control-center denk ik.

https://timelord.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst geprobeerd om een kernel te bakken amar dat ging mis. Geen idee wat ik mis deed dus ik moet maar meer info zoeken hierover op het internet.. Ik post hier wel of het me gelukt is als ik ff wat meer tijd heb (tentamens namelijks).
Verder heb ik een audio kabeltje aangesloten, en een cd afgespeelt. In Windows gaat het goed maar in Mandrake 9.0 hoor ik geen geluid. Dit betekent toch dat er iets neit goed is met het volume aangezien de geluidskaart alleen maar het signaal door moet geven en dit OS-onafhankelijk is toch? Alleen het volume kan in het OS aangepast worden. Als dit waar is dat is er dus blijkbaar iets mis met mijn volume.... Klopt deze beredenering of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 februari 2003 @ 21:52:
Ik heb die onzin gehad met redhat 7.2. Ook met een ASUS moederbord overigens. Wat bij mij toen wel werkte is de module handmatig 'pushen' met modprobe. Ik heb die modprobe regel uiteindelijk in de rc.local gezet zodat hij toch gedraaid werd tijdens het opstarten. Het is het proberen waard...

Wat bij mij overigens ook niet werkte met RH7.2 was mijn floppy drive. Die heb ik nooit aan de gang gekregen. Ik draai nu RH8.0 en nu werkt alles in 1 keer prima.

Suc7
Sorry dat ik nog zo laat reageer maar heb nu pas weer echt tijd om er iets aan te doen.
Hoe push ik dan de module met modprobe?

Verwijderd

Topicstarter
ESD slaat wel uit zogauw er geluid zou moeten komen.... Ik hoor alleen niks :?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:36

JaQ

Ik dacht altijd dat mandrake standaard alsa gebruikte, dan moet je dus controleren of op command level je speakers ook niet gemute zijn. Dit zou de truck moeten doen in dat geval.

# amixer set Master 100
# amixer set PCM 100

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Verwijderd

Topicstarter
Deze fout krijg ik dan:
amixer: Mixer attach default error: No such file or directory

• mpol

mpol

root@localhost

Een quote van de default bug reply voor niet werkende geluidskaarten :-)
Deze vragen (en antwoorden) zouden duidelijk moeten maken waar een fout zit.

If you are having trouble with sound, please attach the output of the following commands to your bug report:
"lspcidrake -v | fgrep AUDIO" - will tell you which driver your card use by default
"grep sound-slot /etc/modules.conf" - will tell you what driver it currently uses
"/sbin/lsmod" - will enable you to check if its module (driver) is loaded or not
"/sbin/chkconfig --list sound" and "/sbin/chkconfig --list alsa" - will tell you if sound and alsa services're configured to be run on initlevel 3
"aumix -q" - will tell you if the sound volume is muted or not
"/sbin/fuser -v /dev/dsp" - will tell which program uses the sound card

Trouwens, draai je nou ook esd of artsd? Daar had je nog geen antwoord op gegeven...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem... ook onder Red Hat 8, Slackware en Debian...
Jetway V266B met onboard AC97 geluid :(

Verwijderd

Topicstarter
lspcidrake -v
i810_audio : Intel Corporation|ICH4 845G/GL Chipset AC'97 Audio Controller [MULTIMEDIA_AUDIO] (vendor:8086 device:24c5 subv:1043 subd:80b0)
grep sound-slot /etc/modules.conf
alias sound-slot-0 i810_audio
/sbin/lsmod
grep sound-slot /etc/modules.conf
alias sound-slot-0 i810_audio
/sbin/chkconfig --list sound
sound 0:off 1:off 2:on 3:on 4:on 5:on 6:off
aumix -q
vol 100, 100
pcm 100, 100
speaker 100, 100
line 100, 100, P
mic 100, 63, R
cd 100, 100, P
pcm2 98, 98
igain 100, 100, P
line1 100, 100, P
phin 100, 68, P
phout 100, 68
video 100, 100, P
Geen programma's gebruiken de geluidskaart

Zelf weet ik niet hoe ik deze gegevens moet interpreteren en kan dus ook nei tde fout ontdekken. Iemand wel toevallig?

Hoe kom ik erachter of ik esd of artsd gebruik?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 12:34 ]

Verwijderd

Ik heb net UnitedLinux 1.0-RC5 geinstalleerd (Developer's Licence :Y) ) en daar doet geluid het wel. Maar het is dus een beetje specifiek Red Hat/Mandrake/Slackware/Debian-probleem (nou ja, specifiek... de meeste distro's :D )

Verwijderd

Erachter komen of je esd of artsd gebruikt kan dmv kijken welke je geinstalleerd hebt... ik dacht dat je er meestal maar 1 van hebt, en dat is dan degene die je gebruikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2003 @ 21:27:
[...]

Sorry dat ik nog zo laat reageer maar heb nu pas weer echt tijd om er iets aan te doen.
Hoe push ik dan de module met modprobe?
simpel: modprobe <modulename>

"man modprobe" voor meer info..

• mpol

mpol

root@localhost

Ehm, lsmod geeft aan dat je i810_audio driver is geladen? Dat is niet duidelijk uit je post. Dat is trouwens de OSS driver, dus je gebruikt niet de alsa drivers. Dat is op zich prima.
Met ps ax kun je zien welke processen er draaien, bijv "ps ax |grep esd" of "ps ax |grep arts"
Heb je trouwens de bestanden /dev/dsp en /dev/mixer?
En als je geluid probeert af te spelen, bijv. een mp3, krijg je dan geen foutmelding?

• mr_willes
  • Laatst online: 27-04-2022
Vooropgesteld: ik ben een newbie die al zeker 3 dagen aan het hobbyen is met Linux. Ik gebruik RH9

Ik heb voor mijn probleem (wat identiek is aan het probleem wat de topicstarter beschrijft) een oplossing gevonden.

Het gaat nergens over maar als ik dus me boxen aansluit op me mic-jack (die roze) dan krijg ik wel geluid.

Ook heb ik dus meteen een vraagje, heeft er mischien iemand een idee hoe die poortje te remappen zijn... (als dit uberhaupt al mogelijk is)

Ik zou zeggen laat even weten als dit je probleem oplost.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_willes op 19-05-2003 15:39 ]

Verwijderd

hier heb ik nog nooit van gehoord :D
krijg je muziek uit je mic-in ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Bepaalde moderne geluids-chips (die onboard op een aantal moederborden gebruikt worden dacht ik) kunnen detecteren wat voor een apparaat er aan een microjack hangt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het geluidssignaal naar via de microfoon jack sturen als ze detecteren dat daar boxen aanhangen.

Misschien heeft jouw geluidskaart die feature?

• mr_willes
  • Laatst online: 27-04-2022
Nee zo zit het niet helemaal.

Als ik me boxen in me line out plug krijg ik geen geluid, als ik ze hierna in de mic plug heb ik wel geluid.

Ik ben op het moment samen met een (voor mij althans) linux guru (8> aan het kijken of we de driver aan kunen passen om dit gedeelte te remappen. Ik heb trouwens voor mijn oplossing gewoon op google gezocht en daar waren meerdere mensen met dit probleem (en ook deze oplossing) ik zal eens even zoeken naar een voorbeeld...

http://www.linuxquestions.org/questions/history/40536

Daar kun je het gedeelte nog een keer nalezen, ze hebben het daar over: the pink pin jack plug

Het is ook niet zo dat ik heb probleem zelf opgelost heb (ja dat zou mooi zijn voor een newbie die al een halve week bezig is met linux... >:) )

Maar goed bekijk het maar eens...
Pagina: 1