Variabele drive letter ?

Pagina: 1
Acties:

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 21:59

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
betse lezers,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om een cdrom letter automatisch te kiezen.

Ik heb namelijk een opstart cd rom gemaakt met een menu er in. Als ik deze in mijn eigen comp duw werkt ie perfetct. Alle verwijzingen in de autoexec.bat gaan naar mijn cd rom speler (J). Maar als ik deze cdrom in een andere comp stop dan wil het niet werden omdat op die com de cdrom bijvoorbeeld D is.

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is om automatich de eerste cdrom letter te kiezen in de verwijzing in de autoexec.bat. (ik wil de comp opstarten in dos omgeving om diverse tools te kunnen gebruiken als redmiddel)

Alvast Thanx

macOS 26.2

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Waarom wil je dat ?
Volgens mij moet je gewoon je autoexec.bat aanpassen, zodat hij geen driveletter meekrijgt.

Dus niet:
Batchfile:
1
f:\menu.exe

maar
Batchfile:
1
\menu.exe

Zelfde geldt trouwens voor je config.sys..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Je kan met de /L:driveletter parameter van mscdex.exe zelf een drive letter kiezen voor je cd-rom device.
Als je een letter aan het einde van het alfabet neemt denk dan wel aan de LASTDRIVE= optie in je config.sys.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 18:25

lordsnow

I know nothing

tsja... gewoon helemaal geen driveletters etc gebruiken (in AUTOEXEC.BAT en CONFIG.SYS) maar relatieve paden. Dan moet het gewoon overall in werken.

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
lordsnow schreef op 22 February 2003 @ 14:14:
tsja... gewoon helemaal geen driveletters etc gebruiken (in AUTOEXEC.BAT en CONFIG.SYS) maar relatieve paden. Dan moet het gewoon overall in werken.
kun je mij hier eens een voorbeeld van geven !!?? :? :? :?

macOS 26.2

Verwijderd

Voorbeeld: zie de post van moto-moi???
En voor welke OS is het?

Ik denk namelijk niet dat dit voor een niet-windowed OS bedoeld is?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 14:44 ]

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Dawns_sister schreef op 22 February 2003 @ 14:09:
Je kan met de /L:driveletter parameter van mscdex.exe zelf een drive letter kiezen voor je cd-rom device.
Als je een letter aan het einde van het alfabet neemt denk dan wel aan de LASTDRIVE= optie in je config.sys.
Dit vind ik wel een goede oplossing. Maar als ik kijk als ik de comp opstart dan zoekt dos zelf de eerste vrije letter en maakt daar de cdrom van. Hoe doet ie dat dan ?

macOS 26.2

• error33

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 14:43:
Voorbeeld: zie de post van moto-moi???
En voor welke OS is het?

Ik denk namelijk niet dat dit voor een niet-windowed OS bedoeld is?
Het gaat om DOS. Maar als ik alleen /menu/menu.exe invul gaat ie dan meteen naar de eerste cdrom speler ?? komt ie dan niet meteen op de c, d, of f (enz uit)

macOS 26.2

Verwijderd

Dat doe je door ipv een driveletter aan te geven %cdrom% te typen

dus ipv j:\menu.exe geef je in: %cdrom%:\menu.exe

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 22:15
De beste/meest betrouwbare manier om dit te regelen is toch door een vaste, niet in gebruik zijnde driveletter hoog in het alfabet te gebruiken, in combinatie met die /L-optie en het setten van LASTDRIVE=Z (zodat je daar tenminste geen gezeur mee hebt).

Dit is een beetje een 'standaard' gezeik als je probeert een bootable automatisch installerende ghost-CD te maken. Een betere/makkelijkere oplossing dan deze ben ik nog niet tegengekomen (ook niet echt hard naar gezocht, maar goed :) )

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

error33 schreef op 22 February 2003 @ 14:43:
[...]

Dit vind ik wel een goede oplossing. Maar als ik kijk als ik de comp opstart dan zoekt dos zelf de eerste vrije letter en maakt daar de cdrom van. Hoe doet ie dat dan ?
Kijk eens in de autoexec.bat (op de boot image?) daar zou als het goed is het comando mscdex(.exe) moeten staan die de toegang naar het cdrom device mogelijk maakt onder dos.
Als je daar de /L optie niet gebruikt wordt default de eerst vrije letter gebruikt.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Pagina: 1