Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben (Zoals zo velen hierzo) op zoek naar een digitale camera, ik heb de FAQ al doorgelezen, hiervoor mijn dank, ben er een stuk wijzer door geworden.

Ik heb een digicamera nodig voor het volgende doel:

Ik ga 8 maanden varen, en vind het wel leuk om onderweg foto's te maken.
PC en laptop zijn aan boord, dus hoef geen camera met een ontzettend groot geheugen.
Omdat het eigenlijk vakantie foto's worden wil ik niet teveel betalen, vandaar dat mijn oog viel op de Ricoh Caplio RR30, die bij de Combi in de aanbieding is voor €399,-
Is die camera een beetje geschikt voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken? Helaas is er op GoT maar één nogal vage topic over die camera, persoonlijk vind ik de kwaliteit van de foto's geweldig, maar misschien zijn er wel betere camera's voor die prijs.

Ik zoek dus een camera met 3 Megapixels, hoeft geen dure te zijn, is maar voor vakantie foto's, aantal MB kaartje doet er niet zoveel toe. En eigenlijk is het wel een beetje belangrijk dat hij spatwaterdicht is, zijn alle digi camera's dat, of zijn ze algemeen erg gevoelig voor een spatje water?

Ik hoop dat jullie me nog een beetje verder kunnen helpen....

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

399 euro is veel hoor, in de pricewatch wordt de camera bij 4 winkels minstens 50 euro goedkoper aangeboden!

Of de camera ervoor geschikt is, geef eens wat meer info over je bootreis, zal je in 8 maanden nog ergens aanleggen? Blijf je binnen Europa? Is het een luxe cruiseschip of een "kleine" zeilboot?

Vrijwel alle camera's kunnen wel een spatje water hebben... zeewater in je camera is echter wel wat slechter dan gewoon water, maar de kans dat dat gebeurt lijkt me vrij klein. Een kleine regenbui kan vrijwel iedere camera doorstaan. Zorg er wel voor dat je een los UV en/of polarisatiefilter op je lens hebt. Het beschermt je lens tegen druppels zout water die de coating op je lens zouden kunnen beschadigen, ook heb je op zee misschien vaak last van reflecies/schitteringen in het water, dus een polarisatiefilter is in dat geval handig.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm......

Het is een zeilreis van 8 maanden op een tweemastklipper (34m), het gaat om de chartervaart, dus elke week een dag aan wal. Vaargebied is IJsselmeer en Waddenzee.

Is hij daar wel voor geschikt, of kan ik dan beter een duurdere/goedkopere voor nemen...

• Johnny

Johnny

Ik lees net dat de nieuwe Olympus stylus serie http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/stylus300.html spatwaterdicht is, maar het Ijselmeer en de Waddenzee staan niet echt bekend om hun ruige weersomstandigheden. De Ricoh zou dus ook volstaan.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 13:07
Johnny schreef op 22 February 2003 @ 16:43:
Ik lees net dat de nieuwe Olympus stylus serie http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/stylus300.html spatwaterdicht is, maar het Ijselmeer en de Waddenzee staan niet echt bekend om hun ruige weersomstandigheden. De Ricoh zou dus ook volstaan.
LOL, dat hangt er vanaf hoe hard het waait he ;) :D

Magoed, ook met windkracht 3 kan iemand nog met water spatteren dus dat lijkt me niet echt van belang.

Het zou wel handig kunnen zijn om met waterbestendigheid rekening te houden natuurlijk, maar dat moet je zelf bepalen.

Ik ben niet echt onder de indruk van de kwaliteit van de foto's van die Ricoh moet ik zeggen, bekijk deze maar eens op full size http://www.dcresource.com.../rr30-review/gallery.html

Die Olympus ziet er wel leuk uit, lekker klein :)

Verwijderd

Topicstarter
Azrael schreef op 22 February 2003 @ 17:48:
[...]

Magoed, ook met windkracht 3 kan iemand nog met water spatteren dus dat lijkt me niet echt van belang.

Het zou wel handig kunnen zijn om met waterbestendigheid rekening te houden natuurlijk, maar dat moet je zelf bepalen.

Ik ben niet echt onder de indruk van de kwaliteit van de foto's van die Ricoh moet ik zeggen, bekijk deze maar eens op full size http://www.dcresource.com.../rr30-review/gallery.html

Ik vind het persoonlijk dus wel gaan, waarschijnlijk ben jij een ontzettend dure camera gewent, en vind je dit helemaal niets.... Heeft iemand een andere mooie camera in deze prijsklasse die vergelijkbaar is?

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Azrael schreef op 22 February 2003 @ 17:48:
[...]

Ik heb wel eens het idee dat de demo foto's van dcresource nogal slecht genomen zijn. Op dpreview.com zijn de foto's over het algemeen beter. Ik zag echter dat jouw keuze (nog) niet op dpreview.com staan..

• Azrael
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 17:59:
[...]

Ik vind het persoonlijk dus wel gaan, waarschijnlijk ben jij een ontzettend dure camera gewent, en vind je dit helemaal niets.... Heeft iemand een andere mooie camera in deze prijsklasse die vergelijkbaar is?
Valt wel mee, ik heb een PS s30, maar ik denk dat je voor 400 euro wel iets mooiers kunt krijgen tegenwoordig :)

Misschien ook es naar 2 Mpixel camera's kijken, dan heb je wat meer keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Azrael schreef op 22 februari 2003 @ 18:13:
[...]
Misschien ook es naar 2 Mpixel camera's kijken, dan heb je wat meer keuze.
Maar dan is de kwaliteit ook weer minder of heb ik het nou geheel mis?

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 18:16:
[...]

Maar dan is de kwaliteit ook weer minder of heb ik het nou geheel mis?
Dat ligt er maar net aan, het aantal megapixels is namelijk niet doorslaggevend voor de kwaliteit van de foto's. De lens (scherpte & lichtgevoeligheid) en de kleurweergave zijn misschien nog wel belangrijker, want wat heb je nu aan een camera die vele megapixels heeft maar onscherpe foto's maakt waarbij de kleuren helemaal afwijken.

wat niet meespeelt bij de foto zelf is het gebruiksgemak van de camera zelf, werkt de autofocus goed/snel, is de witbalans goed, reageert de camera snel op de knoppen die je indrukt, is het LCD goed zichtbaar, gaan de batterijen lang mee, welk opslagmedium wordt er gebruikt...

Verwijderd

Ik zou het niet doen omdat dat ding zeker niet stevig is. 1 keer laten vallen en stuk is hij.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 22 February 2003 @ 19:45:
[...]

Dat ligt er maar net aan, het aantal megapixels is namelijk niet doorslaggevend voor de kwaliteit van de foto's. De lens (scherpte & lichtgevoeligheid) en de kleurweergave zijn misschien nog wel belangrijker, want wat heb je nu aan een camera die vele megapixels heeft maar onscherpe foto's maakt waarbij de kleuren helemaal afwijken.

wat niet meespeelt bij de foto zelf is het gebruiksgemak van de camera zelf, werkt de autofocus goed/snel, is de witbalans goed, reageert de camera snel op de knoppen die je indrukt, is het LCD goed zichtbaar, gaan de batterijen lang mee, welk opslagmedium wordt er gebruikt...
Wat is een toppertje in de prijsgroep tot €400,- ???

Die dus ook een beetje stevig is, het hoeft geen mega sterk model te zijn, maar wel eentje die iets kan hebben....

• Azrael
Als ik zelf eens langs wat winkels surf zie ik de volgende modellen die wel leuk zijn:

- Fuji Finepix A303
- Canon Powershot A40
- Canon IXUS V2
- Sony DSC-P71

iets duurder:

- Fuji Finepix S304
- Canon IXUS 330
- Minolta Dimage X

En dan vergeet ik er vast nog een aantal.

Ik zou dit topic ook eens doorlezen: Welke dig. camera tussen 250 en 500 €?
Ik hoop dat je Digicams, koopadviezen, foto's faq en policy al gelezen hebt ;)

Dit topic is wel een beetje op het randje ;)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.dcresource.com/reviews/ricoh/rr30-review/R0010008-pp.JPG

Best aardig toch?

Ik ben ook de trotse gebruiker van de RR30 en ik vindt hem heeeel mooi :)

tja, meer ga ik niet zeggen, de quality is een stuk beter met de laatste patch die ze hebben uitgebr8. Prima keus hoor, vind het een top ding!

Én hij maakt nog leuke macro shots:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~koni2dsl/bloem.jpg

Maarja, in jouw geval heb je er dan niet zo veel aan, maar wel een leuke extra vind ik /me = macro verslaafd :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2003 00:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 February 2003 @ 00:23:
[afbeelding]

Best aardig toch?

Ik ben ook de trotse gebruiker van de RR30 en ik vindt hem heeeel mooi :)

tja, meer ga ik niet zeggen, de quality is een stuk beter met de laatste patch die ze hebben uitgebr8. Prima keus hoor, vind het een top ding!

Én hij maakt nog leuke macro shots:
[afbeelding]

Maarja, in jouw geval heb je er dan niet zo veel aan, maar wel een leuke extra vind ik /me = macro verslaafd :)
Ik denk dat ik hem ook maar haal, hij's nu bij een goede fotowinkel hierzo in de aanbieding, als er dan iets mee is kan ik tenminste zo langs.....

/me heeft helaas slechte ervaringen met internet verkoop

Het blijft zo ontzettend moeilijk, er is gewoon teveel te koop, de ene zegt dit, de andere zegt dat..... Je blijft zoeken. Ik vind de foto's die eruit komen absoluut goed. Ik wil geen gewone camera omdat je dan telkens dat gekloot met rolletjes hebt, en ik kan ook telkens een week wachten op het resultaat. Nu kan ik ze zo op m'n pc zetten, en nog fotosoepen ook.....
Daarom wil ik een digicamera, hij hoeft niet ontzettend veel te kunnen, de meeste foto's zullen echt maar vakantie foto's worden.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2003 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat ik hem ook maar haal, hij's nu bij een goede fotowinkel hierzo in de aanbieding, als er dan iets mee is kan ik tenminste zo langs.....

/me heeft helaas slechte ervaringen met internet verkoop

Het blijft zo ontzettend moeilijk, er is gewoon teveel te koop, de ene zegt dit, de andere zegt dat..... Je blijft zoeken. Ik vind de foto's die eruit komen absoluut goed. Ik wil geen gewone camera omdat je dan telkens dat gekloot met rolletjes hebt, en ik kan ook telkens een week wachten op het resultaat. Nu kan ik ze zo op m'n pc zetten, en nog fotosoepen ook.....
Daarom wil ik een digicamera, hij hoeft niet ontzettend veel te kunnen, de meeste foto's zullen echt maar vakantie foto's worden.....
Idd, ik heb foto's gemaakt op me vakantie, die vervolgens af laten drukken via www.kruidvat.nl nou, perfecte kwaliteit. Ik zie geen verschil tussen digitale en analoge foto's. Ik vind ze zelfs helderder omdat een digitale camera slimmer is met belichting etc.
Pagina: 1