Gloedje nieuw systeem loopt willekeurig vast...

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 15:20
Tja en wat zou dat nou zijn? Ik heb geen idee...

Mijn systeem:

AMD TB 900 Mhz
Asus A7V
Maxtor 20 Gig 7200 rpm/ATA100 (draait hier ook op)
Hercules Geforce 2 MX 32 MB (OEM)
128 MB (133 Mhz)
SB 128 PCI
300 watt voeding

Of ik nu in IE5 zit of UT speel... het maakt uit... soms na 10 minuten, soms na 3 uur... geheel willekeurig "freezed" het scherm...

Iemand vertelde mij hier dat dat aan de VIA chipset kan liggen en dat ik de VIA 4-in-1 drivers voor het moederbord moet installeren. Dat wil ik zowiezo ff proberen.

Heeft er iemand nog andere ideeen?

PS: Ik heb de bestaande topics allemaal al gelezen, maar kan er niks echt zinnigs in vinden...

• ezwizard
mmm systeem stond natuurlijk al in sign... maar ok... beter dubbel dan niks... maar heeft iemand een idee?

Verwijderd

Die via driver moet je altijd instaleren 8-)

Dan kan het kloppen dat het systeem wel eens vast loopt |:(

En heb je wel je ata 100 controler geinstleerd in windows want anders kan dat het ook nog wel eens wezen :+

Greetz to TeamDuron }:O

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Heb je je agp op 2x gezet ipv 4x,
hoe warm wordt je cpu bij idle/stress activiteiten ? Wat voor een koelertje heb je ?

• ezwizard
Ja die ATA100 drivers zijn geinstalleerd door Computerland... beetje vreemd, maar ok dat is dus gebeurd, ik weet alleen niet of ze dat in Windows hebben gedaan...

Het vreemde was namelijk dat ze bij Computerland W98 SE al hadden geinstalleerd toen ik de comp ging ophalen... ik moest alleen zelf nog even het serienummer invullen... (????????)Dus wat ze allemaal hoe hebben geinstalleerd weet ik niet... :(

• ezwizard
CPU wordt ongeveer 50C (idle)... stressed weet ik niet...

Videokaart wordt gekoeld door 486 koelertje, CPU door standaard Coolermaster...

AGP WIL ik niet op 2x zetten, want ik wil dat mijn kaart op 4x draait, dat moet tenslotte gewoon kunnen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Idd, maar bij mij hielp het wel toen ik mijn agp op 2x had gezet, met agp4x liep hij ook op elk willekeurig moment vast. Tis maar een tip...

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:21

Metzie

Nyaano !

Ook een biosupdate wil nog wel es helpen.
Bij ene vriend van me met een athlon classic hielp dat echt veel. (plus natuurlijk voor al je devices de nieuwste drivers gebruiken)

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
En wat is de "enorme" performance winst die je daaruit haalt ??? Agp 1x, 2x, 4x zijn echt geen schokkende verschillen hoor. Sterker nog je merkt het niet eens. :P Tis trouwens maar wat je wilt, vastlopers om de zoveel tijd of een stabiel systeem. >:)

Verwijderd

Holy shit?!!!! 50 graden idle?!!
Da's NIE goed hoor!!!
Ik zou je spanning op je CPU maar 's checken!
Hoeveel is dat?

Ik draai Duron700@1000 op 1.80V (10x100) en dat draait 30graden Idle en 40graden ERRUG stressed!!!

Niet te geloven! Wat een temp! Doet je }:O 't wel???

(kayazuki@yahoo.com)

• Prutser_IA
  • Laatst online: 03-06-2021

Prutser_IA

<*{{{><

is het echt gloedje nieuwe...
Dan zou ik ook eens in je bios kijken hoeveel voltjes er door je core gepompt worden..
Bij mij stond deze op 1.4 wat toch echt veels te weinig is..

42

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
Dat voor installeren van o.a. win98 se gebeurd heel vaak, is Pre-installed.
hebben ze gewoon windows erop gezet, alles geinstalleerd en daarna halen ze de reg code van hunzelf uit het register, zodat je het systeem legaal kunt kopen, de reg. code invullen en alles is klaar :9~

• ezwizard
BIOS is versie 1004c of d...

Dat van die AGP 2x of 4x is natuurlijk wel waar ja, maar als ie niet op 4x draait lijkt er mij iets niet goed toch? Dus dan is een stabiel systeem leuk, maar dan denk ik dat ik net zo goed een TNT2 kaart had kunnen kopen....

• ezwizard
Core volt staat standaard op 1.6 V...

• ezwizard
Ik draai trouwens geen }:O , maar UT draait wel en das toch ook best aardig.... (3 uur lang soms)

Verwijderd

Ligt inderdaad aan de 4-1 Via driver, bekent probleem.

Gewoon installeren en probleem is over

• ezwizard
Ik hoop het ook van die VIA drivers... maar ook al is dat zo, die 50C idle op 1.6 Volt is te warm dus?

• Helldesker
Ik denk dat het performance verschil tussen een Geforce en een TNT hem niet zit in de AGP 2x of 4x >:) Maar ik kan er natuurlijk naast zitten....... Ik gebruik de search optie dan ook werkelijk nooit :P

Verwijderd

Op donderdag 16 november 2000 14:29 schreef ezwizard het volgende:
Ik draai trouwens geen }:O , maar UT draait wel en das toch ook best aardig.... (3 uur lang soms)
Huh?? Heb jij geen koeler op je CPU???
Ik neem aan van wel, anders is dat je probleem hoor... :D

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Eh... een TB cpu moet op 1.75 volt draaien hoor, niet 1.6. Misschien is dat het probleem.
Bios 1003 is bij mij veel stabieler dan 1004d
(Hoe dat met 1004/a/c zit weet ik niet)

M'n Asus A7V+TB800@1000 systeem is ondanks de 70 graden cpu temp. extreem stabiel terwijl mn oude Asus P2L97 (LX)+C533 met cpu op bijna kamertemperatuur (ondanks dat deze bekend staan om hun stabiliteit) vaker hangt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• ezwizard
Misverstand... ik dacht dat met }:O dat codekraker programma werd bedoeld.... nee ik heb wel een een koeler erop (standaard Coolermaster + Heatsink)...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:46
Oh ja.. bios versie 1004d (misschien nog wel meer 1004x versies) liet na enkele minuten internetten mn ploeter freezen. Versie 1003 heeft dit niet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• ezwizard
mmm das nie zo mooi dus... kan ik gewoon de oude bios versie eroverheen zetten?

• ezwizard
iemand? :?

• ezwizard
niemand? :?

Verwijderd

Ik heb ook een CoolerMaster koe met Sink, maar dan een van 44,- bij Computerland.
En werkelijk waar: 30graden idle en 40 soms 45 MAXI stressed!
Hoe die gast op 70graden kan blijven werken is mij ECHT een raadsel!
Maarree: Mail effe als je er nader op in wilt gaan, want ik zit nu op m'n werk binnenkort op m'n noten te krijgen als ik niet uitkijk! ;)

Dan reageer ik thuis wel ff...
kayazuki@yahoo.com

okidoki?
vr.gr. ikke

Verwijderd

tja....amd......

nee 50 graden is niet te warm....1004 bios is het meest stabiel......maar amd/via/nvidia is notoir om problemen met agp.....vooral UT is a complete intel/3dfx whore

Verwijderd

AGP 4x of 2x boeit echt weinig hoor. Merk je amper, en je zult het wel moeten doen wil je een stabiel systeem krijgen, althans bij mij (TBird 800 / Asus A7V) was dat de oplossing.

System Performance op Normal zetten in de BIOS dus, dan staat AGP ook op 2x.

En de impact is heus niet groot. Misschien 2FPS op 1024*768 in Quake 3.

• BigEagle
  • Laatst online: 16:55
Ja, je kan gewoon een lagere BIOS versie laden...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

ohohoh stelletje amateurs , no offence , zit er eentje hier een duron met een tbird te vergelijken , nee !!!!!!!!! de T-bird om het maar gelijk zo te zeggen heeft meer L2 cache en dat spul wordt dus ook warm !!!!!!!! en een coolermasterje is een standaard coolertje niks bijzonders dus je temperatuur klopt inderdaad is helemaal geen reden voor bezorgdheid , pas vanaf 70 graden zou ik bezord worden ..... volgens Amd kan die proc 90 graden hebben :7

en om gelijk maar alle agpx4 bullshit uit de wereld te helpen het werkt hier al sinds dag 2 stabiel op agpx4 mat asus gf2 mx
lag dus aan meegeleverde drivers dus je moet de nvidia detonators 6.47 gebruiken die zijn het beste en via 4 in 1 1.25a ook prima
en bios 1004c of d

'nuff said

• Helldesker
Darkman doe effe niet zo uit de hoogte. Alsof jij alles weet :r

• ezwizard
ok nou bedankt tot nu toe... ik ga vanavond eerst ff:

1) VIA 4-in-1 drivers installeren
2) optimal naar normal in bios
3) bevestiging koeler+hs checken
4) ???

• ezwizard
Zojuist VIA 4-in-1 drivers geinstaleerd en nu maar afwachten... tot nu toe gaat het goed.. hoop hoop..... :z

• MankE NeliZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 06:49

MankE NeliZ

Geen matches

[edit]
DOH! :)
[edit/]

In Kazachstan we say a woman with a book...is like a horse...with wings!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Computerland... Dat krijg je nou als je alleen naar de laagste prijs kijkt...

Maargoed , ga die spektek RAM module maar ruilen en vraag je geld terug, en ga vervolgens bij een niet-dozenschuiver RAM halen. Siemens/Infineon/Hyundai/TexasInstruments/Micron modules (A-merk dus) werkt betrouwbaarder.

Zorg ook dat je CPU van de grootst mogelijke cooler is voorzien (Coolermaster DP5-6H11 bijvoorbeeld)".

Bevriezen" is meestal RAM of een te hete cpu (of....voeding etc etc etc.)

Zorg voor minimaal 4-in-1 versie 4.24

* FreeRider is zo blij met z'n BX plank ;)

Concrete Loop Watercooling

• ezwizard
ok, heb VIA geinstalleerd, en hielp niets...
heb vervolgens in de bios ingesteld op "normal" ipv "optimal", dit werkt, maar daar heb ik geen zin, dus toch maar weer terug gezet...

Toen zag ik ineens dat je ook het moederbord zelf kon laten bepalen hoe hoog het voltage is wat naar de CPU gaat... dus op automatisch gezet, voltage werd gelijk door moederbord naar 1,79 gebracht (Computerland had hem op 1,6 V gezet) en voila na inmiddels 2 uur nog steeds geen freeze....

temp van cpu is alleen wel rond de 62/63 C... :( maar ik kan er maar niet achter komen wat de maximum temparatuur van een TB 900 Mhz mag zijn volgens AMD (officieel)...

Nou maar hopen dat het zo blijft...

Verwijderd

Probleem hebbik ook....

nou speel ik niet zo vaak meer spellen... maar ik wordt soms flink pissed als ik midden in een potje UT moet rebooten omdat het beeld inderdaad freezed...

Schijnt aan de board A7V te liggen (combinatie met GFOrce2 GTS)
via4.25a drivers zijn het stabielst.. maar perfect??

Kan jij de desktop by the way op 800x600 zetten.. bij mij pikt ie dat gewoon niet.

• ezwizard
hahaha, ik MOET mijn desktop wel op 800x600 zetten... ik heb een 14" monitor...

En dus ja, ik kan hem op 800x600 zetten.

Verwijderd

Ja hoor, je kunt je bios gewoon weer flashen met een oudere bios-versie, en 1003 is voorzover ik het kan zien de stabielste versie bij de meeste mensen....

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:50

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tuurlijk! :)

Maar euh... je moet je AGP gewoon op 2X zetten, verschil merk je dan nauwelijks.

En nog iets, die VIA-4IN1 drivers moet je altijd installeren, het liefst op een schone windows..... installeren voordat je je videokaart enzo gaat installeren. Heb er nu ruime ervaring mee.... deze pc loopt nu vet snel.. :)

OHwja, probeer ook nog iets aan je Airflow in je kast te doen, want 50 graden idle is niet al te best! |:(

Whatever.

• ezwizard
ok voltage wordt nu automatisch geregeld door het moederbord... voltage staat nu ropnd de 1,79 volt...

ff over de temperatuur... ik vond de huidige 63C nogal warm... maar dat blijkt geen probleem te zijn.. volgens officiele AMD papieren kan/mag de processor die max 90C worden (!!!) dus dat zit wel goed... misschien mettertijd een nieuw koelertje erop... :)

bedankt voor alle tips !! :D
Pagina: 1