Toon posts:

Hulp bij mijn fans

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :) ik wil es even kijken welke van mijn fans nou de beste zijn, want me pc wordt nog al warm :\

Eerst fans, dan temperatuur :):

Mijn CPU Fan
Zalman PS92252H, volgens site 92x92mm, maar volgens mijn meetlat 90x90 mm
Draait op +- 2600 RPM (fanmate heb ik er tussenuit gehaald, ik wil hem op max speed laten draaien) (3.36W)
URL: http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsfan-f2.htm

Case Fan 1 (achterin me case, bovenin, blaast lucht naar BUITEN)
Dit ding is merkloos, dit staat er op:
COOLING FAN, FM802512m (Het is een ronde fan, diameter 80 mm)
Blijkbaar issie 0.18A (staat er ook op), ik gok zo'n 1600 RPM oid, z'n airflow is maar matig
Deze komt volgens mij uit een oude voeding, maar dat weet ik niet zeker

Case Fan 2 (voorin case, onderaan, zuigt lucht van buiten aan)
Sunon KD1208PTB3-6 (80x80 mm) 1.4W
Draait blijkbaar op 2500 RPM:
http://www.power-on.com/sunon4pin80mm.html

Deze fan heb ik nog over:
Coolermaster AFB0512MB (50x50 mm)
http://www.deltaww.com/products/dcfans/pdf/AFB505015.pdf

Nog even ter verduidelijking (hoop ik ^_^)een plaatje:
http://kabouterp.mine.nu/case.jpg

Temperaturen nu:
Idle mode van m'n PC:
CPU: +- 50, case +- 35
Als ik in windows bezig ben:
CPU: +- 55, case +- 43
Tijdens gamen:
CPU: +- 60, case +- 45

Dit vind ik nogal warm :\ nu is m'n vraag dus, of ik misschien iets aan de opstelling van de fans moet veranderen, of evt de coolermaster erbij ofzo. CPU Fan wil ik een nieuwe kopen, maar kheb nou effe geen $$$ 8)7

Sorry voor et lange verhaal maar kwil effe advies, Grtz, Den Kabouter.

PS> OS = Windows 2000 Advanced Server, met SP3

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

120mm 26dB Papst op je Zalman. Ga ik ook doen. Alle roostertjes voor je fan weghalen. Zorgen dat er voorin een groot genoeg gat voor je intake zit om frisse lucht naar binnen te zuigen. Zorgen dat er een goede airflow kan zijn (rounded cables enzo).

[ Voor 69% gewijzigd door JT op 22-02-2003 12:02 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 22 February 2003 @ 12:01:
120mm 26dB Papst op je Zalman. Ga ik ook doen. Alle roostertjes voor je fan weghalen. Zorgen dat er voorin een groot genoeg gat voor je intake zit om frisse lucht naar binnen te zuigen. Zorgen dat er een goede airflow kan zijn (rounded cables enzo).
Hmm airflow ben ik idd nog mee bezig, me IDE kabels zijn nog nie round...dat van die roostertjes heb ik nog nie aan gedacht, dank u wel ^x^

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
misschien heb ik er overheen gelezen, maar ff wat meer info pls:
1 welke cpu heb je?
2 welke cpu heatsink heb je?
3 weet je zeker dat je haetsink er goed op zit?
4 edit: welke mobo heb je (sommige mobo's schijnen verkeerde temps aan te geven)

[ Voor 24% gewijzigd door Herr Muller op 22-02-2003 12:15 ]

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Blaast de fan van je voeding ook wel naar buiten ?

Ik heb wel eens een voeding gehad waar ik zelf de
fan om moest draaien.

• DarKCo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-08-2022
Als je je voeding boven de CPU heb hangen en het ook nog een is met een open bodem zou je daar voor nog een fan kunnen doen. Heb het bij m'n eigen bak ook gedaan en werkt best aardig zo'n 5 graden minder. De warme lucht stijgt op, wordt via de fan onder je voeding door de voeding heen naar buiten geblazen.

[ Voor 4% gewijzigd door DarKCo op 22-02-2003 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
O ja sorry, info over CPU en mobo vergeten

Tis een AMD Athlon XP 2000+, niet overgeklokt. Moederbord is een ECS K7S5A
Deze 'heatsink' zit dr op: http://www.directron.com/cnps6000.html , hij zit dr goed op

En met m'n voeding is niets mis...dat idee van DarKCo is beetje moeilijk uit te voeren, me case is eigenlijk net maatje te klein helaas :(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2003 11:07 ]

Verwijderd

JT schreef op 22 February 2003 @ 12:01:
Lijkt mij ook de beste oplossing om mee te beginnen. Airflow zo min mogelijk belemmeren (rounded kabels, en alle andere kabeltjes nettjes wegwerken) scheelde bij mij een paar graden. Roosterjes voor fans weghalen scheelt ook wat en het is nog stiller ook.

Een 120mm fan voor je cpu is makkelijk in te bouwen. Als je temps daarna nog aan de hoge kant zijn, zou je het maken van een paar blowholes om extra fans te kunnen plaatsen kunnen overwegen.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Die 120 mm fan ben ik al mee bezig ;x ben van plan om dr misschien ook een andere heatsink voor te kopen...

Nog een vraagje: is et mogelijk om 1 van deze fans sneller te laten draaien? Zonder gevaar? Daarbij denk ik dus aan voltages naar de fan pinnetjes verhogen (of iets dergelijks)...maar dan wel zonder m'n cpu daarbij ook meer voltage te geven :\

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee?

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Misschien dat een fanduct iets is voor je Zalman icm een 120mm fan? Was ik zelf ook al een tijdje van plan, maar inmiddels geen Zalman meer. Oh ja nog een vraagje, gamen en Win2k AS???

Canon Digital Ixus V3

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zie weinig tot niets vreemds aan je temperatuur. Zou gewoon wat proberen zonder al teveel kosten te maken. Die maakt je zeker als je je fans op een hoger voltage laat lopen.

Wil je echt veel koeler? Knal er een zooi grote fans in, kan nooit geen kwaad maar realiseer je dat je dan wel een straaljager in huis hebt die met gemak je stofzuiger als fluisterstil laat bestempelen.

Je kunt beter gewoon voor een stille PC gaan, is vrijwel net zo duur en geeft een goed resultaat. Zalman en Papst zijn 'de' namen op dat gebied. Mijn systeem doet standaard 35 gr MB en 46 gr Proc. en is dan stil. Nog stiller scheelt +3 graden, meer herrie maar koeler is -3 graden.

Kortom.... zelf proberen, tips zijn er op dit forum in overvloed.

ARME AOW’er

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 28 February 2003 @ 19:46:
Ik zie weinig tot niets vreemds aan je temperatuur. Zou gewoon wat proberen zonder al teveel kosten te maken. Die maakt je zeker als je je fans op een hoger voltage laat lopen.
Wil je echt veel koeler? Knal er een zooi grote fans in, kan nooit geen kwaad maar realiseer je dat je dan wel een straaljager in huis hebt die met gemak je stofzuiger als fluisterstil laat bestempelen.
Hmm, niets vreemds ???? , die casetemp is abnormaal hoog voor het systeem van de topicstarter. |:(
Voor de topicstarter:
Of er is iets in jou case wat een hoge temp veroorzaakt zoals een stuk of wat op elkaar gepropte snelle hd's of jou temp sensor is gewoon brak.
Zelfs als je voor stilte gaat is een casetemp van 45C vrij normaal knap hoog , de echte stille systemen die ik heb gezien maken zo'n 35C casetemp.
Ik zelf draai met iets meer en wat enermax koelers(7V) maar heb daarintegen Wc erbij inzitten en heb een stressed casetemp van 28C :) , hoewel dit natuurlijk appels met peren vergelijken is kan je er wel een indruk van krijgen hoe het hoort te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nou...me hd's zitten idd nogal dicht op elkaar, maar die worden allebei niet zo heel erg warm, dus dat is et niet...1 van 5400 rpm (40gb), de andere is 4gb, een ongelooflijk oud ding, dus die heeft een rpm van nix :P o btw GuardianAngel, tot nog toe ben ik helemaal niet dol op Zalman, die rpm van mij vind ik nogal zwakjes voor een redelijk nieuwe 92 mm fan...

O ja RawPeanut, gamen met Win2K AS gaat perfect hoor, een maat van me doet het ook...amper extra lag ed...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2003 19:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 19:02:
Nou...me hd's zitten idd nogal dicht op elkaar, maar die worden allebei niet zo heel erg warm, dus dat is et niet...1 van 5400 rpm (40gb), de andere is 4gb, een ongelooflijk oud ding, dus die heeft een rpm van nix :P o btw GuardianAngel, tot nog toe ben ik helemaal niet dol op Zalman, die rpm van mij vind ik nogal zwakjes voor een redelijk nieuwe 92 mm fan...

O ja RawPeanut, gamen met Win2K AS gaat perfect hoor, een maat van me doet het ook...amper extra lag ed...
Gooi je case eens een keertje los(niet gelijk meten ;) ) en post dan ff de temp hier?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 February 2003 @ 11:09:
Die 120 mm fan ben ik al mee bezig ;x ben van plan om dr misschien ook een andere heatsink voor te kopen...

Nog een vraagje: is et mogelijk om 1 van deze fans sneller te laten draaien? Zonder gevaar? Daarbij denk ik dus aan voltages naar de fan pinnetjes verhogen (of iets dergelijks)...maar dan wel zonder m'n cpu daarbij ook meer voltage te geven :\
Ik heb ook zo'n 120MM Papst maar dan 30db op mijn proc gericht, en procfan blaast dus koude lucht op mijn koelblok. Dit zorgt ervoor dat het Alpha8045 koelblok zo "koud" mogelijk blijft, dus lagere CPU temps, achter heb ik 2x80MM fans op 26db, cpu temp XP1800+ 11,5x162 38c idle/ 42c stressed, alleen wel hoge KT333 temps, 37c, maar dat komt misschien omdat het geheugen op 404MHz Turbo burst 8 loopt.
Ik heb dit ook getest met die 120MM lucht te laten wegzuigen bij de proc, en de procfan lucht naar buiten te laten blazen, maar dat heb ik veel hogere cpu temps, OMDAT ER GEEN KOUDE LUCHT BIJ HET KOELBLOK KOMT, dus intakefan is nodig om joude lucht aan te voeren. Dit wist je waarschijn al, maar hopelijk heb je hier toch iets aan.

Maar ff voor de info, hoe warm wordt je CPU met kast open precies, want ik heb die Zalman niet goed. <Edit> TheRazor was me voor O-) </edit>

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 00:51 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 01 maart 2003 @ 19:02:
die rpm van mij vind ik nogal zwakjes voor een redelijk nieuwe 92 mm fan...
|:( Ja, sorry hoor, maar verwacht jij soms dat een auto die 300 gaat muisstil is ? Verwacht jij dat een fan die weinig toeren maakt veel lucht verplaatst :?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kunt nog een cooler boven in je pc zetten die ook naar buiten zuigt, of 1 in de zijkant die op je cpu blaast.

Tweakers Discord

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 March 2003 @ 19:02: o btw GuardianAngel, tot nog toe ben ik helemaal niet dol op Zalman, die rpm van mij vind ik nogal zwakjes voor een redelijk nieuwe 92 mm fan...
Is de zalman cnps6000 niet gemaakt voor het "computer noise prevention system"? precies, dan vind ik het wel reden dat hij geen torenhoge rpm's haalt.

Ik heb de zalman koeler op het laagste toerental staan. hierbij heb ik een 12cm casefan in de kast gezaagd die ook op het koelblok blaast vanaf de achterkant. De 12cm draait op 5V. Hierbij wordt hij stressed +-44C en de case 29C. Ik heb een xp palamino 1800+ @ 1632mhz. In sisoft sandra zegt hij dat de cpu een vermogen van 71 watt heeft, hetzelfde als een standaard 2000+ dus. Mischien is het ook wel een idee voor jou om een gat te zagen voor een 12cm casefan in de achterkant.
Het enigste dat geluid maakt van mijn pc is mijn harddisc.

Verwijderd

Je zou je in en outtake fans eens met elkaar moeten verwisselen, misschien komt er wel meer lucht in dan uit.
Heb ik ook eens gehad met maar 1 fan.
Eerst had ik hem op intake gezet (hij zit onder de voeding), toen werd de temp van de cpu maar 2 graden lager, toen ik hem op outtake zette (dus omdraaide), werd de cpu temperatuur 6 graden lager.
Probeer dat eens.

Verwijderd

Kun je zelf niet wat proberen? En een beetje zoeken misschien. In de FAQ staat ook het een en ander over airflow trouwens. misschien heb je daar wat aan :)

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 13-11-02)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.