[ACPI] computer schakelt niet uit

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Dit probleem is al vaker langsgekomen op het forum, maar de resultaten van de search hebben met niet kunnen helpen.
Ik heb ACPI gecompileerd in mijn kernel (ACPI support, ACPI Bus Manager, System, Processor)
Als ik modprobe ACPI doe, zie ik dat ACPI geladen is, maar in /proc komt geen acpi directrory.
Ik heb op dit moment append="acpi_boot=on" in mijn lilo.conf staan, maar ook hiermee werkt het niet. Heb ik kernel parameters nodig? Welke? In /usr/src/kernel-source-2.4.20/Documentation/kernel-parameters staat niets bruikbaars.
Heb ik acpid nodig, of is die alleen nodig voor meer geavanceerde zaken zoals netjes afsluiten als er op de powerknop wordt gedrukt?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Mijn pc gaat gewoon uit als ik shutdown -h now intik. ACPI is echter niet volledig bugvrij (hopelijk in 2.6 kernel - de 2.5 werkt behoorlijk met ACPI). Gebruik anders tijdelijk nog APM. Staat ACPI wel in je BIOS aan? Kan ook redelijk wat problemen geven - BIOS PM instellingen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Sir Isaac
In mijn BIOS heb ik ACPI aangezet en gekozen voor STR (Suspend to RAM), hoewel dat hiermee niet veel te maken heeft.
Kan ik APM gebruiken? Mijn moerderbord (Epox 8KHA+) ondersteunt ACPI, over APM heb ik niets gelezen.

Verwijderd

Heb je de acpid gestart ?

• PaneVino
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
De truuk is alsvolgt :

1. acpi in de kernel hebben
2. configureer het button/power event voor acpid (in /etc/acpi/events)
3. laat dit event een script/commando starten dat /sbin/poweroff start (in/etc/acpi/actions)
4. start acpid

le voila ...

noog mooier is je kernel patches met de swsusp-patch ... en dan je button/sleep aan het hibernate programma koppelen...

Mvg,
PaneVino

// PaneVino \

• Sir Isaac
acpid wil niet starten omdat /proc/acpi niet bestaat (staat al in mijn eerste post :) )
Heb ik acpid nodig voor een poweroff bij shutdown?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik gebruik gewoon APM, dat werkt tenminste zonder gedoe. ACPI vind ik op een desktop een beetje overbodig.

Verwijderd

Als ik me goed herinner heb je wel acpid nodig voor die poweroff. Ik had idd over het deel van de acpid gestart heen gelezen.

• Sir Isaac
Bigs schreef op 22 February 2003 @ 01:16:
Ik gebruik gewoon APM, dat werkt tenminste zonder gedoe. ACPI vind ik op een desktop een beetje overbodig.
Is ACPI veel uitgebreider dan? Het enige verschil dat ik tot nu toe heb kunnen lezen is dat ACPI moderner is en meer door het OS laat doen ipv door het BIOS.
Heeft ieder moederbord ondersteuning voor APM? Mijn moederbord ondersteunt ACPI, over APM staat niets in de manual. (Ik verdiep me nu voor het eerst in deze dingen)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom zou het op een desktop meer of minder overbodig zijn dan op iets anders? :)
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 01:22:
Als ik me goed herinner heb je wel acpid nodig voor die poweroff.
Nope. acpid is alleen nodig als je op ACPI events wilt kunnen reageren. (zoals het indrukken van je powerbutton, laptopklep dicht, temperatuur te hoog, enz..)

• Sir Isaac
Onno schreef op 22 februari 2003 @ 13:32:
Waarom zou het op een desktop meer of minder overbodig zijn dan op iets anders? :)

[...]

Nope. acpid is alleen nodig als je op ACPI events wilt kunnen reageren. (zoals het indrukken van je powerbutton, laptopklep dicht, temperatuur te hoog, enz..)
Dat vermoede ik eigenlijk al. Een daemon draai je om actie te ondernemen als er iets gebeurd.

Ik heb inmiddels ook apm in mijn kernel gecompileerd. Ik heb nu een /proc/apm en daar staat het volgende in:
1.16 1.2 0x07 0x01 0xff 0x80 -1% -1 ?
Geen idee wat het betekent, maar misschien kan iemand anders er iets mee. Helaas wordt mijn computer nog steeds niet uitgeschakeld bij het afsluiten.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
ACPI heeft problemen als het tegelijk met apm wordt gebruikt, dus of je haalt apm uit je kernel of je gebruikt als bootoption
code:
1
append="[...] apm=off"

Probeer het maar, ik had hetzelfde probleem, dit verhielp het.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Sir Isaac
sebas schreef op 22 February 2003 @ 15:21:
ACPI heeft problemen als het tegelijk met apm wordt gebruikt, dus of je haalt apm uit je kernel of je gebruikt als bootoption
code:
1
append="[...] apm=off"

Probeer het maar, ik had hetzelfde probleem, dit verhielp het.
ACPI werkte al niet voordat ik APM in mijn kernel had gecompileerd. Werkt APM wel als ACPI ook is meegecompileerd?
Pagina: 1