Toon posts:

HD harde tik: nadert het einde...?

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
M'n hd van dik een jaar oud gaf vanavond tijdens het uitpakken van een 500 Mb groot zip file opeens een harde tik. Typisch het geluid van een hd-kp die te dicht op de schijf zat...
Het unzippen stopte en een paar seconden later zat de muis en ook het hele systeem compleet vast.
Een harde reset deed alles weer werken. Schijfcontrole, die vervolgens automatisch opstartte, vond alleen op de C: partitie een klein foutje (dat vaker voorkomt). Het uitpakken deed ik op de D: partitie.

Maar... moet ik nu vrezen voor het einde van m'n hd? Of is een tik wel eens mogelijk?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

:? Welk merk is je HD? Al met een tooltje van de fabrikant je HD getest?

Wij zijn niet helderzient, je zal dus echt zelf wat moeten gaan testen. En wat als wij nu zeggen dat ie niet of wel kapot gaat? Wat heb je daaraan? Zorg gewoon voor een goede backup. Als je HD defect is straks beperk je het alleen tot financieële schade.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Nou, ik ken iemand die een HD had, seagate en die gaf soms ook tikken echt hard, soms liep hij vast, soms deed ie dan heel even niets en kon je weer verder werken, maar opeens was het was afgelopen....hd kaduuk. Dat schijfcontrole soms alleen C: vind, ligt niet aan je hd, komt wel vaker voor kan ik me herinneren ( heb je 98 denkk ). Die hd was helemaal niet oud...een paar maanden.

Verwijderd

Zeker geen garantie meer? Maar als ik jou was zou ik ook een powertool nemen deze is toevalig van maxtor maar neem 1 van je eigen fabrikant en testen maar zou ik zeggen dat is verder het enige wat je nu kunt doen, afwachten wat de test zegt dus. suc6

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 13:51

Snijkoek

Metal up your ass

En je hebt drie jaar fabrieksgarantie op dat ding... Dus insturen die handel

Verwijderd

XceeD schreef op 21 February 2003 @ 23:09:
:? Welk merk is je HD? Al met een tooltje van de fabrikant je HD getest?

Wij zijn niet helderzient, je zal dus echt zelf wat moeten gaan testen. En wat als wij nu zeggen dat ie niet of wel kapot gaat? Wat heb je daaraan? Zorg gewoon voor een goede backup. Als je HD defect is straks beperk je het alleen tot financieële schade.
Waarom gelijk op zo'n toon? Of ligt dat nou aan mij? :?
Hij wilt weten of dit normaal is. Hij kan toch ook niet zomaar weten dat je dat met een tooltje kan testen ed?

Correct me if i'm wrong.... :X

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 21:34
Het kan hoogstwaarschijnlijk geen kwaad. Een jaar oude HD mag nog niet kapot zijn (het kan altijd natuurlijk wel). Als hij echt crasht hoor je meerdere hardere tikken en scheuren(omdat hij tegen de plaat die met een enorme snelheid draait tikt krijgt de kop een enorme versnelling die de motor niet kan tegen houden)
Wat wel kan is dat Windows het in zijn hoofd gekregen heeft de harde schijf stil te leggen (ik heb het al voorgehad dat ie om een of andere reden dat deed). Dan hoor ik op sommige HD's één harde tik als hij de kop parkeert.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003), kijk eens onder "mijn hdd doet vaag" :)

We kunnen inderdaad niet veel meer doen dan zeggen dat je de HDD moet testen en deze eventueel om de zoveel tijd in de gaten te houden mbv het tooltje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.