Toon posts:

[Red hat 8] Grub prompt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bij het maartnummer van PCM zat een dvd met daarop o.a. Red hat linux 8. Ik heb net een nieuwe pc aangeschaft en dus de oude is vrij: een pentium III 500 met 390 MB ram, harde schijf van 30 gb. Ik denk: daar ga ik Red hat op zetten!

Ik twee iso's gebrand van die Red hat 8 van die dvd en geboot op mijn pentium en het kon beginnen. Gekozen voor grafische installatie(er staat een installatie beschrijving in het maart nummer van PCM waar de dvd bij zat). Na 494 programma's geinstalleerd te hebben moet ik de cdrom verwijderen en reboot mijn pc. Ik verwacht de mooie grafische desktop die ik tijdens de installatie zag bij het kiezen van de resolutie. Maar....... ik krijg een grove "grub prompt" met een tekst erachter die begint met: 'Possible commands are: backgroud etc etc.'

Heb de installatie nog een keer overnieuw gedaan, maar met hetzelfde resultaat: een grub prompt die me aan het oude dostijdperk doet herinneren.

Kan iemand mij vertellen hoe ik nu verder moet of wat ik fout gedaan heb?

P.s. Uiteraard heb ik de faqs gelezen, maar daar gaat het allemaal vlekkeloos, net als in speelfilms waar ook alles goed afloopt.

Verwijderd

Ik krijg nou niet echt een beeld wat er nou precies gebeurt en/of fout gaat.

Grub geeft je toch ook een menuutje met de mogelijke OS'en die opgestart kunnen worden? (In jouw geval RedHat Linux met een 2.4.17-8 kernel schat ik zo)

Wat gebeurt er nu verder als je niets doet na het opstarten? Blijft Grub op een wachtwoord vragen? Start je OS op in een verkeerde grafische mode? Start je OS op, maar lukt het niet om je grafische omgeving op te starten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 22:18:
Ik krijg nou niet echt een beeld wat er nou precies gebeurt en/of fout gaat.

Grub geeft je toch ook een menuutje met de mogelijke OS'en die opgestart kunnen worden?

Wat gebeurt er nu verder als je niets doet na het opstarten? Blijft Grub op een wachtwoord vragen? Start je OS op in een verkeerde grafische mode? Start je OS op, maar lukt het niet om je grafische omgeving op te starten?
Niks geen menu: een zwart scherm met witte letters en er staat grub> Possible commands are: background blocklist etc etc .. En verder zes regels met commando's'.

Verder gebeurt er helemaal niks: geen menu of zo, helemaal nada.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik herstart dan krijg ik:

GRUB version 0.92 (693K lower /392176K upper memory)

[Minimal BASH-like memory line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename.)

grub>

Als ik dan hier tab geef dan krijg ik bovengenoemde commando's.

Ik verwachtte een grafische desktop a la Windows.

Verwijderd

Ok, dan.

Het lijkt er op (maar wat kan ik nou echt op afstand zien) dat Grub niet in de volgende stage komt. Hoe ziet de partitionering van je machine er uit? Hoeveel partities, primair, logisch, etc.

Ik snap dat je desperate bent, maar misschien dat we je met wat meer info verder op weg kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 22:31:
Ok, dan.

Het lijkt er op (maar wat kan ik nou echt op afstand zien) dat Grub niet in de volgende stage komt. Hoe ziet de partitionering van je machine er uit? Hoeveel partities, primair, logisch, etc.

Ik snap dat je desperate bent, maar misschien dat we je met wat meer info verder op weg kunnen helpen.
Och, ik zie de lol er wel van in, maar ik dacht dat linux een stuk gebruikersvriendelijker was geworden en dan valt zo iets wel even vies tegen.
Als je het dan vergelijkt met Windowsxp dan heeft linux nog een lange weg te gaan.

Enfin, je vragen: ik heb gekozen voor automatisch partioneren tijdens de installatie en ik weet niet hoe ik nu kan zien hoe de partities er uit zien. Er staat verder geen ander besturingssysteem (meer) op de 30 GB harde schijf.

Er zit geen floppydrive op deze PC, want die zit in mijn nieuwe pc waar ik nu achter zit: ik kan dus niet met een diskette booten.

Systeem is:
Pentium II 500
390 MB ram
Cd speler 48 x
Geluidskaart SB live
3com netwerkkaart
Iilyama 17 " scherm

Verwijderd

Zonder verder in een discussie te verzanden moet ik je toch vertellen dat default partitioner tijdens de installatie van RedHat 8 veruit superieur is aan die van Windows NT/2K/XP (en ik ben een consultant die voornamelijk met Windows 2000 werkt).

Geef je tijdens de setup van RedHat aan dat grub default RedHat moet starten? Ik weet namelijk niet beter dat na de setup van RedHat 7.2/7.3/8.0 je machine als vanzelf netjes grafisch opstart. In het uiterste geval wil je grafische omgeving niet starten, maar linux an-sich start meestal wel.

Dus ik weet het echt niet meer.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
het lijkt wel alsof de default entry van Grub bij de installatie uit de lijst verwijderd is...ik heb zelf ff geen grub.conf bij de hand, maar misschien kan iemand even een excerpt uit de zijne posten + kort verhaal hoe in rescuemode de grub.conf in /boot/grub aan te passen?

Verwijderd

Ok, hier de inhoud van mijn Linux doosje:

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
# root (hd0,0)
# kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/md3
# initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.18-19.7.x)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.18-19.7.x ro root=/dev/md3
initrd /initrd-2.4.18-19.7.x.img

Niet letterlijk overnemen want (ik weet het niet uit mijn hoofd) ik heb allerlei RAID1 volumes gemaakt. Bij jou moet het iets van root=/dev/hda3 of zo zijn. Is op echter op afstand niet te zeggen hoe dat er op jouw machine uitziet.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
je moet intikken:
root (hd0,0) --> enkel als het je eerste hd is
kernel /boot/vmlinux-2.4.14 ro root=/dev/hda1 ---> kernelversie is waarschijnlijk .14 en hda1 is je eerste harddiskpartitie
initrd /boot/initrd-2.4.14.img ---> Ik ga er van uit dat dit je kernel versie is

Het is echter niet normaal dat ie dat doet. Herinstalleer es je ding (normaal zijn er toch 3 RH8 cd's?) en neem terug Grub of neem Lilo als je kan. Lilo is makkelijker om te herstellen. Ik weet het bovenstaande omdat Windows elke keer mijn Grub overschrijft.

Wat je ook kan doen is AiRBoot of XOSL gebruiken (op www.smiex.tk staat er zo'n software verzameld)

[ Voor 31% gewijzigd door Guru Evi op 21-02-2003 23:45 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 22:38:
[...]

Och, ik zie de lol er wel van in, maar ik dacht dat linux een stuk gebruikersvriendelijker was geworden en dan valt zo iets wel even vies tegen.
Als je het dan vergelijkt met Windowsxp dan heeft linux nog een lange weg te gaan.

Op de dag dat jij Windows (welke versie dan ook) fatsoenlijk kunt installeren op een computer met meerdere besturingssystemen en deze allemaal fatsoenlijk wilt kunnen blijven booten (dat betekent dus: niet zonder enige vraag de Master Boot Record vergraffen met de default windows-only bootversie), speek ik je weer, zal ik maar zeggen :)

Op de dag dat jij Windows (welke versie dan ook) zonder belachelijk gezeik met driveletters op iets anders kunt installeren dan de 1e partitie op de 1e harddisk, spreek ik je nog eens weer.

That said, heb je inderdaad een vreemd probleem en zou het idd makkelijker moeten gaan. Blijkbaar is jouw partitie-indeling dus idd toch te ingewikkeld voor de Red Hat installer om er mee te prutsen, en durft 'ie het niet aan om er dingen aan te wijzigen. Op zich is dat IMHO beter dan wat Windows doet, namelijk gewoon alles wat er staat verkloten zodat alleen Windows daarna nog boot.... :r

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 22:53:
Zonder verder in een discussie te verzanden moet ik je toch vertellen dat default partitioner tijdens de installatie van RedHat 8 veruit superieur is aan die van Windows NT/2K/XP (en ik ben een consultant die voornamelijk met Windows 2000 werkt).

Geef je tijdens de setup van RedHat aan dat grub default RedHat moet starten? Ik weet namelijk niet beter dat na de setup van RedHat 7.2/7.3/8.0 je machine als vanzelf netjes grafisch opstart. In het uiterste geval wil je grafische omgeving niet starten, maar linux an-sich start meestal wel.

Dus ik weet het echt niet meer.
Ik vind dat ik een vrij eenvoudige configuratie heb op de PC waar ik Red Hat op wil installeren: cdrom, een harde schijf, eenvoudige videokaart. Ik bedoel: het hoeft geen multiboot systeem te worden met meerdere OS-en, ik wil alleen red Hat op deze pc en dat moet toch geen probleem zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 22 februari 2003 @ 02:57:

[...]

Op de dag dat jij Windows (welke versie dan ook) fatsoenlijk kunt installeren op een computer met meerdere besturingssystemen en deze allemaal fatsoenlijk wilt kunnen blijven booten (dat betekent dus: niet zonder enige vraag de Master Boot Record vergraffen met de default windows-only bootversie), speek ik je weer, zal ik maar zeggen :)

Op de dag dat jij Windows (welke versie dan ook) zonder belachelijk gezeik met driveletters op iets anders kunt installeren dan de 1e partitie op de 1e harddisk, spreek ik je nog eens weer.

That said, heb je inderdaad een vreemd probleem en zou het idd makkelijker moeten gaan. Blijkbaar is jouw partitie-indeling dus idd toch te ingewikkeld voor de Red Hat installer om er mee te prutsen, en durft 'ie het niet aan om er dingen aan te wijzigen. Op zich is dat IMHO beter dan wat Windows doet, namelijk gewoon alles wat er staat verkloten zodat alleen Windows daarna nog boot.... :r
Het probleem is dat ik juist een heel eenvoudige PC heb waar ik Red Hat op wil installeren: een harde schijf, een cdrom speler, eenvoudige videokaart, een veel gebruikte SB-geluidskaart. En ik wil helemaal geen meerdere OS-en op deze PC: ik wil alleen maar Red Hat installeren en daarvoor mag heel de HD voor gebruikt worden.

Ik heb allemaal voor default instellingen gekozen tijdens de installatie en toch gaat het fout. Daarom vind ik dit in vergelijking met Windowsxp zwaar onder de maat. Jammer want ik zou graag meer concurrentie zien tegenover Microsoft, maar op deze manier zie ik dat voorlopig niet gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Guru Evi schreef op 21 februari 2003 @ 23:43:
je moet intikken:
root (hd0,0) --> enkel als het je eerste hd is
Als ik root(hd0,0) achter de grub-prompt intyp dan krijg ik: "Error 21: Selected disk does not exist"
kernel /boot/vmlinux-2.4.14 ro root=/dev/hda1 ---> kernelversie is waarschijnlijk .14 en hda1 is je eerste harddiskpartitie
initrd /boot/initrd-2.4.14.img ---> Ik ga er van uit dat dit je kernel versie is
Ik krijg iedere keer de melding: Error 21: selected disk does not exist
Het is echter niet normaal dat ie dat doet. Herinstalleer es je ding (normaal zijn er toch 3 RH8 cd's?) en neem terug Grub of neem Lilo als je kan. Lilo is makkelijker om te herstellen. Ik weet het bovenstaande omdat Windows elke keer mijn Grub overschrijft.
Het waren twee cd's die op een DVD van PCM stonden en op het einde zegt het systeem ook dat de installatie klaar is en ik kan rebooten nadat ik cd tweede cd eruit gehaald heb.
Wat je ook kan doen is AiRBoot of XOSL gebruiken (op www.smiex.tk staat er zo'n software verzameld)
Ik ga het maar weer opnieuw doen. Nogmaals ik heb een harde schijf waar alleen linux op komt te staan en dus geen multiboot.

Zo'n eenvoudige installatie moet toch probleemloos kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 09:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 23:12:
Ok, hier de inhoud van mijn Linux doosje:

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
# root (hd0,0)
# kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/md3
# initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.18-19.7.x)
root (hd0,0)
kernel /vmlinuz-2.4.18-19.7.x ro root=/dev/md3
initrd /initrd-2.4.18-19.7.x.img

Niet letterlijk overnemen want (ik weet het niet uit mijn hoofd) ik heb allerlei RAID1 volumes gemaakt. Bij jou moet het iets van root=/dev/hda3 of zo zijn. Is op echter op afstand niet te zeggen hoe dat er op jouw machine uitziet.
Ten eerste bedankt voor je reakties(en anderen ook natuurlijk).

Het probleem is dat ik helemaal niks kan doen: ik zie die grub-prompt en ik kan geen ls -l geven of zoiets. helemaal niks.

Ik ga maar weer overnieuw beginnen. Misschien download ik wel andere cd's van de Red Hat - site en gebruik ik die. Hoewel de installatie eigenlijk vlekkeloos liep, ik kon zelfs mijn beeldscherminstellingen testen, dus ik dacht het gaat wel goed.

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 15:50
misschien een rare vraag, maar heb je toevallig een abit be6 of een moederbord met een apart UDMA66 bios?

ik meen me nl. te herinneren dat je dan de UDMA66 drivers eerst moest laden en dat je daarna pas de installatie goed kon uitvoeren en/of booten.

bij windows setup moet je bijv. soms ook met F6 een 3rd party driver installeren.

Verwijderd

Topicstarter
STINGnl schreef op 22 februari 2003 @ 09:49:
misschien een rare vraag, maar heb je toevallig een abit be6 of een moederbord met een apart UDMA66 bios?

ik meen me nl. te herinneren dat je dan de UDMA66 drivers eerst moest laden en dat je daarna pas de installatie goed kon uitvoeren en/of booten.

bij windows setup moet je bijv. soms ook met F6 een 3rd party driver installeren.
Ik was vergeten het moederbord te vermelden: het is een Asus P3B-F.

Ik ben trouwens (weer) opnieuw begonnen, want ik begrijp nu dat dat GRUB iets met multiboot te maken heeft en dat heb ik niet nodig, want ik installeer alleen maar Linux op deze pc. Ik heb bij de installatie nu dus gekozen om geen GRUB te nemen(systeem vraagt dan : weet u het zeker dat u geen GRUB wil nemen: ja heel zeker!). De installatie loopt nu weer en ik zal mijn bevindingen hier vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw geinstalleerd en weer hetzelfde :'(

Ik ga eerst even van het mooie weer genieten en kijk later wel weer.

Bedankt voor jullie reakties!

Verwijderd

Voortaan graag de EDIT knop gebuiken a.u.b. Dit begint te veel op kicken te lijken .

Verwijderd

Volgens mij doet RedHat dit omdat de VGA kaart niet goed ingesteld kan worden-> geen X server en dus die tekstt prompt.

Probeer eens om geen kaart/monitor/resolutie te nemen bij het installeren die anders is dan wat RedHat zelf voorstelt.

(Uhh niets wijzigen aan wat er wordt 'voorgesteld' bedoel ik dus ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 11:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 februari 2003 @ 11:13:
Volgens mij doet RedHat dit omdat de VGA kaart niet goed ingesteld kan worden-> geen X server en dus die tekstt prompt.

Probeer eens om geen kaart/monitor/resolutie te nemen bij het installeren die anders is dan wat RedHat zelf voorstelt.

(Uhh niets wijzigen aan wat er wordt 'voorgesteld' bedoel ik dus ;) )
Maar dan zie je dus dat je systeem wel opstart, alleen je grafische omgeving wil niet.

(en als je het topic doorleest had je geweten dat dit niet het geval is).
Niks geen menu: een zwart scherm met witte letters en er staat grub> Possible commands are: background blocklist etc etc .. En verder zes regels met commando's'.

Verder gebeurt er helemaal niks: geen menu of zo, helemaal nada.

Verwijderd

Grub (en RedHat) probeert in de bootfase al een grafisch scherm op te bouwen. Het bekende RedHat plaatje van de bootloader.Zelfs dat gaat dus al mis.

Hij heeft dat natuurlijk nog niet gezien, omdat het niet werkt... :+

(Probeer maar eens illegale video mode met de bootparameters mee te geven aan Grub. Dan krijg je precies dit probleem.)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 12:08 ]

Verwijderd

Je ziet toch eerst al je hardware geinitialiseerd worden, drivers geladen, partities gemount, deamons gestart, etc. Pas dan wordt X opgestart (init 5). Dus dat al dat bootspul voorbij komt hobbelen zou je toch echt gewoon moeten zien. Dat krijgt de TS voorzover ik begrijp ook niet te zien. Er is dus volgens mij iets anders aan de hand.

Bovendien als X niet wil starten krijg ik daar netjes een melding van, en kan ik gewoon met de CLI inloggen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 10:02:
want ik begrijp nu dat dat GRUB iets met multiboot te maken heeft en dat heb ik niet nodig, want ik installeer alleen maar Linux op deze pc
GRUB is een bootloader. Een bootloader is een klein programmaatje dat in je MBR staat en één of meer OSsen kan opstarten bij het booten van je PC. Elk OS heeft een of andere vorm van een bootloader nodig.
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 10:20:
Opnieuw geinstalleerd en weer hetzelfde :'(
Dat is niet verrassend. Als je er bij de RH install voor kiest om geen GRUB te installeren, dan raakt de RH installer je MBR niet aan. In de MBR staat nog steeds de niet-werkende GRUB van de vorige poging.
Verwijderd schreef op 22 februari 2003 @ 09:37:
Als ik root(hd0,0) achter de grub-prompt intyp dan krijg ik: "Error 21: Selected disk does not exist"

[...]

Ik krijg iedere keer de melding: Error 21: selected disk does not exist
En dat is het probleem. GRUB zegt dat hd0,0 (de eerste HD) niet bestaat. En mja, zonder HD kan GRUB weinig booten. GRUB vraagt aan de BIOS welke HDs er zijn. Zie de BIOS je HD wel? Weet je om wat voor een controller het gaat?

Probeer trouwens ook eens in GRUB root<tab>. GRUB heeft (eenvoudige) tab-completion, misschien laat hij wat nuttigs zien als je probeert te tabcompleten.
Als de RH installer de mogelijkheid biedt om LILO te installeren en/of een boot-floppy te maken, dan zou je dat ook nog kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 22 February 2003 @ 17:39:
[...]

GRUB is een bootloader. Een bootloader is een klein programmaatje dat in je MBR staat en één of meer OSsen kan opstarten bij het booten van je PC. Elk OS heeft een of andere vorm van een bootloader nodig.

[...]

Dat is niet verrassend. Als je er bij de RH install voor kiest om geen GRUB te installeren, dan raakt de RH installer je MBR niet aan. In de MBR staat nog steeds de niet-werkende GRUB van de vorige poging.

[...]

En dat is het probleem. GRUB zegt dat hd0,0 (de eerste HD) niet bestaat. En mja, zonder HD kan GRUB weinig booten. GRUB vraagt aan de BIOS welke HDs er zijn. Zie de BIOS je HD wel? Weet je om wat voor een controller het gaat?

Probeer trouwens ook eens in GRUB root<tab>. GRUB heeft (eenvoudige) tab-completion, misschien laat hij wat nuttigs zien als je probeert te tabcompleten.
Als de RH installer de mogelijkheid biedt om LILO te installeren en/of een boot-floppy te maken, dan zou je dat ook nog kunnen proberen.
Ik heb Linux een tijdje opzij gezet, maar ik heb vorige week een Redhat versie 9 van iemand gehad(drie cd's). Deze geinstalleerd en ...... weer die Grub-prompt.

De persoon waar ik de cd's van had zij dat ik bij de bootloader ook voor Lilo kon kiezen en als ik die kies dan start Red hat op en gaat het goed. Eureka!

Het ziet er leuk uit en nu wilde ik via mijn router ook internet op deze komputer hebben. Er zit al een ethernetkaart in de pC en nadat ik hem met mijn router verbonden had met een UTP-kabel en de pc herstart krijg ik de melding
"Er kon geen internetadres gevonden worden voor .. Gnome kan daardoor niet correct functioneren. Het probleem zou verholpen kunnen worden door . toe te voegen het /etc/host bestand."

Ik kan dan kiezen uit: Log toch in of Opnieuw proberen.

Als ik Log toch in kies dan gaat het starten van Red Hat gewoon door en ik kan via de browser gewoon internet op. Het gaat dus wel goed, maar hoe kom ik van die melding af in het begin.

In het bestand etc/hosts staat een regel : 127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Verwijderd

Maak je toevallig gebruik van dhcp? Zo ja dan de volgende regel (wel even waarden tussen de <> aanpassen) aan etc/hosts toevoegen:
127.0.0.1 <hostname>.localdomain <hostname>

gebruik je geen dhcp dan kun je de volgende regel toevoegen:
<ip adres pc> <hostname>.localdomain <hostname>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 juli 2003 @ 22:40:
Maak je toevallig gebruik van dhcp? Zo ja dan de volgende regel (wel even waarden tussen de <> aanpassen) aan etc/hosts toevoegen:
127.0.0.1 <hostname>.localdomain <hostname>>
Ik gebruik DHCP. In het bestand /etc/hosts staat de regel:

127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Hoe kom ik dan achter wat de hostname is?

P.s. Ik zit op mijn werk(Pfffffff....) dus ik kan nu niet op linux kijken.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:29

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 10 juli 2003 @ 15:31:
[...]

Ik gebruik DHCP. In het bestand /etc/hosts staat de regel:

127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Hoe kom ik dan achter wat de hostname is?

P.s. Ik zit op mijn werk(Pfffffff....) dus ik kan nu niet op linux kijken.
/etc/hostname ;)

#edit
Die heb je trouwens toch opgegeven bij het installeren lijkt mij?? (Computernaam ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door BoAC op 10-07-2003 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 10 July 2003 @ 15:47:
[...]

/etc/hostname ;)

#edit
Die heb je trouwens toch opgegeven bij het installeren lijkt mij?? (Computernaam ;) )
Als dat moet zal het wel, kan me niet meer herinneren. Is RedHat dan nog niet zo slim dat hij zelf die naam kan opzoeken in het bestand /etc/hostname? :) :)

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 10 juli 2003 @ 15:47:
[...]

/etc/hostname ;)

#edit
In de dir /etc komt de file hostname bij niet voor. Hoe kom ik er nou achter hoe ik de compter genoemd heb?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 July 2003 @ 22:39:
[...]

In de dir /etc komt de file hostname bij niet voor. Hoe kom ik er nou achter hoe ik de compter genoemd heb?
Heb het al gevonden: heb in de etc/ dir het commando hostname gegeven en het resultaat was een .(een punt dus). Ik heb als computernaam dus een "." gezet en nu gaat het goed. Ik neem aan dat ik geen computernaam heb opgegeven.
Kan dat achteraf alsnog?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:12
Hmm, een beetje vooronderzoek kan geen kwaad, het begint een beetje op een helpdesktopic te lijken. Maarre, Re: How to Change Hostname?
If you want to change the hostname *now*, do this:

1. Change it in /etc/sysconfig/network.

2. Change it in /etc/hosts.

3. Issue the command "hostname host.domain.com".

Now it's done and will also be remembered at next boot.
Klik even verder en zie:
Don't reboot. Reboot is for Windoze and kernel upgrades.

service network restart

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1