Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM IDEE] Peltier, waar/welke

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist wat bedacht, dat nog niemand heeft?
Een ouwe cdrom slopen en er een bekerhouder van maken met een peltier die je beker/blikje lekker koud of warm houd (voor koffie freaks)

Nou lijkt me dit leuk om als (eerste?) te maken...
Nou moet ik dus wel een peltier hebben, maar hoeveel watt? ik hoef niet zon extreem dure/goede die onder de 0 graden komt... als hij op 10 graden werkt is dat eigenlijk al te koud, maar zou wel mooi zijn.

Iemand enig idee hoeveel watt ik moet hebben en of dit al eerder is gedaan?
En waar kan ik zo'n peltier dan goedkoop kopen?

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Nee je hebt geen origineel id, maar wel een leuk id :)
Kijk hier maar eens:
http://www.overclockers.com/tips1045/

Verwijderd

Topicstarter
Maar die zit niet in een CDROM laatje...

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 11:59
als je iets koel wilt houden, heb je toch iets nodig wat de warmte weg neemt van de peltier?
Ik denk niet dat zoiets is een cd-rom lade gaat passen :?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
code:
1
2
3
===|:|    |
===|:|____|

===| Heatsink
: peltier
|blikje| bakje met water voor blikje
|____|

Het blikje steekt er dan natuurlijk wel een eind bovenuit, maar het moet te doen zijn...

Ik denk dat een 20W geboeg moet zijn, afhankelijk van de temperatuur en de isolatie en koleing van je peltier.

[ Voor 24% gewijzigd door bredend op 21-02-2003 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bredend, goede reply...
ik zal morgen even proberen bij de locale electroboer of ze een peltier hebben..

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

OMG, ik ben benieuwd, ik krijg btw alles in een cdrom laatje :Y)
;)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Nog wat extra: een 20W peltier leverd 40W aan warmte op, dus je moet er wel een fannetje op zetten. Misschien moet je een sterkere hebben, misschien bestaan er ook geen 20W peltier :)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
bredend schreef op 21 February 2003 @ 22:26:
code:
1
2
3
===|:|____|

===| Heatsink
: peltier
|blikje| bakje met water voor blikje
|____|

Het blikje steekt er dan natuurlijk wel een eind bovenuit, maar het moet te doen zijn...

Ik denk dat een 20W geboeg moet zijn, afhankelijk van de temperatuur en de isolatie en koleing van je peltier.
In de link die hierboven staat wordt het blikje nog niet helemaal voldoende gekoeld met een 72W

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar hij heeft het daarin over na 24 uur... ? het gaat er bij mij om dat als ik op een lan ben en mn koelbox is uit gewerkt dat ik dan een blikje gewoon wat kouder kan maken.. of tijdens het gamen koud laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 09:37 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is wel slim van bredend om het blikje in een plas water te zetten, anders is goed contact tussen peltier en blikje ZEER moeilijk.

Als je het cdrom idee wilt laten varen kun je de warme kant van de peltier ook bovenop je kast zetten, zodat je hele bovenkant van de kast de warmte af kan voeren:

code:
1
2
3
4
      |    |
      |____|            bakje met water
      ......            peltier
----------------------- top kast

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat er al aan te denken om het cdrom laatje aan de onderkant van alu/koper te maken zodat de warme kan daarop kan en dan een 40mm fannetje erbij op...

Vanmiddag ga ik proberen een peltier te bemachtigen en een cdrom... :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 19:51
ik denk niet dat een gewoon cdrom laatje het gewicht van een blikje + waterbakje + peltier + koelblok aankan....

TheS4ndm4n#1919

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Zelfde idee, maar dan zonder peltier&zo.. misschien wel handige site voor het 'klepje-systeem';
http://vouwfiets.danovits.../projects/coffycupholder/

Verwijderd

is 't niet een idee deze hele bende niet in je cdromlaatje te maar gewoon boven in de kast, peltier gedonder dus gewoon in je bovenste 5,25" bay en een gaatje in je kast
Pagina: 1