Maxtor 200gb herkent als 136gb.

Pagina: 1
Acties:
  • 949 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb pas een nieuwe maxtor van 200gb :9 gekocht en geïnstalleerd. Ik had voor dat ik die kocht gekeken op de site van msi of mijn moederbord het ondersteunt en er stond van wel. Ik installeer de harde schijf wat blijkt bios herkent maar 136gb. Ik ga op de site van msi, download de laatste nieuwe bios van 02/08/2001 v2.3 en ik flash mijne moederbord. Het kon niet baten. Mijn moederbord herkent nog altijd maar 136gb. :(

Dus ben ik maar de faq in gedoken en heb ik een programma van intel gevonden om xp die te laten herken de volledige 200gb. Xp herkent die nu maar als ik een bestand zet in mijn partitie van 63gb dan reboot mijn pc en krijg ik te zien bij het opstarten "fout bij het laden van het besturingssysteem" daardoor heb ik terug windows moeten opzetten. Ik heb om te testen mijn partitie van 63gb vergroot tot 65gb en als ik dan ga kijken bij deze computer zie ik dat er maar 2gb vrij is. Dus ik kan maar 136gb gebruiken van de 200gb.

Waarom zetten ze dan op de site van msi dat je toch een 160gb hd kan gebruiken? Normaal moet het toch liggen aan de 48bit LBA addressering dus moet ik ofwel 128gb als max hebben ofwel mijn volledige harde schijf.

Ik heb pcb versie 1 met de laatste nieuwe bios.
Msi 850 pro 2
P4 1.5ghz
Maxtor 200gb + 40gb de 200gb is als master en de 40gb als slave op de primary ide kanaal.

Wat zou ik nog kunnen doen behalve een pci ide controller kopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:44
Dit gelezen?
BalusC schreef op 17 november 2002 @ 13:05:
En die 128GB limiet dan?
Tot de invoering van de ATA133 standaard was 128GB de limiet voor de harddisk-grootte. Dit heeft te maken met de adressering van de harddisks. Om een harddisk groter dan 128GB goed te kunnen gebruiken is er ook een ATA133 controller nodig, al dan niet voorzien van de meest recente BIOS update. De ATA133 schijven kleiner dan 128GB kun je wel gewoon op een ATA100/66 controller gebruiken.
De meeste ATA100 controllers kun je middels een simpel BIOS update klaar maken voor schijven groter dan 128GB. Tot zover kun je dat doen met bijvoorbeeld de ATA100 controller van de VIA 686B southbridge en met de Promise ATA100 controllers (Ultra100, FastTrak100, etc). Voor de onboard controller zul je op de website van de moederbordfabrikant moeten kijken of deze ondersteuning in de laatste BIOS zit. Voor een losse controller kun je op de website van de controllerfabrikant terecht. Na zo'n BIOS update, waarbij 28bits LBA addressering wordt omgezet in 48bits LBA addressering, kun je schijven tot 128PB gebruiken (128 miljoen GB!).

Als je Windows XP draait, dan zul je een klein reghackje moeten doen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Hierbij bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
128GB is met wat omrekenverschillen 136GB

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:23

boesOne

meuh

Dus blijkbaar heeft je mobo toch moeite met grote schijven... Tijd voor een diskmanager...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
XanderH schreef op 21 februari 2003 @ 19:25:
Dit gelezen?

[...]

128GB is met wat omrekenverschillen 136GB
Tuurlijk heb ik dat gelezen en daarom heb ik ook mijn bios geflashed. Die reghack was zelfs niet nodig als je dat programma van intel installeerde.
-boesOne- schreef op 21 februari 2003 @ 19:43:
Dus blijkbaar heeft je mobo toch moeite met grote schijven... Tijd voor een diskmanager...
Wat bedoel je met een diskmanager?
Ik heb zitten te proberen met Partition magic 7 pro en die herkent die ook als 200gb en formatteert de partitie ook. Maar als ik formatteer met xp dan krijg ik "kan het formatteren niet voltooien" als waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pisart schreef op 21 February 2003 @ 20:13:
Ik heb zitten te proberen met Partition magic 7 pro en die herkent die ook als 200gb en formatteert de partitie ook. Maar als ik formatteer met xp dan krijg ik "kan het formatteren niet voltooien" als waarschuwing.
Daar bedoelt hij dit mee, denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[b]pisart schreef op 21 February 2003 @ 20:13:
Maar als ik formatteer met xp dan krijg ik "kan het formatteren niet voltooien" als waarschuwing.
Als FAT32 of NTFS?

Win2K en WinXP kunnen n.l. maar partities aanmaken en formateren t/m 32GB als je FAT32 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je die ene reghackje al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
XanderH schreef op 21 februari 2003 @ 20:16:
[...]

Daar bedoelt hij dit mee, denk ik :)
Aan die programma had ik nog niet gedacht. Bedankt.
BalusC schreef op 21 februari 2003 @ 20:23:
Heb je die ene reghackje al geprobeerd?
Ja, maar ik heb geen problemen met xp. Die herkent mijn harde schijf wel als 200gb.
warp schreef op 21 februari 2003 @ 20:19:
[...]

Als FAT32 of NTFS?

Win2K en WinXP kunnen n.l. maar partities aanmaken en formateren t/m 32GB als je FAT32 gebruikt.
Ik gebruik NTFS

edit:
Ik heb dus maxblast geprobeerd en die geeft ook 137gb aan en dat ik een partitie heb van 137gb maar dat heb ik niet. Ik heb 7gb voor windows en 20gb en dan 1 van 100gb en 63gb meer niet :?

[ Voor 14% gewijzigd door pisart op 21-02-2003 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

pisart schreef op 21 February 2003 @ 20:26:
Ja, maar ik heb geen problemen met xp. Die herkent mijn harde schijf wel als 200gb.
Probeer het tóch eens.. Kleine moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb die reghack opnieuw uitgevoerd maar nu hangt xp elke keer als ik opstart. Dus heb ik die sleutel maar verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de laatste i850 busmastering/application accelerator drivers al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Is jouw controller wel een Udma133 controller?
Asl jouw hardware Udma100 is, dan kan je hem zo vaak flashen als je wilt,
maar dan zal hij nooit Udma133 kunnen worden.
En de hardware grens van Udma100 is en blijft 128GB.

Als je trouwens diskmanager gaat gebruiken,
die gebruikt een truukje om buiten je bios om,
via een software oplossing toch meer dan 128GB te kunnen gebruiken,
terwijl je hardware dat niet kan.
Dus dat lijkt de enige oplossing voor je.
Of je moet een losse insteekkaart kopen met Udma133 controller,
en dan je ide controller op je mobo alleen voor cdrom/brander gebruiken.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
cjdijk schreef op 22 February 2003 @ 08:46:

Ehm, lees de faq ff. De nieuwste UDMA100 controllers ondersteunen ook lba48....

EDIT: toch maar ff quoten...
BalusC schreef op 17 november 2002 @ 13:05:
De meeste ATA100 controllers kun je middels een simpel BIOS update klaar maken voor schijven groter dan 128GB. Tot zover kun je dat doen met bijvoorbeeld de ATA100 controller van de VIA 686B southbridge en met de Promise ATA100 controllers (Ultra100, FastTrak100, etc). Voor de onboard controller zul je op de website van de moederbordfabrikant moeten kijken of deze ondersteuning in de laatste BIOS zit. Voor een losse controller kun je op de website van de controllerfabrikant terecht. Na zo'n BIOS update, waarbij 28bits LBA addressering wordt omgezet in 48bits LBA addressering, kun je schijven tot 128PB gebruiken (128 miljoen GB!).

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 22-02-2003 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
BalusC schreef op 22 February 2003 @ 08:29:
Heb je de laatste i850 busmastering/application accelerator drivers al geprobeerd?
Ja, daarom herkent xp ook de volledige 200gb maar ik kan die nog niet volledig gebruiken.
cjdijk schreef op 22 February 2003 @ 08:46:

Mijne controller is udma 100 daarom heb ik ook problemen om de volle 200gb te laten herkenen in de bios maar het zou toch moeten werken na een bios flash. De hardware grens is 128gb maar met de software kan je 48bit Lba addressering activeren zodat je toch 128 Pbyte kan gebruiken. Die diskmanager van maxtor, maxblast, die herkent mijn harde schijf ook als 137gb. Eigenlijk zegt die dat ik een partitie heb van 137gb dat er niet is.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 16:44
Van de Microsoft support site hier gevonden:

"If you enable 48-bit ATAPI support in the registry and you have a hard disk that has a capacity that is greater than 137 GB, but you do not have a 48-bit LBA compatible BIOS, only the first 137 GB of the hard disk are addressable. The remainder of the hard disk is not used."

Klinkt dus alsof je bios toch niet 48-bit LBA compatible is.. Ik zou eens een mailtje sturen naar MSI hierover.

Nog een quote:

"Data corruption can occur if previous versions of Windows that do not support 48-bit LBA out of the box (for example, Windows 2000 or earlier) are installed on a disk partition that was previously created by a 48-bit aware operating system such as Windows XP that is greater in size or spans the current addressable limit of 137GB. NOTE: This includes Windows XP RTM versions."

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:23

boesOne

meuh

Kan je XP niet opnieuw installen op de 40GB schijf.
Dan de 200 GB leeg maken, partities eraf. En dan in XP zelf, na de reghack van Balus, nieuwe partities aanmaken op 200GB disk.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Dat had ik in begin al gedaan. Het herkende het nog steeds niet dus had ik maar veranderd in de hoop dat die het wel zou herkennen maar spijtig genoeg niet.

Ik ga nu een mailtje sturen naar msi, eens kijken wat dat ze te zeggen hebben. :)

[ Voor 22% gewijzigd door pisart op 22-02-2003 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 21:36
Powermax met EZ-bios donloaden op http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

[ Voor 74% gewijzigd door Tukkie_3 op 22-02-2003 13:01 . Reden: Overbodig ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb het programma maxblast gebruikt om mijn harde schijf te installeren maar ik krijg een fout dat ik een partitie heb van 137gb (dat ik niet heb) en hij beweert dat mijn hd 137gb ipv 200gb. Dus daar ben ik ook ni veel mee met maxblast.

Ondertussen heb ik ook een mail terug gekregen van msi:

Door het grote aantal Email die we ontvangen kunnen we geen reactietijd garanderen. We doen ons uiterste best om op uw vragen een antwoord te geven. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Vandaag dacht ik om het nog eens te proberen. Dus probeerde ik met maxblast om mijn hd helemaal opnieuw te installeren. Het lukt. Hij herkent voor de eerste keer mijn hd volledig. Ik maak de partities en al. Ook in windows zelf herkende die mijn volledige hd. Vorige keer moest ik nog een programma van intel installeren zodat die mijn hd herkende. Na de installatie van windows ga ik kijken bij deze computer en dan zie ik dat ik maar 165gb kan gebruiken van de 200gb. Ik denk ik zal dan maar die partitie dat niet helemaal herkent word maar eens formatteren in windows. Ik doe dat en tot mijn verbazing kon ik toen maar 8gb gebruiken van de 63gb en daarvoor 45gb :s. Ik dacht ik ga dan terug met maxblast alles opnieuw doen om die 165gb weer te krijgen. Nadat ik gedaan had met maxblast wou ik xp installeren krijg ik een fout "ntldr is missing". Uit ellende heb ik maar mijn hd terug naar mijn leverancier gebracht. Hij gaat die dan testen of er niets mee is.

Heeft niemand ervaring met deze moederbord en zo'n grote harde schijf?

Ik heb nog altijd geen mail gehad van msi. :( Ik hoop tenminste dat msi weet waarom dat ik geen hd van 200gb kan installeren en dat ik zoveel problemen ermee heb.

[ Voor 8% gewijzigd door pisart op 01-03-2003 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"ntldr is missing"
Die kan verschillende oorzaken hebben:
- je hebt geen primaire partitie op je HDD zitten
- primaire partitie is niet geactiveerd
- MBR is stuk
- je bent aan het booten met een simpel flopje dat nog steeds in de drive zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
BalusC schreef op 01 March 2003 @ 20:20:
[...]
Die kan verschillende oorzaken hebben:
- je hebt geen primaire partitie op je HDD zitten
- primaire partitie is niet geactiveerd
- MBR is stuk
- je bent aan het booten met een simpel flopje dat nog steeds in de drive zit :+
Ik heb dat juist mbv de search ook gevonden maar toen had ik ook geprobeerd om mijn mbr te herstellen wat dus niet gelukt was anders had ik die melding niet. Ik had een geactiveerde primaire partitie, xp was er ook op geïnstalleerd. Spijtig genoeg geen floppy in mijn diskettestation anders was het vlug opgelost. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pisart op 01-03-2003 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 19:35
pisart schreef op 21 februari 2003 @ 20:13:
[...]
Als het formatteren gelukt is met Partition Magic dan moet je hem niet opnieuw formatteren met XP, maar gewoon het formatteren overslaan en verder gaan met de installatie. Ik vermoed dat format van WinXP geen schijven groter dan 128 GB ondersteund. Maar formatteren is formatteren, of PM het doet of WinXP. Het hoeft niet twee keer op een (verder) lege schijf.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Xp was al geïnstalleerd maar ik wou gewoon die partitie dat niet helemaal herkent werd formatteren en dat lukte niet met windows. Ik kreeg iedere keer "kan het formatteren niet voltooien" dus dacht ik ff formatteren met pm en dat lukte. De partities waren in orde en ik had de grootte ervan berekent zodat de laatste partitie juist hetgene was wat niet herkend werd. Tijdens de installatie zag ik dus dat windows gaf aan dat de laatste partitie geen ntfs was maar onbekend.
Alleen als xp helemaal geïnstalleerd is herkent die de volledige hd maar ik kan die dan nog niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54924

pisart schreef op 01 March 2003 @ 20:24:
[...]

Ik heb dat juist mbv de search ook gevonden maar toen had ik ook geprobeerd om mijn mbr te herstellen wat dus niet gelukt was anders had ik die melding niet. Ik had een geactiveerde primaire partitie, xp was er ook op geïnstalleerd. Spijtig genoeg geen floppy in mijn diskettestation anders was het vlug opgelost. :)
dat zal ook wel moeilijk gaan bij msi ze hebben daar echt heel veel mail per dag en ze zijn op zaterdag + zondag gesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80072

Volgens mij heeft het te maken met ATA(huppeldepup) als je bijv ATA133 hebt, dan kun je hier grotere HD's op aansluiten, wordt de HD te groot, dan geeft ie het maximaal toegestaande waarde aan. Dus stel je voor het limiet is 138gb en je sluit er een 200 op aan, dan geeft ie hem weer als een 138gb.

Stel je voor dat het maximaal toegestane 240 gb is, en je sluit er een 200 op aan, dan zie je hem gewoon als een 200gig.

Ik ben maar een hobbyist, maar ik weet/denk dat hier het probleem ligt.
Zoek maar op internet op wat de ATA-grenzen zijn, als jouwn ATA niet meer toestaat dan dat je hebt , dan moet je over een nieuwe mobo gaan nadenken of nieuwe ATA-Controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik ben er bijna zeker van dat het een ATA-100/133 kwestie is omdat bij ata-100 is de maximum 128/137gb maar meestal is dat op te lossen dmv een biosflash. Normaal gezien moest dat lukken bij mij, mijn mobo is nog niet zo heel oud zo'n 1.5 jaar. Ik denk het ook om toch een ata-133 controller te kopen. Eerst moet ik nog een antwoord krijgen van mijn leverancier. Msi heeft ook nog niet terug gestuurd. :(
Ik blijf mij afvragen waarom zetten ze dan op hun site dat mijn mobo een hd ondersteunt van 160gb wat toch niet het geval is. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Indien de controller maar 28 bits adresregisters heeft kun je BIOS upgraden en disk managers runnen tot je een ons weegt. Wat er hardwarematig niet in zit, kun je met software niet plotseling erbij maken.

edit:

De specs vd chipset (en dus vd HDD controller) kun je hier downloaden: http://www.intel.com/design/chipsets/datashts/290691.htm

[ Voor 27% gewijzigd door EXX op 04-03-2003 14:06 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik ben vandaag naar verschillende winkels in mijn buurt gegaan om een ata 133 controller te gaan kopen, maar tot mijn verbazing zegt elke winkel dat het een redelijk kleine kans is dat mijn computer toch de 200gb gaat ondersteunen. Als reden gaf een winkel op dat het door mijn moederbord komt en daardoor gaat de controller het ook niet herkennen, maar ik dacht dat de controller toch totaal onafhankelijk was van het moederbord en dan de 200gb toch zou ondersteunen. Wie heeft nu hier gelijk :? want als die controller het niet gaat oplossen dan blijf ik met een harde schijf die ik maar voor 2/3 kan gebruiken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pisart schreef op 29 March 2003 @ 16:14:
Ik ben vandaag naar verschillende winkels in mijn buurt gegaan om een ata 133 controller te gaan kopen, maar tot mijn verbazing zegt elke winkel dat het een redelijk kleine kans is dat mijn computer toch de 200gb gaat ondersteunen. Als reden gaf een winkel op dat het door mijn moederbord komt en daardoor gaat de controller het ook niet herkennen, maar ik dacht dat de controller toch totaal onafhankelijk was van het moederbord en dan de 200gb toch zou ondersteunen. Wie heeft nu hier gelijk :? want als die controller het niet gaat oplossen dan blijf ik met een harde schijf die ik maar voor 2/3 kan gebruiken. :'(
Moet volgens mij gewoon werken met controller hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
XanderH schreef op 29 maart 2003 @ 16:19:
[...]

Moet volgens mij gewoon werken met controller hoor.
Ja, dat dacht ik ook maar als opeens 4 personen het tegenovergestelde beweren toen begon ik te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pisart schreef op 29 March 2003 @ 17:18:
[...]

Ja, dat dacht ik ook maar als opeens 4 personen het tegenovergestelde beweren toen begon ik te twijfelen.
FAQ-quootje:
BalusC schreef op 09 February 2003 @ 11:25:
Het moge duidelijk zijn dat je een BIOS update nodig hebt om een bepaald limiet om te zeilen. Kijk hiertoe op de site van de moederbordfabrikant of op de site van de OEM fabrikant, afhankelijk van het type computer dat je hebt. De 28bits LBA addressering is niet altijd om te zeilen, de enige oplossing is dan een losse PCI IDE controller. Alle ATA133 controllers en sommige ATA100 controllers zijn geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik vind die BIOS update trouwens wel wat aan de oude kant...2-8-2001 :? Er is inderdaad geen nieuwere update te vinden op de site, maar die grote HDD's kwamen toch wel wat later. Zo zie ik bij de BIOS updates van mijn mobo (MSI K7T Turbo) dat er pas in 2002 een BIOS kwam die een bepaalde schijf van 160GB ging ondersteunen. Maar ja, bij HDD support staat wel dat je bord tot in ieder geval 160GB moet ondersteunen, dus dat zal het wel zo zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pisart schreef op 29 maart 2003 @ 16:14:
Ik ben vandaag naar verschillende winkels in mijn buurt gegaan om een ata 133 controller te gaan kopen, maar tot mijn verbazing zegt elke winkel dat het een redelijk kleine kans is dat mijn computer toch de 200gb gaat ondersteunen.
Hier kan maar 1 ding over gezegd worden wat redelijk vaak op gaat: "Winkels en technische ondersteuning" 8)7 8)7

Iemand van de Computerland Haarlem durfde me wijs te maken dat een P4 2,4 sneller zou zijn dan een Athlon XP 2800+ 8)7 :X :| :/
om maar een voorbeeld te noemen :| :O

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Ik heb ook een 200GB harddisk, en had het zelfde probleem in het begin. Ik heb dan een western digital, maar met een Maxtor kun je de zelfde oplossing gebruiken. Op de site van je harddisk-fabrikant kun je een soort van bios downloaden voor je disk, EZbios ofzo??? Die zorgt ervoor dat je boot vanaf een 200GB harddisk en niet minder. Ik zelf heb nog een wat ouder mobo (asus cuv4x-e) en die ziet in zijn bios maar 8gb, das verder niet errug want verder is het gewoon 200gb.

Note: zorg ervoor dat je formateerd als NTFS als je dat via PM ofzo en niet in FAT32 wat in PM wel mogelijk is, ik heb dat ong. 5 keer gedaan, en ben ook 5x mijn data kwijt geraakt :( (1 partitie van 200GB). In de installatie van winxp zie je trouwens dan wel, als je 1 partitie van 200gb hebt, dat je een partitie van 200gb op een schijf van 136gb hebt :z... In XP zelf heb ik uiteraard niet de volle 200gb, dat is altijd wat minder toch, bij mij is dat 186gb... Een controller lijkt mij hier overbodig, en je mobo-bios flashen is ook zinloos, eenmaal niet ondersteunen is nooit ondersteunen... Daarom moet je zo een hdd bios op je schijf zetten waar hij dan van af boot, dit zie je trouwens (bij wd iig niet) nergens terug bij het booten zoals een controller ofzo, en nog beter, het is gratis :9

Suc6 hiermee, ik ben er haast van overtuigd dat dit lukt :P

Trouwens, ik ben het oneens met de stelling van die winkels waar je geweest bent. Die controllers hebben een eigen bios. Dus je hebt zeg maar andere 'regels' waar je pc zich aan moet houden dan je standaard mobo-bios.

[ Voor 8% gewijzigd door Ciqniz op 31-03-2003 01:50 . Reden: trouwensje toegevoegd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb dat gedaan met het programma van maxtor ook met de ez-bios maar hielp niet. :( Toen ik pas de hd had gekocht kon ik 136gb gebruiken, een week of zo later wou ik het opnieuw proberen en begon ik trug maar toen kon ik maar 33gb gebruiken. Op dat moment begon ik helemaal te flippen. Dus begon ik weer opnieuw en kon ik gelukkig terug 136gb gebruiken maar nu krijg ik elke keer als ik windows xp wil installeren fouten dat die bepaalde bestanden niet vinden bv luna.xxx :| Met de cd van windows is alles goed al verschillende keren geprobeerd.
Ik dacht juist hetzelfde over de bios van de controller, ik ga toch die controller halen. Nu maar die stomme fouten oplossen :'( Het zou dan wel handig zijn als winkels ook open waren op maandag. :)

[ Voor 6% gewijzigd door pisart op 31-03-2003 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

In de installatie van Windows XP kan het best kloppen dat je maar tot 136gb kan gaan, als je dat aanhoudt tijdens de installatie zul je altijd die 136gb blijven houden. Misschien dat het probleem gewoon ligt bij het partitioneren. Probeer eens een enkele (Primaire!) partitie te maken in Partition Magic (via de Rescue Disks) en dat in Partition Magic formateren als NTFS. Vanaf hier installeren, kies tijdens de installatie gewoon voor "geen wijzigingen aanbrengen aan het bestandsysteem" oid... Misschien dat ie dan eindelijk de volle 200gb ziet :? Anders lijkt me toch dat er echt ergens een soort van fout zit ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb eens geprobeerd om maar met 1 partitie te werken en daar xp op te installeren en toen werkte het nog niet. Nu kan ik geen windows meer installeren op die schijf en krijg ik een fout als ik pm wil gebruiken: "kan de engine niet initialiseren" oid :( Ik begin het stilaan moe te worden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

Heb je met met PowerMax gekeken of er fouten op zitten? Misschien is er wel iets niet goed? Want volgens mij had deze disk het al lang moeten doen... Hij doet het zelfs op mijn Asus CUV4X-E!! Das een Skt.370 Bordje 8)7 uit het jaar Null!! En ik maak geen gebruik van een controller oid, gewoon de standaard ide-controller + een biosje van wd (anders is het maar 8GB :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
De harde schijf is goed dat zei toch powermax de vorige keer dat ik dat runde, ik zal het strak opnieuw proberen. Maar nu komt het raarste als ik xp wil installeren op de nieuwe hd dan krijg ik fouten wanneer die de bestanden aan het kopieren is zoals: "kan xxx.dll of xxx.sys niet vinden" maar die doet het niet alleen op de nieuwe hd maar ook op de 40gb hd. Als ik 98se of ME wil installeren dmv te boten van de cd dan werkt dat niet dan krijg ik ook een fout. Ik kan wel via dos dan intypen e:\win98\setup en dan installeert die wel ME of 98se . Dus heb ik van 98se een upgrade gedaan naar xp en dan werkt dat wel. :? Die cd van xp werkt perfect heb die op andere pc's geprobeerd en geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Heb je nou trouwens al een IDE controller gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
De winkel waar ik die bestelt heb is aan het treuzelen. Ik ga er morgen naar toe om het te annuleren en het ergens anders te gaan kopen want ik heb die te zaterdag bestelt en nog niets gehoord of het in orde is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 09:13
Heb je je raid controller al.. zo ja welke heb je gekocht, ata100 of 133, en werkt het nu wel goed?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik had een gewone ata 133 controller besteld van promise maar omdat het te lang duurde bij verschillende winkels heb ik de bestelling geannuleerd. Ik ben dan van plan om een Abit Nforce 2 NF7 mobo'ke met een Athlon XP 1700+ te kopen. Dan heb ik een snellere pc en volledige ondersteuning van mijn harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 22:59
Andere Hdd, ander mobo maar zelfde probleem?

Ik heb dus net een IBM GXP 180 (180 gig 7200, a100) gekocht nu vindt de bios van mijn ASUS P4 533 het een 185286MB hdd (mooi) maar windows geeft 131 aan. Nu kan ik in mijn bios ook LARGE instellen maar dat voert eigenlijk niets uit. Het lijkt me dat de bios redelijk uptodate is maar windows denkt anders over mijn hdd ruimte nog tips om dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
Goed ik heb het al anders opgelost het is nu de 2de hdd en windows ziet hem als een schijf van 172 gig
close enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Bpje schreef op 09 April 2003 @ 23:22:
Goed ik heb het al anders opgelost het is nu de 2de hdd en windows ziet hem als een schijf van 172 gig
close enough
Dat is niet alleen close enough, dat is exactly right. De HDD fabrikanten gebruiken nl. 1GB = 1.000.000.000 bytes, terwijl Windows (en ook DOS en Linux) 1 GB definieren als 2^30 = 1.073.741.824 bytes.

Dat houdt in dat je HDD zelfs nog iets groter is dan datgene wat IBM aangeeft, nl. 1073741824 * 172 = 184.683.593.728 = 184.5 (decimale) GB. Dit is overigens normaal, mijn 60 GB IBM schijf bleek ook iets van 61.4 (decimale) GB

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
EXX: Klopt precies volgens het label zegt 185,2 gb maar goed,

Hij wil niet formateren in windows heb nu maar besloten dat ik de bios ga updaten en kijken of hij dan wel LBA48 onder steunt. Wie weet gaat het lukken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bpje op 10-04-2003 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12
Houd er wel rekening mee dat je ook voor winxp een aanpassing in de registry moet doen. Zie ook de faq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
TNX dat zal ik ff bekijken heb ik idd geen rekening mee gehouden

Ik kan onder tussen 1 probleem verklaren :
er zijn twee versies van windows XP in omloop 1 met service pack 1 en 1 zonder die zonder kun je niet op een hdd groter dan 128 (131)(136) gb instaleren dan geeft hij dat als limiet.

Hoe kan ik er achter komen of mijn P4b533 48-bit LBA ondersteunt?

[ Voor 25% gewijzigd door Bpje op 10-04-2003 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Het bordje herkent al meer dan 128gb dus dan ondersteunt die wel 48bit LBA en het is geen oude moederbord dus die zal het wel ondersteunen. Kijk misschien eens op de site van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
Goed idee ik heb ondertussen op de site gekeken maar kan nergens die informatie vinden heb maar een mailtje gestuurt naar ASUS NL met deze vraag.
Wel kon ik op de site vinden dat de E versie van dit modo het wel ondersteunt dus het ziet er goed uit. Maar ga nog steeds mijn bios updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Twynn schreef op 10 April 2003 @ 09:46:
Houd er wel rekening mee dat je ook voor winxp een aanpassing in de registry moet doen. Zie ook de faq :)
Ik heb die registry aanpassing is uitgevoerd maar toen ik rebootte dan hing mijn pc. Ik heb dan maar de aanpassing ongedaan gemaakt maar als je de intel application accelerator drivers installeert is dat dan niet evengoed? :?

[ Voor 1% gewijzigd door pisart op 10-04-2003 17:01 . Reden: typo's weer :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpje
Het is me gelukt!

Ik heb het als volgt gedaan:

eerst mijn oude configuratie in takt gelaten (windows xp sp1 op een 80 gig schijf)
hier heb ik de nieuwe 180 gig als slave bij gehangen toen onder windows xp een drive van 20 gig gemaakt om windows op te installen. toen reboot oude schijf er af (80 gig) nieuwe als master en instaleren maar.

-Na dat ik sp1 er op heb geknalt reghack gedaan
-reboot (geen idee of het wel moet)
-toen onder windows de andere 160 gig aangesproken

en het werkt.

:) iedereen bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Is inderdaad de truuk volgens ms knowledge base:

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;303013

This article describes the Windows XP 48-bit Logical Block Addressing (LBA) support for ATA Packet Interface (ATAPI) disk drives that can enable the capacity of your hard disk to exceed the current 137 gigabyte (GB) limit.

NOTE: 48-bit LBA support will not be enabled and therefore supported until Service Pack 1 (SP1) for Windows XP Home Edition or Windows XP Professional is officially released and installed. Manually enabling 48-bit LBA support on Windows XP Without SP1 installed could lead to potential data loss.
.
Je had het misschien ook kunnen oplossen door een SP1 setup disk te maken. voor de mesnen die er tegen aan lopen: zoek maar op slipstreaming en set disk en je vind vast hoe je je setup disk van xp meteen op sp1 zet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Nu lijkt er toch iets grondig mis met die hd. :( Hij wilt totaal niet meer werken met deze pc, sluit ik die aan dan hangt xp die wilt dan ni meer opstarten niks meer. Ik krijg nu een smart error "realocated sector count".

Ik heb dan de hd in een andere pc getest en daar krijg ik tijdens het opstarten een waarschuwing dat de hd niet meer betrouwbaar is en ik mijn gegevens moet back-uppen. Maar ik heb paar dagen terug pas de hd laten testen door de winkel waar ik hem gekocht had en die zei dat die goed was. :/

Waarom beweerd dan die winkel dan dat de hd toch in orde is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zie je punt niet, na een paar dagen kan een HDD gewoon kapot gaan hoor, alsnog terugbrengen dus

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Maar ik heb die hd gewoon hier liggen, hij wordt niet gebruikt omdat die niet meer werkt met deze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
pisart schreef op 08 May 2003 @ 18:04:
Maar ik heb die hd gewoon hier liggen, hij wordt niet gebruikt omdat die niet meer werkt met deze pc.
Dan kun je hem toch nogsteeds terugbrengen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58
Kun je niet op de site van de producent een toolte downloaden om te testen.

hang je hem tijdelijk weer in een andere pc en test je hem.

Hoef je niet meteen naar de winkel te gaan.

en wat is trouwens het probleem met terug brengen, die snap ik namelijk ook niet ?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik heb geen probleem om hem terug te brengen maar ik heb die hd al 2 maanden en nauwelijks gebruikt daarom wil ik die niet zo vlug terug brengen. Ik heb de hd ondertussen al terug gebracht en die gaat die zelf wa testen en als die niks vind of krijgt niet opgelost dan stuurt die dan op maar naar zijn leverancier en dat duurt weer wat langer. Ik ben het ondertussen al wat moe met deze harde schijf die bezorgt me niks dan last. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:58
Ja maar je hebt er ook niks aan als hij op de plank ligt of wel soms.

Het zou wel raar zijn als hij geen storing kan vinden.. dus ga er maar vanuit dat hij terug gestuurt word. Het lijkt mij namelijk geen software probleem of iets dat met partities te maken heeft

Maar je weet maar nooit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Ik ging toch een andere computer kopen dus wou ik die ff aan de kant houden om dan later te gebruiken in die andere maar vandaag moest ik iets hebben en gebruikte ik die hd om da over te zetten en op die andere pc begin die ook te flippen. Dan dacht ik om die maar binnen te doen maar die winkel test en test ma die vind nooit niks en toch doet die raar in deze computer of andere computers, dat vind ik abnormaal. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

pisart schreef op 08 May 2003 @ 21:11:
Ik ging toch een andere computer kopen dus wou ik die ff aan de kant houden om dan later te gebruiken in die andere maar vandaag moest ik iets hebben en gebruikte ik die hd om da over te zetten en op die andere pc begin die ook te flippen. Dan dacht ik om die maar binnen te doen maar die winkel test en test ma die vind nooit niks en toch doet die raar in deze computer of andere computers, dat vind ik abnormaal. :?
Als hij met SMART error's gaat gooien, lijkt me dat een duidelijk teken dat die hd gewoon niet goed meer is.

Gebruik PowerDiag van de Maxtor-site, de error-code die je terugkrijgt is een (ik meen zelfs wettelijk) bewijs van het feit dat ie stuk is, daarmee kan je dus (proberen) garantie (te) claimen bij de leverancier :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Ik heb een Asus A7N8X-X mobo en een Maxtor Diamonmax PLUS 9 (6Y200P0) Ultra ATA133 200gb harddisk gekocht vandaag.

Ik had dus ook dat probleem tijdens de install van XP, maar op de Maxtor site staat duidelijk aangegeven dat je (om het probleem op te lossen) de volgende dingen moet checken:

a) ATA133 IDE controller aanwezig? (ATA100 controller gaat maar tot 128gb, sorry, tijd voor een mobo upgrade ;))
b) WinXP SP-1 geinstalleerd?
c) Maxtor Big Drive enabler geinstalleerd?

check deze url voor informatie op de vraag: "The operating system only recognizes 128 GB or 137 GB of my large capacity drive"

Ik ga nu SP-1 installeren, en daarna die Maxtor Big Drive enabler.. zodra 't werkt, update ik deze post :)

UPDATE:

HET WERKT ALLEMAAL, heb nu meer dan 180gb in 1 partitie, en een 10gb partitie voor WinXP

works like a charm, en nog snel ook.. tenminste.. 't voelt snel aan.. heeft iemand nog een benchmark toolie liggen?

[ Voor 23% gewijzigd door cappie op 18-10-2003 21:12 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Normaal gezien kan ook een nieuwere ata100 controller een harde schijf groter dan 128gb herkennen dmv een bios update ;) Mijn mobo deed het dus niet en daarom heb ik maar een nieuwe gekocht :) (geen msi meer :p)
Je hoeft geen sp1 te installeren, je kan gewoon de reghackje doen wat uitgelegd staat in de faq om windows je grote harde schijf te laten herkennen.
Maxtor Big Drive geinstalleerd? Nope, niet gedaan en toch wordt mijn hd herkent :)
Pagina: 1