[win2k/winxp] Machtigingen voor service aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Inleiding
Windows NT-achtigen gebruiken services waarom ACL's (Access Control Lists) toegepast zijn. Oftewel, er zijn machtigingen voor een service aanwezig. Dit kan ik bewijzen: Ga maar es naar Systeembeheer\Services en dubbelklik op een service, bijvoorbeeld Workstation. Daar zie je dat je em kan stoppen en starten enzo. Als je op de Plug&Play service dubbelklikt, dan kun je die niet stoppen (iig in XP niet, win2k weet ik niet).

De vraag
Nou ben ik dus op zoek naar het liefst een command-line tool waarmee de machtigingen op een service kunnen worden ingesteld. Ik heb al bij Google gezocht en uiteraard bij sysinternals, maar tevergeefs.

Het probleem, concreet
We draaien hier Symantec Antivirus Corporate edition, welke zichzelf automatisch als een service installeert. We zijn al zover dat je em met het icoontje in de system tray niet kan stoppen, en dat je geen opties kan wijzigen. Ook wordt ie bij aanmelden al automatisch geinstalleerd en mogen clients zonder antivirus niet aanmelden. Je kunt alleen in Systeembeheer\Services de service wel stoppen enzo.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Alvast bedankt.

日本!🎌

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:48

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

en dit heeft met programmeren te maken omdat...? :?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Whoops, verkeerde forum, sorry.

日本!🎌

• .oisyn
  • Laatst online: 22:48

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PW -> WOS :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mutsje
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

Moet een gebruiker geen local admin zijn om die service uberhaupt te kunnen stoppen. Laat er een policy op los die users verbied services te stoppen.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Alle gebruikers in ons netwerk zijn lokaal admin. En het gaat juist om *alleen* die ene service. Dus met een machtiging voor een service.

Er zou volgens mij wel een tooltje kunnen zijn waarmee je de machtigingen voor services gewoon kunt instellen op dezelfde manier als voor mappen. Sterker nog, in NT4 is het mogelijk om machtigingen in te stellen voor device drivers (en dus ws services), maar met een aparte tool en het is grafisch (=niet handig in dit geval omdat ik een cmdline tool zoek).

日本!🎌

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

[google=sc sdshow]
hiermee moet het lukken - de definitie van hoe sdshow / sdset te gebruiken voor de ACL van je service staat in het MSKB articel waarnaar gereferreerd wordt.

De laatste opmerking. Je pakt het erg raar aan - normaal gesproken geef je mensen alleen de rechten die ze nodig hebben - jullie geven ze schijnbaar alle rechten en moeten vervolgens sprongen gaan maken om je gewenste situatie te krijgen. Misschien iets om over na te denken.

• mutsje
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

dan zul je toch met policy's moeten gaan werken die je op OU's hangt en waarin je zet dat mensen geen services aan/uit mogen zetten.
Pagina: 1