Toon posts:

Lindows Notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
http://info.lindows.com/mobilepc/mobilepc.htm

't is niet duur he! maar je hebt dan "slechts" een VIA CPU
Ik vraag me af hoe dat presteert met LINUX.

Wel lache met die die lui: Een naam duidelijk geinspireerd op windows, een website duidelijk geinpireerd op www.apple.com ...

ALs iemand zo'n ding aanschaft, hoor ik graag of er mee te werken is.

• joris joris
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 18:07
Volgens mij doet een via cpu niet onder voor een intel of amd van gelijke snelheid.

Dit is zeker een leuke aanbieding, vooral voor mensen die, of een windows licentie over hebben, of geen microsoft os op hun laptop willen hebben.

Als ik het geld had zou ik er zeker serieus over nadenken

[ Voor 11% gewijzigd door joris joris op 21-02-2003 16:42 ]

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 10:55
Afbeeldingslocatie: http://idot.com/Images/Products/Notebook/787_big.jpg

even een pikje :)

Maar dat ding ziet er wel vet uit.... plat enzo...
En de specs zijn opzich wel leuk alleen vraag ik me af in hoe verre je wat aan die funtionaliteit hebt is USB2.0 nog steeds niet in de test fase onder linux? en firewire?..
Hij heeft idd veel overeenkomsten met apple 12,1" scherm

hmzz wel interressant...

FEATURES
• 12.1" 1024 x 768 TFT Display
• VIA C3 933MHz Processor
• VIA VT8606 (Twister-T) + VT82C686B Chipset
• 256MB PC-133 SDRAM onboard, support up to 768MB SDRAM
• 20.0GB ATA100 Hard Disk Drive
• External CD-ROM, DVD-ROM, DVD/CD-RW (optional)
• Integrated Savage 4 AGP 4X graphic core (up to 16MB Video Memory)
• Full Duplex, Compliant with AC' 97 Audio
• 2 x USB 2.0 & 1 x IEEE 1394 ports
• 1 Compact Flash Slot & 1 PCMCIA Slot
• Internal Realtek 10/100 LAN
• LindowsOS 3.0 with dedicated tech support
• Removable Li-Ion Battery
• Dimensions: 10.43" x 8.66" x 0.91" & Weight: 2.9 lbs
• Two Year Warranty
Price starting from $799.00

[ Voor 50% gewijzigd door T-Blizzard op 21-02-2003 16:40 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

joris joris schreef op 21 februari 2003 @ 16:39:
Volgens mij doet een via cpu niet onder voor een intel of amd van gelijke snelheid.

Volgens mij scheelt de IPC toch nog vrij veel - al is het maar de vraag of je die extra snelheid van een Intel/AMD wilt hebben als dat betekent dat de levensduur van je batterij afneemt.

Het is dat ik zelf geen Lindows hoef en (nog) geen laptop nodig heb, maar anders zou ik er wel eens naar gaan kijken :). Of naar Banias/Centrino, dat is ook niet gek en biedt waarschijnlijk goede snelheid.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 18:19
Hmmm je kunt wel leukere dingen krijgen voor een iets duurdere prijs toch? Maar denk idd wel dat de batterij wel heel wat langer meegaat dan standaard notebooks (door de VIA proc) 12.1" is verder wel niet echt groot

• joris joris
  • Laatst online: 05-05 18:07
odysseus schreef op 21 februari 2003 @ 16:42:

[...]

Het is dat ik zelf geen Lindows hoef en (nog) geen laptop nodig heb,
Je kan er toch ook een ander os op zetten, of heb ik dat verkeerd

Verwijderd

Topicstarter
joris joris schreef op 21 February 2003 @ 16:39:

Dit is zeker een leuke aanbieding, vooral voor mensen die, of een windows licentie over hebben, of geen microsoft os op hun laptop willen hebben.

Als ik het geld had zou ik er zeker serieus over nadenken
Nou ik heb al meerdere keren gelezen dat zo'n VIA CPU ongeveer 50% doet van wat een AMD of INTEL bij gelijke klok doet. Hij doet het ook bij een minder als de helft v.h. stroomverbruik, dus als dat vertaalt in battery life is dat errrg leuk

hier: http://www17.tomshardware.com/cpu/20020605/c3-06.html begint de ellende

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 17:03 ]

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

joris joris schreef op 21 February 2003 @ 16:47:
Je kan er toch ook een ander os op zetten, of heb ik dat verkeerd

Natuurlijk, maar dat betekent dat Lindows voor mij op deze laptop geen pre is. Het liefst heb ik een laptop zonder meegeleverd OS waar ik voor moet betalen, maar die zijn helaas schaars...ze bestaan wel, maar slechts in geringe aantallen voor zover ik weet.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Guru Evi
  • Laatst online: 17-04 13:12
De batterij gaat langer mee idd (die VIA processors worden in een desktop passief gekoeld)
Een groter scherm = meer batterijgebruik
Het is mogelijk Windooz te gebruiken maar waarom? Lindows is een beter alternatief.
Het is heel goedkoop voor zo een laptop vind ik.
Ze willen waarschijnlijk de Apple PowerBook & iBook's naapen. Een UNIX gebaseerd systeem, tot 8u batterijstroom (mijn iBook 12" toch als ik op de trein zit te typen bij een omlaaggedimd scherm), standby met HEEEEL laag stroomverbruik (mijn iBook heeft 7 dagen nodig om in standby de batterij leeg te maken)
Lindows is natuurlijk een overstapversie Windows->Linux/Unix. Eens je een beetje gevorderd zet je Darwin voor i386-architectuur erop (heb je een namaak-Apple) of je eigen smaak van Linux
USB2.0 en FireWire wordt door de nieuwe Linux-kernels al ondersteund.

[ Voor 6% gewijzigd door Guru Evi op 21-02-2003 16:58 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Dit is een goed alternatief voor een laptop met OS. Je betaald niet zoveel voor het OS, en kan daarna je eigen Windows-versie of Linux/Unix erop zetten. En met een laptop is de CPU IMO niet zo heel erg belangrijk. Geheugen des te meer, en dat zie ik aardig terug in die specs..

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
http://images.lindows.com/lindows_mobile_PC-frontopen.jpg

kijk es naar de bovenkant van dat scherm, en de iconen die eronder staan (deze computer en shit)...

ziet eruit als een photoshop actie...

check ook de startbalk onderin, alle lijnen van de laptop zijn vaag, gare jpg compressie, maar de lijnen van de taakbalk en de iconen zijn super strak...

[ Voor 29% gewijzigd door Icey op 21-02-2003 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op 21 februari 2003 @ 17:01:

kijk es naar de bovenkant van dat scherm, en de iconen die eronder staan (deze computer en shit)...

check ook de startbalk onderin, alle lijnen van de laptop zijn vaag, gare jpg compressie, maar de lijnen van de taakbalk en de iconen zijn super strak...
Ze hebben hem zelf nog niet werkend gezien tip ik :+ Dan maar aan de fotogimp!!
Dit nieuws is ook vers van de pers he... dus echte foto's moeten nog komen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Icey schreef op 21 February 2003 @ 17:01:

Jah, Lindows.com zal op zijn eigen website vast een hoax neerzetten :7. De camera heeft misschien scherpgesteld op die taakbalk, of ze hebben het daarna nog wat opgekalefaterd, of het fototoestel heeft minder ruis bij lichte kleuren...je kunt er echt wel vanuit gaan dat dit waar is :).

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
T-Blizzard schreef op 21 February 2003 @ 16:39:
En de specs zijn opzich wel leuk alleen vraag ik me af in hoe verre je wat aan die funtionaliteit hebt is USB2.0 nog steeds niet in de test fase onder linux? en firewire?..
Als al die lekkere gadgets draaien onder Lindows, dan mag je toch wel aannemen dat dat onder een echte linux ook werkt? Of is dit naief gedacht?

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:23

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Die foto is nep. Vooral boven aan het scherm kun je zien dat er gewoon een layer overheen gelegd is. Overigens is dit bijna altijd het geval, omdat een (catalogus-) fotograaf geen apparatuur gaat aansluiten of opstarten voor de foto, om van de juiste belichting versus schermhelderheid nog maar niet spreken.
In sommige gevallen is er zelfs alleen maar een niet werkende sample.
Het zegt niets over de (on)echtheid van het product.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 12:11
Hij heeft niet eens een CD/DVD-drive ;) Klinkt best leuk verder, maar ik denk niet dat het een superaanbieding is ofzo.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Als ik er zo eens naar kijk is die foto inderdaad ontzettend nep, maar het product zal echt wel 'echt' zijn hoor :)

Op /. was er ook al een hele discussie over, dat deze dingen verrekte sloom zijn eigenlijk, maar ja, het is niet duur, het is een laptop en als je verder niet veel eisen hebt behalve dat je kunt internetten en tekstverwerken...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Voel ik een inkoopaktie aankomen? :)

Verwijderd

Laat dit nou precies zijn waar ik al een tijdje naar op zoek ben. Een notebookje dat je tenminste gewoon op schoot kunt nemen zonder dat je na verloop van tijd slapende benen krijgt van het gewicht. Verder alle moderne toeters en bellen die je nodig hebt:

PCMCIA (dus standaard WiFi kaartje prik je er zo in)
USB 2.0
Firewire
10/100 Ethernet

En de CD-speler prikken we er wel aan als we die nodig hebben, en anders niet (beetje het VAIO picturebook idee).

Ik wil graag een notebook met 12" schermpje en bijbehorende afmetingen en gewicht, want niet te groot dus prettig op schoot op de bank, op je knieën in de patchruimte, en onder je arm als je er mee loopt te sjouwen. Lekker zuinig met energie, waardoor de batterij weer wat lichter kan zijn.

Normaliter vallen de 12" notebooks onder de "Ultraportables" zoals dat heet, met bijbehorend prijskaartje. Kijk maar eens naar de Dell C400 en C200.
€ 2000,- komt vaak eerst. :O Dus dit apparaat is zeker prettig geprijsd.

Is deze notebook maar dan zonder Lindows misschien onder een andere naam bekend/verkrijgbaar? Hij wordt hoogstwaarschijnlijk door een of andere Aziatische ODM geproduceerd.

CPU power interesseert me niet zoveel, zolang het maar wat sneller is dan mijn huidige Celeron 366 :( . Tot nu toe was de iBook 12" eigenlijk het meest geschikte apparaat dat nog een beetje betaalbaar is. Apple lijkt tot op heden de enige fabrikant waar een kleiner apparaatje ook een kleiner prijsje heeft dan de grotere broer. Ik hoop echt dat dit Lindows apparaatje ook in Europa uit gaat komen. De leveranciers die op de site van Lindows vermeld staan shippen iig niet naar Europa.

En in plaats van Lindows kan er vast een andere "echte" Linux distributie of Windows 2000 op geïnstalleerd worden. Krijg bij Lindows nog steeds een "vleesch noch visch" gevoel...

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 12:11
Max_Kool: zie de link van hierboven: http://www17.tomshardware.com/cpu/20020605/c3-08.html
Daar zie je dat een Celeron 667 bijna 2x zo snel is als een 1 GHz Via. Dus veel sneller is hij niet, maar wel wat moderner qua uitrusting enzo. Het leek me aanvankelijk ook een leuk ding, maar de snelheid ligt denk ik toch wat te laag om lekker mee te kunnen werken :(

Verwijderd

Arzie schreef op 21 February 2003 @ 22:39:
Max_Kool: zie de link van hierboven: http://www17.tomshardware.com/cpu/20020605/c3-08.html
Daar zie je dat een Celeron 667 bijna 2x zo snel is als een 1 GHz Via. Dus veel sneller is hij niet, maar wel wat moderner qua uitrusting enzo. Het leek me aanvankelijk ook een leuk ding, maar de snelheid ligt denk ik toch wat te laag om lekker mee te kunnen werken :(
Sja, de bedoeling van dit type notebook is om makkelijk mee te kunnen nemen en niet om te gebruiken als desktopvervanger hé :)

Verwijderd

Arzie schreef op 21 februari 2003 @ 22:39:
En een Celeron 667 is grofweg 2 x zo snel als een Celeron 366, dus per saldo schiet ik er niet veel mee op.

Bugger |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2003 @ 22:43:
[...]

En een Celeron 667 is grofweg 2 x zo snel als een Celeron 366, dus per saldo schiet ik er niet veel mee op.

Bugger |:(
Euh die redenering gaat niet op! Het is niet omdat de kloksnelheid verdubbelt dat ook de snelheid verdubbelt. ( We zijn wel redelijk ver offtopic aan het gaan :) )

Verwijderd

Oh, ik zag in die super processor-shootout op THG juist dat een Celeron 400 ongeveer half zo goed scoorde als een gemiddelde 750 MHz processor in de diverse (synthetisch) tests.

En toch wil ik die Lindows notebook hebben! Heb al een beetje zitten zoeken op de websites van een aantal ODM's, maar daar vind je dus totaal geen assortiment...

• eppo666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 14:56
odysseus schreef op 21 February 2003 @ 16:56:

[...]

Natuurlijk, maar dat betekent dat Lindows voor mij op deze laptop geen pre is. Het liefst heb ik een laptop zonder meegeleverd OS waar ik voor moet betalen, maar die zijn helaas schaars...ze bestaan wel, maar slechts in geringe aantallen voor zover ik weet.
asus levert volgens mij al zijn notebooks standaard zonder os,tenminste toen ik de mijne afgelopen juni aanschafte wel(is een l3800s).
heb de mijne bij www.pcsnel.nl vandaan en volgens mij staan ze op de site nog steeds zonder os (alle types asus notebooks).

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Hoe die C3 presteerd hangt maar net van de applicatie af. Office-like apps doen het best snel erop, maar de FPU prestatie (DivX, Games, multimedia stuff) is behoorlijk traag. Dat komt vooral omdat de FPU unit van de C3 slechts op halve snelheid loopt...

Toch denk ik dat veel DivXjes op een C3 933Mhz met wat getweak wel te draaien moeten zijn. Onder Windows dan, ik ben onbekend met DivX performance onder Linux/Lindows.

Maar aangezien de C3 in office-dingen (internet enzo) wel een stuk sneller is is het ook een vooruitgang ten opzichte van de Celly 366 ergens hierboven :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

er wordt hard gewerk aan Linux op Asus.
http://www.linux-on-laptops.com/asus.html (dan kom je ook op de bewuste site van hieronder)
http://www.google.nl/sear...800c+linux&hl=nl&ie=UTF-8
of via http://mobilix.org/de/asus_l3800c_d.html
Helaas is deze site vandaag er af gehaald en alleen via de google-cache link die er net boven staat nog te benaderen.
Afgezien van het win-modem..... ziet het resultaat er prima uit.
ik had eergisteren gezocht via http://www.google.nl/sear...x&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Voor speciale linux versies zoals red hat vind je via google nog niet veel voor de L3800C.
http://www.google.nl/sear...x&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Dat heb nog niet verder met andere keywords uitgezocht

Edit: meer info ook op http://developer.kde.org/~howells/l3800c/
Die vond ik nog snel via de Google newsgroups...
De opzet is gebaseerd op de 1e bron.
Edit 2: ohne Gewahr....
http://linmodems.technion.ac.il/pctel-linux/

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 00:58 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 13:24

deadinspace

The what goes where now?

W3ird_N3rd schreef op 21 February 2003 @ 23:18:
...maar de FPU prestatie (DivX, Games, multimedia stuff) is behoorlijk traag. Dat komt vooral omdat de FPU unit van de C3 slechts op halve snelheid loopt...
Van het nieuwste VIA C3 model (draait op 1 GHz iirc, staat ergens op de frontpage) draait de FPU op dezelfde snelheid als de rest van de core. Die zou dus aanzienlijk geschikter daarvoor moeten zijn.
Toch denk ik dat veel DivXjes op een C3 933Mhz met wat getweak wel te draaien moeten zijn. Onder Windows dan, ik ben onbekend met DivX performance onder Linux/Lindows.
Als het in Windows lukt moet het in GNU/Linux met mplayer ook lukken, mplayer is afaik iets sneller. Voorwaarde is wel dat je Xv hebt, dus je videokaart moet redelijk ondersteund zijn.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wel een interessant apparaatje, ben alleen wel bang dat er een hoop budget-onderdelen zijn gebruikt.

* Bigs heeft toch liever een iBook (heb alleen nog geen geld ervoor)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

niet raar :) maar als je eenmaal beter gewend ben is het moeilijk :S Powerbook 4 life :D

btw:

wat heeft Full Duplex met sound te maken ?
• Full Duplex, Compliant with AC' 97 Audio

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mary Wana schreef op 22 februari 2003 @ 01:15:
niet raar :) maar als je eenmaal beter gewend ben is het moeilijk :S Powerbook 4 life :D

btw:

wat heeft Full Duplex met sound te maken ?

[...]
Dat wil zeggen dat je tegelijk kunt opnemen en afspelen (handig met Netmeeting enzo). Technisch gezien houdt het meestal in dat de kaart 2 DMA's gebruikt.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

deadinspace schreef op 22 February 2003 @ 01:09:
Van het nieuwste VIA C3 model (draait op 1 GHz iirc, staat ergens op de frontpage) draait de FPU op dezelfde snelheid als de rest van de core. Die zou dus aanzienlijk geschikter daarvoor moeten zijn.

Helaas moet die actief gekoeld worden - de passieve koeling is nu net het grote voordeel van de huidige VIA-chips...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik draai debian op mijn asus l3800c, en heb zowat alles werkend, acpi, softwaresuspend, vga drivers met dri enz., alsa sound, touchpad ... wat ik nog niet kon testen is firewire, pcmcia en de IR port bij gebrek aan apparaten. Prima linux compatibiliteit dus, en het was zonder preinstalled windows verkrijgbaar. Wat een erg koele feature is is de speedstep techology, ik kan de bak on the fly via de acpi interface bijvoorbeeld van 1800mgz naar 1200mhz downclocken, wat resulteert in nog maar de helft van het stroomverbruik van de cpu, tijdens het werken merk het dit snelheidsverschil toch niet echt. Er zijn nog wel meer steppings mogelijk, speedstep icm. cpu throttling, dus je kunt de cpu in heel veel kleine stappen tot nog maar ca. 500mhz downclocken, daardoor gaat de batterij veel langer mee en als je in de trein zit heb je meestal toch geen ghz cpu nodig.

Nu kun je zo'n 15" desktopvervanger zeker niet vergelijken met dit lindows dingie, maar veel vertrouwen heb ik er toch niet in. Kom op zeg, een cpu die niet eens de prestatie van een celly500 haalt is gewoon niet van deze tijd en 12" vind ik persoonlijk wel erg weinig. Die passieve koeling is wel leuk, maar hadden ze een duron eringeprikt die makkelijk drie keer deze snelheid haalt plus wat extra aandacht aan een stille koeling besteed was dat ook geen probleem geweest.

Bovendien is het geen merkproduct, dus hoe het met de garantie zit is nog maar de vraag, en wat er nou precies voor onderdelen inzitten is ook niet bekend.
Ik denk dat je ook voor die 800$ een heel behoorlijke notebook kunt krijgen (misschien naar een P 3 model van een jaar oud kijken) die wat beter presteert dan dit lindows notebook, dan heb je misschien geen firewire, maar het lijkt me sterk dat een firewire veel nut heeft bij een cputje van deze snelheid.

Draait hierop eigenlijk alle software die voor i386 gecompileerd is of hoe zit dat?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

sebas schreef op 22 February 2003 @ 15:51:
Ik denk dat je ook voor die 800$ een heel behoorlijke notebook kunt krijgen (misschien naar een P 3 model van een jaar oud kijken) die wat beter presteert dan dit lindows notebook, dan heb je misschien geen firewire, maar het lijkt me sterk dat een firewire veel nut heeft bij een cputje van deze snelheid.
Die notebook is helemaal niet bedoeld als snelheidsmonster maar als een lichte notebook met grote autonomie.
Daar kan zelfs een PIII niet aan tippen :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

odysseus schreef op 22 February 2003 @ 11:47:
Helaas moet die actief gekoeld worden - de passieve koeling is nu net het grote voordeel van de huidige VIA-chips...
Moet niks ;)
Hij gebruikt meer vermogen dan zijn voorgangers, maar met een voldoende groot koelblok (en dat is kleiner te houden dan huidige Athlon XP en Pentium 4 koelblokken) is hij nog steeds passief te koelen.
sebas schreef op 22 February 2003 @ 15:51:
Draait hierop eigenlijk alle software die voor i386 gecompileerd is of hoe zit dat?
Ja hoor, het is gewoon een i386 CPU. Alleen dingetjes als SSE en SSE2 zullen wel ontbreken. MMX had hij geloof ik wel.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

deadinspace schreef op 22 February 2003 @ 17:25:
[...]

Moet niks ;)
Hij gebruikt meer vermogen dan zijn voorgangers, maar met een voldoende groot koelblok (en dat is kleiner te houden dan huidige Athlon XP en Pentium 4 koelblokken) is hij nog steeds passief te koelen.
Hmm, in de review van Digit-life stond dat het ding actieve koeling vereiste. Uit de reacties bij dit artikel blijkt echter dat het toch niet nodig is. Weer wat geleerd :).
Ja hoor, het is gewoon een i386 CPU. Alleen dingetjes als SSE en SSE2 zullen wel ontbreken. MMX had hij geloof ik wel.

Die nieuwste processor heeft SSE, de oudere niet :). MMX heeft hij ook, neem ik aan.

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

GerbenW schreef op 21 februari 2003 @ 21:06:
Voel ik een inkoopaktie aankomen? :)
Die voel jij niet :P --> ik hoef niet zo'n laptop! ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

odysseus schreef op 22 February 2003 @ 17:35:
Hmm, in de review van Digit-life stond dat het ding actieve koeling vereiste. Uit de reacties bij dit artikel blijkt echter dat het toch niet nodig is. Weer wat geleerd :).
Jawel, maar je kunt op zich sowieso geen actieve koeling vereisen. Een P4 3.06 GHz (nominaal verbruik 75 Watt meen ik) is ook passief te koelen, als je koelblok maar lomp genoeg is.

Die nieuwe C3's vereisen actieve koeling bij gebruik van een bepaalde heatsink, namelijk de standaard heatsink van die C3 dingen (en die zijn iirc ongeveer even groot als de heatsinks van de meeste 486ers, een klein flutding dus).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

deadinspace schreef op 22 February 2003 @ 19:20:
[...]

Jawel, maar je kunt op zich sowieso geen actieve koeling vereisen. Een P4 3.06 GHz (nominaal verbruik 75 Watt meen ik) is ook passief te koelen, als je koelblok maar lomp genoeg is.

Dat lijkt me niet helemaal waar. Als het koelblok de warmte niet genoeg kan wegleiden, dan kun je het koelblok groter maken, maar het contactoppervlak blijft gelijk. Volgens mij is er een punt waarop een gewone heatsing niet meer genoeg is, omdat de warmteafvoer niet snel genoeg gaat.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

odysseus schreef op 22 februari 2003 @ 19:52:
Dat lijkt me niet helemaal waar. Als het koelblok de warmte niet genoeg kan wegleiden, dan kun je het koelblok groter maken, maar het contactoppervlak blijft gelijk. Volgens mij is er een punt waarop een gewone heatsing niet meer genoeg is, omdat de warmteafvoer niet snel genoeg gaat.
Okee, daar heb je wel gelijk in, maar een P4 2.8 GHz is bij mijn beste weten nog passief te koelen en ik ben er vrij zeker van een 3.06 GHz ook. Dan is zo'n VIA dingetje die niet eens als warmhoudplaatje bruikbaar is zeker passief te koelen :)

Overigens kun je nog heatpipes gebruiken om de warmte sneller van de CPU af te voeren, waarmee je het bereik van passieve koeling flink verhoogt (en als de eigenschappen van heatpipes naar supergeleiding neigen, neigt de bovengrens van wat mogelijk is met passieve koeling naar die van wat mogelijk is met actieve koeling, maar das weer wat ver doorgeschoten :P ).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

deadinspace schreef op 22 February 2003 @ 20:01:
[...]

Okee, daar heb je wel gelijk in, maar een P4 2.8 GHz is bij mijn beste weten nog passief te koelen en ik ben er vrij zeker van een 3.06 GHz ook. Dan is zo'n VIA dingetje die niet eens als warmhoudplaatje bruikbaar is zeker passief te koelen :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat zo'n nieuwe P4 nog passief te koelen is, stikstofkoeling niet meegerekend :). Zelfs in met heatpipes uitgeruste barebonesystemen met P4's en XP's vind je actieve koelers, en het lijkt me dat ze daar als het kon toch wel voor iets passiefs hadden gekozen. Wel interessant overigens, want ik zit wel te denken aan het bouwen van een extreem stil systeem, bijvoorbeeld met een passief gekoelde voeding erin...als je dan ook alleen een heatsink op je processor zet en een low-voltage fan monteert voor de airflow, dan heb je een onhoorbaar systeem.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

odysseus schreef op 22 February 2003 @ 20:14:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat zo'n nieuwe P4 nog passief te koelen is, stikstofkoeling niet meegerekend :). Zelfs in met heatpipes uitgeruste barebonesystemen met P4's en XP's vind je actieve koelers, en het lijkt me dat ze daar als het kon toch wel voor iets passiefs hadden gekozen.
Het grote probleem is dat Intel 450 gram als maximum gewicht voor S478 koelers heeft gesteld. En daarmee red je het niet als je zo'n CPU passief wilt koelen.
Wel interessant overigens, want ik zit wel te denken aan het bouwen van een extreem stil systeem, bijvoorbeeld met een passief gekoelde voeding erin...als je dan ook alleen een heatsink op je processor zet en een low-voltage fan monteert voor de airflow, dan heb je een onhoorbaar systeem.
Voeding zit bovenin, dus het is wel prettig als die een fan heeft, zodat hij opgestegen warme lucht eruit kan scheppen (Nexus NX-3000 schijnt erg stil te zijn, maar is helaas maar 300 Watt). Dat ding dat laatst op de frontpage stond had geen ventilatie-openingen aan de buitenkant (en was duur).
Ikzelf zit te denken aan een stille voeding (NX-3000 misschien) en een goed koelblok (Alpha PAL8942) op de CPU, met een stille, undervolted fan.

En wat meer ontopic:
Ik weet niet of een oud model C3 in zo'n laptop wel passief te koelen is... Er moet namelijk wel enige airflow aanwezig zijn, of de hoeveelheid warmte moet zo klein zijn dat het gewoon aan de behuizing afgegeven kan worden.
Ik denk dat zo'n laptop met een nieuw model C3 net wat interessanter is, mits het niet te veel koeling vereist (maar beter dan de huidige laptops met Intel en AMD CPUs is het altijd).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

deadinspace schreef op 22 februari 2003 @ 21:18:
[...]

Het grote probleem is dat Intel 450 gram als maximum gewicht voor S478 koelers heeft gesteld. En daarmee red je het niet als je zo'n CPU passief wilt koelen.
Dat is officieel wel het maximale gewicht, maar daar houden niet alle fabrikanten zich aan. Die koelers van Zalman hebben een heatsink van negenhonderd gram...het bedrijf vertelt er alleen bij dat zij niet verantwoordelijk zijn voor problemen als je je pc met zo'n blok erin gaat vervoeren ;).
[...]

Voeding zit bovenin, dus het is wel prettig als die een fan heeft, zodat hij opgestegen warme lucht eruit kan scheppen (Nexus NX-3000 schijnt erg stil te zijn, maar is helaas maar 300 Watt). Dat ding dat laatst op de frontpage stond had geen ventilatie-openingen aan de buitenkant (en was duur).
Ikzelf zit te denken aan een stille voeding (NX-3000 misschien) en een goed koelblok (Alpha PAL8942) op de CPU, met een stille, undervolted fan.
Dat is ook de reden dat ik net aangaf er wel een (low-voltage) fan in te willen zetten. Of die in je voeding zit of op een andere plaats maakt natuurlijk niet zo gek veel uit...als er maar ergens een opening is waar de warme lucht uit je kast kan. Het probleem van veel fans in voedingen is dat ze zo'n rotherrie maken, zeker als de voeding een beetje belast wordt. Je kunt natuurlijk de fan vervangen door een andere en die dan op een lager voltage laten draaien, of zo'n speciale geluidsarme voeding kopen.
En wat meer ontopic:
Ik weet niet of een oud model C3 in zo'n laptop wel passief te koelen is... Er moet namelijk wel enige airflow aanwezig zijn, of de hoeveelheid warmte moet zo klein zijn dat het gewoon aan de behuizing afgegeven kan worden.
Ik denk dat zo'n laptop met een nieuw model C3 net wat interessanter is, mits het niet te veel koeling vereist (maar beter dan de huidige laptops met Intel en AMD CPUs is het altijd).

Mjah, je hebt Transmeta ook nog, al is het lang geleden dat je daar iets van hoorde. Zelf ben ik een tijdje geleden naar een persbriefing geweest over de Banias van Intel en dat is ook een interessante processor - helaas heb ik op die meeeting een NDA moeten tekenen voor ik iets te horen kreeg :/.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 14:59

Mentalist

[avdD]

Ik durf toch met 99% zekerheid te zeggen dat ook die nieuwe C3 passief te koelen is met een normaal koelblok. Neem mijn Intel Pentium 3 733 : het lijkt me dat die toch wel een hap meer verbruikt in watt dan die C3 (kan ik helaas geen gegevens over vinden, maar dat moet wel, als de C3 meer zou verbruiken kun je net zo goed een P3 kopen en dat geloof ik niet).

Ik heb geen casefans, wel de kast open, en een koelblok van 5*5*3cm (ongeveer). Ik heb een tijdje terug voor de grap de fan losgetrokken, ik wou zien bij hoeveel graden volgens de HM monitor het systeem plat ging (feature van de P3..als je zonder heatsink opstart staat ie in 10sec stil, maar wanneer haal je die temp met heatsink?). Dus : fan los, Via HM monitor open, Quake 3 windowed ernaast en fraggen maar...

...en fraggen...

...en fraggen...

En 300 frags later besefte ik dat de temp vrij stabiel op 73 graden stond...

Ik zal het nog wel 'ns met BurnP6 proberen, maar voor de 85 graden gaat die proc echt niet stoppen. Dus je kunt gerust zeggen dat een P3 passief te koelen is... Dan kan een C3 dat ook wel ;)

Enige vervelende van deze test is dat hiermee is aangetoond dat het enige voordeel van de C3 eigenlijk ook al bestond...passief koelen kan ook op een P3, nu is er geen markt meer voor de C3 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 22-02-2003 22:03 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Een klein schopje.
Ik raak alangsom meer geinteresseerd in dit ding alleen loop ik nu tegen het probleem op dat de 2 officiële shops alleen maar in de VS leveren :(
Iemand al een shop gezien waar ze wel in Europa leveren?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmm, waardeloos ding dus... ik zie veel mensen tegen die C3 aanschoppen, dat is op zich nog niet zo erg.
Het grootste nadeel van die hele laptop is dat er een onderdeel in zit wat afkomstig is van de fabrikant uit mn logo: S3.

De Twister-T is een ProSavage-achtige chipset van VIA. Kan je wel zeggen "Het gebruikt techniek van S3, maar het is VIA dus zal het wel meevallen, VIA is S3 niet". Probleem waar je tegenaan loopt: de XFree86 drivers van dat ding zijn dus door een gast gemaakt die in z'n vrije tijd wat aan S3 X drivers zit te klooien en zelf niet eens zo'n ding heeft. S3/VIA doet helemaal geen ruk aan die drivers, ze steunen op het ding wat std met X meegeleverd wordt en wat aan alle kanten rammelt.

* _JGC_ kan het weten want ik heb mn hdd eens opnieuw mogen partitioneren omdat ik XV gebruikte met die drivers op mn Savage4 :X

* _JGC_ weet het nog als de dag van gisteren: met die drivers loopt mn Savage2000 spontaan vast als xscreensaver met dat debiele poppetje voorbij komt zetten :X

Nee, geen S3 voor linux (ook niet voor Windows), ik zou wel uitkijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_JGC_ schreef op 03 maart 2003 @ 19:38:
Hmm, waardeloos ding dus... ik zie veel mensen tegen die C3 aanschoppen, dat is op zich nog niet zo erg.
Het grootste nadeel van die hele laptop is dat er een onderdeel in zit wat afkomstig is van de fabrikant uit mn logo: S3.

De Twister-T is een ProSavage-achtige chipset van VIA. Kan je wel zeggen "Het gebruikt techniek van S3, maar het is VIA dus zal het wel meevallen, VIA is S3 niet". Probleem waar je tegenaan loopt: de XFree86 drivers van dat ding zijn dus door een gast gemaakt die in z'n vrije tijd wat aan S3 X drivers zit te klooien en zelf niet eens zo'n ding heeft. S3/VIA doet helemaal geen ruk aan die drivers, ze steunen op het ding wat std met X meegeleverd wordt en wat aan alle kanten rammelt.
Ben benieuwd hoe Lindows dat heeft opgelost/gaat oplossen...

Als het zo erg is als je stelt (en dat geloof ik graag :'( ) zou een enkel werknemer die van wanten weet in een paar dagen/weken de boel iig werken kunnen krijgen op niveau van basisfunctionaliteit. En daar hebben we allemaal wat aan :)

Lindows kan het zich niet bepaald permitteren om nu met een instabiel product te komen...
Nee, geen S3 voor linux (ook niet voor Windows), ik zou wel uitkijken.
Welke S3 :?
Dat de ProSavage gedoe niet wil werken tot daar aan toe, maar een Trio64 doet het anders prima :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ok, het gaat inmiddels allang weer ergens anders over, maar omdat het me interesseerde heb ik ff naar de links gekeken van andre_at_home,

http://tuxmobil.org/asus_l3800c_e.html
is het nieuwe adres volgens mij van die site die voorheen mobilix heette...
(ff creatief nadenken met het email adres dat je op die niet werkende link van andre_at_home te zien krijgt)...

Goed om te weten dat Asus dus blijkbaar laptops verkoopt zonder OS.

Verder zou ik ook niet voor zo'n laptop met S3 grafische chip gaan, die viaC3 is misschien nog wel ok, als het de 2e generatie is...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mogelijk slecht nieuws voor de mensen die geinteresseerd waren in zo'n Lindows laptop:

http://slashdot.org/artic...28252&mode=thread&tid=167 (vierde nieuwsitem)

Verwijderd

lijkt me niet dat dit voor alle leveranciers geldt deadinspace.. ik neem aan dit Lindows van tevoren wel kijkt hoe ze het gaan leveren en hoe dat gaat met licences enzo; lijkt me sterk dat het ding NIET te leveren is!

Verwijderd

Djeezes.
Eerst zo reclame zitten maken en dan niet kunnen leveren :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 11:05:
lijkt me niet dat dit voor alle leveranciers geldt deadinspace.. ik neem aan dit Lindows van tevoren wel kijkt hoe ze het gaan leveren en hoe dat gaat met licences enzo; lijkt me sterk dat het ding NIET te leveren is!
Ik zei ook "mogelijk slecht nieuws" :)
Het leek me wel relevant nieuws, en iets om rekening mee te houden.

Verwijderd

ik vraag me af of het aan zou slaan als je soortgelijke laptop met bijvoorbeeld SuSE of Mandrake zou aanbieden? Ik denk dat er best vraag naar is, want ik ben persoonlijk niet echt te spreken over LindowsOS en die VIA processor..

Verwijderd

Lindows gooi je er gewoon af.
Bij mijn groothandel verkopen ze budgetlaptops die rond de prijs van 900 EUR. Dat is dan boven de 1 Ghz en met dvd speler :D
Pagina: 1