Toon posts:

waar is xconfig??? :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb redhat 8.0 op m'n server bak staan maar een collega van mij gebruikt xconfig (grafisch maar niet onder xwindow) om ip nummers enz te wijzigen.

hij tikt in [ root@localhost root ] # xconfig

maar doe ik dit bij mij dan krijg ik de melding -bash xconfig command not found

nou is m'n vraag wat moet ik doen om ook xconfig te kunnen gebruiken. ik heb al gezocht op google naar xconfig maar daar word ik nog niet echt wijs uit.

dus wie mij kan helpen graag,

Je zult wel merken dat ik net met linux ben gaan werken

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

Waarschijnlijk is het niet geinstalleerd ofzo, kijk eens in je package manager van RedHat.
Ik dacht dat RedHat ook linuxconf meeleverde om je systeem grafisch te onderhouden, probeer dat anders eens.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

RH wordt niet meer geleverd met xconfig.

Het is de bedoeling dat je nu redhat-config-xfree86 gaat gebruiken (makkelijker, grafisch, etc - je kan em ook in textmode gebruiken, zie 'redhat-config-xfree86 --help')

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 12:39 ]

Verwijderd

Dat kan echt van alles zijn. Het beste is je collega even te vragen over het hoe en wat van die util. Normaal gesproken zou je geneigd zijn te denken dat dit een util is om je XFree86 versie te configureren. Maar tegenwoordig heeft RedHat daar ook andere tools voor. Zie de RedHat documentatie ook daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb redhat-config-vfree86 geprobeerd maar nu kan ik alleen de video/beeldscher, instelling wijzigen.

M'n collega heeft op moment vakantie dus die zie ik ff niet. Hij kon in ieder geval van afstand op een andere computer de instellingen veranderen.

bij een oudere redhat versie was het geen probleem maar nu :?

Het is nog niet geinstalleerd merk ik maar is er een aparte file of is het een nieuwe kernel wie ik moet downloaden?

Ik wil het vooral gebruiken om m'n netwerk in te stellen/wijzigen

Verwijderd

http://www.solucorp.qc.ca/linuxconf/
Dat is de url van Linuxconf, een tool die bij oudere RedHat versies meegeleverd werd en tegenwoordig standaard niet meer wordt geinstalleerd op de nieuwere RedHat versies. Wellicht is dat wat je bedoelt.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
IP spul instellen kan ook met 'setup' op je console, of in System Settings/Network Devices

Verwijderd

Topicstarter
Door MissingDog - Friday 21 February 2003 13:07

IP spul instellen kan ook met 'setup' op je console, of in System
Settings/Network Devices

Dat wist ik maar ik kan met setup geen ip nummers blokkeren of accepteren
en de andere manier is in xwindows en die wil ik niet gebruiken deze kan ik ook niet via een andere computer openen. En dat is wat ik wil dat ik bv op school zit en dan toch thuis m'n netwerk kan onderhouden/wijzigen.

ik zal eens kijken op http://www.solucorp.qc.ca/linuxconf/

Verwijderd

Als je op een redhat 8 machine je netwerkconfiguratie wilt aanpassen zonder te wroeten in configfiles kun je het beste "redhat-config-network" aanroepen.

Doe verder eens redhat-config- "TAB-TAB", dan krijg je een overzichtje van de beschikbare grafisch configprogrammaatjes van RedHat...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
ip nummers blokkeren of accepteren? voor welk doeleinde? Gebruik je dan niet gewoon de iptables commando's?
je eigen ipnummer veranderen: ifconfig <netwadapter> <ipadres>
desnoods es up en down (ifconfig up & ifconfig down)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1