[Win2k] joinen pc domain

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:40
Ik krijg de melding 'The network path was not found' als ik een win2kpro cliënt probeer toe te voegen aan mijn domain (draait op win2k server)
Dit gebeurt als ik de pc probeer te wijzigen vanuit de werkgroep -> domain vanuit de eigenschappen.

- naam pc heb ik aangelegd in de AD van de server
- ik krijg wel de popup met welke bevoegde user ik dit wil doen die de pc mag toevoegen
- ik heb geen vage DNS meldingen in mijn log files staan
- de DNS staat ingevuld bij de TCP/IP van de cliënt

Wat kan dit zijn? Iemand ideeën?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:34
is je werkgroep naam het zelfde als je domain naam?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Probeer dit eens:
code:
1
2
start -> uitvoeren -> cmd
net use * /delete /yes

Probeer vervolgens nogmaals aan te melden op het domein.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 15:10

mutsje

Certified Prutser

de naam van het domain wordt niet goed geresolved.

volgende stappen kun je doen om het op te lossen(naam resolving)

ping FQDN(fully quolified domain name)
ping servername(netbios)

Netwerkinstellingen.
staan de DNS server instellingen naar de goede DNS server te verwijzen.
Staan de WINS settings erin als je een WINS server hebt.

Heb je een ZONE in je DNS voor het DOMAIN.. anders kan het werkstation nooit het ip adres resolven waar die heen moet communiceren.

• psy
utbone schreef op 21 February 2003 @ 12:02:
is je werkgroep naam het zelfde als je domain naam?
Negatief...
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 12:02:
Probeer dit eens:
code:
1
2
start -> uitvoeren -> cmd
net use * /delete /yes

Probeer vervolgens nogmaals aan te melden op het domein.
Heb ik ook al geprobeerd. Geen mappings gevonden :(

[ Voor 33% gewijzigd door psy op 21-02-2003 12:16 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• psy
mutsje schreef op 21 February 2003 @ 12:06:
de naam van het domain wordt niet goed geresolved.
volgende stappen kun je doen om het op te lossen(naam resolving)
ping servername(netbios)
Netwerkinstellingen.
Heb je een ZONE in je DNS voor het DOMAIN.. anders kan het werkstation nooit het ip adres resolven waar die heen moet communiceren.
Ga ik vanavond eens mee verder.
Vaag is dat ik wel al eerder mijn laptop heb kunnen joinen. Het is me dus wel al eerder gelukt maar met mijn AMD-werkstation dus niet. In de tussentijd heb ik wel zitten rommelen met de DNS instellingen (heb de router geprobeerd op de server) dus die DNS verdenk ik wel... :)

[ingevings-mode]
De laptop heeft slechts één NIC, de AMD-machine twéé (uit de tijd dat die nog als router fungeerde...zou die soms op de verkeerde NIC naar de DNS aan het zoek zijn...??? Oftwel moet ik de juiste NIC bij advanced bovenaan zetten zodat ie de juiste pakt?
[/ingevingsmode]

[ Voor 16% gewijzigd door psy op 21-02-2003 12:37 ]

Verwijderd

niet ergens je administrator gerenamed, ik had het zelfde probleem, maar ik had mijn administrator gerenamed op mijn workstation. ergens anders ook getest, admin renamen, zelfde probleem

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

psy schreef op 21 February 2003 @ 12:22:
[...]

Ga ik vanavond eens mee verder.
Vaag is dat ik wel al eerder mijn laptop heb kunnen joinen. Het is me dus wel al eerder gelukt maar met mijn AMD-werkstation dus niet. In de tussentijd heb ik wel zitten rommelen met de DNS instellingen (heb de router geprobeerd op de server) dus die DNS verdenk ik wel... :)

[ingevings-mode]
De laptop heeft slechts één NIC, de AMD-machine twéé (uit de tijd dat die nog als router fungeerde...zou die soms op de verkeerde NIC naar de DNS aan het zoek zijn...??? Oftwel moet ik de juiste NIC bij advanced bovenaan zetten zodat ie de juiste pakt?
[/ingevingsmode]
Jou Netbios naam registeerd zich inderdaad aan de eerste nic die up komt.

Je moet in advanced properties van je nics kijken in configuration panel. en dan naar de binding volgorde.. Zet de nic die het netwerk op moet inderdaad helemaal boven aan.. ook in tcp/ip instellingen bij advanced options.

• psy
allright...

shit dat ik nu op het werk zit ;) wil het eigenlijk meteen proberen

Verwijderd

Using Nslookup
From your DNS server, type nslookup at a command prompt.
Type set type=all, and then press ENTER.
Type _ldap._tcp.dc._msdcs.domainname (where domainname is the name of your domain), and then press ENTER.

test dat ff... als je niks terugkrijgt op die query dan werkt je dns niet goed en je domain dus ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 13:35 ]

• psy
Verwijderd schreef op 21 February 2003 @ 13:34:
test dat ff... als je niks terugkrijgt op die query dan werkt je dns niet goed en je domain dus ook niet.
Maar als de DNS niet zou werken, zou ik dat in de event-files van de DNS service moeten zien, toch...? Of heb ik het dan mis? de enige melding van de DNS nu is als ik de server heb gestart "DNS service started" oid.

Verwijderd

dns kan wel werken als een bind dns... maar in win2k wordt dns o.a. ook gebruikt om de dc te bepalen (met de bovenstaande string). dus als je die string niet kan resolven weet je client niet waar die een domaincontroller kan vinden en wordt aanmelden erg lastig...

Verwijderd

mutsje schreef op 21 februari 2003 @ 13:16:
[...]

Jou Netbios naam registeerd zich inderdaad aan de eerste nic die up komt.

Je moet in advanced properties van je nics kijken in configuration panel. en dan naar de binding volgorde.. Zet de nic die het netwerk op moet inderdaad helemaal boven aan.. ook in tcp/ip instellingen bij advanced options.
ik heb het niet over netwerknamen, maar over gebruikersnamen.

en w2k heeft dacht ik geen bindings scherm 8)7

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

w2k heeft wel degelijk een bindings scherm...

start > settings > control panel > network connections > in menu options > advanced > advanced settings > Adapters and Bindings.

Misschien PassY eerst ff je OS kennen voordat je gaat brullen en met hamers op je kop gaat slaan.

• psy
Dit mislukt
ping servername(netbios)
Dit lukt wel.
Yep...ingesteld bij de NIC TCP/IP settings
Geen WINS server aanwezig
Ik draai geen DHCP, alles vaste IP-adressen
niet ergens je administrator gerenamed
negatief, onder administrator lukt het niet, evenals mijn normale user als ik die dezelfde rechten geef
Helaas was dit het ook niet.

Iemand nog tips?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

psy schreef op 22 February 2003 @ 11:38:
[Ping op FQDN]
Dit mislukt
Dan heb je een DNS probleem. Check de DNS op je server.
[Heb je een ZONE in je DNS voor het DOMAIN.. anders kan het werkstation nooit het ip adres resolven waar die heen moet communiceren.]
Ik draai geen DHCP, alles vaste IP-adressen
Err..daar werd ook niet naar gevraagd meen ik ;)

Juist dan zul je je zonefiles op orde moeten hebben cq brengen.
Met een in de AD geauthoriseerde DHCP server worden iig de client-records mits goed geconfigd automagisch correct bijgewerkt.
Je Server records moeten er wel zijn, en kloppend, ander heb je daar nog niks aan zoals je merkt.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/dns-mmc.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 22-02-2003 13:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Als je server niet op Fully Quolified Domain Name kunt pingen bijvoorbeeld servername.local dan kun je het werkstation nooit aanmelden in het domain omdat het werkstation simpelweg niet weet waar het Domain is!!!

DHCP heeft alleen maar te maken met het automatisch verkrijgen van een IP adres.

Als je zoals in bovenstaand plaatje van BackSlash32 ziet moeten de volgende zones in een DNS server met AD staan

_msdcs
_sites
_tcp
_udp

Als deze erin in staan is je DNS van je Active Directory niet goed geinstalleerd.
Je kunt in je forward lookup zones een nieuwe zone toevoegen namelijk je servername en het ip adres wat geconfigureerd is op jou server.

Voorwaarde voor het aanmelden op een domain met alleen DNS is dat je machine de FQDN kan resolven van jou domain. Dus hoe jou domain voluit geschreven heet. Kan het werkstation dit niet kun je de machine niet aanmelden.

• psy
_msdcs
_sites
_tcp
_udp
Da's dan mooi k** want die staan er dus wel in...
Ik kom er dadelijk nog even op terug.

• psy
Goed, wat was het nu...

Eerst helemaal opnieuw begonnen (format C, install server, dcpromo)

Toen werkte het domein wel goed (aanmelden met client deed het nu wel, dus waarschijnlijk heb ik ergens toch iets vernaggelt de eerste keer), echter raar was dat de nslookup nog steeds met de melding kwam : "Can't find server")

de PTR records stonden niet in de DNS reverse zone. Het verwijderen van de A-records in de forward zone en dan opnieuw aanmaken (maar dan MET tegelijk aanmaken van PTR records in reverse zone) zorgde ervoor dat nu wel de nslookup werkte vanaf de server en de client.
Volgens mij zou die reverse zone goed aangemaakt moeten worden als je dcpromno draait, dat was dus bij mij niet zo. Hoe dat kan...ik weet het niet .

Bedankt allen iig :)

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 23-02-2003 21:15 ]

Pagina: 1