Toon posts:

[PHP] Bepaald gedeelte uit string halen

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een zoekfunctie en zit met het volgende:

Daar waar de zoekterm in een bepaald stuk tekst is gevonden moet ie de term uit de string halen met een aantal tekens ervoor en erna. Hoe doe ik dit?
====
bv:

$zoekterm = "henk";

$string = "Daar loopt henk door het park.";

Dit moet er dan uitgehaald worden als er 5 tekens voor en na de zoekterm mee worden uitgelezen:

$uikomst = "oopt henk door";

tnx

Verwijderd

ik weet niet precies wat je bedoelt, maar met substrings en wildcards denk ik dat je een end komt.

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 11:42
idd, en eventueel trimmen ed, moet lukken, effe zoeken...

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

String functions staan ook in de PHP manual. Daar moet je een heel eind mee komen.

Een duwtje in de goede richting:
PHP:
1
2
3
$str = "daar loop vuile henk met zijn gemene leugens";
$position = strpos ( $str, 'henk' );
echo substr ( $str, $position - 5, strlen ( 'henk' ) + 10 );

Voortaan liever zelf even zoeken en uitproberen aan de hand van de manual. Bepaald lastig is dit niet.

suc6 :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
L.E.E ik heb het idee dat je Welkom in P&W -> Quickstart (update 2/10/2002) niet helemaal hebt doorgenomen.
Dat stellen wij verplicht hier, om het leuk en gezellig voor iedereen te houden.

In de quickstart staat oa dus dat je moet vermelden wat je al geprobeerd hebt. Dit willen we graag om te laten zien dat je je inzet om het probleem op te lossen, en wij hier dus niet als el cheapo helpdesk gebruikt worden :P Zou je dit dus de volgende keer willen doen?

Als tip kan ik je wel meegeven dat een combinatie van strpos en substring je in PHP verder kan helpen (zie www.php.net/manual) maar eigenlijk neem ik aan dat je de te doorzoeken strings oplsaat in een database. Deze heeft daar vaak ook opties voor en is een stuk rapper :)

edit:
drm dacht hetzelfde als ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door Glimi op 21-02-2003 11:58 ]

Dit topic is gesloten.