Toon posts:

Geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nieuw geheugen gekocht maar het werkt niet.

Nieuwe geheugen: Infinion 256MB SDRAM PC133, 168pin, CL2 32m X 64
Oude geheugen: Infineon 128mb SDRAM PC133, 168pin, CL3

Het type moederbord is: M7VKA- BIOSTAR
Chipset: VIA KT133/686A

Weet iemand mischien waarom dit geheugen niet werkt?
Het geheugen is in iedergeval niet kapot.
256 mb hoort erin te kunnen.
Zou het mischien kunnen zijn dat het geheugen niet gepakt word omdat het geheugen enkel zijdig is?

Gegroet, VinnyHigH

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wazig, dat is een 256Mbit 32Mx8 reepje met 8 chipjes en zoiets hoort wel icm de KT133 chipset te werken (zie ook Technische PMG FAQ onder "Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?"). Hoe weet je eigenlijk dat het geheugen in ieder geval niet kapot is?

Is het niet toevallig ECC/buffered/registred/whatever geheugen?
Post anders eens de tekst die je tegenkomt op elk van de chipjes :)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 21-02-2003 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
De text op de chips: infinion, hyb39s2568000-, 0244, D, p suu33091 Dit staat op de chipjes is dat waar je om vroeg?

Ik heb het gegheugen ook op een andere machine getest, daar werkte het wel op.

Verwijderd

Heb je de memory-settings van het mobo aangepast?
Immers als je het geheugen in twee banken hebt kan het goed zijn dat je de settings moet aanpassen. Dus test in ieder geval met je geheugen-timings op slap. Bijvoorbeeld 3-7-3-3-2.
Ik ga er hierbij even van uit dat je het de twee bankjes samen wil gebruiken.

Kun je trouwens iets duidelijker zijn wat niet werkt?
1) boot de PC helemaal niet
2) random crashes in Windows, evt. foutmeldingen in memtest.
3) heb je de 256MB ook alleen in het mobo geplaatst, dus zonder die 128MB

Kortom wat gebeurt er precies, melding dat het niet werkt is erg vaag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 256 los geprobeerd en samen met de 128.
met alleen de 256 deed de pc helemaal niets meer , piepgeluid met geen beeld.
128 en 256 samen. starte de pc gewoon op, maar pakte alleen de 128.

Ik kan in de bios niets vinden over geheugen timing, kan dit aan de bios liggen of ligt dat aan mij?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 16:15 ]

Verwijderd

Ik heb snel even de manual van je moederbord bekeken.
Daar staat gewoon een beschrijving van het BIOS in, redelijk uitgebreid.
Onder advanced chipset kun je de timings instellen.

Gooi de bank 0/1 timings eens op Normal (als dat nog niet het geval is) en natuurlijk ook de andere als je zou testen met meerdere modules (begin met die 256MB in bank 0/1)
en natuurlijk de cycle length op 3. Probeer in ieder geval die 256MB in de bank het dichtst bij de processor.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zoals eerder gevraagd, hoe weet je zeker dat die nieuwe DIMM van je niet stuk is? Heb je 'm in een andere bak geprobeerd of zo?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Deze timings zijn niet te vinden in mijn bios, de opties zijn er niet. ik heb even de manual na gelezen en gevonden wat moesasji bedoelde en waar die opties in de bios zouden moeten staan, maar ze staan er dus niet. Hier een link naar een overzicht van hoe de bios er wel uit ziet,

http://www.fujitsu-siemen...s/BioStar/m7vka/m7vka.htm

Hier zul je ook zien dat de opties ernietbij staan.

En abbdon waarschijnlijk heb je er prongelijk over heen gelezen, maar ik heb het geheugen inderdaad ook op en andere pc geprobeerd daar werkte die wel gelijk op.

Iemand nog andere ideeen?

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het kan zijn dat het geheugen niet compatibel is met je chipset.
Ik heb zelf ook dat probleem gehad en ik heb die reepjes maar verkocht aan iemand waar ze het wel deden.
Probeer anders eens Kingston, Samsung, Dane-elec geheugen......

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb effe een bios update gedaan, nu heb ik in de bios wel de optie, om de timings teveranderen. Heb daar nu dus ook even mee gerommeld, maar zonder resultaat. Hoe ik het ook instel, als ik de 256mb in bank 1 doet en de 128mb er achter of helemaal er niet in dan piept het bord en krijg ik geen beeld. Doe ik de 128 in bank 1 (of in 2 en 256 in 3)en 256 in 2 of 3 dan doetie het wel maar ziet alleen de 128mb.

O en danny als deze niet compartibal is, enig idee welke dan wel :) das mij iets te makkelijk, o hij doet het nu, dan maar ander geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ook double sided (of hoe je dat ook spelt of noemt) geheugen geprobeerd, ook dit wou niet werken, precies dezelfde problemen en ook weer alle verschillende timings geprobeerd.
Is dit moederbord gewoon gaar ofzo???

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik had precies hetzelfde reepje in mijn MSI K7T Turbo RAID ( KT133A ) en het draaide als een tiet... Ik zou ook ff niet weten waarom jou MoBo het niet ondersteund.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Kan zo zijn dat deze module niet wil werken, volgens mij is dit ranzige bord ooit in zo'n Appie Heijn PC gedouwd, heb al eerder een klant met Kingston geheugen teruggehad die exact hetzelfde had met dit bord

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2003 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja is inderdaad zo'n gaar ding van de AH, zei nog zo tegen me pa datie die niet moest kopen., maarja nu heb ik die pc en nu ken ik hem niet uitbreiden *snik *snik.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 09:14:
Ja is inderdaad zo'n gaar ding van de AH, zei nog zo tegen me pa datie die niet moest kopen., maarja nu heb ik die pc en nu ken ik hem niet uitbreiden *snik *snik.

Hmm, last-resort poging, maar wel een risicovolle:

Zoals je aangaf is dit gewoon een Biostar mobo die F-S eringekwakt heeft. Je zou kunnen proberen bij Biostar de gewone 'retail' BIOS ervoor te halen en die erop te flashen. Dan kun je iig je timings zelf instellen. Of dat gaat helpen of niet is een tweede, maar je kunt het allicht proberen.

4 uitkomsten mogelijk:

- flash lukt en mem wordt wel geslikt (kleine kans, maar erg mooi)
- flash lukt, meer settings beschikbaar, maar mem slikt hij nog niet (grootste kans hierop)
- flash lukt, maar is niet helemaal compatibel- sys wil booten, maar functionaliteit is naar de knoppen. Terugflashen en snel! (kleine kans)
- flash lukt niet of lukt wel, maar wil niet booten :( - evt bootblock of hot-swap toepassen, of toch ander mobo (kleine, maar niet verwaarloosbare kans)

Zelf zou ik het erop riskeren, maar of je dat wilt, moet je zelf bepalen.

Overigens lees ik nog steeds nergens dat je die nieuwe reep op een andere PC getest hebt. Het zou erg sneu zijn als je AH/F-S vanalles zou verwijten als je gewoon een gare reep in handen hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Wat word er bedoelt met een Retail bios? ik heb zo als ik al eerdere zei de nieuwste bios update al gedaan, die gaf mij meer opties zoals die timings. Is de retail wat anders?

En voor de derde maal ( worden de berichten niet goed vervest ofzo) Ik heb de nieuwe reep ook op een andere pc getest waar die wel werkt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[nohtml]
Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 13:11:
Wat word er bedoelt met een Retail bios? ik heb zo als ik al eerdere zei de nieuwste bios update al gedaan, die gaf mij meer opties zoals die timings. Is de retail wat anders?
Retail BIOS: BIOS van de Biostar site voor M7VKA planken uit de 'losse' verkoop
OEM BIOS: BIOS van de F-S site

Als je de nieuwste van de F-S site hebt, dan zou die van de Biostar iets kunnen uitmaken, heb je de nieuwste van de Biostar site, dan heb je dat dus al geprobeerd.

Het onderscheid OEM<->Retail is in gevallen als deze belangrijker dan die tussen de BIOS versies onderling

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ik had hem van de biostar site, dus al gebrobeerd

Verwijderd

Topicstarter
Nog effe voor de mensen met hetzelfde probleem en dit ooit nog lezen.
Ik heb er nu 128mb bij de oude 128mb gezet, zelfde type (Infineon 128mb SDRAM PC133, 168pin, CL3) en deze werkt wel dus nu 256mb totaal. Ga er vanuit dat nog een 128 erbij ook gawerken uiteraad.

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

RaDKiLL

Revived

Ik heb hetzelfde probleem...Random vastlopers.
Bij MyCom wist men mij te vertellen dat het KAN conflicteren als je een bankje met twee kanten chips en een bankje met 1 kant chips op 1 mobo zet.

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

Pagina: 1